Citat:
Ursprungligen postat av
PlentySpoiled
L borde bli frikänd!
Hon har gjort fel men samtidigt är det mänskligt att göra fel.
Att någon annan felar är liksom inte ditt ansvar och vad det gäller påföljder så ska det inte behöva bli mer smärtsamt. Det är många som vill henne ont och bara tanken av det får mig att bli mörkrädd då "hon ska få det hon förtjänar" inte passar in.
1. Nej jag känner inte L.
2. Ja, jag kan försvara henne ändå.
3. Kasta första stenen om du inte har något samvete!
4. Mellanösterns propaganda som ruttnar i denna tråd ska inte segra i detta fall!
(Ingen uppläxning utan enbart sanning!)
Oftast är det riktigt åt helvete med mänskligheten och personliga åsikter i denna tråd!
Du förstår inte att det inte handlar om just Lovisa, utan om de signaler som samhället behöver sända ut för att om möjligt förhindra nästa vansinneskörning...?
Kan du famna skillnaden mellan ett kännbart fängelsestraff, körkortsåterkallelse och skadestånd å ena sidan, och frikännande och ett "det är mänskligt att fela" å andra sidan?
Vilket av alternativen bäddar för fler, liknande händelser, och vilket har potentiellt chansen att rädda 4
andra småkillars liv?
Att folk hatar på Lovisa är troligen ett resultat av hennes eget beteende, hennes attityd och det sätt hon väljer att framställa sig på mer än något annat. Allt det ligger inom ramen för det hon själv är ansvarig för, och själv kunnat påverka under något steg i processen.
Det må vara mänskligt att fela, men resultatet blir inte sällan rent omänskligt lidande - livslångt lidande för de värst drabbade. Och sådant skall inte beivras, enligt dig?
Då måste jag fråga dig: var hamnar de anhöriga till de omkomna i din värld?
Om samhället inte straffar, så bäddar vi för ett skymningsland där andra riskerar att bli dem som sköter både dömandet och straffandet efter eget huvud.
Dina punkter 3 och 4 är minst sagt förvirrade.
Citat:
3. Kasta första stenen om du inte har något samvete!
4. Mellanösterns propaganda som ruttnar i denna tråd ska inte segra i detta fall!
"Inte har något samvete"...?
Menar du möjligen "om du har ett rent samvete"?
Isf kan jag kasta sten fritt. Jag har inte kört dubbelt upp mot skyltad hastighet med 4 obältade barn i baksätet, och jag har inte kört ihjäl en endaste människa.
Var du hittar Mellanösternpropaganda i just denna tråden vet jag inte, och jag vet inte vad det skulle ha för bäring på det som hänt. Du kanske blandar ihop olika saker du läst...?