2015-07-09, 00:30
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett Dead of Night ifrån 1945?

Tidig episodfilm som gjordes av ett brittiskt filmbolag som konkurrerade lite med Hammer under samma tidsperiod, såg ett klipp med Ronny Svensson på Youtube där han rekommenderade den och tro mig fan så blev man allt lite sugen.
Citera
2015-07-09, 01:47
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Tidig episodfilm som gjordes av ett brittiskt filmbolag som konkurrerade lite med Hammer under samma tidsperiod, såg ett klipp med Ronny Svensson på Youtube där han rekommenderade den och tro mig fan så blev man allt lite sugen.
Helt okänd rulle här, men omdömena är riktigt goda. Måste fasen ses!
Citera
2015-07-09, 02:22
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:

Jo, jag har sett den. Lite av en favorit när det kommer till 40-talsskräck faktiskt. Historien (den är indelad i historier som berättas) med dockan är riktigt läskig.
Senast redigerad av BlackMetal 2015-07-09 kl. 02:27.
Citera
2015-07-09, 04:07
Medlem
fernebos avatar
Har den på dvd. Trevlig film, men det är ju främst den med dockan som sticker ut.
Citera
2015-07-09, 11:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jo, jag har sett den. Lite av en favorit när det kommer till 40-talsskräck faktiskt. Historien (den är indelad i historier som berättas) med dockan är riktigt läskig.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Har den på dvd. Trevlig film, men det är ju främst den med dockan som sticker ut.

Trevligt värre, mycket trevligt! Jag ska nog se den i natt om jag hinner (ska upp rätt tidigt imorn), men jag ska försöka planera in den i alla fall, annars får jag se den någon natt i helgen.

På tal om skräck så tänkte jag se på The Curse of the Cat People senare i eftermiddag, något som du sett BlackMetal, med tanke på att vi pratade om originalet förut?
Citera
2015-07-09, 12:13
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
På tal om skräck så tänkte jag se på The Curse of the Cat People senare i eftermiddag, något som du sett BlackMetal, med tanke på att vi pratade om originalet förut?
Nope den har jag inte sett än så du får gärna tycka till om den. Kul att Simone Simon är med även i den.
Citera
2015-07-09, 15:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Nope den har jag inte sett än så du får gärna tycka till om den. Kul att Simone Simon är med även i den.

Jag gillade ju inte riktigt första filmen så mycket (inte remaken direkt heller), och uppföljaren går lite i samma fotspår även om det saknas ordentliga skräckelement som kännetecknar den tidens rysare, här är det mera ett lite lågmält drama om en liten flicka med för levande fantasi.

Då tycker jag ändå att Night of the Demon som jag såg igår var bättre, med lite sjysta, fina ockulta djävulsdyrkarinslag och satanism. Finns så klart bättre filmer i genren men för att vara från -57 så får man ju ha i åtanke att budgeten inte alla gånger fanns eller effekterna, men en subtil film med krypande känsla.
Citera
2015-07-09, 18:17
Medlem
Carnage.s avatar
Fan, är ganska sugen på Rob Zombies kommande 31. Handlingen låter ju riktigt spännande och enligt Zombie själv så kommer den att bli hans blodigaste film to date. Orosmomenten är ju dock att, well, Rob Zombie sitter i regissörsstolen, och att det är han som har skrivit filmen. Om the good guys visar sig vara en bunt skrik-svärande white trash-människor (Zombies signum) så kommer jag bli så fly förbannad att jag sätter mig ner och skriver en ilsken recension efter att jag har sett skiten (!!!).

House of 1000 Corpses, The Devils Rejects och Halloween-helvetet är några av de absolut sämsta filmerna jag någonsin har sett, så fan vad kul det vore om herr Zombie överraskade med en slaskig liten clown-pärla till skräckfilm. Han verkar vara en riktigt cool och ödmjuk snubbe, så det är så förbannat trist att hans filmer är så urdåliga.
Citera
2015-07-10, 01:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Jag gillade ju inte riktigt första filmen så mycket (inte remaken direkt heller), och uppföljaren går lite i samma fotspår även om det saknas ordentliga skräckelement som kännetecknar den tidens rysare, här är det mera ett lite lågmält drama om en liten flicka med för levande fantasi.

Då tycker jag ändå att Night of the Demon som jag såg igår var bättre, med lite sjysta, fina ockulta djävulsdyrkarinslag och satanism. Finns så klart bättre filmer i genren men för att vara från -57 så får man ju ha i åtanke att budgeten inte alla gånger fanns eller effekterna, men en subtil film med krypande känsla.

Det är ju inte många av de där Val Lewton producerade RKO-skräckisarna som egentligen är så mycket till skräck. De flesta är mer "noir melodramer" än skräck, fast med lite tuffa titlar. Mina favoriter är I walked with a Zombie och The Body Snatcher.

Night of the Demon är såklart tuff! Lite ont om ockulta skräckisar före 60-talet. The 7th Victim (1943 och också Lewton) är ju lite väl tam. Kommer inte på några fler bara för det.
Senast redigerad av fernebo 2015-07-10 kl. 01:12.
Citera
2015-07-10, 10:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Night of the Demon är såklart tuff! Lite ont om ockulta skräckisar före 60-talet. The 7th Victim (1943 och också Lewton) är ju lite väl tam. Kommer inte på några fler bara för det.

