2020-06-07, 11:18
Medlem
Vargiveums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Hon höll ju fan ratten med en hand löst vilandes på airbagen,,
(se i filmklippet nedan från samma kväll)

Vem är förvånad att hon körde av vägen i en plötslig sväng

https://gofile.io/d/phoiK1

https://vsco.co/lovisaoberg01/media/...b808090260fa8c

Nu ligger hon med skalpen av istället pga svullen hjärna.
För att hon skulle stila för småpojkarna . . .

Vet man när filmen är gjord i förhållande till olyckan?
Citera
2020-06-07, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Vi får hoppas på att förarinnan vaknar. Så vi får höra vad hon tänkte. Vad som skedde. Hur hon mådde innan gasen gick i botten.
Hoppas hon slipper sviter av ev skallskada och kan ställas till svars på riktigt. Att sitta på ett hem dreglandes och bli matad är ju ett straff i sig men vi får hoppas att så inte blir fallet. Indraget körkort är ju dock ett måste.
Du och andra har upprepat detta tillräckligt många gånger nu tycker jag, när någon ligger så skadad så borde väl inte ämnet vara straff straff straff, det borde vara hoppas hon blir helt återställd!

Vad är det för fel på er som skriver som ni gör och söker straff hela tiden.
Citera
2020-06-07, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronRoevpanna
Om man har rört sig bland bil entusiaster så märker man även fort att de har en mycket hård syn på D/D i dessa kretsar blir man fort utesluten och får en fulstämpel på sig om man anser att D/D är ok.

Dessa grupper vet att de har ögonen på sig, extra kontroller är vanligt när polisen får nys om en träff officiell/inofficiell.

Denna grupp är överrepresenterade när det gäller fortkörningar men underrepresenterade när det gäller D/D

Dock är såklart stereotypen av kulturellt oinsatta människor att alla inklusive chaufförer skulle vara onyktra.

Det finns mycket seriösa klubbar som annordnar race mm.mm skulle de bli assoccierade med D/D så skulle de vara slut rejsat.
Vart förekommer det inte sprit och annat?

Om man tittar på videofilmer från dessa träffar så förekommer det en hel massa alkohol. Det vanliga är väl att man har utsett någon till chaufför för kvällen och den personen håller sig nykter just av den anledningen du anger ovan. Men i övrigt dricks det massor - även av småungarna som de äldre köpt ut åt. Det framgår inte bara av deras egna insta och videos utan också av intervjuer med så kallade "kulturbärare".
Citera
2020-06-07, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Du och andra har upprepat detta tillräckligt många gånger nu tycker jag, när någon ligger så skadad så borde väl inte ämnet vara straff straff straff, det borde vara hoppas hon blir helt återställd!

Vad är det för fel på er som skriver som ni gör och söker straff hela tiden.
Den personen du hakar upp dig på skriver "Hoppas hon slipper sviter av ev skallskada" i inlägget..
Jag tolkar det att man önskar henne att hon blir återställd men jag kan ha fel..
Citera
2020-06-07, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman

Då kan jag informera dig om att den matematikern säkerligen inte får anställning på t.ex. Trafikverket för att arbeta med modellering!

Åter igen påminner jag om att trots att en individuell prövning ska genomföras, så innebär tillämpningen av befintligt lagrum att handlingen, d.v.s. FUP, inte kommer att utlämnas.
Jag kan bara vädja till dig att inte sprida felaktig info i tråden, eftersom jag nu släpper diskussioner kring denna fråga i den här tråden!

Där kan jag instämma med dig! Matematikern är idag en välkänd, framstående både författare och företagsledare inom den privata sektorn. Sedan mer än 40 år tillbaks. Så... någon tjänst på Trafikverket är nog inte aktuellt.

Som du borde ha sett är det fler som nu kollat upp mina uppgifter och givit mig rätt i sak! (Du får nog gå om JIKen). Så även jag bordlägger detta nu.
Citera
2020-06-07, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vilt är aldrig omöjligt, finns ofta nattetid även i villaområden och naturligtvis var som helst på landet. Sedan är det farten som avgör vad som sker vid konfrontationen med djuren.

Vad jag kunde se så fanns det inga spår av snabb inbromsning med väjning och det finns väl egentligen ingenting som talar för något större vilt men av egen erfarenhet undrar jag nyfiket hur ni har det med vildsvinen där uppe? I en stor del av landet har de blivit ett allt större problem och de är inte små, de där liven, det är jättesvin, som helt plötsligt kastar sig ut framför bilen. Ett sådant möte är inte roligt!!
Citera
2020-06-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Hen skriver först "Jag blir också mest förvånad över folks okunskaper" och sedan skriver att "120kmh vid airbag utlösning är ingen säker data att gå på".

