2022-04-01, 17:31
Citat:
Ursprungligen postat av Mi-Randa
Instämmer till 100%
Att köra ihjäl 4 personer och inte få nåt straff, det är bara i Sverige det kan hända!!!

Att jämföra , https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...tor-i-lycksele , i denna olcka avled ingen, rätt lätta skador ser det ut som. Föraren fick 2 månader.

Skall det vara nån ordning så tycker jag L borde få sitta uppemot 1 år, helst mer och ingen "fitt-rabatt" för att hon är kvinna.
Citera
2022-04-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sol-Ingvar
Att jämföra , https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...tor-i-lycksele , i denna olcka avled ingen, rätt lätta skador ser det ut som. Föraren fick 2 månader.

Skall det vara nån ordning så tycker jag L borde få sitta uppemot 1 år, helst mer och ingen "fitt-rabatt" för att hon är kvinna.

Ett års fängelse är ju ingenting för den här typen av gärningar! Det är ju som om det hade varit frågan om något tillgreppsbrott. Fyra år vore mer adekvat för en gärningsperson i L:s ålder - ett år för varje dödad pojke, och då ändå med rabatt för det hon förorsakat J. Absolut minst två år under alla omständigheter, till och med i ett juridiskt mesighetsland som Sverige! Det där med "fittrabatt" sedan är naturligtvis ren idioti, som inte hör hemma i ett modernt, utvecklat samhälle, vilket gör anspråk på jämställdhet mellan könen.
Citera
2022-04-01, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka
Ett års fängelse är ju ingenting för den här typen av gärningar! Det är ju som om det hade varit frågan om något tillgreppsbrott. Fyra år vore mer adekvat för en gärningsperson i L:s ålder - ett år för varje dödad pojke, och då ändå med rabatt för det hon förorsakat J. Absolut minst två år under alla omständigheter, till och med i ett juridiskt mesighetsland som Sverige! Det där med "fittrabatt" sedan är naturligtvis ren idioti, som inte hör hemma i ett modernt, utvecklat samhälle, vilket gör anspråk på jämställdhet mellan könen.

Ja, visst , men tyvärr är det ju åldersrabatt i Sverige och gud förbjude fittrabatt. Tyvärr verkar ju inte skadeståndsfrågan tas upp igen, vilket är ett hån mot de drabbades familjer.

Den vuxna snubben som körde ihjäl 2 cyklister på Öland fick 2,5 år, även det ett hån.

Tror det från försvarets sida kommer tvistas om utgången blivit annan om 3 av de i baksätet haft bälten på sig och därmed skjuta över del av skulden från föraren.

Mycket svårt att sia om utgången , men hoppas verkligen jag har fel och du rätt!
Citera
2022-04-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ja, visst , men tyvärr är det ju åldersrabatt i Sverige och gud förbjude fittrabatt. Tyvärr verkar ju inte skadeståndsfrågan tas upp igen, vilket är ett hån mot de drabbades familjer.

Den vuxna snubben som körde ihjäl 2 cyklister på Öland fick 2,5 år, även det ett hån.

Tror det från försvarets sida kommer tvistas om utgången blivit annan om 3 av de i baksätet haft bälten på sig och därmed skjuta över del av skulden från föraren.

Mycket svårt att sia om utgången , men hoppas verkligen jag har fel och du rätt!

Ja, de drabbades anhöriga har sannerligen fått lida, och det fullständigt oförskyllt, dels genom de fasansfulla effekterna av själva vansinneskörningen och kraschen den ledde till, samt därtill på grund av det helt absurda rättsliga hanterandet av detta som förevarit hittills! Som vi ju varit inne på tidigare, framstår "domen" i tingsrätten som ett ytterligt bisarrt och dåligt skämt i sammanhanget! Måtte de genomgående professionella ledamöterna i hovrätten se på sakerna med helt andra ögon!

Försvaret kan sedan knappast rikta in sig på att baksätespassagerarna var obältade, eftersom föraren enligt lag inte får köra ens en meter om maxantalet passagerare för fordonet i fråga överskridits, även fast själva bältningsansvaret för medföljande 16-åringar, formellt sett, inte ligger hos den som kör!
Citera
2022-04-03, 01:21
Medlem
Vargiveums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Hon lever på som hon ingenting gjort, noll skam alls, vad jag fått höra av personer i hennes vänkrets

Det var som fan! Unikt. Nog första gången i denna långa tråd som någon här kontakt med någon som har kontakt med GM.
Citera
2022-04-03, 06:36
Medlem
Citat:

…och helt uppenbart motorfordonsrabatt.
Citera
2022-04-06, 22:17
Medlem
Citat:

Instämmer i att föraren inte ska ha nån könsrabatt!
Straffet borde vara minst "vållande till annans död x4" och att aldrig få ta körkort, eller 10-årsspärr gör att få ta om det!
Citera
2022-04-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb7
Hon lever på som hon ingenting gjort, noll skam alls, vad jag fått höra av personer i hennes vänkrets

Hur ser hennes vänkrets ut?
Det har skrivits ibland om hur hon inte verkar ha särskilt många vänner. Har några tagit avstånd från henne.

