2020-06-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Gummispåren antyder att bilen hade sladd redan, det där är inte bromsspår utan sladdspår från en snedställd bil. Så bilen har åkt in i stolpen med bakdelen, varefter höger fram huggit i vägtrumman. et förklarar hur en av pojkarna kunnat hamna på andra sidan vägen.

Efter 4s så kommer sladdspåren som visar att höger framhjul sladdar (tvärställt åt vänster), sedan ser man spår från vänster fram och vänster bak också. Baserat på detta så kan två saker ha hänt:
1) panikbromsning samtidigt som ett kraftigt rattutslag mot vänster gjorts, detta får höger framdäck att tappa kontakt med asfalten
2) redan där filmen börjar har bilen gått ned i gruset och föraren lyckas ta upp höger framhjul på vägen, men inte bakvagnen och sedan sladdar bilen genom kurvan.

Svårt att avgöra om det är 1 eller 2 ovan utan att granska diket innan gummispåren börjar.

Det har gått snabbt i alla fall, utifrån hur spåren ser ut.
Finns ju inte ett enda märke i gruset på vägrenen eller diket på hela videon..bara på asfalten.
Citera
2020-06-02, 10:50
Medlem
Fyfan, kan bara tänka mig hur killarna måste ha sett ut efter den smällen om dom inte hade bälte på sig...
Citera
2020-06-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Gummispåren antyder att bilen hade sladd redan, det där är inte bromsspår utan sladdspår från en snedställd bil. Så bilen har åkt in i stolpen med bakdelen, varefter höger fram huggit i vägtrumman. et förklarar hur en av pojkarna kunnat hamna på andra sidan vägen.

Efter 4s så kommer sladdspåren som visar att höger framhjul sladdar (tvärställt åt vänster), sedan ser man spår från vänster fram och vänster bak också. Baserat på detta så kan två saker ha hänt:
1) panikbromsning samtidigt som ett kraftigt rattutslag mot vänster gjorts, detta får höger framdäck att tappa kontakt med asfalten
2) redan där filmen börjar har bilen gått ned i gruset och föraren lyckas ta upp höger framhjul på vägen, men inte bakvagnen och sedan sladdar bilen genom kurvan.

Svårt att avgöra om det är 1 eller 2 ovan utan att granska diket innan gummispåren börjar.

Det har gått snabbt i alla fall, utifrån hur spåren ser ut.

Detta kan påvisa att tex ett djur kommit upp på vägen. Det kan vi få reda på när de två överlevande börjar minnas vad som hände.
Citera
2020-06-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Och de som åker skidor och bryter benet offpist samma sak, de som cyklar i skogen samma sak osv osv

Du verkar ha ett riktigt tråkigt liv, åker du tunnelbana som nöje?

Fyfan vilken korkad kommentar. t3000 har fullständigt rätt. Du ser hur roligt barnen och barnens anhöriga har det nu eller??
Citera
2020-06-02, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad svamlar du om??? Nej, bilen gick inte ner i diket där filmen började!!

Som jag skrev så kan det vara en av två saker som har hänt utifrån gummispåren. Och som jag skrev så måste man kolla diket (dikeskanten) för att se om höger bakhjul har gått ut i gruset genom kurvan för att kunna utesluta det. Höger bakhjul har gått i diket (eller i luften ovan diket) en bit innan resten av bilen, det visar gummispåren från de tre andra hjulen. Höger framhjul är det som först ger ett svart spår ifrån sig ute vid strecken närmast diket (beroende på att det får trycket på sig när föraren panikbromsar). Senare ger vänster framhjul och vänster bakhjul gummispår också när bilen sladdar. Det finns aldrig några gummispår från höger bakhjul. Frågan är då vart höger bakhjul befinner sig om inte i diket?

