Såg om
Intruder igår. Och, fan, den var mycket tråkigare än vad jag kom ihåg. Tempot var plågsamt segt, skådespeleriet mega-uselt (förutom Dan Hicks då, som är svinrolig (som alltid)) och någon direkt spänning fanns inte överhuvudtaget. Störde mig även något enormt på fotot (även fast vissa vinklar är ganska häftiga), som fick filmen att se ut som en inspelad teaterproduktion. Den enda egentliga behållningen med filmen, utöver Hicks och Raimi-bröderna, är de saftiga dödsscenerna. Makalösa specialeffekter av KNB-gänget! Antagligen de grisigaste dödsscenerna i slasherfilmens historia, ta mig fan.
Ah. Sen gjorde jag även en omtitt på
House/Titta Vi Spökar! Har alltid hållit uppföljaren som överlägsen, men nu ser jag fan vilken fantastisk film originalet är ändå. Precis som i tvåan så är det kemin mellan huvudkaraktären och tok-grannen som gör filmen så underbar, riktigt härligt samspel mellan William Katt och George Wendt. Tycker också att Katt är riktigt bra i huvudrollen, så naturligt likeable på något sätt. Bra manus, också, med många roliga repliker;
"Solitude's always better with somebody else around, ya know?"
Finns många sköna scener, men favoriten är helt klart när halv-häxdemonen blir dekapiterad med häcksaxen:
https://www.youtube.com/watch?v=dpQpW4xbYSI