Citat:
Ursprungligen postat av
beitos
Hur ser hennes vänkrets ut?
Det har skrivits ibland om hur hon inte verkar ha särskilt många vänner. Har några tagit avstånd från henne.
Olyckan var verkligen läskig! Tragiskt att fyra ungdomar dog, samtidigt som det åtminstone var bra att hon inte körde ihjäl någon ytterligare, alltså mötande/gående/etc. Olyckan skedde mitt i natten, i slutet av en nedförsbacke (har jag för mig att det är), med in- och utfarter och olika håll, strax innan ett litet samhälle med hus, fotbollsplan m m där hastigheten var 50 km/h. Därefter en T-korsning (har jag för mig).
Jag tycker också hon borde få ett flerårigt fängelsestraff, fast är inte säker på att det skulle bekomma henne särskilt mycket. Hon verkar ju helt enkelt inte bry sig.
Jag håller med dig om det du skriver, Beitos, med undantag av det allra sista. Återigen: Även om personer med antisocial personlighetsstörning inte bryr sig känslomässigt om andra människor, bryr de sig i allra högsta grad om
sig själva (jmf exempelvis den falska "snyftteatern" L så lägligt spelade upp just i tingsrätten, bara i syfte att själv försöka komma lindrigare undan!; vi vet ju vilken attityd hon visat upp både före och efter det tillfället!).
Just därför är det särskilt viktigt att den här vidriga typen av brott som begås av dem - och som de inte ens tar något reellt eget ansvar för efteråt! - kopplas till en längre frihetsberövande påföljd! Den kännbara fängelsevistelsen går då, skulle man kunna säga, in i det frånvarande samvetets ställe. Detta på så sätt att individen för framtiden tvingas inse att den här sortens handlingar är direkt kopplade till
stort efterföljande obehag för
personen själv, som en relevant samhällelig markering, något som i sin tur
tvingar fram en viss framtida eftertanke vad gäller begreppen orsak och verkan för deras egen del!
Det ovanstående är ju därtill bara
en aspekt av saken! Självfallet tillkommer självfallet allt detta med de högst legitima kraven utifrån det allmänna rättsmedvetandet, allmänpreventionen, relationen mellan brottens allvar och påföljd, det enorma och utbredda lidande gärningspersonens ansvarslösa handlingar har lett till och så vidare. De sakerna är ju inga små faktorer i sammanhanget precis!