2020-06-08, 09:00
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Såg nu på filmen att vid 18-19 sekunder in i filmen är hastigheten lägre och varvräknaren är ner mot 1000 varv sedan ökas farten och några skrev att hon växlar ner till 5an då dom är bakom den andra bilen, jag tror snarare att hon växlar upp till 5an från 4an för varvräknaren är upp mot 4000 innan man ser 3100-3200 och runt 150 just i slutet på klippet.

Omkörning av den andra bilen som skedde eller va man fler bilar som följdes åt, man ser inte att omkörning sker men så borde de varit om denna bil körde något så när laglig hastighet och dom va upp i 140-150.
Har samma utväxling i min bil som denna audi a4 och testade igår och enligt GPS så gick det 140 vid 3100 varv på 5an, ska kolla 4an vid tillfälle.
Ang hur man håller rätten så växlar dom flesta grepp under färd men personligen beror det även på vilken bil jag kör och vart man kör.

Just ja. Detta reagerade jag också på. Jag tycker det ser ut som att de kommer ur en svag kurva och att hon först växlar upp från 4:an till 5:an. Man kan inte se själva växlingen utan mer ana den.

Vid 0:17 har hon först högerhanden på ratten och jag tycker det ser ut som att hon ligger på 2500-3000 varv. Sekunden efter är varven nere i ca 1000 och jag tycker mig se en handrörelse som om att hon går från 4:an till 5:an. Sen tar hon bort handen från växelspaken för att kort därpå ta dit handen igen och då tycker jag det ser ut som att hon växlar upp igen till 6:an. Växlingen från 5:an till 6:an tycker jag syns rätt tydligt. Jag tycker också det syns tydligt att varvräknaren hoppar upp från ca 1000 varv till ca 3000 varv vid 0:20 då hon precis tagit tillbaka högerhanden efter att ha växlat upp till 6:an. Så tolkar jag det jag ser.

Om det är så som jag tolkar klippet så blir det ett än mer stöd för att bilen framför körde i ungefär samma hastighet. Skulle bilen framför ha körts i 70-80 så skulle Audin ha närmat sig den bilen rätt snabbt. Jag finner det inte rimligt att då accelerera ännu mer från en redan hög hastighet. Det sista vi ser är varvräknaren på dryga 3000 varv och hastighetsmätaren på mellan 150-160 km/h. Det er ut som 150 men betänk att vi ser hastighetsmätaren lite från sidan och då ser vi en något lägre hastighet än vad föraren ser. Vidare kan vi dra bort 6-7 km/h för att få den verkliga hastigheten då mätaren visar för mycket. Jag skulle gissa att den verkliga hastigheten det sista vi ser ligger precis strax under 150.
Citera
2020-06-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Ut ur Långskog är det telefonstolpar på vänster sida, det är inga sådana på filmen ,, sedan bär det väg uppför mot Stormyra , ser inga skyltar heller här i filmen, sedan bär det iväg ner mot Gryttjenån och sedan bär det åter igen uppför förbi Malstabodarna upp mot färiln, denna sträcka är det inte heller för det finns hus på vänster sida efter vägräcket.. Sedan på toppen av Färiln bär det väg utför i en högerkurva som inte har vägräcke, i slutet på kurvan går det en väg ner till vänster vidare till Sörlindsjö samt att terrängen här är inte som i filmen,, vidare sedan så är det svagt utför hela vägen ner till olycksplatsen så jag ser inte att filmen är från Långskog fram till olyckan.. Har kört här över 10 år så jag har någorlunda koll på sträckan.

Filmklippet kan ha varit från då dom åkte till Hassela el kanske under kvällen dom åkte iväg ut en sväng?
Mammans samtal med sonen kl 3 bör stämma rätt väl tycker man då man ser i historiken om man inte är säker på tiden vilket dom säkert gjorde på morgonen innan dom visste vad som hänt.
Tyckte jag såg nå från polisen att larmet inkom 03:14
Citera
2020-06-08, 09:11
Medlem
Angående var filmen är inspelad så är den inte från Hassela fram till länsgränsen innan Långskog, även om vägen fick ny beläggning så är det inga väglinjer i mitten av vägen som syns på filmen.. Från Långskog ner till olycksplatsen har jag svårt att se var det skall vara någonstans.. till vänster ser man vägräcke (ser ut som så iaf) som sedan avslutas och där det även står granar. Efter det öppnas terrängen upp men ett sådant räcke ser inte jag på den sträckan, åkte den nu i morse ner till olycksplatsen. Känner inte igen mig i filmen , vet inte om tidpunkten och hastigheten gör att jag inte känner igen mig,, brukar inte köra 150 på denna väg, möjligen om någon ligger dödssjuk i bilen och måste in på sjukhus..
Citera
2020-06-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Men jag får inte ihop det?! De åker från Hassela för att käka på Max i Sundsvall... så varför åka på Bjursåkervägen? Skulle de först åka åt det hållet, vända och åka tillbaka? De åker ju mot nordost då de ju åker mot soluppgången så då skulle det vara efter att de vänt...

