2020-06-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Kan du utveckla ? Så du påstår att ESP inte är ett livräddande system som förhindrar att bilen får en okontrollerad sladd ?
Vet du hur ESP fungerar? Det använder bl a bromssystemet. Så om föraren överlistar ESP genom att bromsa och sluta köra (ratta) är det kört.
Citera
2020-06-03, 16:04
Medlem
Så 120km/h när airbag löste ut,vilket borde innebära kanske uppåt eller till och med över 150 innan ev panikbroms och att bilen började gira.

- Förare med bristfällig erfarenhet
- För många passagerare i bilen
- Minst en obältad
- Eventuellt solen i ögonen beroende hur vägen sträcker sig
- Grupptryck att köra fort (blir väl alla utsatt för nån gång i unga år bakom ratten)

Detta borde i framtiden användas i körkortsutbildningen som skrämmande exempel på hur det kan sluta.
Citera
2020-06-03, 16:08
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är något de flesta av oss gjort. Speciellt när man var yngre. Tror sig vara odödlig. Man blir fartblind men det blir ju väldigt små marginaler. I värnplikten var det tom mer regel från befäl att det skulle vara minst 100 på sådana här vägar fastän lagen sa 70.

I just detta fallet var risken för mötande trafik extremt liten men tidig gryning. Vi får väl se men just tidpunkten gör ju att man misstänker att det dök upp vilt på vägen. De är ju oftast ute och rör på sig tidig gryning. Men bara någon millisekund som koncentrationen brister räcker ju det med. Att man bara rör ratten något litet fel och gruset gör att man tappar kontrollen.

Ja så var det, den som klarade av att köra en satt slinga på 2 mil urusel väg på kortast tid fick bli till kompaniets Bud/Postiljon med tillgång till en Golf GTI för den uppgiften. Jag vann den med lätthet, befälen utbrast med ett skratt vid mål, djävla galning! -Kör du rally? Ehhh.. nej men att farsan har en stuga ute på landet!

Det var bättre förr, folk var inte så starriga.
Shit happens så är det
Citera
2020-06-03, 16:14
Medlem
Max mamma i ST:

"Det var en ren olycka, men det fanns många i bilen som hade en chans att säga till att sakta ner farten. Gällande föraren tänker jag bara ''stackars stackars tjej''.

Tack och lov verkar det vara vettiga personer som är anhöriga till de omkomna, och troligtvis kommer de ge allt stöd de kan åt flickan om hon överlever. Det kommer bli viktigt.

Det var fem personer i bilen som alla hade möjlighet att säga ifrån, men på gott och ont så är ju en del av det charmiga med ungdomen att ha kul, gå över gränser och leva rövare. Speciellt tillsammans med kompisar.

Kudos till den fina mamman.
Citera
2020-06-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringmuskeldoft
Kan du utveckla ? Så du påstår att ESP inte är ett livräddande system som förhindrar att bilen får en okontrollerad sladd ?
Ett antisladdsystem(har olika namn hos olika tillverkare) använder sig i princip enbart av bilens ordinarie bromssystem(I viss mån även kontroll av motorns vridmoment och kraft). Men det är inte helt felsäkert, dessutom påverkar bilens kondition en hel del. Är det sämre däck kommer friktionen påverkas och börjar stötdämparna ta slut kan anläggningen mot vägbanan påverkas. Dessutom är du inte 100% säker även med en ny bil.
Tyvärr så lyder vi under naturlagarna och om du överskrider dessa blir det konsekvenser.
Har läst en del i tråden och vissa har nog fastslagit skeendet rätt bra. För hög hastighet tillsamans med en oerfaren förare som dessutom varitbdit distaherad, samt att ha en mängd osurrad last, 4 obältade tonåringar i baksätet har inte hjälpt.
Många skulle bli förvånade hur mycket en bils egenskaper förändras vid olika last och framför allt om lasten börjar röra sig, och hur mycket däckens egenskaper påverkar bilens beteende när du närmar dig bilens maxkapacitet.
Nu vet jag inte vad för däck som satt på A4an men har jämfört egenskaper mellan olika däckstilverkare och även nya mot slitna däck.
Det är en enorm skillnad om du kör med en omgång nya Premiumdäck jämfört med slitna lågprisdäck(T.ex från Kina)
Citera
2020-06-03, 16:31
Medlem
Ringmuskeldofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vet du hur ESP fungerar? Det använder bl a bromssystemet. Så om föraren överlistar ESP genom att bromsa och sluta köra (ratta) är det kört.

Ja, det var ju precis det jag skrev också... Eventuellt handhavandefel från föraren.
Citera
2020-06-03, 16:42
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
Så 120km/h när airbag löste ut,vilket borde innebära kanske uppåt eller till och med över 150 innan ev panikbroms och att bilen började gira.

- Förare med bristfällig erfarenhet
- För många passagerare i bilen
- Minst en obältad
- Eventuellt solen i ögonen beroende hur vägen sträcker sig
- Grupptryck att köra fort (blir väl alla utsatt för nån gång i unga år bakom ratten)

Detta borde i framtiden användas i körkortsutbildningen som skrämmande exempel på hur det kan sluta.
Citat:
Ursprungligen postat av XXA
Det är fortfarande inte passagerarens fel eftersom den är utom kontroll. Alltid föraren som har ansvaret. Kan du inte köra bil utan att falla för grupptryck så ska du inte köra bil.
"vi kom en bit, vi dunkade musik, pratade, skrattade o kunde inte haft de bättre, vi kör fort." " Skriver 14-åringen.

