2011-12-20, 20:49
Medlem
P.Gs avatar
Är det något som kännetecknar landslagstyckare så verkar det vara att alla spelare som är under 23 år och gör en bra insats någonstans i fotbollsvärlden ska in i startelvan, omedelebums! Ungt är synonymt med bra, tydligen. De åberopar vikten av att tidigt spela in spelare, att få kontinuitet. Samtidigt skulle landslaget få, om Hamrén lydde alla dessa rop, få en högre spelaromsättningshastighet i startelvan än något annat lag, någonsin. Låter det som kontinuitet?

Nu har Guidetti förvisso fått en bra start i Holland men låt honom utvecklas och få erfarenhet där. Fortsätter han att leverera så kommer han att få chansen i sinom tid.

Sitt still i båten förfan!
Citera
2011-12-20, 22:41
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Länderna har iaf en bra liga och duktiga talanger, förutom Finland men dom är duktiga på slussa in sina spelar. Syftar på Schweiz och Belgien framförallt, för dom kan lätt jämföras med Sverige.

Sverige är dåliga på att slussa in de unga. Många i landslaget sjunger sista versen, finns så många unga duktiga vi har nu som borde få chansen.
"Bra liga"? Ligorna är ungefär lika bra som Allsvenskan, de har något lag som lyckas i Europa men det handlar snarare om andra saker än att de satsar på unga spelare.
Citera
2011-12-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
"Bra liga"? Ligorna är ungefär lika bra som Allsvenskan, de har något lag som lyckas i Europa men det handlar snarare om andra saker än att de satsar på unga spelare.

Bra mycket bättre än Allsvenskan. Talangerna i Belgien får chansen i landslaget när dom är 18-20. Det skulle aldrig hända i Sverige. Men min poäng var att vi borde slussa in yngre tidigare, ni håller inte med så ingen ide och diskutera mer.
Citera
2011-12-20, 23:20
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Bra mycket bättre än Allsvenskan. Talangerna i Belgien får chansen i landslaget när dom är 18-20. Det skulle aldrig hända i Sverige. Men min poäng var att vi borde slussa in yngre tidigare, ni håller inte med så ingen ide och diskutera mer.
Exakt vilka talanger har gjort det lilla extra i Belgien då? Tom De Mul var i ropet 2007 då han som 21-åring slussades in i det belgiska landslaget och gick till Sevilla. Han sågs som ledstjärnan för en ljus belgisk fotbollsframtid. Trots det blev det ytterligare två år i U21-landslaget och De Mul stannade i utvecklingen och gick på lån till olika belgiska klubbar. Något att ta efter? Jag vet inte jag..
Citera
2011-12-20, 23:22
Medlem
thatis7tisshows avatar
Citat:

Vilka svenska talanger jämför du med spelare som Hazard? Lukaku? T.om De Bruyne hade dominerat Allsvenskan.

Även jag (någon nämnde det tidigare) tycker att Sverige gör en bra växling. Sverige har en del unga bra spelare i landslaget.
Citera
2011-12-20, 23:41
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Vilka är de här svenska spelarna mellan 18-20 år som är väsentligt bättre än de som redan spelar i landslaget?
Citera
2011-12-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Vilka är de här svenska spelarna mellan 18-20 år som är väsentligt bättre än de som redan spelar i landslaget?

IN: Ekdal, Guidetti, Hamad, Jönsson, 19-22.

UT: Hysen, Chippen, Svensson.
Citera
2011-12-20, 23:52
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Är det något som kännetecknar landslagstyckare så verkar det vara att alla spelare som är under 23 år och gör en bra insats någonstans i fotbollsvärlden ska in i startelvan, omedelebums! Ungt är synonymt med bra, tydligen. De åberopar vikten av att tidigt spela in spelare, att få kontinuitet. Samtidigt skulle landslaget få, om Hamrén lydde alla dessa rop, få en högre spelaromsättningshastighet i startelvan än något annat lag, någonsin. Låter det som kontinuitet?