Eller tidigare på kvällen och dom körde mot solnedgången?
Citera
2020-06-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Skulle tro att det är mer än en operation för J.
Det är inte omöjligt, snarare troligt, för L del att man tvingats göra så. Är man livshotande eller kritiskt skadad efter en olycka likt denna brukar det handla om invärtes skador i buk o thorax (kontussioner på lungor och andra organ, skador på artärer såsom aorta etc) eller skallskador.
Skallskador uppstår av trubbigt våld och/eller kontussioner i en olycka som denna. Ev penetrerande våld med men inte lika vanligt.
Man behöver då hålla koll på trycket i skallen och ibland lätta på det då det kan svälla av blödningar, ödem som bildas av kontussionerna etc.
Hon kan ju även ha frakturer av diverse typer såsom hennes kompis. Så det är onekligen jobbigt.

Håller dock tummarna att det löser sig för henne. Gör ni det med, både hon och J behöver det.

Ja Polisen skrev 03.15 vill jag minnas, finns i deras rapport som citerats och bör finns på deras hemsida.

Jag har varit med om liknande olycka med respirator i 9 dygn, just pga svullnader/blödningar på hjärnan och tryck på 28 men dom beslutade att inte öppna skallen då de är risker med de också. Huvudet hade fått ordentliga smällar medans däremot blödningar vid hjärtat helt enkelt va g-krafter som slet sönder även lungorna kollaps va förmodligen pga dom hårda stötarna kroppen fick ta.
Juli*s mamma så väl att hon kommer få genomgå flera operationer vilket är mkt troligt.

Om lovis* klarar detta utan några framtida men är de nog ett mirakel men iof händer sånt ibland, jag håller tummarna att ett mirakel ska ske men det kommer vara en ordentligt tuff tid som väntar även om de bara gällde hennes skador nu har hon kompisar som dött dessutom. För egen del minns jag inget dygnet innan olyckan men däremot de mesta direkt jag väcktes.
Citera
2020-06-08, 09:51
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Eller tidigare på kvällen och dom körde mot solnedgången?
Ja, det är också en teori såklart men... var det inte så att 2 av pojkarna åkte dit i en eller varsin EPA? Dvs att de inte var 6 personer i Audin hela kvällen? Mellan 0:17 och 0:27 så kan vi i vart fall se 4 personer. Den som sitter i baksätet längst till vänster (i färdriktningen) verkar sitta väldigt inklämd. Det skulle kunna vara så att de 2 killar vi ser där bak är de enda i baksätet men med tanke på var de sitter i baksätet så finner i alla fall jag det mer troligt att de inte var ensamma. Så... de här 10 sekundrarna filmades (som jag ser det) mest troligt med alla 6 personerna i Audin och vad vi vet så enda gången de var alla 6 i Audin var under sista färden.

Jag hävdar inte att din teori är fel. Den kan stämma men jag tror mer på att det filmades på morgonkvisten.
Citera
2020-06-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
Snälla, sitt inte här och läs, många personer som är äckliga avskum till människor som hänger på den här sidan tyvärr, inget som kommer hjälpa dig över huvudtaget.
Nej det är nog ingen bra idé att vara här och läsa som anhörig tyvärr. Gott om avskum. Bittra, misslyckade människor som får sig själva att må bättre av att skriva skit om offer. Tragiskt.

Citat:
Ja, det är också en teori såklart men... var det inte så att 2 av pojkarna åkte dit i en eller varsin EPA?
Jo det sägs ju så. Det verkar inte ha varit planerat att vara för många utan skedde på natten där.
Citera
2020-06-08, 10:15
Medlem
Premiär på flashback.

Tror det gick till såhär: https://gofile.io/d/OzDzaU

Sett på bilder. Spår efter vänsterdäcken: Vänster bak börjar närmare mittlinjen. Vid 40m före krash korsas spåren, och därefter är det vänster fram som är närmast mittlinjen. 10m efter att de korsat varandra, korsar vänster bak kantlinjen. Ytterligare 3m senare korsar vänster fram kantlinjen. Tvärtom går inte, för då skulle rotationen på bilen vara motsatt, och skadorna på bilen annorlunda. Det bromsspår som går under den utsatta varningstriangeln på bilderna är därför höger bak. Redan där är höger fram utanför asfalten.

Detta betyder att bilen har varit väldigt mycket riktad åt höger när den gick förbi näst sista stolpen, 55m före krash. Varför?

Hemmet har massor med motorfordon. Hon har haft körkort i mer än ett år.

