2020-06-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Men återigen nu sladdar bilen eller hur, då kommer bakdelen och där sitter det 4 killar tex då blir det inte understyrt när den väl börjat sladda skulle jag vilja säga.

Det räcker med att du kommer i hög fart och svänger åt ett håll för att senare svänga åt andra hållet då överstyr det och kastar runt. Vänsterbromsa handlar om att lätt låsa bakhjulen och hålla varvet uppe, vetetusan om det fungera så bra på ABS?

Ja, det gör det. Men du får svänga ganska tvärt. Tycker inte bilder jag sett visar någonting på att bilen överstyrt. Mest logiskt är att man börjar svänga, det nyper plötsligt till så du vrider extra på ratten, bilen understyr, du får panik och tvärbromsar och bilen går rakt ut i skogen.

Vänsterbromsar gör du för att flytta vikt. Du nyper till på bromsen och skickar vikt framåt. Bakändan blir lätt och skickas ut.
Citera
2020-06-03, 14:41
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiyoma
Oja, jag är en extremt dålig person för att jag dragit 150+ på en 70-väg när den är helt tom och bara jag i bilen, gud vilken dålig person jag är :-/

Ja, det är du. "Den är helt tom", du fattar väl att det kan dyka upp mötande när som helst? Förstår du inte varför det finns hastighetsbegränsningar? Ingen idé att försöka diskutera med såna som dig, ni begriper liksom inte. Har någon hört hur det går med föraren? Landade bilen på vänster sida måntro eftersom hon är så mycket mer skadad än tjejen i passagerarsätet?
Citera
2020-06-03, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Majspotatis
Kontrollampan ska ju fortfarande fungera på besiktningen (tändas vid tändning påslagen för att sedan slockna). Det får man "lösa" i själva instrumenthuset, du förstår nog vad jag menar. Tar inte detaljerna här kring det.
Sant men så var inte de tidiga ABS systemen, dom aktiverades först när bilen började rulla och utan sensorer...
Citera
2020-06-03, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
oj oj oj, kolla bara vilka krafter vid 80..tänk 40 till:

https://www.youtube.com/watch?v=1MsqJFoWSjI
Ojoj, gissar att man behöver 3-4 meter sträcka för att överleva om man är bältad i den farten, ska man gissa att det var när man slog diket, frågan är vilken fart man hade när man kom upp ur diket borde varit rätt hög då också och i en annan riktning men då hade nog de 4 killarna redan dött
Citera
2020-06-03, 15:00
Medlem
XXAs avatar
Undrar hur man lägger fram till sitt barn att fyra personer har dött och det är dennes fel.
Citera
2020-06-03, 15:01
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-fore-kraschen
Citera
2020-06-03, 15:03
Medlem
120 km/t när airbagen löste ut, måste hunnit bromsa ner farten en del innan dess så helt klart har det gått fort
Citera
2020-06-03, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet
Ja, det gör det. Men du får svänga ganska tvärt. Tycker inte bilder jag sett visar någonting på att bilen överstyrt. Mest logiskt är att man börjar svänga, det nyper plötsligt till så du vrider extra på ratten, bilen understyr, du får panik och tvärbromsar och bilen går rakt ut i skogen.

Vänsterbromsar gör du för att flytta vikt. Du nyper till på bromsen och skickar vikt framåt. Bakändan blir lätt och skickas ut.
Vänsterbroma gör du av en massa anledningar, då får inte ut rumpan om du inte svänger eller hur!
Gasar gör du för att inte tappa fart som du gör om du flyttar foten speciellt om du har en gammal turbo som inte hinner spola upp så snabbt

När du flyttar TP framåt så blir den understyrd tills du svänger och nu tror vi att dom gått med sidan in med tanke på bromsspåren eller hur?
Citera
2020-06-03, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cruxet

Hon kan ju varit sen med instyrningen inför kurvan. Initiala rattrörelsen kan ha varit något för hastig (det är känsligt runt 140-160 om vi antar att farten var däromkring), eventuellt obältade passagerare trycks då åt höger (speciellt vid berusning, då är man mycket sämre på att hinna reagera på förarens agerande).

När det "nyper till", som du skriver, kan hon lika väl tryckt till lite extra på bromsen, vilket kan ha initierat överstyrning.

