2020-08-28, 07:10
Medlem
Citat:
TV
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Nä det är det väl inte men bara förklara ingen förälder vet ju hur deras barn kör bil när de inte ser eller är med
Jag tror många föräldrar vet om deras barn, framförallt pojkar, tar risker pga tidigare beteende. Fyra pojkar utan bälte i baksätet. Det räcker med att en säger strunta i bälten så gör grupptrycket resten.
Senast redigerad av Bassiehof 2020-08-28 kl. 07:13.
Citera
2020-08-28, 07:14
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag tror många föräldrar vet om deras barn, framförallt pojkar, tar risker pga tidigare beteende. Fyra pojkar utan bälte i baksätet. Det räcker med att en säger strunta i bälten så gör grupptrycket resten.

Kanske det men tror inte de tänker så om deras döttrar att de ska köra som fan . I deras värld kör tjejer lugnt killar fort men så är det inte alltid ju
Citera
2020-08-28, 07:21
Medlem
Citat:
Kanske det men tror inte de tänker så om deras döttrar att de ska köra som fan . I deras värld kör tjejer lugnt killar fort men så är det inte alltid ju
Vet vi vad de pratade om i bilen innan olyckan, och varför pojkarna inte hade på sig bälte? Det varnas för grupptryck inte utan anledning på körkortsutbildningen. Även tjejer vill ibland impa på en snygg kille. Ibland, därför lever tjejer längre än män.
Citera
2020-08-28, 07:28
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vet vi vad de pratade om i bilen innan olyckan, och varför pojkarna inte hade på sig bälte? Det varnas för grupptryck inte utan anledning på körkortsutbildningen. Även tjejer vill ibland impa på en snygg kille. Ibland, därför lever tjejer längre än män.

Så klart tjejer med kan falla för grupptrycket och vilja impa men föräldrar tror nog oftast att sin dotter kör lugnare än son vilket kan vara totalt omvänt . Sen kan man gilla gasa som jag gör för man gillar det
Citera
2020-08-28, 07:36
Medlem
Citat:
Nä det är det väl inte men bara förklara ingen förälder vet ju hur deras barn kör bil när de inte ser eller är med

Men Emma, det fattas bitar hos dig med, ser du inte det?

Meningen med en fullödig uppfostran är ju att föräldrarna INTE skall behöva vara med och bevaka varje steg.

Man bibringar barnet/tonåringen de värderingar och de normer som familjen anser vara riktlinjer och rättesnören för framtiden och vuxenlivet.

”Knarka inte”
”Stjäl inte”
”Var inte elak mot dina kamrater”
”Kom till oss och berätta först om det händer något galet”
”Vårda saker du lånat”
”Gå inte bakom ryggen på oss - eller någon annan”

Listan kan göras hur lång som helst, och olika familjer lägger emfas på olika delar i den.

Men, alla fungerande familjer vinnlägger sig att skapa rågångar som barnet har att följa och ta stöd av under resan in i vuxenlivet.

Rimligen, som nybliven mamma, måste du ha funderat över ditt barns uppfostran...? Du torde ha en plan?

Att låna din mammas bil och köra jävulen med den är ett stort svek mot henne, och troligen även mot de normer din familj försökt få dig att anamma. Ser du inte det?

Är det kanske därför du agerar som Lovisas apologet?

Slutligen: Vill du att din dotter skall behandla dig på samma sätt som du behandlade din mamma?

Inte det, nä.
Då är det dags att inse att varken ditt eller Lovisas uppträdande är normalt, önskvärt eller socialt accepterat.

Ungdomsrevolt i all ära, men den skall inte gå ut över andra, oskyldiga. Barn!
Senast redigerad av boboboxbox 2020-08-28 kl. 07:39.
Citera
2020-08-28, 07:45
Medlem
Mitt barn som är i samma ålder som de omkomna och vän med en av de avlidna, berättade för mig att föraren har tappat minnet...

Jag hoppas verkligen att det är sant, så de inte är nåt hon hittat på för att slippa ta ansvar.

Och i de här lilla samhället vi lever i, jag vet faktiskt inte om hon kommer kunna visa sig utomhus... 😳
Citera
2020-08-28, 07:55
Medlem
EMMA1994s avatar
[quote=boboboxbox|72737960]Men Emma, det fattas bitar hos dig med, ser du inte det?

