2016-02-10, 18:54
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
Jag har blivit lite sugen på att se om Frostbiten. En svensk skräckfilm i ett tappert försök att göra en vampyr-film uppe i Norrland. (ja, ni hörde rätt)

Jag såg den för några år sedan och minns den som en väldigt mysig och underhållande film i en riktigt skön vinter-atmosfär. En självklar rekommendation ifall man gillar dåliga men charmiga skräckfilmer. Så ja, det blir fan en omtitt på den!
Nu blev jag också sugen på att se om Frostbiten (2006). Har dvd'n hemma och det är några år sedan jag senast såg den.

En film jag däremot inte är sugen på att se om är Vampyrer (2008). Minns att jag köpte den i en dvd-outlet för en tia eller två ett tag efter att den släpptes. Jag såg den kort efter och har nog inte skänkt den en tanke sedan dess. Förrän nu.

Låt den rätte komma in (2008) var också några år sedan jag senast såg, men den är ju i särklass bäst av dessa tre. Kanske borde ta en omtitt av dessa tre svenska vampyrrullar någon dag ändå. Börja från botten med Vampyrer, gå vidare till den hyggliga Frostbiten och avrunda med Låt den rätte komma in.
Citera
2016-02-10, 20:23
Medlem
KruxaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Nu blev jag också sugen på att se om Frostbiten (2006). Har dvd'n hemma och det är några år sedan jag senast såg den.

En film jag däremot inte är sugen på att se om är Vampyrer (2008). Minns att jag köpte den i en dvd-outlet för en tia eller två ett tag efter att den släpptes. Jag såg den kort efter och har nog inte skänkt den en tanke sedan dess. Förrän nu.

Låt den rätte komma in (2008) var också några år sedan jag senast såg, men den är ju i särklass bäst av dessa tre. Kanske borde ta en omtitt av dessa tre svenska vampyrrullar någon dag ändå. Börja från botten med Vampyrer, gå vidare till den hyggliga Frostbiten och avrunda med Låt den rätte komma in.

Låt den rätte komma in är dock en riktigt bra film i överlag. Sverige gör sällan filmer som får mig att bli riktigt imponerad, men jag kommer ihåg 2008 när den filmen kom och hur imponerad jag blev. Thomas Alfredsons gjorde dock inte lika stor hit i USA.

Fantastiskt scenografi har den filmen dessutom.
Citera
2016-02-10, 22:25
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Ah. Sen gjorde jag även en omtitt på House/Titta Vi Spökar! Har alltid hållit uppföljaren som överlägsen, men nu ser jag fan vilken fantastisk film originalet är ändå. Precis som i tvåan så är det kemin mellan huvudkaraktären och tok-grannen som gör filmen så underbar, riktigt härligt samspel mellan William Katt och George Wendt. Tycker också att Katt är riktigt bra i huvudrollen, så naturligt likeable på något sätt. Bra manus, också, med många roliga repliker; "Solitude's always better with somebody else around, ya know?"
Finns många sköna scener, men favoriten är helt klart när halv-häxdemonen blir dekapiterad med häcksaxen: https://www.youtube.com/watch?v=dpQpW4xbYSI
Älskar House och House II. Underbara feelgood äventyr/skräck/komedi-filmer!

Någon som har liknande filmer som förslag? Ghoulies (1984) http://www.imdb.com/title/tt0089200/reference är enda jag kommer på. Fast jag gav upp efter en 20 min när jag skulle se om den för några år sedan. Gillade den skarpt under 90s dock.
Citera
2016-02-10, 22:30
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Älskar House och House II. Underbara feelgood äventyr/skräck/komedi-filmer!