Spekulationer nu. Detta är inte första gången hon kör racer. Det kan dock vara första gången hon är med om att när hon svänger kraftigt till vänster, bromsar vänster bakhjul för att hjälpa till, ESP. Här är en förklaring på det. Det är från mercedes, men det kvittar ju. https://www.youtube.com/watch?v=LVz9f5WQhCI&t=0m42s

Hon är inte beredd på den hjälpen, upptäcker att hon styrt för mycket, och lägger om ratten något för mycket till höger, detta är det enda tekniska misstag hon gör. Samtidigt släpper nypet i vänster bakhjul, så bilen överstyr åt höger. Nu går krasch inte att undvika.

Broms och eller sväng åt vänster ger rotation åt vänster före och i diket. De sista 25 meterna finns noll kontroll över bilen.

Kantlinjerna är 3m från början av en till början av nästa, som i verkligheten och mittlinjerna är 9m på samma sätt.

Solen går upp i nordost till nordnordost har kanske påverkat men jag tror inte det. Ljusförhållandena är inte med i animationen.

</fbekulation>
Citera
2020-06-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ja, det är också en teori såklart men... var det inte så att 2 av pojkarna åkte dit i en eller varsin EPA? Dvs att de inte var 6 personer i Audin hela kvällen? Mellan 0:17 och 0:27 så kan vi i vart fall se 4 personer. Den som sitter i baksätet längst till vänster (i färdriktningen) verkar sitta väldigt inklämd. Det skulle kunna vara så att de 2 killar vi ser där bak är de enda i baksätet men med tanke på var de sitter i baksätet så finner i alla fall jag det mer troligt att de inte var ensamma. Så... de här 10 sekundrarna filmades (som jag ser det) mest troligt med alla 6 personerna i Audin och vad vi vet så enda gången de var alla 6 i Audin var under sista färden.

Jag hävdar inte att din teori är fel. Den kan stämma men jag tror mer på att det filmades på morgonkvisten.

De var väl troligtvis bara 6 personer i bilen den sista färden, de bad väl killarna följa med till Max matställe för att det skulle gå fortare än med A traktor
Citera
2020-06-08, 10:38
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Herregud vad folk klagar på sättet hon håller ratten i filmen, ni som klagar har knappast kört bil på landsväg förut. Nu håller jag själv aldrig ratten på det viset men jag har sett bra mycket märkligare grepp. Själv håller jag ofta bara en hand på ratten vid landsvägskörning på raksträckor och tar tag med andra handen vid kurvor/omkörning/vägskada m.m.

Sättet hon håller ratten på är inte särskilt märkligt, det finns heller inget som tyder på att hon inte höll båda händerna på ratten vid kraschen. Det vore snarare märkligt om hon inte bytte grepp vid en kurva i den hastigheten, i filmen verkar hon dessutom förbereda en omkörning vilket än mer förklarar enhandsgreppet.

När det kommer till tragiska olyckor tycker jag att man ska vara försiktig med spekulationer som skuldbelägger en av de inblandade. Allra mest medan denne kämpar för sitt liv på sjukhus.
Citera
2020-06-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Herregud vad folk klagar på sättet hon håller ratten i filmen, ni som klagar har knappast kört bil på landsväg förut. Nu håller jag själv aldrig ratten på det viset men jag har sett bra mycket märkligare grepp. Själv håller jag ofta bara en hand på ratten vid landsvägskörning på raksträckor och tar tag med andra handen vid kurvor/omkörning/vägskada m.m.

Sättet hon håller ratten på är inte särskilt märkligt, det finns heller inget som tyder på att hon inte höll båda händerna på ratten vid kraschen. Det vore snarare märkligt om hon inte bytte grepp vid en kurva i den hastigheten, i filmen verkar hon dessutom förbereda en omkörning vilket än mer förklarar enhandsgreppet.

När det kommer till tragiska olyckor tycker jag att man ska vara försiktig med spekulationer som skuldbelägger en av de inblandade. Allra mest medan denne kämpar för sitt liv på sjukhus.

Som någon som MÅSTE köra med en hand 90% av tiden så är det inga som helst svårigheter att framföra ett fordon med enbart en hand, även i höga hastigheter. Folket i den här tråden som påstår att det är svårt eller konstigt att enbart använda en hand måste vara rätt dåliga bilförare tbh.
Citera
2020-06-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
Som någon som MÅSTE köra med en hand 90% av tiden så är det inga som helst svårigheter att framföra ett fordon med enbart en hand, även i höga hastigheter. Folket i den här tråden som påstår att det är svårt eller konstigt att enbart använda en hand måste vara rätt dåliga bilförare tbh.
Bra eller dålig "rattfattning" - en mycket viktig fråga, då fyra är döda och två svårt skadade, efter en ren Lek.körning mitt i sena natta!

Vi är en del, som främst tänker på de som redan tidigare har Körts Ihjäl på svenska vägar, i det som aldrig handlade om ett ansvarsfullt trafikbeteende. Tycka synd om.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in