Citat:
Ja frågan är hur man kan minska antalet extrema fortkörningar på allmän väg. Sedan att folk kör 80 förbi din stuga vet jag inte om det är andra stugägare eller en genomfart och det är även det respektlöst precis som 200 på 110-väg, Detta beteende är helt sjukt och vad beror det på? Alla har vi någon gång varit stressad för vi är försenad och gasar på, köper det inga problem, men att erkänna att man gillar farter och köra 200 på allmän väg som ämnet från början var det fördömer jag helt, finns inga ursäkter. Alla är vi olika och tycker saker osv, har tyvärr ingen lösning på beteendet att köra fort, bara fördömer de som kör dubbla hastigheter och sätter andra oskyldiga i fara, hoppas det är ok.
Borde inte vara en utbildningsfråga, det är omfattande kunskapskrav vid uppkörning/tepriprov redan nu.
Möjligen kan man se över lagstiftningen och skärpa påföljderna för vissa trafikbrott men jag är inte övertygad om att det skulle förebygga såna här situationer.
Höjd åldersgräns för körkort är problematiskt då många yngre människor har arbete som kräver körkort. Sverige är ett glesbefolkat och bilorienterat land.
Möjligen skulle fler fartkameror (eller rent av atrapper) kunna få bort en del av vansinneskörningarna. Men det kommer alltid finnas vägavsnitt utan täckning
Men den mest uppenbara åtgärden är att sluta glorifiera forkörning på det sätt "emma" gör. Även om hen är ett troll som aldrig kört bil finns det säkert dom som blir inspirerade av att läsa hen:s inlägg.
… Det jag i så fall blir lite förbannad på är att de bränner 150-160 km/h på 60-väg genom byn och det är helt sjukt beteende, spelar ingen roll om hon är påverkad av andra ...