Citat:
Ursprungligen postat av
bullmamman84
https://trafikeniskolan.ntf.se/trafi...n-och-kvinnor/
” Lite bilstatistik
Män och kvinnor reser ungefär lika ofta och länge
Män kör i genomsnitt 26 km/dag
Kvinnor kör i genomsnitt tio km/dag
Höginkomsttagare kör oftare än låginkomsttagare
Män är inblandade i fler olyckor än kvinnor (även om man tar hänsyn till reslängs)
75 procent av dem som miste livet i trafiken 2010 var män, andelen har legat på samma nivå under hela 2000-talet
Enligt Trafikverkets årliga enkätundersökning värderar kvinnor trafiksäkerhet något högre än män inom alla områden
Olika uppfattningar om skillnader
Kvinnor verkar inte tycka att det är någon avsevärd skillnad mellan mäns och kvinnors sätt att köra. Många män har däremot stereotypa åsikter om kvinnors sätt att köra. De flesta män tycker att de själva kör bättre än genomsnittet.”
Det stämmer naturligtvis att män är överrepresenterade i dödsolyckor. Den statistiken kan inte förnekas.
Dock skall man nog lyssna till en yrkeschaufför som befinner sig på vägarna hela tiden. de upplever tillspetsade situationer varje dag och ser oftast och könet bakom ratten.
Och deras uppfattning stämmer med min. Åtta gånger av tio när det "uppstår" en knepig situation i trafiken, på landsväg eller i stan, handlar det om kvinnor bakom ratten.
Varför? Vet inte. Men tror att de är FÖR försiktiga i vissa lägen, har svårt att följa trafikrytmen mm.
Nu kommer vissa bli sura, men jag har sett mycket, då jag haft körkort sedan början av 70-talet.