2020-06-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Intressant och inte alls osannolikt att hon precis kört om fiskarna, sedan vet man hur lokala kör rent allmänt på småvägar, finns en inte 70 väg där en lokal inte ligger på 90 minst skulle jag vilja påstå.

Men å andra sidan fiskarna var troligen nyvakna och då blåser man kanske inte alltid på.
Jag har åkt denna väg väldigt ofta och du har helt rätt att det går oftast lite fortare än 70..Sedan om man är på väg till fiske så kanske man är fiskesugen, lite trafik, så står man på lite extra. Men inget vet förutom dom själva.
Citera
2020-06-11, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ju högre hastighet desto mera relevans har förarens förmåga för utgången. Och nej, har aldrig kört där men av bilderna verkar det som att det kan gå att ta kurvan i 140 eller ännu snabbare. Och går det för någon faller din invändning.
tvärt om - det är ju det som är fysikens lagar...
Du verkar tro att en bil är en bil och att inget skulle skilja. Det handlar om däck, gummiblandning, mönster, bredd, hjulupphängning, dämpare, fjädring, vikt, viktfördelning med mera. Allt detta är fysik. Inget är slump.
Man hade säkert kunnat ta den kurvan i 180km/h med en rallybil, på alla sätt optimerad för just den typen av vägar - men nu körde de inte en sådan.
Citera
2020-06-11, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Varför nämner ni grupptryck? Föraren har faktiskt klarat utbildningen för bara 1år sedan och vet att man inte ska påverkas av grupptryck eller annat. Om något så får det henne att se än värre ut, faller för grupptryck av ett gäng minderåriga grabbar. Hon ser inte speciellt obekväm ut tidigare när hon gasar på i 150 på film med en hand på ratten.

Sen angående straff, det är till för offren och dess anhöriga. Ska hon slippa straff för att hon skadade sig? Som någon nämnde, lika tillmötesgående med en rattfull som skadar era anhöriga men sig själv i farten?

Allt gott till alla offer och inblandade, önskar att föraren klarar sig utan bestående skador..
Snälla, utbildad i att inte påverkas av grupptryck, är du på riktigt, vet du vad självförtroende är och hur man får det!

Straff som är till för de anhöriga skulle jag nog kalla hämnd, jag tror och hoppas att vi inte har ett sådant system i vårt land.
Citera
2020-06-11, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Jag har åkt denna väg väldigt ofta och du har helt rätt att det går oftast lite fortare än 70..Sedan om man är på väg till fiske så kanske man är fiskesugen, lite trafik, så står man på lite extra. Men inget vet förutom dom själva.
Jo, men om man leker med tanken att dom kört om fiskarna som ligger på 90 strax innan då håller dom nog runt 110-120 eller kanske mer då man inte vill ligga och gunga om man ska om på en 70 väg på samma sätt som man kör om på en väg med 3 filer.

Om detta nu skulle sedan ha hänt strax innan kurvorna för det var väl 2 stycken eller då kan hon ha kommit ur rytmen och det är aldrig bra och sedan överraskad av sista kurvan.
Senast redigerad av kuluser 2020-06-11 kl. 20:02.
Citera
2020-06-11, 20:02
Medlem
Zassazs avatar
Att som 19 åring köra en bil med 5 passagerare, 4 killar på 16 år i baksätet...hur distraherande det måste varit.
Pojkar som heja på och var glada kanske berusade och tyckte det var häftigt att åka med en lite äldre tjej, det kan inte varit lätt för henne.
Att hon körde för fort kan jag nästan förstå i det läget.
Hoppas tjejerna klarar sig och kan leva ett normalt liv trots detta trauma men tror det blir svårt tyvärr.
Citera
2020-06-11, 20:05
Bannlyst
Citat:
Jag håller med 100 % , all respekt till henne ...
Ja, man blir lika gråtfärdig som hon är när man ser henne, och syrran har nog inte fattat det hela, lilla hjärtat
Citera
2020-06-11, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zassaz
Att som 19 åring köra en bil med 5 passagerare, 4 killar på 16 år i baksätet...hur distraherande det måste varit.
Pojkar som heja på och var glada kanske berusade och tyckte det var häftigt att åka med en lite äldre tjej, det kan inte varit lätt för henne.
Att hon körde för fort kan jag nästan förstå i det läget.
Hoppas tjejerna klarar sig och kan leva ett normalt liv trots detta trauma men tror det blir svårt tyvärr.
Superdistrahernade verkligen, jag vet exakt hur!

Grabbarna hade väl två EPA traktorer som dom skulle åka hem med sedan har jag fatta det som, dom bara träffade dessa tjejer så inte borde dom varit onyktra iallafall inte alla fyra.
Citera
2020-06-11, 20:12
Medlem
För några dagar sedan diskuterades en film där L & co låg bakom en mörk bil som såg ut att köra ungefär lika snabbt som dem (L körde då 150 km/h). Om jag tvingades gissa skulle jag gissa att det var kompisar till dom, och att bilarna i så fall kan ha "kört ikapp" eller typ pressat varandra att köra fort. T ex att första bilen kört snabbt för att visa sig "cool", och L & co vill visa att dom minsann också kan köra i samma fart.
Har det framkommit något nytt kring det? Eller kan det mycket väl vara så, likväl som det inte alls behöver vara så?