Meningen med en fullödig uppfostran är ju att föräldrarna INTE skall behöva vara med och bevaka varje steg.

Man bibringar barnet/tonåringen de värderingar och de normer som familjen anser vara riktlinjer och rättesnören för framtiden och vuxenlivet.

”Knarka inte”
”Stjäl inte”
”Var inte elak mot dina kamrater”
”Kom till oss och berätta först om det händer något galet”
”Vårda saker du lånat”
”Gå inte bakom ryggen på oss - eller någon annan”

Listan kan göras hur lång som helst, och olika familjer lägger emfas på olika delar i den.

Men, alla fungerande familjer vinnlägger sig att skapa rågångar som barnet har att följa och ta stöd av under resan in i vuxenlivet.

Rimligen, som nybliven mamma, måste du ha funderat över ditt barns uppfostran...? Du torde ha en plan?

Att låna din mammas bil och köra jävulen med den är ett stort svek mot henne, och troligen även mot de normer din familj försökt få dig att anamma. Ser du inte det?

Är det kanske därför du agerar som Lovisas apologet?

Slutligen: Vill du att din dotter skall behandla dig på samma sätt som du behandlade din mamma?

Folk har alltid och i synnerhet unga har testat gränserna och kört fort racat etc har inget med barnuppfostran att göra . Ja jag är ganska nybliven mamma och om min dotter blir som jag var mot min mamma blir jag glad . Jag har alltid skött mig inga klagomål i skola artig vänlig jobbat extra på sommaren när gick i skola . Min last var och är att köra fort och tycker inte jag svikit min mamma
Citera
2020-08-28, 08:07
Medlem
BullensPilsners avatar
Jag är 100% säker på att de fyra grabbarna hetsat föraren till att ta en onödigt stor risk.

Kommentarerna om hur dåligt föraren agerat i detta fall kan nog tillskrivas i stor utsträckning till att det var en kvinna.

Har du den minsta erfarenhet i från att åka runt med bilburen ungdom så vet du hur det kan låta från passagerarna, särskilt påverkade (alkohol, droger eller adrenalin, take your pick) baksätesförare som ofta själva är utan körkort.

Fientligheten mot flickor/kvinnor här på fb har ökat i sådan omfattning så jag vet inte om det bara sitter folk från mena här numera eller om ni svenska män passar på att få göra något ni drömt om, ge er på kvinnor.

Vi kan titta på tråden om den 17-åriga flickan på moped som blev ihjälkörd av en ung man och där många i tråden ger sig på flickan.

Och även om Föraren i denna tråds olycka brustit i sitt omdöme som förare, så förtjänar hon inte det enorma hat ni män (och en del kvinnor) ger henne. Listan på män som dödat kvinnor och barn som varit passagerare kan göras hur lång som helst, varför ger ni er inte på dessa också med samma frenesi.

Jag mår illa av erat kvinnohat!
Senast redigerad av BullensPilsner 2020-08-28 kl. 08:09.
Citera
2020-08-28, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma1994

Folk har alltid och i synnerhet unga har testat gränserna och kört fort racat etc har inget med barnuppfostran att göra . Ja jag är ganska nybliven mamma och om min dotter blir som jag var mot min mamma blir jag glad . Jag har alltid skött mig inga klagomål i skola artig vänlig jobbat extra på sommaren när gick i skola . Min last var och är att köra fort och tycker inte jag svikit min mamma

Men om du kraschat?
Dött själv, dragit med dig andra i döden - i en bil du lånat av din mor?
Med vittnen som talar om vansinneskörning. Med utredande poliser som gräver fram din internethistorik och gör den tillgänglig för allt och alla - inklusive bilens ägare, din mamma.
Skulle hon uppleva det som ett svek?

Din körning baseras på att du har marginalerna på din sida, att ingen annan trafikant gör något oväntat, irrationellt eller kanske rent av överlagt för att stoppa dig. Du förstår inte hur små marginalerna är som du jobbar med, och du urskuldar Lovisa med att hon hade otur.

Men du är immun mot otur...?

Ja, ungdomar tänjer på gränser.
Dom kör fort. Lastar in fler än det finns plats för, och gör andra tokiga grejer.

