2014-10-23, 00:32
Medlem
Kalender-mannens avatar
The nightmare becomes
reality...
Citera
2014-10-23, 00:56
Medlem
Lotsos avatar
Autumn Schreck

Zombie Holocaust (1980)

På ett sjukhus i New York händer det konstiga saker. Kroppsdelar försvinner från bårhuset. En ur personalen på sjukhuset ertappas med ett hjärta i sin mun och kort därefter tar han sitt liv. Det visar sig att mannen kommer från en ö där kannibaliska riter inte är helt ovanliga. En grupp läkare från sjukhuset åker till ön för att finna försöka finna svaret på varför mannen uppvisat ett kannibalistiskt beteende.

Med en sådan titel förväntar man sig riktigt rena zombie attacken. Zombier som attackerar och blodet flyger hit och dit och det är rena massakern nästan. Men ack, en titel som lurar en riktigt rejält. Zombierna är knappast med, dem bara är där i någon scen eller två och är inte med mer än 5 minuter totalt. Var de kommer ifrån är en bra fråga i sig.
Istället får vi se kannibaler attackera och äta folk. Jag förstår mycket väl att zombies och kannibaler är lika varandra i dess beteende, men det är fortfarande två helt olika saker. Det är som du kallar en film "Vampire Massacre" och det visar sig att det är fladdermöss som gör allt mördande i filmen. Inte riktigt samma sak.

Åter igen är där en doktor av något slag som experimenterar på zombierna och förbrytter deras kroppar hit och dit. En grupp människor som besöker en ö som de senare förstår är farlig, börja kännas lite som Zombi 2 nu helst plötsligt.
Men istället kommer filmen mer av sig som en rip off på Cannibal Ferox eller Cannibal Holocaust, med tanke på kannibalerna och att personerna är på en tropisk ö av något slag.

Men det är en sak som gör filmen positiv. Den är väldigt underhållande, precis som Nightmare City. Trots att titeln är 100% missledande och lurar en totalt, fann jag ändå nöje i filmen och var aldrig uttråkad. Det känns som alla dessa filmerna jag sett nu involverade zombies skulle mixat ihop de bästa utifrån varandra och där hade varit en väldigt bra zombie rulle någonstans.
Slutet förstod jag dock inte, där kannibalerna har tillfångatagit kvinnan i huvudrollen, men när de väl ska avrätta henne gör dem ingenting annat än att hedra henne, med andra ord som om hon är deras drottning. Varför började kannibalerna bete sig på detta viset? Vad har hon för bakgrund som gör att kannibalerna anser henne vara deras "härskare"? Åter igen, inga svar.

I sin helhet är detta troligtvis den svagaste zombie rullen hittills av de alla. Den har en missledande titel som lurar en och effekterna är få och inte särskilt imponerande, samtidigt som filmen inte har så mycket att erbjuda gällande handling.
Men den är väldigt underhållande och är ännu en härlig "Horror Trash" film.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0079788/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=SetTVz-690k
Citera
2014-10-23, 11:19
Medlem
Rakiis avatar
VHS Viral är ute nu, ska se den i kväll sen då jag kommit hem ifrån dagens aktiviteter.
Citera
2014-10-23, 14:21
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
VHS Viral är ute nu, ska se den i kväll sen då jag kommit hem ifrån dagens aktiviteter.

Intressant. Den ska ja se så fort ja får ner den. Gillade både 1an o 2an.
Citera
2014-10-23, 14:28
Medlem
Lotsos avatar
Autumn Schreck

The Howling (1981)

En mystisk man trakasserar nyhetsreportern Karen White. Det visar sig att han är en seriemördare, men polisen hinner ingripa i tid. Karen känner sig väldigt omskakad och rädd, trots att hon inte behöver oroa sig för den mystiske mannen. För att försöka slappna av går hon tillsammans med sin man till "The Colony". Snart visar det sig att "The Colony" är ett tillhåll för varulvar.

Joe Dante regisserar denna varulvsfilm och det är en riktigt härlig film som lär gå hem hos alla varulvsfanatiker och alla skräckfilms älskare. Detta är en bra film som är väldigt underhållande. Det är ju trots allt Joe Dante som gjort den.
Det märks att Joe Dante älskar de gamla skräckfilmerna då nästan hela hans karriär består utav homager till 30-50-talets sci-fi och skräckfilmer. Här är det en tribute till 40-talets härliga skräckfilmer. Man ser klipp från The Wolfman från 1941 och John Carradine spelar en liten biroll som varulv. Och med alla Joe Dante filmer dyker även Dick Miller upp. Här spelar han en bokförsäljare som två personer tar hjälp av att hitta mer information om varulvar. Där är alltid en sådan slags scen i någon form av dessa monsterfilmer där en expert måste förklara hur de kom till och vad de kännetecknar.

Effekterna är top notch. Detta var samma år som An American Werewolf in London kom ut, som vann en Oscar för bästa makeup. Som visserligen också är en bättre varulvsfilm, då den har en mer intressant handling och bjuder på både humor och härlig atmosfär.
Men här får vi även ögongodis när effekterna tar plats, speciellt scenen där Eddie förvandlas till en varulv.
Handlingen är kanske inte filmen starka sida. Men jag gillade för vad det var. Passade i alla fall i skräckfilms format. En man och kvinna åker till en by ute i skogen där människorna är något annat än vad de verkar vara och alla är med på det.

Där är en "twist" med i slutet, men det filmen är extremt förutsägbar med vem som är varulv eller inte att det inte blev så chockerande när det visade sig att denna personen var med varulvarna.
Slutet var även minnesvärt när de steker en burgare medan eftertexterna spelas. Dock var detta ingen särskilt god burgare att kolla på då kocken massakrerade den samtidigt som personen som beställde den ville ha den blodig, men den var snarare well done när den var klar.
En sak som jag dock inte gillade var att personerna i filmen kunde förvandla sig till varulvar när de ville, och följer inte regeln med att de ska vara fullmåne, men följer regeln att de enbart kan dö av en silverkula. Så varför inte ha med fullmånen teorin också? Det är ju det som etablerar varulvarna ju. eller så var det en fullmåne när de var varulvar bara att filmen aldrig visade den.

I sin helhet är detta en bra varulvsfilm. Den bjuder på härliga effekter och högklassig underhållning. Joe Dante visar ännu en gång att han visar sin kärlek av de filmer han växte upp med och visar sedan detta i hans egna filmer.
Den har sina små problem, men filmens goda saker överskuggar de sämre sakerna. En rekommendation till alla varulvsälskare och skräckfilmsälskare.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0082533/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=iCmIr6OgtYg
Citera
2014-10-23, 14:44
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Howling (1981)

Har aldrig orkat att se hela, faktiskt. Den är bara så rysligt seg, och Dee Wallace är ett fruktansvärt val till huvudroll. Varulvarna är dock coola.

An American Werewolf in London är verkligen överlägsen på alla plan.
Citera
2014-10-23, 14:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.

Utan tvekan den bästa varulvsfilmen tillsammans med Dog Soldiers!
Citera
2014-10-23, 15:05
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Utan tvekan den bästa varulvsfilmen tillsammans med Dog Soldiers!

Hell yes, Dog Soldiers är fantastisk!
Citera
2014-10-23, 15:07
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Har aldrig orkat att se hela, faktiskt. Den är bara så rysligt seg, och Dee Wallace är ett fruktansvärt val till huvudroll. Varulvarna är dock coola.

Håller inte med om att den är seg alls. Tycker den är ganska så fartfylld och bjuder på hög underhållning. Visst är Dee Wallace troligtvis inte den bästa i huvudrollerna och drar ner filmen, men som skrivet. Tycker det positiva överskuggar det negativa.
Men då brukar jag gilla det mesta Joe Dante ligger bakom.
Citera
2014-10-23, 15:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Men då brukar jag gilla det mesta Joe Dante ligger bakom.

Ja jo jag med, funderar på att ge den en chans till!
Citera
2014-10-23, 15:51
Medlem
-japp-s avatar
Hejsan FB!

Skulle ni kunna vara snälla och tipsa mig om det finns någon bra film där clowner är inblandade? Finns det någon ens? Efter mitt halvtaskiga försök imdb där det kändes som alla hade låg raiting så vänder jag mig till experterna.
Citera
2014-10-23, 16:13
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -japp-
Hejsan FB!

Skulle ni kunna vara snälla och tipsa mig om det finns någon bra film där clowner är inblandade? Finns det någon ens? Efter mitt halvtaskiga försök imdb där det kändes som alla hade låg raiting så vänder jag mig till experterna.
The one and only, It (1990).

http://www.imdb.com/title/tt0099864/?ref_=fn_al_tt_1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in