2018-02-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
The Wax Mask var det längesedan jag såg, kom ihåg att den kom med i en ruskigt snygg Dario Argento DVD-box som jag köpte för 12-13 år sedan. Synd att den boxen försvunnit i en flytt någon gång för längesedan.

Apropå italiensk skräck, jag är lite sugen på att fortsätta se lite italiensk skräck mellan 1960-1995 som jag kan ha missat. Någon som kan tipsa om några "måsten" som man helt enkelt borde ha sett?

Här är en lista på alla italienskt producerade skräckfilmer som jag sett från åren 1960-1995:
Skrivit alla med engelsk titel för att göra det enklast möjligt att känna igen titlarna.

Giallo behöver det inte läggas fokus på, där har jag ganska bra koll på vad jag vill se och inte vill se. Filmer med många scener och fokus på våldtäkt och grovt sex undanbedes men om någon film innehåller lite eller någon enstaka scen så är det väl ok bara det inte är utdraget, men Terror-film är däremot inte uteslutet. Grovt våld och slafs välkomnas dock. Så, vad har jag missat?

Även jag slår ett hårt slag för The Living Dead At Manchester Morgue. En av mina absoluta favoritfilmer.

Nightmare City kan också uppskattas. Den har springande zombies med knivar och andra tillhygg. Väldigt underhållande

En underskattad film är Zeder, av mannen som gjorde The House with the Laughing Windows. En väldigt annorlunda ''zombie''-film.

Contamination av Luigi Cozzi är också sevärd. Vissa scener har mycket gore, men det är många scener där inget händer. Soundtrack av Goblin

Ditto Alien 2 - On Earth. Stundtals brutal gore, dock så kan det bli ett sömnpiller periodvis

Hell of the Living Dead kan vara kul om du är zombie-komplettist. Av klåparen Mattei. Den har dock en brutal scen i slutet och den är lite rolig.

Nightmare/Nightmares in a Damaged Brain kan klassas som italiensk. Känns som ett italienskt hafsverk och har en italiensk regissör. En ökänd video nasty, så du kanske har sett den redan.

Dawn of the Mummy är också en ostig film. Dock ett samarbete mellan egyptier och italienare. Men den har zombie-mumier.

Jag är väldigt svag för slasher-filmer, så jag slår ett slag för Deodatos Body Count. Med David Hess! Tror inte alla uppskattar den dock. Rätt mysig, i min åsikt.

Om du börjar tröttna på italienska produktioner kan jag rekommendera spanska produktioner som Pieces. The Hunchback of the Morgue likaså. Efter den sistnämnda lär du bli helt såld på Naschy som jag har blivit på sistonde.
Senast redigerad av antilife 2018-02-18 kl. 18:36.
Citera
2018-02-18, 18:46
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Även jag slår ett hårt slag för The Living Dead At Manchester Morgue. En av mina absoluta favoritfilmer.

Nightmare City kan också uppskattas. Den har springande zombies med knivar och andra tillhygg. Väldigt underhållande

En underskattad film är Zeder, av mannen som gjorde The House with the Laughing Windows. En väldigt annorlunda ''zombie''-film.

Contamination av Luigi Cozzi är också sevärd. Vissa scener har mycket gore, men det är många scener där inget händer. Soundtrack av Goblin

Ditto Alien 2 - On Earth. Stundtals brutal gore, dock så kan det bli ett sömnpiller periodvis

Hell of the Living Dead kan vara kul om du är zombie-komplettist. Av klåparen Mattei. Den har dock en brutal scen i slutet och den är lite rolig.

Nightmare/Nightmares in a Damaged Brain kan klassas som italiensk. Känns som ett italienskt hafsverk och har en italiensk regissör. En ökänd video nasty, så du kanske har sett den redan.

Dawn of the Mummy är också en ostig film. Dock ett samarbete mellan egyptier och italienare. Men den har zombie-mumier.

Jag är väldigt svag för slasher-filmer, så jag slår ett slag för Deodatos Body Count. Med David Hess! Tror inte alla uppskattar den dock. Rätt mysig, i min åsikt.

Om du börjar tröttna på italienska produktioner kan jag rekommendera spanska produktioner som Pieces. The Hunchback of the Morgue likaså. Efter den sistnämnda lär du bli helt såld på Naschy som jag har blivit på sistonde.

Finfina tips här också! Tackar! Nightmare City har jag haft på min vill se lista länge, Umberto Lenzi är en favorit.

Hell of the Living Dead kan det nog bli att jag tittar in, dels för ditt tips men också för att jag inte sett någon film av Bruno Mattei innan och det känns som ett måste.

