2020-06-14, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Sedan att folk kör 80 förbi din stuga vet jag inte om det är andra stugägare eller en genomfart och det är även det respektlöst precis som 200 på 110-väg, Detta beteende är helt sjukt och vad beror det på? Alla har vi någon gång varit stressad för vi är försenad och gasar på, köper det inga problem, men att erkänna att man gillar farter och köra 200 på allmän väg som ämnet från början var det fördömer jag helt, finns inga ursäkter. Alla är vi olika och tycker saker osv, har tyvärr ingen lösning på beteendet att köra fort, bara fördömer de som kör dubbla hastigheter och sätter andra oskyldiga i fara, hoppas det är ok.
Ja frågan är hur man kan minska antalet extrema fortkörningar på allmän väg.

Borde inte vara en utbildningsfråga, det är omfattande kunskapskrav vid uppkörning/tepriprov redan nu.

Möjligen kan man se över lagstiftningen och skärpa påföljderna för vissa trafikbrott men jag är inte övertygad om att det skulle förebygga såna här situationer.

Höjd åldersgräns för körkort är problematiskt då många yngre människor har arbete som kräver körkort. Sverige är ett glesbefolkat och bilorienterat land.

Möjligen skulle fler fartkameror (eller rent av atrapper) kunna få bort en del av vansinneskörningarna. Men det kommer alltid finnas vägavsnitt utan täckning

Men den mest uppenbara åtgärden är att sluta glorifiera forkörning på det sätt "emma" gör. Även om hen är ett troll som aldrig kört bil finns det säkert dom som blir inspirerade av att läsa hen:s inlägg.
Citera
2020-06-14, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Ja frågan är hur man kan minska antalet extrema fortkörningar på allmän väg.

Innan man börjar fundera på vad man ska och kan göra så måste man se över hela olycksstatistiken kanske de senaste 2 åren och där se vart man skall lägga krutet.

En sak som jag tror kommer att fungera bra är att alla bilar kommer nog att kommer ha "radar" i framtiden och ska dom kunna bli självkörande så måste datorn kunna nyttja radarn för att se hur vägen rör sig, koppla ihop denna nu-läges bild som systemet får med navigatorn som ger systemet en look-ahead funktion så mha tex en head-up display kan systemet varna och leda på samma sätt som en kartläsare i rally.

Den kan då också ta över i tid och bromsa, idag görs detta bara när du närmar dig en annan bil tror jag i vart fall på min bil och vinglar jag rycker den i ratten och det kommer upp en text om att jag kanske ska ta en paus, men det är bara första steget i en lång avancerad utveckling mot självkörande bilar.
Senast redigerad av kuluser 2020-06-14 kl. 10:58.
Citera
2020-06-14, 11:49
Medlem
Klickiss avatar
Ingen uppdatering om hur Julia och Lovisa mår?
Citera
2020-06-14, 13:31
Medlem
Ok har missat den artikeln. Då vet vi

Citat:
Ursprungligen postat av Maal
Du tror alltså inte på polisen när de gått ut med att de två i framsätet hade bälte och de fyra i baksätet inte hade bälte?
Citera
2020-06-14, 17:29
Medlem
J har lagt ut något på hennes instastory idag.
Citera
2020-06-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Ok har missat den artikeln. Då vet vi

Ja ursäkta surt svar men det blir så tjatigt när samma saker kommer upp gång på gång. Det går att söka i tråden.
Citera
2020-06-14, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvillhatvacheese
J har lagt ut något på hennes instastory idag.
Och vad säger hon där?
Citera
2020-06-14, 18:54
Medlem
Hon säger inget. Filmar när hon är utanför sjukhuset och äter med någon. Hon ligger i en sjukhussäng. Så uppfattar jag det från hennes instastory
Senast redigerad av Jagvillhatvacheese 2020-06-14 kl. 19:01.
Citera
2020-06-14, 19:01
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Kan tyvärr inte öppna länken på bilden,,, är det infarten till Långskog ,, först 60 km/h sedan räcke på vänster och byggnader på höger sida du menar ?
Ja, precis. Hoppas nedan länk funkar bättre...
https://imgur.com/a/ea6FNhb
Citera
2020-06-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Ja, precis. Hoppas nedan länk funkar bättre...
https://imgur.com/a/ea6FNhb
Ja , jag vet inte, elstolpar på vänster och belysningsstolpar på höger , sedan kommer det ett hus längre bort vid den där kuren på höger sida, ser inte någon nyans av det, men vi kan väl säga att det är detta vägavsnitt … Det jag i så fall blir lite förbannad på är att de bränner 150-160 km/h på 60-väg genom byn och det är helt sjukt beteende, spelar ingen roll om hon är påverkad av andra ...
Senast redigerad av Dyngie 2020-06-14 kl. 20:23.
Citera
2020-06-14, 20:26
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ja , jag vet inte, elstolpar på vänster och belysningsstolpar på höger tycker jag man inte ser i filmen, sedan på din bild så ser det ut som det blir lite uppför längst bort men så är det inte, men vi kan väl säga att det är detta vägavsnitt … Det jag i så fall blir lite förbannad på är att de bränner 150-160 km/h på 60-väg genom byn och det är helt sjukt beteende, spelar ingen roll om hon är påverkad av andra ...
Jag tycker det finns flera saker och detaljer som stämmer ganska precis men jag tycker även det finns mycket som inte riktigt stämmer. Därför är jag rätt nyfiken på hur det ser ut idag för bilderna från Google Maps är ju inte direkt purfärska.
Under helgen var jag bl.a. i Delsbo och härjade. Jag var rejält sugen på att styra förbi för att se själv hur det ser ut men fick varken tid eller möjlighet tråkigt nog. Har du möjlighet att ta ett foto på aktuell plats och lägga upp här?
Citera
2020-06-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Fast med bälte hade han säkert inte dött fattar inte varför man kör utan
Ja, då hade han överlevt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto