Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-14, 23:20
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
What? Nä, inte fasen är det något övernaturligt med den/(de filmerna). Scifi/skräck/drama.

"
Citat:
Övernaturliga (övervärldsliga, utomvärldsliga) fenomen är sådana som inte kan undersökas med empiriska metoder, eller där vetenskapliga undersökningar inte ger något tydligt svar.
"

Wikipedia, visst. Ändå anser jag att SciFi faller inom dessa ramar då man går bortom det "naturliga", dvs det vi kan undersöka med empiri och in i spekulationer om framtida situationer, hur osannolika de än är. Det är väl en definitionsfråga antar jag men som forumets snobb anser jag att definitioner är viktiga och att science fiction definitivt är övernaturligt i den mån att den beskriver scenarion bortom vår "naturliga" uppfattning.
Citera
2015-01-14, 23:37
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Vilka filmer hamnar i er topp 3 över skräckfilmer med övernaturliga element? dvs inte filmer med seriemördare eller icke-paranormala premisser.

Jag är inne i en svacka där jag inte verkar kunna hitta en enda film som verkar intressant, som jag också inte redan sett.
Har betat av det mesta sevärda sedan 30-talet känns det som, även mer obskyra och svårsmälta verk som Jacob's Ladder och Begotten.

Vänder mig nu till er som också är fantaster för att se om det finns nån guldklimp man lyckats missa.

Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Jag fick just en massa tips, du kanske kan hitta något intressant bland dom? Dom finns om du bläddrar tillbaka en sida. Spökfilmer var det jag frågade om, så det kanske är av intresse?
Till er spökskräckistörstande ungdomar slänger jag in även denna nyss sedda:

Alone: http://www.imdb.com/title/tt0484090/?ref_=nm_knf_i3

Stabil skräckfilm av samma regissörer som till Shutter som tidigare nämnts. Gillar man jumpscares och läskiga spöken är detta en bra film.
Citera
2015-01-14, 23:41
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
""
Citat:
Övernaturliga (övervärldsliga, utomvärldsliga) fenomen är sådana som inte kan undersökas med empiriska metoder, eller där vetenskapliga undersökningar inte ger något tydligt svar.
Wikipedia, visst. Ändå anser jag att SciFi faller inom dessa ramar då man går bortom det "naturliga", dvs det vi kan undersöka med empiri och in i spekulationer om framtida situationer, hur osannolika de än är. Det är väl en definitionsfråga antar jag men som forumets snobb anser jag att definitioner är viktiga och att science fiction definitivt är övernaturligt i den mån att den beskriver scenarion bortom vår "naturliga" uppfattning.
Det handlar väl snarare om när man går bortom den rationella värld som filmen utspelas i, DÅ blir det övernaturligt. Dvs., man sätter ju inte ramarna efter den värld vi lever i här och nu - som åskådare.

Exempelvis Romeros zombie-rullar betraktar jag inte som övernaturliga. Ej heller Star Wars/Sagan om ringen-filmerna. Men absolut Hellraiser.
Senast redigerad av Zaxxon 2015-01-14 kl. 23:51.
Citera
2015-01-15, 00:01
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Det handlar väl snarare om när man går bortom den rationella värld som filmen utspelas i, DÅ blir det övernaturligt. Dvs., man sätter ju inte ramarna efter den värld vi lever i här och nu - som åskådare.

Exempelvis Romeros zombie-rullar betraktar jag inte som övernaturliga. Ej heller Star Wars/Sagan om ringen-filmerna. Men absolut Hellraiser.

Den definition köper jag absolut, särskilt när vi talar om skräck som berättarmedium.

Under The Skin fungerar därför klart som övernaturlig skräck då den verkar i kontext till vår egen rationella uppfattning. Tidsaspekten spelar helt klart roll. Hade den haft premissen att utspelas i någon sorts framtid så blir ju begreppet övernaturligt inte relevant då vi inte vet vad vi anser vara naturligt i framtiden. Tid spelar fortfarande roll då vi enklare kan spekulera i trovärdig utveckling inom de närmaste åren snarare än om 1000 år eller i en fantasy-film där konventionella regler inte har någon som helst relevant innebörd. Skitnödighetspoäng utdelas till Zaxxon för alla som håller räkningen .
Citera
2015-01-15, 14:04
Medlem
Rakiis avatar
På tal om nya, övernaturliga skräckfilmer kan jag slå ett slag för Dark Summer som jag gillade, speciellt för oss som gillade Disturbia.
Citera
2015-01-15, 14:47
Medlem
kanelipullas avatar
Någon som vill rekommendera någon riktig läskig Sydkoreansk eller Japansk skräckfilm.. den får gärna vara lite udda och "outside the box" men den ska vara riktigt läskig. Nu har jag ju sett dom flesta kända asiatiska skräckfilmerna. Så det får gärna vara något riktigt nytt som inte ens har visats än. Eller bara en film som man inte brukar känna till. Jag har sett ALLT.. så det finns inget som brukar skrämma mig. Hoppas verkligen nån sitter där med en fet rekommendation utav en riktigt skrämmande asiatisk skräckfilm. Ge mig nåt bra..!
Citera
2015-01-15, 15:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Någon som vill rekommendera någon riktig läskig Sydkoreansk eller Japansk skräckfilm.. den får gärna vara lite udda och "outside the box" men den ska vara riktigt läskig. Nu har jag ju sett dom flesta kända asiatiska skräckfilmerna. Så det får gärna vara något riktigt nytt som inte ens har visats än. Eller bara en film som man inte brukar känna till. Jag har sett ALLT.. så det finns inget som brukar skrämma mig. Hoppas verkligen nån sitter där med en fet rekommendation utav en riktigt skrämmande asiatisk skräckfilm. Ge mig nåt bra..!

Pulse av Kyioshi Kurosawa är väldigt bra och otäck!
Citera
2015-01-15, 15:52
Medlem
Ratis avatar
Kollade Cabin Fever 2 idag. Första filmen tyckte jag var helt ok men den här var bara svammel. Kanske på grund av att det är en annan regissör.

EDIT: Ursäkta att jag fyller tråden med så mycket skräp. Jag är inne i en dålig svacka verkar det som.
Senast redigerad av Rati 2015-01-15 kl. 16:16.
Citera
2015-01-15, 16:15
Medlem
kanelipullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Pulse av Kyioshi Kurosawa är väldigt bra och otäck!

Tack..
Citera
2015-01-15, 16:23
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Kollade Cabin Fever 2 idag. Första filmen tyckte jag var helt ok men den här var bara svammel. Kanske på grund av att det är en annan regissör.

EDIT: Ursäkta att jag fyller tråden med så mycket skräp. Jag är inne i en dålig svacka verkar det som.

Ti West är en bättre regissör än Eli Roth, det var mer eller mindre producenterna som sabbade Cabin Fever 2. Jag tycker att den är helt okej, ändå. Känns som Porky's blandat med John Waters-äckel.
Citera
2015-01-15, 16:56
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Ti West är en bättre regissör än Eli Roth, det var mer eller mindre producenterna som sabbade Cabin Fever 2. Jag tycker att den är helt okej, ändå. Känns som Porky's blandat med John Waters-äckel.

Har du sett senaste filmen? Är den sevärd?
Citera
2015-01-15, 17:25
Medlem
Fjantors avatar
The Ouija Experiment 2: Theatre of Death - http://www.imdb.com/title/tt3727824/

Ja vad ska man säga..
Första filmen va ju horribelt usel..
Men får väl slå på denna och se va det är för skit..

Och med det så vet ja inte om dom hänger ihop utan att bägge filmerna har ett quijo-bräde..
Senast redigerad av Fjantor 2015-01-15 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in