Om bilen inte varit ut i gruskanten innan de svarta spåren börjar så hade nog föraren klarat ut situationen om hon inte hade panikbromsat. Har bilen varit ut i gruskanten innan, då hade situationen kanske ändå inte gått att undvika (baserat på den höga farten).
Citera
2020-06-02, 10:53
Medlem
morozzs avatar
"Dödskraschen i Sörfors: Finns filmklipp från bilen"
Var är filmklippet?
Kan man se det?
Citera
2020-06-02, 10:54
Medlem
Tur du är duktig som kan köra så fort på olycksplatsen.Många med mig som kör denna sträcka ofta tycker denna kurva är lömsk. Har även 2 stycken yrkeschafförer i familjen som även säger samma. För det är det inte vägens fel att det hände. Du har ju ansvar som förare att anpassa hastighet med väg. Men nu är det en ung tjej med nytagit körkort som kommer i x km /tim ovan vägen. Och blir tagen på sängen över hur vägen går. Sånt har nog hänt dom flesta någon gång men vi fixade det men inte hon.
Citera
2020-06-02, 10:55
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
"Dödskraschen i Sörfors: Finns filmklipp från bilen"
Var är filmklippet?
Kan man se det?

https://gofile.io/d/phoiK1
Citera
2020-06-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Finns ju inte ett enda märke i gruset på vägrenen eller diket på hela videon..bara på asfalten.

Behöver inte synas mycket alls. Bättre bilder behövs.

Det troligaste är att panikbromsning tillsammans med stort rattutslag orsakade olyckan genom att bilen fick sladd. Jag vill dock inte helt utesluta att bilen varit ut i gruskanten innan de svarta strecken börjar.
Senast redigerad av Pisseman 2020-06-02 kl. 10:58.
Citera
2020-06-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tombo88
Fast det där är ju ett problem. Det låter ju lite som det är ok att köra som en idiot för att man är ung. Varför ska man ha överseende med just fortkörning?

Vart någonstans skriver jag att det är OK att köra som en idiot för att man är ung?

Jag påstår däremot att de absolut flesta har kört som idioter i ung ålder. Vissa moraltanter här inne på forumet beter sig som att det är något nytt, att världen är påväg utför för att unga kör som rövhål.

Det finns statistik som säger att just unga är mer kapabla till idiotgrejer i trafiken, dels pga outvecklat konsekvenstänk men också pga ovana att manövrera ett tungt fordon som en bil.

Det är fortfarande förkassligt att personen kört såhär. Det är fruktansvärt för alla inblandade och jag har aldrig påstått något annat.

Om du tolkar det som att jag tycker det är OK att köra som en idiot för att man är ung är det du som är idioten hjärtat.

Det handlar ej om överseende. Det handlar om att kanske inte hälla bensin på en eld som svider på mångas hud just nu, däribland familj till offren.
Låt det gå en stund och vi får en bättre överblick över det hela innan vi börjar kasta ut förarens namn, uppgifter, privata liv osv.
Citera
2020-06-02, 11:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harven222
Tur du är duktig som kan köra så fort på olycksplatsen.Många med mig som kör denna sträcka ofta tycker denna kurva är lömsk. Har även 2 stycken yrkeschafförer i familjen som även säger samma. För det är det inte vägens fel att det hände. Du har ju ansvar som förare att anpassa hastighet med väg. Men nu är det en ung tjej med nytagit körkort som kommer i x km /tim ovan vägen. Och blir tagen på sängen över hur vägen går. Sånt har nog hänt dom flesta någon gång men vi fixade det men inte hon.
Vad är det som gör sträckningen lömsk där? Verkar finnas viss positiv dosering och träd så man tydligt vet var vägen inte går.
Citera
2020-06-02, 11:04
Medlem
Booomfallerallas avatar
Vill inte verka spydig på något sätt. Klart vägen kan uppfattas som kurvig och ”svår” om man är ovan både på det ena och andra, menar mer att en högre hastighet där på sommarväglag går att köra i högre hastighet än 70.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in