Sen har jag tack vare mammans (påstod hon sig vara) flera inlägg här ändrat inställning kring 14-åringen. Stackars tjej som vuxit upp under sådana omständigheter, med droger osv.
Verkar vara mycket drogrelaterat i Sundsvall, inkl några mord (har jag för mig). I bästa fall kan olyckan bidra till en vändpunkt för henne, eventuellt mha av andra vuxna (sociala, etc).
Citera
2020-06-11, 20:16
Medlem
Citat:
Jo, men om man leker med tanken att dom kört om fiskarna som ligger på 90 strax innan då håller dom nog runt 110-120 eller kanske mer då man inte vill ligga och gunga om man ska om på en 70 väg på samma sätt som man kör om på en väg med 3 filer.

Om detta nu skulle sedan ha hänt strax innan kurvorna för det var väl 2 stycken eller då kan hon ha kommit ur rytmen och det är aldrig bra och sedan överraskad av sista kurvan.
Skulle vara intressant att veta var de körde om fiskarna, låter väl logiskt att de blev omkörda, mer troligt än att de kom ikapp men vi gissar... före olyckssvängen är det en ganska lång raksträcka där det finns möjlighet till omkörning, före det är det rätt lång, svag högersväng där du passerar boende på båda sidor med sina utfarter. före det är det en lång raksträcka där det finns tid för omkörning och det är hela tiden utför.. Finns tid att få upp fart på båda rakorna innan olyckskurvan.
Citera
2020-06-11, 20:25
Medlem
Citat:
Har funderat även på det , det var tydligen fiskare troligtvis inga de kände ,, kan de ha blivit omkörda tidigare och sedan kört ikapp olycksbilen och legat stressat föraren ? i så fall , kommer de erkänna det ? Eller blev de omkörde på raksträckan så hon gasade upp bilen i för hög hastighet och när hon kliver in igen i höger körfält så missbedömer hon kurvan samtidigt som trycket blir för högt så bilens höger sida bidrar till att hjulen kommer utanför asfalten ? OBS bara Spekulationer, gissningar hoppas det är ok denna gång.. Skulle vara intressant och höra fiskarnas berättelse..
Som jag förstod det var det en person i bilen bakom och ett annat vittne någon annanstans? Fredrik had eju postat citat från lokaltidningen - får kanske kika igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rovjakt
Hon verkar otroligt fin och jordnära. Helt rätt inställning och de hade säkert riktigt roligt den kvällen, trots den tragiska utgången. Det gick snabbt och förhoppningsvis led ingen av dem avlidna
Ja verkligen.

Citat:
Straff som är till för de anhöriga skulle jag nog kalla hämnd, jag tror och hoppas att vi inte har ett sådant system i vårt land.
Nej det har vi inte. Det är iaf inte det primära menar man men visst, på något sätt ligger det ju ett "straff" som skall lindra för anhöriga mm men det är inte det uttalade, primära syftet.
Citera
2020-06-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Två personer, en manlig fiskare och ytterligare en man, var först på plats och larmade.

– Den senare körde bil bakom och såg delar av den här avåkningen. Vi har hållit förhör med båda och han som körde bakom har gett en bild som stämmer väl överens med vad man ser om man tittar på olycksplatsen, säger hon.

Polisen misstänker att det var den äldre flickan som körde bilen och de tror att hastigheten har spelat en stor roll i olyckan.

Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Sen har jag tack vare mammans (påstod hon sig vara) flera inlägg här ändrat inställning kring 14-åringen. Stackars tjej som vuxit upp under sådana omständigheter, med droger osv.
Verkar vara mycket drogrelaterat i Sundsvall, inkl några mord (har jag för mig). I bästa fall kan olyckan bidra till en vändpunkt för henne, eventuellt mha av andra vuxna (sociala, etc).
Vänta lite nu... Det där får du nog citera, så kommer jag inte ihåg hennes inlägg....
Citera
2020-06-11, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
För några dagar sedan diskuterades en film där L & co låg bakom en mörk bil som såg ut att köra ungefär lika snabbt som dem (L körde då 150 km/h). Om jag tvingades gissa skulle jag gissa att det var kompisar till dom, och att bilarna i så fall kan ha "kört ikapp" eller typ pressat varandra att köra fort. T ex att första bilen kört snabbt för att visa sig "cool", och L & co vill visa att dom minsann också kan köra i samma fart.
Har det framkommit något nytt kring det? Eller kan det mycket väl vara så, likväl som det inte alls behöver vara så?

Har rullat filmen och kommenterat den tidigare i tråden. Vägmarkeringar i asfalten, det finns inga sådana från Hassela till Länsgränsen strax innan Långskog.. Sedan ser det ut som ett vägräcke på vänster sida som de passerar och något sådant vägräcke och med den filmen på omgivningarna från bilen ser inte jag på resterande väg fram till olyckan. Har kört den över 10 år så jag borde känna igen mig. Antingen är det hastigheten som gör att jag inte känner igen mig men annars är filmen från en annan väg.. Det andra du skriver om lämnar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in