Olyckan var verkligen läskig! Tragiskt att fyra ungdomar dog, samtidigt som det åtminstone var bra att hon inte körde ihjäl någon ytterligare, alltså mötande/gående/etc. Olyckan skedde mitt i natten, i slutet av en nedförsbacke (har jag för mig att det är), med in- och utfarter och olika håll, strax innan ett litet samhälle med hus, fotbollsplan m m där hastigheten var 50 km/h. Därefter en T-korsning (har jag för mig).

Jag tycker också hon borde få ett flerårigt fängelsestraff, fast är inte säker på att det skulle bekomma henne särskilt mycket. Hon verkar ju helt enkelt inte bry sig.
Citera
2022-04-13, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Hur ser hennes vänkrets ut?
Det har skrivits ibland om hur hon inte verkar ha särskilt många vänner. Har några tagit avstånd från henne.

Olyckan var verkligen läskig! Tragiskt att fyra ungdomar dog, samtidigt som det åtminstone var bra att hon inte körde ihjäl någon ytterligare, alltså mötande/gående/etc. Olyckan skedde mitt i natten, i slutet av en nedförsbacke (har jag för mig att det är), med in- och utfarter och olika håll, strax innan ett litet samhälle med hus, fotbollsplan m m där hastigheten var 50 km/h. Därefter en T-korsning (har jag för mig).

Jag tycker också hon borde få ett flerårigt fängelsestraff, fast är inte säker på att det skulle bekomma henne särskilt mycket. Hon verkar ju helt enkelt inte bry sig.

Jag håller med dig om det du skriver, Beitos, med undantag av det allra sista. Återigen: Även om personer med antisocial personlighetsstörning inte bryr sig känslomässigt om andra människor, bryr de sig i allra högsta grad om sig själva (jmf exempelvis den falska "snyftteatern" L så lägligt spelade upp just i tingsrätten, bara i syfte att själv försöka komma lindrigare undan!; vi vet ju vilken attityd hon visat upp både före och efter det tillfället!). Just därför är det särskilt viktigt att den här vidriga typen av brott som begås av dem - och som de inte ens tar något reellt eget ansvar för efteråt! - kopplas till en längre frihetsberövande påföljd! Den kännbara fängelsevistelsen går då, skulle man kunna säga, in i det frånvarande samvetets ställe. Detta på så sätt att individen för framtiden tvingas inse att den här sortens handlingar är direkt kopplade till stort efterföljande obehag för personen själv, som en relevant samhällelig markering, något som i sin tur tvingar fram en viss framtida eftertanke vad gäller begreppen orsak och verkan för deras egen del!

Det ovanstående är ju därtill bara en aspekt av saken! Självfallet tillkommer självfallet allt detta med de högst legitima kraven utifrån det allmänna rättsmedvetandet, allmänpreventionen, relationen mellan brottens allvar och påföljd, det enorma och utbredda lidande gärningspersonens ansvarslösa handlingar har lett till och så vidare. De sakerna är ju inga små faktorer i sammanhanget precis!
Citera
2022-04-16, 08:07
Medlem
Är det samma L som syns längst ner i denna artikel? I så fall snackar vi ju fullfjädrad-psykopatblick redan vid 13ish år...

https://www.helahalsingland.se/2014-...med-onskningar
Citera
2022-04-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZipoBibo5E8
Är det samma L som syns längst ner i denna artikel? I så fall snackar vi ju fullfjädrad-psykopatblick redan vid 13ish år...

https://www.helahalsingland.se/2014-...med-onskningar

Ja, personen på bilden du syftar på är just den vars beteende är anledningen till att FYRA unga, friska människor, som skulle ha haft hela livet framför sig, inte längre existerar!
Citera
2022-04-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka
Ja, personen på bilden du syftar på är just den vars beteende är anledningen till att FYRA unga, friska människor, som skulle ha haft hela livet framför sig, inte längre existerar!

...och att en tjej som var i ungefär samma ålder som L på bilden blev svårt skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in