Citat:
The Wax Mask var det längesedan jag såg, kom ihåg att den kom med i en ruskigt snygg Dario Argento DVD-box som jag köpte för 12-13 år sedan. Synd att den boxen försvunnit i en flytt någon gång för längesedan.
Apropå italiensk skräck, jag är lite sugen på att fortsätta se lite italiensk skräck mellan 1960-1995 som jag kan ha missat. Någon som kan tipsa om några "måsten" som man helt enkelt borde ha sett?
Här är en lista på alla italienskt producerade skräckfilmer som jag sett från åren 1960-1995:
Skrivit alla med engelsk titel för att göra det enklast möjligt att känna igen titlarna.
Giallo behöver det inte läggas fokus på, där har jag ganska bra koll på vad jag vill se och inte vill se. Filmer med många scener och fokus på våldtäkt och grovt sex undanbedes men om någon film innehåller lite eller någon enstaka scen så är det väl ok bara det inte är utdraget, men Terror-film är däremot inte uteslutet. Grovt våld och slafs välkomnas dock. Så, vad har jag missat?
Apropå italiensk skräck, jag är lite sugen på att fortsätta se lite italiensk skräck mellan 1960-1995 som jag kan ha missat. Någon som kan tipsa om några "måsten" som man helt enkelt borde ha sett?
Här är en lista på alla italienskt producerade skräckfilmer som jag sett från åren 1960-1995:
Skrivit alla med engelsk titel för att göra det enklast möjligt att känna igen titlarna.
Antropophagus
Bird with the Crystal Plumage
Black Sunday
Blood and black lace
Blood for Dracula
Cannibal Ferox
Cannibal Holocaust
Cat O'Nine Tails
City of the Living Dead
Dawn of the Dead
Deep Red
Demons
Demons 2
Don't Torture a Duckling
Flesh for Frankenstein
Hatchet for the Honeymoon
House by the Cemetary
House on the Edge of the Park
House with the Laughing Windows
Inferno
Mountain of the Cannibal God
Opera
Phenomena
Red Queen Kills 7 Times
Shock
Suspiria
Tenebre
The Beyond
The Cold-Blooded Beast
The Killer Reserved Nine Seats
The New York Ripper
The Whip and the Body
Zombie Flesh-Eaters
Bird with the Crystal Plumage
Black Sunday
Blood and black lace
Blood for Dracula
Cannibal Ferox
Cannibal Holocaust
Cat O'Nine Tails
City of the Living Dead
Dawn of the Dead
Deep Red
Demons
Demons 2
Don't Torture a Duckling
Flesh for Frankenstein
Hatchet for the Honeymoon
House by the Cemetary
House on the Edge of the Park
House with the Laughing Windows
Inferno
Mountain of the Cannibal God
Opera
Phenomena
Red Queen Kills 7 Times
Shock
Suspiria
Tenebre
The Beyond
The Cold-Blooded Beast
The Killer Reserved Nine Seats
The New York Ripper
The Whip and the Body
Zombie Flesh-Eaters
Giallo behöver det inte läggas fokus på, där har jag ganska bra koll på vad jag vill se och inte vill se. Filmer med många scener och fokus på våldtäkt och grovt sex undanbedes men om någon film innehåller lite eller någon enstaka scen så är det väl ok bara det inte är utdraget, men Terror-film är däremot inte uteslutet. Grovt våld och slafs välkomnas dock. Så, vad har jag missat?
Även jag slår ett hårt slag för The Living Dead At Manchester Morgue. En av mina absoluta favoritfilmer.
Nightmare City kan också uppskattas. Den har springande zombies med knivar och andra tillhygg. Väldigt underhållande
En underskattad film är Zeder, av mannen som gjorde The House with the Laughing Windows. En väldigt annorlunda ''zombie''-film.
Contamination av Luigi Cozzi är också sevärd. Vissa scener har mycket gore, men det är många scener där inget händer. Soundtrack av Goblin
Ditto Alien 2 - On Earth. Stundtals brutal gore, dock så kan det bli ett sömnpiller periodvis
Hell of the Living Dead kan vara kul om du är zombie-komplettist. Av klåparen Mattei. Den har dock en brutal scen i slutet och den är lite rolig.
Nightmare/Nightmares in a Damaged Brain kan klassas som italiensk. Känns som ett italienskt hafsverk och har en italiensk regissör. En ökänd video nasty, så du kanske har sett den redan.
Dawn of the Mummy är också en ostig film. Dock ett samarbete mellan egyptier och italienare. Men den har zombie-mumier.
Jag är väldigt svag för slasher-filmer, så jag slår ett slag för Deodatos Body Count. Med David Hess! Tror inte alla uppskattar den dock. Rätt mysig, i min åsikt.
Om du börjar tröttna på italienska produktioner kan jag rekommendera spanska produktioner som Pieces. The Hunchback of the Morgue likaså. Efter den sistnämnda lär du bli helt såld på Naschy som jag har blivit på sistonde.
Senast redigerad av antilife 2018-02-18 kl. 18:36.
Senast redigerad av antilife 2018-02-18 kl. 18:36.