Jag menar att en för hastig rattrörelse i kombo med en dutt på bromsen mycket väl skulle kunna framkalla överstyrning hos en tungt lastad Audi i hög hastighet (med rörlig last i okänd omfattning). Enligt mig skulle det kunna räcka med enbart dutten på bromsen, eller rentav uppsläpp av gasen i kombo med ändrad färdriktning. Det behövs så lite när mätarnålen står högt för att saker ska gå åt helvete.
Senast redigerad av Majspotatis 2020-06-03 kl. 15:24.
Citera
2020-06-03, 15:07
Medlem
Några reflektioner:
Många i tråden dömer föraren. Det säjer mycket om skribenterna - men inget om barnen/ungdomarna i olycksbilen. De gör sig bättre själv genom att klanka på andra och kritisera. En mycket tråkig härskarteknik.
Några tycker att de unga i bilen saknar förmåga till abstrakt tänkande genom att de ska sakna empati. Många i tråden verkar sakna empatisk förmåga. Likaså ödmjukhet, respekt och medmänsklighet.
Vi föräldrar som haft 14-åriga döttrar vet, de allra flesta av oss, hur en "fjortis" är och betéer sig och vi accepterar det som en alldeles normal utvecklingsfas.
Väldigt många av oss, som räknas som vuxna, är inte några helgon - utan vi har också någon gång gjort misstag och farliga saker.
Det är bra att tänka genom sina motiv innan man skriver och därmed utrycka sig på ett mer mänskligt sansat sätt.
Senast redigerad av arcenciels 2020-06-03 kl. 15:08. Anledning: Felstavning
Citera
2020-06-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Hon fjortisen är det verkligen synd om, det luktar syndrom lång väg, hon verkar att tro att livet är en dokysåpa, någon vuxen borde ha hindrat hennes störda utlägg för hennes egen skull.
Nej det "luktar inte syndrom lång väg", du har dessutom inte kunskap att sätta en enda diagnos.
Hon är 14 år, varit med om en fruktansvärd olycka, allvarligt skadad och troligen ganska kraftigt påverkad av bl a opioider.

Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Betänk att det lär florera en och annan smärtstillande drog i kroppen, så kanske det är lite rörigt i huvudet.

Jävligt osmart ändå kan jag tycka att föräldrarna inte bromsar hennes användning av luren när hon är pumpad med morfin.
Det är nog itne bästa sättet att hantera denna lilla flicka. Hon behöver kontakt med sina vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Nä, det verkar faktiskt som att dom som dog i denna olycka inte var några bibelläsare direkt.
Bra, då trodde de inte på dumma påhitt. Tomtar, troll och annat tjafs som inte existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sodomized
Hon har skrivit inlägg på insta efter olyckan, så hon har vaknat.
Sluta göra bort dig. Varken föraren eller troligtvis den 16-åriga tjej från Kramfors har vaknat.
Den som skrivit är det 14-åriga passageraren i detta fall. Hur svårt kan det vara att inte blanda ihop alla?

Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Några reflektioner:
Många i tråden dömer föraren. Det säjer mycket om skribenterna - men inget om barnen/ungdomarna i olycksbilen. De gör sig bättre själv genom att klanka på andra och kritisera. En mycket tråkig härskarteknik.
Några tycker att de unga i bilen saknar förmåga till abstrakt tänkande genom att de ska sakna empati. Många i tråden verkar sakna empatisk förmåga. Likaså ödmjukhet, respekt och medmänsklighet.
Vi föräldrar som haft 14-åriga döttrar vet, de allra flesta av oss, hur en "fjortis" är och betéer sig och vi accepterar det som en alldeles normal utvecklingsfas.
Väldigt många av oss, som räknas som vuxna, är inte några helgon - utan vi har också någon gång gjort misstag och farliga saker.
Det är bra att tänka genom sina motiv innan man skriver och därmed utrycka sig på ett mer mänskligt sansat sätt.
Ja precis, här hänger en hord av svagbegåvade, outbildade, bittra, misslyckade människor. Tragiskt.
Citera
2020-06-03, 15:21
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
inget om barnen/ungdomarna i olycksbilen.

Vem ska man döma förutom föraren? Någons fel var det uppenbarligen. Vad skulle passagerarna göra när det började gå för fort? Rycka ratten ifrån föraren? Låter inte det livsfarligt också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in