2013-07-10, 23:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Sen det här tjatet om "ny tolkning" är bara skitsnack för det mesta. Det handlar om snabba pengar. Regissörerna och producenterna som gör remake:sen skiter fullständigt i originalfilmerna ( vanligtvis förstår de sig inte ens på vad som gjorde originalfilmerna så bra ) - de vill bara ha säkra pengar. Och, om man nu, som regissör, älskade en viss film, varför skulle man då ens vilja göra om den? Fullständigt idiotiskt.

Sen riktar sig ju också remakes mot ungdomar som inte vet bättre och vill se någonting skrämmande och nytt (viktigt att det är en ny film) för att få sig en snabb kick och tillfredsställa behovet. Utomlands, främst i engelsktalande länder fungerar remakes som substitut för att de inte orkar sätta sig ned med utländska filmer eller gamla filmer, man märker också mycket av det beteendet här i Sverige och på forumet. Många som tycks ha problem med att se äldre filmer, just till den majoriteten tittare som remakes riktar sig på.
Citera
2013-07-10, 23:13
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Säkert har frågan ställts redan men frågar ändå!

Gissar att dom flesta som skriver regelbundet i den här tråden är stora skräckfilms-älskare så jag undrar vilka filmer var det som fick in er att börja fördjupa er i skräckfilmer?

För mig var det då jag såg igenom Terror på Elm Street-serien med fantastiska Robert Englund som Freddy Krueger som jag fick upp ögonen för skräckfilmer. Var kring tretton år då så det rätt sent, fastän jag hade sett en del skräck innan såklart, men innan dess var det mest western, gangster- och fightingfilmer som jag var inne i, Bruce Lee var en stor hjälte. Efter jag sett Elm Street-filmerna så blev det mycket slasher, Fredagen den 13e, Halloween och liknande. Tillslut såg jag Motorsågsmassakern och då blev jag helt fast och började fördjupade mig väldigt mycket i skräck, såg allt jag kom över men det jag fastnat mest för är exploitation och gore (framförallt Italienska filmer). Det var så jag hamnade i skräck-träsket, och det bästa med det är att det är ett projekt som aldrig kommer ta slut då det finns hur mycket som helst att upptäcka!
För mig var det Dracula med Jack Palance som helt hänförde mig. Blev sjukligt fascinerad som 9-10åring (och sedermera Hammers vampyrfilmer). Farsan hjälpte mig med att skriva brev till "Borgmästaren av Bistrita" i Rumänien för att få mer info om greven. Fick aldrig något svar.

5-6 år senare, då man fått lite kukhår, såg man Nightmare on Elm Street. Jäklar man var lite darrig när man gick till sängs. Det var nog den sista filmen som påverkat ens insomning.
Citera
2013-07-10, 23:16
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
5-6 år senare, då man fått lite kukhår, såg man Nightmare on Elm Street. Jäklar man var lite darrig när man gick till sängs. Det var nog den sista filmen som påverkat ens insomning.

Haha ja, den sabbade nog mångas sömn i min umgängeskrets som barn också.
Citera
2013-07-10, 23:23
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Gissar att dom flesta som skriver regelbundet i den här tråden är stora skräckfilms-älskare så jag undrar vilka filmer var det som fick in er att börja fördjupa er i skräckfilmer?

Alltid gillat att bli rädd och skrämd av grejer, oavsett vad det handlar om men nuförtiden är det ett fåtal filmer ibland som skrämmer en och någon bok då och då. Som barn läste jag bokserien Kalla kårar (Goosebumps) och samtidigt som man satt uppe hos vänner sent om nätterna då man skulle sova över och såg på filmer. Började tidigt med Motorsågsmassakern, Halloween, Friday och Elm Street. Det gick sedan över till Troma och allt möjligt som man hittade på skräckhyllan under VHS:ens sista levnadsår, blev en del italienskt, splatter och annat smaskigt. Blev ofta att man såg på dessa videorullar i tonåren hemma hos polaren, medan man drack folköl och tjuvrökte cigaretter på polarens tak.

