2022-01-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Ja jag håller med om att de är pk och saknar edge, men de är i alla hyfsat kreativa och producerar nya program. Tv3 och kanal 5 och allt vad det heter är personifierade av filip och fredrik. För 20 år sen så försökte man nytt. Man reste runt och det var galna ideer lite här och där. Nu leder de ett lekprogram från en studio i stockholm och allt är bara statiskt och ganska patetiskt. Streamingtjänsterna försöker i alla fall och ibland får de till det. Men visst dödar pkismen en del av kreativiteten.

Naturligtvis ska man tänka nytt men det får inte gå till överdrivt, då riskerar man att köra allt i botten. Något bra är att man försöker ta sporten från statstelevisionerna och sända i viaplay. Sedan finns det några få bra dokumentärer men aldeles för få samhällsprogram.

Jag har testat viaplay några få gånger men blir alltid lika besviken då det är aldeles för lite intressant man får från TV3 för det priset man måste betala.
Citera
2022-01-26, 11:23
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Men tänk när man fick kabel-tv och fick se från TV3 från första gången i sitt eget hem. Det var ett mirakel.

Sannerligen ett mirakel! Fast i mitt fall var det via parabol.

Jag kan inte med ord beskriva hur coolt jag tyckte TV3 var och hur mycket jag längtade efter att kunna se denna mytomspunna tv-kanal. Jag var säkert mer tv-intresserad än genomsnittet men det var något i tidsandan, då i slutet av 80-talet, som gjorde att man förskönade kommersiell tv på ett sätt som kanske inte var helt rimligt.

Jag minns en intervju på stan i Rapport (eller Aktuellt) i samband med att TV3 hade köpt rättigheterna till Hockey-VM. Man ställde alltså en fråga i stil med: "Vad tycker du om att TV3 ska sända hockey-vm i år?" och en man svarar på bred stockholmska: "Nä... Jag har TV3 så jag bryr mig inte". Där var alltså en livs levande människa, en av de få utvalda, som verkligen kunde se TV3 hemma, och så var han ute på stan istället för att sitta hemma och titta på TV!! Jag kunde knappt fatta det.
Citera
2022-01-27, 20:35
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Jag kan inte med ord beskriva hur coolt jag tyckte TV3 var och hur mycket jag längtade efter att kunna se denna mytomspunna tv-kanal. Jag var säkert mer tv-intresserad än genomsnittet men det var något i tidsandan, då i slutet av 80-talet, som gjorde att man förskönade kommersiell tv på ett sätt som kanske inte var helt rimligt.

Det gäller även tidigt 90-tal. Överhuvudtaget innan tv3 var det två kanaler som mest visade klassiskSVTtråk-tv.

Med kabel-tv och främst med TV3 gick man från det här:

https://www.youtube.com/watch?v=detEZA6zfVY

Till det här:

https://www.youtube.com/watch?v=_MVonyVSQoM
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-27 kl. 20:37.
Citera
2022-01-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Jag minns en intervju på stan i Rapport (eller Aktuellt) i samband med att TV3 hade köpt rättigheterna till Hockey-VM. Man ställde alltså en fråga i stil med: "Vad tycker du om att TV3 ska sända hockey-vm i år?" och en man svarar på bred stockholmska: "Nä... Jag har TV3 så jag bryr mig inte". Där var alltså en livs levande människa, en av de få utvalda, som verkligen kunde se TV3 hemma, och så var han ute på stan istället för att sitta hemma och titta på TV!! Jag kunde knappt fatta det.

Haha ja det var andra tider. Men tv3 och hockey-vm var så jävla dåligt . De tog det alldeles för seriöst faktiskt. Leif Boork sitter döallvarlig och rapar klyschor...fyfan
Citera
2022-01-28, 21:48
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Det gäller även tidigt 90-tal. Överhuvudtaget innan tv3 var det två kanaler som mest visade klassiskSVTtråk-tv.

Med kabel-tv och främst med TV3 gick man från det här:

https://www.youtube.com/watch?v=detEZA6zfVY

Till det här:

https://www.youtube.com/watch?v=_MVonyVSQoM

Mycket bra sammanfattning!
Citera
2022-02-03, 11:18
Medlem
Ikväll har vi säsongspremiär av TV3s flaggskepp Efterlyst, gott folk. Vem mer kommer faktiskt sitta klistrad?
Citera
2022-11-19, 21:28
Medlem
Faustik-Funks avatar
Jag tänker på klassiska tablåer på TV3 men kommer inte riktigt ihåg kronologin.
Om vi pratar tidigt 90-tal - visst började Barntrean vid 8-tiden på morgonen följt av typ Turtles eller något annat tecknat?