Någon som har liknande filmer som förslag? Ghoulies (1984) http://www.imdb.com/title/tt0089200/reference är enda jag kommer på. Fast jag gav upp efter en 20 min när jag skulle se om den för några år sedan. Gillade den skarpt under 90s dock.
Förslag och förslag för du har säkert sett dem men From Beyond (1986) och The Frighteners (1996) är väl i en liknande ådra? Jag säger väl för jag har inte sett Titta vi Spökar-filmerna sen jag var tolv eller nåt och kommer inte riktigt ihåg tonen.
Citera
2016-02-10, 22:50
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Förslag och förslag för du har säkert sett dem men From Beyond (1986)] och The Frighteners (1996) är väl i en liknande ådra? Jag säger väl för jag har inte sett Titta vi Spökar-filmerna sen jag var tolv eller nåt och kommer inte riktigt ihåg tonen.
Heheh
Nä men, Jacksons The Frighteners är en favorit. Combs karaktär gör halva filmen.
Citera
2016-02-10, 22:55
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Heheh
Nä men, Jacksons The Frighteners är en favorit. Combs karaktär gör halva filmen.
Du menar att det inte skulle vara så länge sedan jag var tolv?

Jo. The Frighteners hade inte varit någonting utan Jeffrey Combs excentriska insats men det är nog ändå den film, tillsammans med Meet the Feebles, som jag gillar minst av Jacksons 90-tal.
Citera
2016-02-10, 23:06
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:

Jo. The Frighteners hade inte varit någonting utan Jeffrey Combs excentriska insats men det är nog ändå den film, tillsammans med Meet the Feebles, som jag gillar minst av Jacksons 90-tal.

Avskyr verkligen Meet the Feebles! Den är bara vidrig och rent av deprimerande att kolla på. Sotsvart "humor" som saknar hjärtat och charmen som finns i Bad Taste och Braindead. Den har dock alla tekniska kvaliteter som de två första filmerna besitter.

The Frighteners tycker jag är ganska bra dock. Den är lite av en bagatell, men Combs är ju - som ni skriver - tvärgrym och Michael J. Fox likaså.

Men fan vad man önskar att Peter Jackson bara sa "fuckit!" och gjorde en uppföljare till Bad Taste alltså. Ingen miljonbudget eller sånt tjafs, bara ihopsnickrade effekter och en jävla massa blod. Att se en äldre Derek snurra omkring i rymden och slakta tjockis-aliens med sin hederliga motorsåg vore underbart!
Senast redigerad av FugitiveDuck 2016-02-10 kl. 23:11.
Citera
2016-02-10, 23:20
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Hahah, nä. Menade något i linje med "Jag har inte sett Bolibompa eller House I/II sen jag var 12".
Senast redigerad av Zaxxon 2016-02-10 kl. 23:29.
Citera
2016-02-10, 23:29
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Hahah, nä. Menade något i linje med "Jag har inte sett Bolibompa sen jag var 12".
Aaah. Ja, jo..
Titta vi Spökar 2 var faktiskt en av de första skräckfilmerna jag införskaffade mig på DVD, men jag tror aldrig jag såg om den efter första titten, så det var bara en uppskattning att det måste varit i den åldern jag såg filmen. Men du högg direkt!
Citera
2016-02-10, 23:40
Medlem
KruxaNs avatar
House/Tittar vi spökar har jag inte sett på åratal. Kanske värd en omtitt?

Fred Dekker som skrev manuset är en person jag än idag inte förstår vart han tog vägen. Blev floppen av RoboCop 3 för mycket för honom?
Citera
2016-02-11, 00:01
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruxaN
House/Tittar vi spökar har jag inte sett på åratal. Kanske värd en omtitt?

Fred Dekker som skrev manuset är en person jag än idag inte förstår vart han tog vägen. Blev floppen av RoboCop 3 för mycket för honom?
Åfan, han som stod för mästerverket Night of the Creeps ser jag.

Han verkar vara writer för en Predator 3?4.
Senast redigerad av Zaxxon 2016-02-11 kl. 00:10.
Citera
2016-02-11, 00:18
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Åfan, han som stod för mästerverket Night of the Creeps ser jag.

Haha, var ett tag sedan man såg den. Oerhört festlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in