Sen har det bara fortsatt, och har lättare att bli rädd för filmer och känna obehag idag som vuxen jämfört med som barn, konstigt nog.
Citera
2013-07-10, 23:24
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Det är inte så vi jobbar här. Nu är det semester och alkohol som gäller, då skiter man på sig så fort man får nyheter.
Abscholut!
Citera
2013-07-10, 23:28
Medlem
Rakiis avatar
Har lite sömnproblem just nu och lär bli vaken ett tag till, samt att natten passar bra till filmtittande så ska nog se på The Entity sen som det skrevs om i tråden tidigare idag eller igår.
Citera
2013-07-10, 23:32
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har lite sömnproblem just nu och lär bli vaken ett tag till, samt att natten passar bra till filmtittande så ska nog se på The Entity sen som det skrevs om i tråden tidigare idag eller igår.
Nu var det en 20-25 år sen jag såg The Entity, men jävlar den satte sina spår. Ljudeffekterna slår nästan de i Jaws: "BAM BAM BAM BAM BAM"
Senast redigerad av Zaxxon 2013-07-10 kl. 23:34.
Citera
2013-07-10, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Såg Critters som åttaåring och är fast sedan dess. Fast det var inte för än bredbandet kom som man började fördjupa sig i lite mer obskyra filmer från Europa och alla asiatiska filmer. Några som fångade mig då var Suspiria, Evil Dead, Dead Meat och Flesh Eaters.
Fantastiska filmer allihopa! Utan bredband hade man nog missat en väldans massa guldkorn!

Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
.. Sen såg jag The Shining.
The Shining såg jag också i tidig ålder, typ åtta år eller något sånt. Kärringen i badkaret var inte det lättaste att komma över.

Citat:
Farsan hjälpte mig med att skriva brev till "Borgmästaren av Bistrita" i Rumänien för att få mer info om greven. Fick aldrig något svar.
Vilken diva!

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Började tidigt med Motorsågsmassakern, Halloween, Friday och Elm Street. Det gick sedan över till Troma och allt möjligt som man hittade på skräckhyllan under VHS:ens sista levnadsår, blev en del italienskt, splatter och annat smaskigt. Blev ofta att man såg på dessa videorullar i tonåren hemma hos polaren, medan man drack folköl och tjuvrökte cigaretter på polarens tak.
Missade tyvärr hela VHS-eran när det kommer till skräckfilmer (född 93). Måste varit helt underbart att slänga in Terror Firmer i VHS-spelaren med en ljummen folkis i handen!
Citera
2013-07-10, 23:40
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Appropå Jacob's Ladder, gissa vilken film som ska få sig en remake....
Ännu en film som jag inte har sett. Man kanske borde passa på innan originalet kommer.

Apropå remakes igen så ska (ännu) en remake på Romeros Day of the Dead komma så tidigt som nästa år enligt ryktet. Jag har inte sett den första remake:n(?), men utgår ifrån att den är skit med tanke på recensionerna.

För övrigt var det inget mindre än självasteNight of the living Dead som fick mig intresserad av skräck. Jag hade sett Arkiv X innan dess och gillade det och även jag älskade Ducktales med spökavsnittet/filmen, men det var inte förrän NOTLD som jag hade svårt att sova efteråt. Minns att jag såg Day of the Dead hos några kompisar bara några hundra meter från där jag bodde. Efteråt när jag skulle hem var jag så jävla rädd att jag sprang hem i mitten av gatan för att hinna väja undan om det skulle dyka upp zombies från sidorna... NOTLD är fortfarande ett litet trauma varje gång jag ska se. Efterföljarna är inte lika läskiga i dagsläget, men ändå riktigt bra.
Senast redigerad av dannywtf 2013-07-10 kl. 23:46.
Citera
2013-07-10, 23:45
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Apropå remakes igen så ska (ännu) en remake på Romeros Day of the Dead komma så tidigt som nästa år enligt ryktet. Jag har inte sett den första remake:n(?), men utgår ifrån att den är skit med tanke på recensionerna.
Lär ju vara en ytterligare icke-remake men med samma titel. Var har du läst det? Låter intressant men, ja du vet...
Senast redigerad av Zaxxon 2013-07-10 kl. 23:51.
Citera
2013-07-10, 23:52
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Lär ju vara en ytterligare icke-remake med samma titel.

Om jag förstod det rätt så skulle man vara mer trogen originalet. Det ska vara tjejen bakom Texas chainsaw massacre 3D som har fixat fram rättigheterna. Hon låter självsäker i sina uttalanden: "Det ska inte vara några zombies som kan klättra på väggar eller göra backflips som i World War Z. Vi har idéer som kan bli bra".
Citera
2013-07-10, 23:58
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Om jag förstod det rätt så skulle man vara mer trogen originalet. Det ska vara tjejen bakom Texas chainsaw massacre 3D som har fixat fram rättigheterna. Hon låter självsäker i sina uttalanden: "Det ska inte vara några zombies som kan klättra på väggar eller göra backflips som i World War Z. Vi har idéer som kan bli bra".
Åh hå! (Erhm, 14is Alex Daddel-Dildo eller Svullna Beborah-aha-ah?). Ja va fan...
Senast redigerad av Zaxxon 2013-07-11 kl. 00:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in