The Seventh Victim var det ja, den skulle jag ju ladda hem förut men glömde bort så gör det nu i stället, blir nog en perfekt film att se i eftermiddag med en kaffekask!

Sen ska jag nog ta och se på Dr. Jekyll and Mr. Hyde ifrån 1931 idag med, jävligt sugen på att läsa förlagan också, sett att den finns på pocket nu.
Citera
2015-07-10, 15:37
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
House of 1000 Corpses, The Devils Rejects och Halloween-helvetet är några av de absolut sämsta filmerna jag någonsin har sett...

..Han verkar vara en riktigt cool och ödmjuk snubbe, så det är så förbannat trist att hans filmer är så urdåliga.

Har hört det motsatta av musiker som har turnerat med honom, elak och otrevlig.. men åsikter är delade.

Jag fullkomligt älskade House of 1000 Corpses när jag såg den för flertal år sedan. Har filmen dåligt skådespel, töntigt skript och en dos av Tarantion-wannabe - ja! Dock är den förbannat underhållande och ännu idag gillar jag den faktiskt!

När han sen gjorde The Devil Rejects höjde han ribban rejält och visade vad han och hans team gick för. Var totalt såld efter jag hade sett den filmen 2005 (tror jag?). Den helt jävla otroliga musiken ( https://www.youtube.com/watch?v=V8RTGhe4nzU ), galenskapen, drogerna och att man fick ta de ondas sida gick verkligen hem hos mig iallafall. Slutet kändes episkt och sorgligt vackert.

Jag är nog ganska ensam om att gilla hans Halloween remakes, förväntade mig ALDRIG en Carpenter film utan en av Rob Zombie och uppskattade dem därefter. The Lords of Salem gillade jag också även om den hade sina sidor. Märks ju tydligt att Zombie var ute efter att göra en campy tv-film horror från sjuttiotalet, inget som går hem hos alla dock.

Jag vill egentligen inte käfta emot dig, Carnage, du får tycka vad du vill. Jag ville mest bara ge en annan vy av det hela då Zombie verkar ha fått mycket skit i den här tråden förut(?). I vilket fall skall det bli intressant att kolla in 31 när den är klar. Gå upp och lyssna på Seed Of Memory nu, och ha en fantastisk Fredag allihopa!

Dr. Satan i våra hjärtan 💕
Senast redigerad av Kalender-mannen 2015-07-10 kl. 16:05.
Citera
2015-07-10, 17:50
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Har hört det motsatta av musiker som har turnerat med honom, elak och otrevlig.. men åsikter är delade.

Jag fullkomligt älskade House of 1000 Corpses när jag såg den för flertal år sedan. Har filmen dåligt skådespel, töntigt skript och en dos av Tarantion-wannabe - ja! Dock är den förbannat underhållande och ännu idag gillar jag den faktiskt!

När han sen gjorde The Devil Rejects höjde han ribban rejält och visade vad han och hans team gick för. Var totalt såld efter jag hade sett den filmen 2005 (tror jag?). Den helt jävla otroliga musiken ( https://www.youtube.com/watch?v=V8RTGhe4nzU ), galenskapen, drogerna och att man fick ta de ondas sida gick verkligen hem hos mig iallafall. Slutet kändes episkt och sorgligt vackert.

Jag är nog ganska ensam om att gilla hans Halloween remakes, förväntade mig ALDRIG en Carpenter film utan en av Rob Zombie och uppskattade dem därefter. The Lords of Salem gillade jag också även om den hade sina sidor. Märks ju tydligt att Zombie var ute efter att göra en campy tv-film horror från sjuttiotalet, inget som går hem hos alla dock.

Jag vill egentligen inte käfta emot dig, Carnage, du får tycka vad du vill. Jag ville mest bara ge en annan vy av det hela då Zombie verkar ha fått mycket skit i den här tråden förut(?). I vilket fall skall det bli intressant att kolla in 31 när den är klar. Gå upp och lyssna på Seed Of Memory nu, och ha en fantastisk Fredag allihopa!

Dr. Satan i våra hjärtan 💕

Grejen med House och Rejects är att jag tycker att allt känns så fejk och påklistrat, lite wannabe. Allt känns för nyktert och studioproducerat. När jag ser en exploitationfilm vill jag att det ska kännas som att det sitter en dåre i regissörsstolen, men här känns det verkligen som att det är en latte-drickande snubbe som sitter och säger "that's great!" efter varje tagning.

Men största problemet jag har med filmerna är den förbannade Firefly-familjen - fy helvete vad jag hatar dem. Att de mördar och torterar folk är en sak, okej, men det är deras fjantiga käbblande och tjafsande med varandra som driver mig till vansinne. Det kanske är gjort för att de ska framstå som människor, men jag kan liksom inte sympatisera med Charlie Manson-citerande dårar som stymp-slaktar människor bara för skojs skull. Och sen, i Rejects, när familjen har sin stand-off mot polisen till tonerna av den där jävla Freebird...

Det enda positiva jag har att säga om filmerna är William Forsythes medverkan i Rejects. Han är alltid bra, och kriminellt underskattad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in