Sedan runt lunchtid så började någon smutsig amerikansk talkshow som Oprah Winfrey, Jerry Springer eller Ricki Lake...

Sedan eftermiddag, typ halv fem gick alltid Airwolf, A-team eller Ponnyexpressen, sedan var det väl barnprogrammet Skurt, följt av TV3s nyhetsprogram 3-minuter. Det var detta man såg när man kom hem från plugget.

Senare på kvällen var det väl något kvällstidningsaktigt Aschbergprogram som behandlade något kontroversiellt ämne som mamma och pappa tittade på medan man själv fick ligga och sova.

Efterlyst med Hasse Aro har väl alltid varit på torsdagar?

Kommer ni ihåg?
Citera
2022-11-20, 17:38
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Om vi pratar tidigt 90-tal - visst började Barntrean vid 8-tiden på morgonen följt av typ Turtles eller något annat tecknat?

Sedan runt lunchtid så började någon smutsig amerikansk talkshow som Oprah Winfrey, Jerry Springer eller Ricki Lake...

Sedan eftermiddag, typ halv fem gick alltid Airwolf, A-team eller Ponnyexpressen, sedan var det väl barnprogrammet Skurt, följt av TV3s nyhetsprogram 3-minuter. Det var detta man såg när man kom hem från plugget.

Senare på kvällen var det väl något kvällstidningsaktigt Aschbergprogram som behandlade något kontroversiellt ämne som mamma och pappa tittade på medan man själv fick ligga och sova.

Kommer ni ihåg?

Ja, men jag såg inga barngrejer. Men Aschbergs program brukade vara intressanta på den tiden. Idag gör han skit.
Citera
2022-11-20, 19:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt1
Ja, men jag såg inga barngrejer. Men Aschbergs program brukade vara intressanta på den tiden. Idag gör han skit.

Ja Diskutabelt var bra och han var bra då. Annan tidsanda dock, när man inte behövde agera på ett visst sätt och säga vissa saker för att få »godhetsstämpeln«. Utan den är man ju rökt i media nuförtiden.
Citera
2022-11-20, 20:29
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk

Kommer ni ihåg?

Barntrean var klockan åtta på morgonen på helgerna.

På vardagarna var det klockan fem på eftermiddagen.

Överlag var det väldigt stor skillnad att gå från totalt en timmes tecknat varje vecka varav det mesta var ganska stelt och torftigt till en timmes tecknat om dagen som dessutom var betydligt mer roligt.

Jerry Springer och Ricki Lake gick senare på 90-talet. På tidigt 90-tal var det mest tv-shop vid lunchtid.

Simpsons gick på söndagar sen eftermiddag eller tidig kväll.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-11-20 kl. 20:49.
Citera
2022-11-20, 22:14
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sverige var oerhört svältfött på TV över huvud taget för cirka 30 år sedan: SVT hade mest testbild i sina två kanaler. Eller myrornas krig. Om sändning ens existerade var det ett invandrarprogram typ "Språka på serbokroatiska", var det "långfilm", var det en långfilm från något U-land alternativt ett land som tillhörde östblocket.

SVT:s långfilmer var ofta hög kvalitet. Inte det nyaste, men många klassiker.
Exempel ur min egen VHS-samling från 80-talet. Allt inspelat från SVT:

Begränsningen på 10000 tecken gör att jag inte fick med längre än till 1985.
Citera
2022-11-20, 23:17
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Barntrean var klockan åtta på morgonen på helgerna.

På vardagarna var det klockan fem på eftermiddagen.
Ja, så var det säkert. Jag har endast fragmentariska minnen från den tiden. Kul att du kommer ihåg

Citat:
Överlag var det väldigt stor skillnad att gå från totalt en timmes tecknat varje vecka varav det mesta var ganska stelt och torftigt till en timmes tecknat om dagen som dessutom var betydligt mer roligt.
Vad syftar du på nu? Menar du SVTs lite torftigare utbud av tecknade program kontra TV3s mer rikare utbud nu eller?

Jag minns att TV3 kunde sända både Disney och Hanna-Barbera på dagligen. SVT hade typ Gomorron Sverige med några fjuttiga minuter av Goliat och det endast på lördagar. Sedan hade man ju Lilla Sportspegeln som sände lite Tom & Jerry någon dag också. Svårt att konkurrera med TV3 på den tecknade fronten då.

Svårt att komma ihåg exakt årtal för detta utbud dock.
Citat:
Jerry Springer och Ricki Lake gick senare på 90-talet. På tidigt 90-tal var det mest tv-shop vid lunchtid.

Simpsons gick på söndagar sen eftermiddag eller tidig kväll.
Aha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in