Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Sverige var oerhört svältfött på TV över huvud taget för cirka 30 år sedan: SVT hade mest testbild i sina två kanaler. Eller myrornas krig. Om sändning ens existerade var det ett invandrarprogram typ "Språka på serbokroatiska", var det "långfilm", var det en långfilm från något U-land alternativt ett land som tillhörde östblocket.
.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hannity
SVT:s långfilmer var ofta hög kvalitet. Inte det nyaste, men många klassiker.
Exempel ur min egen VHS-samling från 80-talet. Allt inspelat från SVT:
...
Begränsningen på 10000 tecken gör att jag inte fick med längre än till 1985.
Jag råkade lyssna på ett några år gammalt
Snedtänt med Kalle Lind i helgen. Programmet handlade om SVT:s filmutbud på 70-talet, och slutsatsen var att det var inte så himla dåligt. Inte det senaste men generellt ganska hög kvalitet och absolut inte bara från u-länder eller östblock.
Och vilka kanaler sänder idag de senaste och coolaste filmerna från Hollywood? Knappast TV3 eller någon annan reklamfinansierad kanal.
Men att man var svältfödd på TV det är sant. Tack vare programmet
Fönster mot tv-världen visste vi ju att i andra länder (främst USA) hade man tre-fyra gånger så många tv-kanaler som vi i Sverige och ännu mer med kabel- eller satellit-tv. Kanaler som sände dygnet runt istället för 16:30 - 23:00 (i bästa fall). Kanaler som sände underhållning med unga människor i högt tempo
live from New York istället för Carl-Anton i Vita bergen och kaféprogram från Norrköping.
Det var åtminstone den bilden man hade av amerikansk kommersiell tv. Modernt, ungt, fräscht, starka färger, roligt, högt tempo osv. Allt som SVT inte var.
Men frågan är om gräset var
så mycket grönare på andra sidan Atlanten egentligen...