Men, när du adderar ihop allt som var fel här, så blir summan exceptionell:

• Våldsamt hög hastighet, dubbla skyltade hastigheten. Minst!

• Längs en viltrik landsväg, utan viltstängsel.

• Som hon inte kände speciellt väl

• I gryningen!

• Med omyndiga barn ombord.

• Som var fler än det fanns plats för, och merparten dessutom obältade.

Kan du verkligen inte se det gränslösa i det som skett, när man tittar på varje enskilt brott mot livet och sedan adderar ihop dem till det som det blev: en katastrof som bara väntade på att få hända...?
Citera
2020-08-28, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner
Jag är 100% säker på att de fyra grabbarna hetsat föraren till att ta en onödigt stor risk.

Kommentarerna om hur dåligt föraren agerat i detta fall kan nog tillskrivas i stor utsträckning till att det var en kvinna.

Har du den minsta erfarenhet i från att åka runt med bilburen ungdom så vet du hur det kan låta från passagerarna, särskilt påverkade (alkohol, droger eller adrenalin, take your pick) baksätesförare som ofta själva är utan körkort.

Fientligheten mot flickor/kvinnor här på fb har ökat i sådan omfattning så jag vet inte om det bara sitter folk från mena här numera eller om ni svenska män passar på att få göra något ni drömt om, ge er på kvinnor.

Vi kan titta på tråden om den 17-åriga flickan på moped som blev ihjälkörd av en ung man och där många i tråden ger sig på flickan.

Och även om Föraren i denna tråds olycka brustit i sitt omdöme som förare, så förtjänar hon inte det enorma hat ni män (och en del kvinnor) ger henne. Listan på män som dödat kvinnor och barn som varit passagerare kan göras hur lång som helst, varför ger ni er inte på dessa också med samma frenesi.

Jag mår illa av erat kvinnohat!

Trams!
Du drömmer fram ett kvinnohat som inte finns.

I tråden du hänvisar till är det ett (1) troll som driver med oss allihopa - Trögkokaren.
Han fick alla emot sig för sina provokationer, och blev till sist även avstängd under en period - just för sitt uppträdande i tråden.

Antingen bygger du halmgubbar, eller också förblindas du av ett enda troll och ger dig ut att slåss mot väderkvarnar nätterna igenom.

Detta är inte en genusfråga.
Detta är idioti.
Killar brukar vara bättre än tjejer på att skapa elände genom idioti, men just denna gången råkar det vara en tjej som fuckat upp.

Skall inte tjejer granskas när dom har ihjäl folk?

När körde en kille ihjäl 4 obältade baksätespassagerare senast? Barn!

Gå du och kräks om det känns bättre, men denna kraschen kommer diskuteras länge - alldeles oavsett könet på föraren.
Citera
2020-08-28, 13:49
Medlem
headkeepers avatar
Förmodligen kan amnesin vara sanning. Stor blödning i hjärnan och på det multipla organskador, jo L kan nog ha svårt med närminnet nu och i framtiden. Ska de som skadar sig allvarligt vid oaktsamhet med eller utan uppsåt anses ha betalat av sin skuld?
Citera
2020-08-28, 14:08
Medlem
Citat:
Så klart tjejer med kan falla för grupptrycket och vilja impa men föräldrar tror nog oftast att sin dotter kör lugnare än son vilket kan vara totalt omvänt . Sen kan man gilla gasa som jag gör för man gillar det
Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Detta är en tråd som diskuterar en oerhört tragisk händelse som orsakats av grov vårdslöshet i trafiken. Ditt behov av att ständigt framhålla din besatthet av höga farter tycker jag därför gränsar till det motbjudande. Dessvärre verkar du helt oemottaglig för den risk du och dina likasinnade utsätter andra trafikanter för.

Du skriver i ett inlägg att du alltid skött dig. Implicit måste det betyda att du anser att kraftigt åsidosätta gällande hastighetsgränser inte är något brott. Alternativt är du totalt likgiltig för lagar och förordningar som inte överensstämmer med dina värderingar.

Sådana förare som du utgör en ständig trafikfara och det är bara att hoppas att det inte blir du som ger upphov till en ny sådan här tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in