Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-01, 16:13
  #829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashigaback
Varför hänger en 19-åring med 15 &16-åringar tänker jag

Var hon släkt till nån av dem?

Med de anvisningar om ålder på de inblandade, 16 respektive 18-19 år, kan samtliga befinna sig inom ramen för ordinarie utbildning vid gymnasieskola; en av de avlidna var född 2004, dock. Kanske alla då? Whatever; det är oavsett inte överhuvudtaget märkligt att man umgås över årskurserna på mindre orter eller skolor. Jag vet förvisso inte om de gick i skola i Sundsvall, men faktum kvarstår att ungdomar i den åldern tenderar att festa tillsammans över gränserna för de åldrarna- även i större städer. Särskilt då det kommer till tillställningar där folk kan ramla in hur som helst. 18 är myndighetsåldern- inte en automatisk övergång till ett vuxet och moget sinne. Det kan väl inte minst konstateras i och med händelsen? Diskussionspunkten är irrelevant. De var förmodligen vänner eller bekanta. Dessutom ses det ofta som creddigt att umgås med yngre killar som en något äldre tjej, då dessa smågrabbar aldrig tackar nej till en flirt, etcetera. Tragisk händelse. Tankarna går oavkortat till alla berörda; givetvis också tjejen som körde bilen.
__________________
Senast redigerad av elvand00 2020-06-01 kl. 16:26.
Citera
2020-06-01, 16:22
  #830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det är ju en enorm skillnad, den ena går i högstadiet, den andra har gått ut gymnasiet. Den ena är myndig, den andra fortfarande ett barn.
Dessutom var det ju tjejen som var den äldre, det är ju ganska ovanligt enligt min erfarenhet, tjejer brukar söka dig till äldre kolla för att de jämnåriga är tråkiga.

Det är inte säkert att 19-åringen gått ut gymnasiet- året hon är född vet jag inte men som 19-åring kan man vara 01:a och således ta studenten nu i sommar. Att umgås över åldrarna 16-18/19 bast är inte över huvud taget märkligt. När och hur växte ni upp? Gänget bodde någonstans utanför Sundsvall- hur roligt på en skala? Klart som fan man umgås över årskurser och åldrar. Min erfarenhet är förövrigt den motsatta; tjejer i 18-årsåldern tenderar att minst lika frekvent söka sig till något yngre killar, då 18-gränsen ofta föranleder antingen en viss ökad mognadsgrad eller ett kvarvarande i fjortisåldern- om det senare är fallet är 16-åriga grabbar inte sällan ett jävligt bra alternativ. Kom igen.
Citera
2020-06-01, 16:25
  #831
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XXA
Juridiskt ja. Men annars är det väl inget speciellt som hinner hända mellan dessa år. Jag var personligen exakt likadan under högstadiet och gymnasiet. Klart dessa kan umgås.
När jag gick i gymnasiet tyckte vi folk som umgicks med folk i högstadiet var lite efterblivna. Tycker det hände rätt mycket just de åren.
Citera
2020-06-01, 16:27
  #832
Medlem
RetniskEnsnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashigaback
Varför hänger en 19-åring med 15 &16-åringar tänker jag

Var hon släkt till nån av dem?

Du menar att 15-16 åringar vanligtvis får bilskjuts från andra 15-16 åringar.... som inte har körkort? Det låter ju rimligt.....
Citera
2020-06-01, 16:27
  #833
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Samtidigt kan det vara lite roligt att vara den som är äldre, och har körkort och tillgång till bil. Då blir man eftertraktad att umgås med! Men det troliga är väl ändå att det är ett äldre syskon eller kompis som ställt upp att köra mot betalning, typ bensinpengar och lite extra för besväret.
En nittonårig tjej är redan eftertraktad att umgås med, av betydligt roligare killar än ett gäng 15-16-åringar, så det måste väl rört sig om släkt eller så, gissar jag.
Citera
2020-06-01, 16:29
  #834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En nittonårig tjej är redan eftertraktad att umgås med, av betydligt roligare killar än ett gäng 15-16-åringar, så det måste väl rört sig om släkt eller så, gissar jag.

En tjej blir inte automatiskt en killmagnet för att hon är 19, eller va? Däremot är hormonstinna 16-åriga killar alltid ett säkert kort och den bekräftelsen kan vi inte klandra någon för att tacka ja till.
Citera
2020-06-01, 16:32
  #835
Medlem
Jag tänker på föräldrarna till de drabbade. Den ångest de måste känna just nu lär vara obeskrivlig. Sömnlösa nätter blir att vänta sig. Hemskt.
Citera
2020-06-01, 16:33
  #836
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tycker det hände rätt mycket just de åren.

Känns inte så. Men det kanske bara var jag. Att en 19-åring kan vara ute och ha kul med några snäppet yngre individer förvånat mig i alla fall inte.
Citera
2020-06-01, 16:34
  #837
Medlem
Ingen som sitter med info om hur det är med de 2 överlevande. Någon som hört nåt från en bra källa?
Citera
2020-06-01, 16:35
  #838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Om jag tolkar bilderna rätt slog bilen i vallen med fronten, flög upp i luften, gjorde en framåtvolt in i skogen och hamnade upp och ner.

Hastigheten måste ha varit väldigt hög. Noll konsekvenstänk om de nu kommer fram till att det ej varit olycka.

Från Aftonbladet:

I gräset vid vägkanten syntes fortfarande bromsspår. Längre fram hade ett träd kluvits på mitten, andra hade börjat luta och en stor sten hade förflyttats flera meter. De vittnade om kraften i den krasch som tog fyra 16-åriga pojkars liv.
Citera
2020-06-01, 16:35
  #839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Ni som lipar över det FRUKTANSVÄRDA i att en tjej kör i 150 på en kurvig länsväg - är ni blinda eller?
På filmen där hon kör i 150 är vägen RAK. Vad vet ni om hastigheten vid tillfället för själva olyckan?
Kör ni själva exakt lika fort på kurviga landsvägar som på t.ex motorvägar?
Och detta tjat om hur hon håller i ratten... håller ni tio i två från det att ni backar ut bilen ur garaget tills dess att ni parkerar igen eller?? Vem växlar åt er? Vem sköter GPS, musiken, AC:n osv? För ni TAR VÄL INTE ENA HANDEN FRÅN RATTEN???

Är rätt glad åt att folk lipar åt att någon kör 150 på en 70 väg. Hade du kanske lipat om dina släktingar blev offer istället?
Citera
2020-06-01, 16:38
  #840
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shlock
Jag tänker på föräldrarna till de drabbade. Den ångest de måste känna just nu lär vara obeskrivlig. Sömnlösa nätter blir att vänta sig. Hemskt.

Inte roligt! Barnen är det finaste man har. Jag har bara ett barn, och skulle jag förlora det skulle jag inte se någon mening att leva vidare tror jag. Inte ens golfen som jag älskar skulle vara roligt längre. Allt skulle kännas meningslöst.

Därför hoppas jag att åtminstone tjejerna får överleva detta och komma tillbaka till ett nytt liv.

Hoppas också föräldrarna till grabbarna förstår att det inte fanns något ont uppsåt från tjejens(hon som körde) sida. Det var bara ungdomlig oförsiktighet, samt att hon använde lillfingret för att ratta kombin med 6 personer i(inte att rekommendera).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback