Autumn Schreck
Nightmare City (1980)
Ett flygplan landar mitt i en stad efter att ha åkt igenom radioaktivt utsläpp. Detta har förvandlat passagerarna till hemska mutanter, och de ger sig ut i staden för att dämpa sin blodtörst.
Nightmare City är ju mera likt så jag ville ha lite utav Fulci's filmer. Här var jag mer investerad i handlingen och vad som pågick. Det är inte mästerklass på verken handling, karaktärer eller effekterna. Men det är utan tvekan en underhållande film som levererar det den lovar, här så var utförandet bra.
Men det är inte därför denna filmen är så pass känd som den är. Denna filmen är känd för dess slut, och jösses. Det förstörde in princip hela filmen för min del. Jag tänker inte nämna vad det är som händer i slutet, men det är sådant man inte gör med en film och det är det som gör en tittare mest förbannad när man ser på en film.
Makeupen på zombierna såg heller inte riktigt toppklass ut. Såg riktigt fejk och fult ut, men de gjordes upp för det med att de sprang som fan och hade vapen som knivar och gevär, inte varje dag man ser en zombie med de kvalitéerna.
Upplägget till filmen påminner dock om något man brukar se i katastroffilmer som kom ut under 90-talet. Man följer olika grupp människor som försöker överleva, där de ibland möter upp med varandra. Det gillade jag här att man valde den riktningen, och det skapade en större känsla att förödelsen var större.
Effekterna i sig är inte så värst grova som i Fulci's filmer. Där av sjunker denna filmen i kvalité med deras effekter. Det är inte lika mycket gore, och som, tidigare nämnt är effekterna inte så värst imponerande. Eller så har jag bara blivit bortskämd med Fulci's filmer.
Zombierna i denna verkar också ha någon slags bröst fetisch, eller så är det bara regissören som vill visa bröst hela tiden.
I sin helhet är detta en underhållande rulle som bjuder på härliga effekter och en handling som levererar. Desvärre så är effekterna inte lika snygga som i Fulci's filmer och makeupen på "zombierna" är inte riktigt så värst imponerade eller övertygande alls, men de gör upp för det med annat. Men vad som förstör filmen otroligt mycket är slutet som verkligen gjorde mig förbannad och lär göra andra också, och det är största problemet med filmen, och det den är mest känd för.
Men man kan sammanfatta Nightmare City som femstjärnig "Horror Trash".
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0080931/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=xKmPCFP6pI8