2020-05-31, 18:50
Medlem
Kollar jag på videon så är det en väldigt blond tjej i passagerarstolen. Sista bilden i videon som Emil lagt ut så taggar han Juli* Hellm*n och hon är jäkligt blond. Så jag har svårt att se att det är Julia som kör bilen. Sista namnet som är taggat är Fel*x som ni nämnt tidigare.
Citera
2020-05-31, 18:51
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Julia fan vilken idiot alltså!!!
Lugna ner dig tills vi vet.
Citera
2020-05-31, 18:52
Medlem
Marxisms avatar
Usch vilken hemsk händelse. Detta påminner om när min kompis precis hade fått körkort (han är tyvärr helt dum i huvudet) och skulle impa på en krokig landsväg. Han kör i 130 km/h och åker över ett gupp, bilen tappar fäste och lyfter från marken. Bilen närmar sig en krök och mirakulöst nog lyckas han avväja, sakta ner och sedan stanna. Lyckligtvis valde jag att ta bussen den gången för att bilen var full redan.

Värt att nämna så har han blivit av med körkortet en gång redan innan. Han åkte i 200 km/h på E4an, polisen följde efter och stannade honom. Han fick en utskällning som hette duga. Inte hjälpte det dock, en månad efter att han hade tagit körkortet igen så gjorde han samma sak och körkortet rök direkt.

Det är en person jag aldrig skulle åka bil med. Tragiskt att dessa tonåringar har mist livet, unga personer har inte fullt utvecklat konsekvenstänk.
Citera
2020-05-31, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Ser ut att vara denna bilen?

https://vsco.co/lovisaoberg01/media/...b808090260fa88

Expressen:
https://c.cdn-expressen.se/images/cc...6x9/640@60.jpg

Ja, jag är inne på samma teori!!
Citera
2020-05-31, 18:53
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villmer
Jo, jag förstår att det var hög energi våld, förstås. Min poäng är att man har 2-3 minuter på sig ordna fria luftvägar, skadade kanske avlider senare i inre blödningar, eller punkterade organ och lungor, men med väldigt snabbt omhändertagande kan en del räddas trots allt, i traumaforskning säger man upp till 40 procent med ursnabb hjälp, eftersom skallskador och blockerade luftvägar är så vanligt. Andra säger var tionde, det är inte lätt att veta.
Trafikolyckor är den vanligaste orsaken till dödsfall under de 10 åren mellan 15 och 24. En dyster reflektion bara, ingen i den här bilen var ju i stånd att hjälpa någon, men handfallna vid olycksplatser finns det gott om. Det finns statistik på det.

De här ungdomarna var kanhända bortom all hjälp och det låg ju ensligt, men nästa gång något sådant händer och du är på plats, så kanske du är den som ser till att de skadade i alla fall kan andas, och ägna mest uppmärksamhet åt dem som inte låter. Har man som de två ungdomarna som nu är där kommit till intensiven ökar oddsen för överlevnad dramatiskt. Men det som händer allra först är kanske viktigast.
Det är väldigt berörande med sådana olyckor, några har förföljt mig i decennier.
Konstruktivt. Bra. Ska fundera på om jag vet vad man borde göra. Det är bara när sånt här händer man börjar fundera.
Citera
2020-05-31, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin8788
Vart är filmen länk här ?

Den finns längre fram i tråden.
Du får nog helt enkelt leta lite min vän.
Citera
2020-05-31, 18:55
Medlem
Efter mer noggrann koll av videon så sitter Julia i passagerarstolen. Sista bilden där hon är taggad har hon glasögon på huvudet och det har inte föraren i klippet, däremot hon i passagerarstolen.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilly_c_cane
Hur ser man att hon är föraren ?
Tänk på att det blir spegelvänt med skärmkameran

Spegelvänt? Menar du att bilen hade två rattar?

Jag vet inte vem föraren var. Men några här menar alltså att en 15-16 årig tjej skulle kört bilen i 150 på en 70-väg? Låter illa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Det är förarens ansvar att se till att passagerare under 15 år använder bilbältet. En förare som låtit bli att göra vad han eller hon kan för att få den som är under 15 år att använda bilbälte eller särskild skyddsanordning, döms till böter. Detta gäller både för bussförare och förare av personbil.
En förare kan inte straffas för att en passagerare som är 15 år eller äldre inte använder bilbälte, utan då är det passageraren själv som riskerar böter.
Bötesbeloppet för den som inte använder befintligt bälte är 1500 kronor och 2500 kronor om barn under 15 år sitter obältade i bilen.

Bältesbiten är hon inte ansvarig för, dock är hon rimligen ansvarig för att det fanns för många i bilen? Och framför allt, att hon körde för fort och orsakade fyra minderåriga personers liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schoutbynacht
Den står på eller strax under 160.

Förbannat tragiskt på alla sätt. Men tyvärr också väldigt dumdristigt.

Jag är uppvuxen i Sundsvall och har god erfarenhet av vägarna runt Matfors, Sörfors och trakterna runtomkring. Det är vägar som är kurviga och med en hel del gropar och andra defekter.

Att som ovan förare köra i så höga hastigheter på dessa vägar, i en bil som är tungt lastad, har extremt höga risker. Dessa ungdomar fick tyvärr betala det högsta priset.
Citera
2020-05-31, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Kör man nära 160 på 70-väg kör man vårdslöst.
Om vi aldrig gjort samma sak? Jo, när jag var 18, 19 körde jag också i 160, dock på autobahn. Jag tackar gud att inget hände och har efteråt många gånger förbannat min egen dumhet.
160 på Autobahn? Det är fan inget haha 😁 Väldigt många ligger i 160 på svenska vägar i marschfart, helt normalt. Med moderna bilar märks det knappt.

Att köra 200 är inget, så det beror helt på vilken väg det är. Vägen där olyckan skedde kan man köra 150 i utan problem med normalskicklig förare.
Citera
2020-05-31, 18:58
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
160 på Autobahn? Det är fan inget haha 😁 Väldigt många ligger i 160 på svenska vägar i marschfart, helt normalt. Med moderna bilar märks det knappt.

Att köra 200 är inget, så det beror helt på vilken väg det är. Vägen där olyckan skedde kan man köra 150 i utan problem med normalskicklig förare.
Inte köra i 160 i Sverige. Då svänger jag ut i vänsterfilen och saktar ner farten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in