Så ja, mkt tryck var det troligtvis. Filmen från bilen visar det oxå att det är fokus på hög hastighet
Senast redigerad av autostoperka 2020-06-03 kl. 16:44.
Citera
2020-06-03, 16:47
Medlem
Hur går det för L?
Citera
2020-06-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Skriver sällan i såna här trådar. Är gammal och erfaren nog att förstå vad en sån här personlig katastrof innebär för dom anhöriga.

Att det sitter så pass många i denna tråd och slänger skit och spekulerar till höger och vänster säger en del om hur mentalt avtrubbade vissa är av sociala medier i kombination med en omogen hjärna.

Fyra personer omkommer i en tragisk olycka och ni lägger er energi på en jävla massa trams och dumheter. Ni borde skämmas. En del av er mognar kanske men vissa kommer alltid förbli idioter.
Dom som inte klarade sig hade kunnat vara bror, syster eller bästa vän till någon av er som skriver skit.
Fundera på hur ni skulle känna om det drabbade er. Då kanske ni tänker till innan ni skriver nästa gång.

Jag skiter fullständigt i vem som gjorde vad i denna olycka, vems fel det var osv...
Det är relevant för polisen och anhöriga som vill veta vad som hände. Övriga använder mest såna uppgifter till att sprida dynga.

Den som själv är fri från synd kastar första stenen. Många som skriver skit hade kunnat varit en av dom som dog. Livet är fullt av små felbeslut där man inte inser vad som kan gå snett. Särskilt när man är ung är det lätt att det blir en del såna beslut Man saknar erfarenhet och mognad att förstå vad som kan hända. Konsekvenstänk är sällan särskilt utvecklat när man är ung.

Jag har själv varit ung och dum och gjort saker bakom ratten som kunnat leda till dödsfall för ett flertal. Spelar ingen roll hur mycket någon talar om för en ung person vad som är farligt. Tyvärr tar man inte in det dom flesta gånger. I den åldern känner man sig osårbar.

Jag har varit inblandad i bilolyckor själv men aldrig orsakat någon. Har däremot kört berusad i min ungdom. Ren tur att det gick bra. Nu är man äldre och visare och vet att hålla hastigheten och inte göra dumheter bakom ratten. Tyvärr ser man dagligen även äldre bilförare som kör som idioter.

Jag är välbekant med olycksplatsen då jag bor i trakterna och har kört yrkesmässigt. Det är en knepig väg men tyvärr har man ett ansvar som förare att anpassa farten. Jag lägger dock ingen skuld på någon för det hade lika gärna kunnat varit jag i min ungdom som körde den bilen.

Tiden läker inte alla sår men man kan lära sig leva med ärren.

Mina tankar går till anhöriga och dom två som klarade sig. Alla har en oerhört tuff framtid att vänta.
Om någon av er läser detta så tänk på att det finns alltid ett ljus i framtiden. Dom som nu inte är med oss längre vill inte att vi ska gräva ned oss i mörker för länge.

Så talar en vis man/kvinna.
Citera
2020-06-03, 16:57
Medlem
Snurran8s avatar
Ca 120km/h när airbagen löstes ut 😪
Citera
2020-06-03, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurran8
Ca 120km/h när airbagen löstes ut 😪

Då har det gått betydligt snabbare när föraren tappade kontrollen, vissa har sett sladdspår antisladdsystemet måste ha gått in etc, airbagen löser ut vid väldigt höga g krafter vid ett stopp, så ursprungshastigheten har nog varit 150++.
Där hade man tur när man själv var 19, farsans Volvo och min Passat maxade nog någonstans runt 150 och det tog tid att komma dit. Till skillnad från dagens bilar.
Citera
2020-06-03, 17:06
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...--tva-man-doms

Aftonbladet skriver om ett liknande fall idag. De unga förarna var 18 och 19 år, alltså i samma ålder som den kvinnliga föraren (Lovisa) i Sundsvall. Deras 16-åriga offer var också med på den farliga bilkörningen, hon satt frivilligt i den ena bilen. Hon dog inte, men är svårt skadad - antagligen för livet.

Straffet blev skyddstillsyn och samhällstjänst p.g.a. förarnas unga ålder, samt 60 000 i skadestånd till det skadade offret (det framgår inte om det var sammanlagt eller per person). Att deras offer inte dog gör antagligen att straffet blev lägre. Så är det i alla fall när det gäller mordförsök respektive mord - om offret inte dör så blir straffet lägre, även om syftet var att döda. Så Lovisas straff bör bli lite högre.

...och även när det gäller mamman till Jasmine (i artikeln jag länkar till), så anser jag att hon bör se på sig själv också. Och fråga sig varför hennes dotter befann sig i bilen under den farliga leken. Jag vidhåller att man som förälder HAR ett ansvar för vad ens barn tar sig för, så länge som de är omyndiga. (Och indirekt även senare, för att även vuxna "barn" beter sig som de har blivit uppfostrade att göra, för det mesta.)
Senast redigerad av Merwinna 2020-06-03 kl. 17:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in