Spanska filmer gör mig sällan besviken, Blind Dead-filmerna är underbara.
Citera
2018-02-18, 18:47
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
italiensk skräck mellan 1960-1995 som jag kan ha missat. Någon som kan tipsa om några "måsten" som man helt enkelt borde ha sett?a.[/i]
finns redan en giallo tråd (FB) Giallo-tråden: italiensk kriminal-skräck med stil
Citera
2018-02-18, 18:52
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Burial Ground Nights aka The Nights of Terror (1981)
Zombies och filmhistoriens äckligaste och obehagligaste barn. Han är fan otäckast i hela filmen, ett genidrag att ha med honom. Ökänd gorescen på slutet. Inget fantastiskt men väl värt att se på grund av det sjuka och vidriga barnet.
helt sant! Ehuru Peter Bark ingalunda var barn vid tiden, lagar i Italien om barnarbete tror jag
Citat:
dimebolt1976 (feb 09)

LOL, i love how his mother jumps out of bed naked to cover herself up when she could've just stayed under the covers the whole time
CBene once told me that "Peter Bark none other than one of the best actors I have ever seen. In memory of him I have been smelling cloths lately to see if they smell of death, luckily none have yet."

bonus
https://www.youtube.com/watch?v=AMLw...eature=related
Citera
2018-02-18, 18:53
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Finfina tips här också! Tackar! Nightmare City har jag haft på min vill se lista...
Hell of the Living Dead kan det nog bli att jag tittar in, dels för ditt tips men också för att jag inte sett någon film av Bruno Mattei innan och det känns som ett måste.
Spanska filmer gör mig sällan besviken, Blind Dead-filmerna är underbara.
Du verkar ha kollen!
NC och HOTLD är utsökta, men glöm inte Burial ground.
De är den heliga treenigheten av zombiefilmer där zombiesarna är smartare än huvudpersonerna.
Citera
2018-02-18, 18:55
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
. Zombie Holocaust låter mycket lovande! Låter som något jag kommer älska.
Ledsen, men den är enbart dålig. Och inte så bra den är dålig. En skam för genren. Tom saker som ljussättning och ljud är kassa.
Citera
2018-02-18, 18:56
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
finns redan en giallo tråd (FB) Giallo-tråden: italiensk kriminal-skräck med stil

Tack, men det var bland annat därför jag skrev "Giallo behöver det inte läggas fokus på, där har jag ganska bra koll på vad jag vill se och inte vill se.". Här söker jag bara lite mer generella tips på bra skräck från Italien.
Citera
2018-02-18, 18:57
Medlem
Såg Gerald's Game häromdagen. Måste konstatera att det är en mycket bra film. Snyggt komponerad.
Citera
2018-02-18, 18:58
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Du verkar ha kollen!
NC och HOTLD är utsökta, men glöm inte Burial ground.
De är den heliga treenigheten av zombiefilmer där zombiesarna är smartare än huvudpersonerna.

Går Burial Ground under Zombi 3 också? För den verkar riktigt najs, lägger med den i min lista. Tackar!
Citera
2018-02-18, 19:10
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Går Burial Ground under Zombi 3 också? För den verkar riktigt najs, lägger med den i min lista. Tackar!
Äuhhmm..... det var en knepig fråga; ty det finns ingen ordning alls bland alla zombiefilmer och deras nummer. Har för mig Cinema Snob gjorde något om detta - för att bringa ordning.
https://www.youtube.com/watch?v=ELhB...wjxifZcvz94Bwi
Hursomhelst talar vi om Burial ground - the nights of terror (ehuru den bara utspelar sig under ett dygn). Makalös rulle - har man inte sett Peter Bark som zombie, har man inte sett skräck (skall inte spoila slut-gore-scenen.
Bra recension:
https://www.youtube.com/watch?v=vtYW5iccbwY
Citera
2018-02-18, 19:11
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife

Flera filmer du presenterar här har jag faktiskt inte sätt ännu. Blir att dyka in.

Jag se kan The Living Dead At Manchester Morgue och Erotic Rites Of Frankenstein hur många gånger som helst känns det som, det är två av mina absoluta favorit mysfilmer. Rites kan var trög och svår emellanåt men jag älskar dock allt med TLDAMM. Stämningen, fotot, skådespelarna, miljöerna, quirkinessen.. till och med sexismen. Ray Lovelock är också så där sjuttiotals rå och sexig i den! Nej, jag är inte lagd åt det hållet men man ska fan inte förneka en ståtlig pjäs som honom.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2018-02-18 kl. 19:52.
Citera
2018-02-18, 19:12
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Äuhhmm..... det var en knepig fråga; ty det finns ingen ordning alls bland alla zombiefilmer och deras nummer. Har för mig Cinema Snob gjorde något om detta - för att bringa ordning.
https://www.youtube.com/watch?v=ELhB...wjxifZcvz94Bwi
Hursomhelst talar vi om Burial ground - the nights of terror (ehuru den bara utspelar sig under ett dygn). Makalös rulle - har man inte sett Peter Bark som zombie, har man inte sett skräck (skall inte spoila slut-gore-scenen.
Bra recension:
https://www.youtube.com/watch?v=vtYW5iccbwY

haha, ja det är en djungel det där. Men ja det verkar vara den! Känns som ett måste så här på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in