Jo jag såg det. Quoten var lite missbildad.

Oavsett så kan man med stor säkerhet säga att det gick snabbare än 120 km/h innan. Med ~150 km/h (~42 m/s) så är rena stoppsträckan säkerligen 100~150 meter, och reaktionstiden ska ingå också. Bromsarna hann nog inte arbeta särskilt mycket innan fordonet åkte av vägen och helt tappade bromsförmågan, är min gissning.
Citera
2020-06-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jo jag såg det. Quoten var lite missbildad.

Oavsett så kan man med stor säkerhet säga att det gick snabbare än 120 km/h innan. Med ~150 km/h (~42 m/s) så är rena stoppsträckan säkerligen 100~150 meter, och reaktionstiden ska ingå också. Bromsarna hann nog inte arbeta särskilt mycket innan fordonet åkte av vägen och helt tappade bromsförmågan, är min gissning.

Släppa gasen, flytta högerfoten mot bromsen, är en reflexrörelse när något hinder registrerats. Det funkar ofta bra i lägre hastigheter, men kan vara förödande i höga, särskilt om det samtidigt åtföljs av ett aldrig så litet rattutslag. Vanliga personbilar ( extrema sportbilar har mer tolerans, men också de en gräns..) kommer då snabbt i obalans, bakändan sladdar ut och framhjulet tappar fästet och börjar glida isf. att rulla. Att i det läget börja bromsa kan bara göra saken värre, sladden förstärks....
Citera
2020-06-07, 12:02
Medlem
headkeepers avatar
Ser ut som hon håller i en tygel, handsfattningen på ratten. Hon var duktig ryttare. Vanesak som inte ger rätt styrka om det behövs styra upp en tung sladdande bil. Thoughts?
Citera
2020-06-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Släppa gasen, flytta högerfoten mot bromsen, är en reflexrörelse när något hinder registrerats. Det funkar ofta bra i lägre hastigheter, men kan vara förödande i höga, särskilt om det samtidigt åtföljs av ett aldrig så litet rattutslag. Vanliga personbilar ( extrema sportbilar har mer tolerans, men också de en gräns..) kommer då snabbt i obalans, bakändan sladdar ut och framhjulet tappar fästet och börjar glida isf. att rulla. Att i det läget börja bromsa kan bara göra saken värre, sladden förstärks....

Jag tror nog att rotationen hon fått genom att snabbt försöka hålla sig på vägen genom att svänga helt trumfar bromsverkan här. Ren gissning: Hon inser snabbt att det inte går -> mer sväng -> broms -> hejdå. Jag tror hon är mer mån om att snabbt ge ett större rattutslag, då svänga = åka dit hjulen pekar. Är det optimalt så fungerar det, annars inte.

Jag tror inte hon kört 200 km/h utan snarare kanske 140-150 km/h. När hon väl inser att det inte går så är bilen redan i ett läge där broms och svängning är helt irrelevant. Eller ja, relevant i 1-2 sekunder, maximalt.
Senast redigerad av Woozah 2020-06-07 kl. 12:11.
Citera
2020-06-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headkeeper
Ser ut som hon håller i en tygel, handsfattningen på ratten. Hon var duktig ryttare. Vanesak som inte ger rätt styrka om det behövs styra upp en tung sladdande bil. Thoughts?

Det enda jag kan tycka, är att vi inte har en aning om det är hennes standardgrepp vid bilkörning, de flesta byter fattning då och då, t.ex. på rak väg och inget hinder, då kan man nog lite till mans avlasta armarna, eller hur?

Hur hon hållit vid olyckstillfället, har vi ingen aning om, och bör sluta hänvisa till filmsnutten, kan jag tycka.
Citera
2020-06-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag tror nog att rotationen hon fått genom att snabbt försöka hålla sig på vägen genom att svänga helt trumfar bromsverkan här. Ren gissning: Hon inser snabbt att det inte går -> mer sväng -> broms -> hejdå. Jag tror hon är mer mån om att snabbt ge ett större rattutslag, då svänga = åka dit hjulen pekar. Är det optimalt så fungerar det, annars inte.

Jag tror inte hon kört 200 km/h utan snarare kanske 140-150 km/h. När hon väl inser att det inte går så är bilen redan i ett läge där broms och svängning är helt irrelevant. Eller ja, relevant i 1-2 sekunder, maximalt.

Då tror vi likadant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in