Nu har Guidetti förvisso fått en bra start i Holland men låt honom utvecklas och få erfarenhet där. Fortsätter han att leverera så kommer han att få chansen i sinom tid.

Jo jag håller helt klart med dig, sen är det naturligtvis inte fel att spela in exceptionella talanger tidigt, vilket Lasse mycket riktigt gjorde med Elm t.ex (kanske var han dock för försiktig med att spela Zlatan i början). Jag skulle gärna se att Guidetti fick en chans att spela in sig i laget innan EM, men i stora drag tror jag att de lag Hamrén tar ut är ganska nära det optimala.

Citat:
IN: Ekdal, Guidetti, Hamad, Jönsson, 19-22.

UT: Hysen, Chippen, Svensson.

Svensson har varit vår bäste landslagsspelare de senaste fyra-fem åren, är vice lagkapten, och lägger förmodligen självmant av efter EM. Vad håller du på med? Hysen är en truppspelare, och Chippen är en unik spelartyp som man gärna har som inhoppare. Ser inte det akuta i att ersätta någon av dem.

Jag är ganska säker på att du om du fick som du ville snart hade börjat klaga på de här fyra spelarna och hittat nya spelare att propagera för. Hamad har förresten inte imponerat på mig.
Senast redigerad av Smerch 2011-12-20 kl. 23:59.
Citera
2011-12-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrre
Helt rätt. Det var därför det såg så bra ut mot Holland.

Försvarssspel börjar med forwards. Man kan ju tycka att även ett "fotbollsgeni" borde begripa/klara av det.
Nu är jag sen med svaret, men: jag tycker du har lite halvrätt. Det är viktigt att ha en första press med en anfallare. Men det ska inte vara Zlatan, för han är helt enkelt för bra för det. Och dessutom orkar han inte både pressa och lira. Därför ska vi, som har ett väldigt begränsat landslag i övrigt, inte köra med en ensam gubbe på topp. Två ska det vara. Zlatan ska vara den offensiva stjärnan som inte behöver jobba hem så mycket och bredvid honom ska vi ha en terrier á la Henke. Nu var ju Henke allround, men vi har ju ingen sån idag så det får ju bli Elmander.
Citera
2011-12-21, 00:36
Medlem
Ferry31s avatar
Jag håller med om att man inte ska överskatta unga spelare som gör det bra i några enskilda matcher, men när det gäller Guidetti så känns han ruggigt intressant i nuläget. Nu kommer ju våren bli extra viktig för hans del, men det vore riktigt trist om Hamren tog ut massor av spelare som är helt ur form. Kontuniteten är viktig, men vi måste utnyttja spelare som har goda kvalitéer också. Guidetti är enligt mig en klart bättre spelare än andra forwards som spelat i blågult på senare år.

Visst är Guidetti fortfarande ung, och hans tid lär komma, men just nu är han en perfekt joker som kan bänkas och slängas in om det behövs. I EM är det tre matcher som avgör och då vore det trist om Sverige kom med en uddlös trupp. utan överraskningar, samt spelare som är helt ur form och enbart kommer med eftersom de varit med och kvalat.
Citera
2011-12-21, 01:07
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Jag håller med om att man inte ska överskatta unga spelare som gör det bra i några enskilda matcher, men när det gäller Guidetti så känns han ruggigt intressant i nuläget. Nu kommer ju våren bli extra viktig för hans del, men det vore riktigt trist om Hamren tog ut massor av spelare som är helt ur form. Kontuniteten är viktig, men vi måste utnyttja spelare som har goda kvalitéer också. Guidetti är enligt mig en klart bättre spelare än andra forwards som spelat i blågult på senare år.

Visst är Guidetti fortfarande ung, och hans tid lär komma, men just nu är han en perfekt joker som kan bänkas och slängas in om det behövs. I EM är det tre matcher som avgör och då vore det trist om Sverige kom med en uddlös trupp. utan överraskningar, samt spelare som är helt ur form och enbart kommer med eftersom de varit med och kvalat.

Precis så tycker jag också. Visst, kontinuitet bör vara ett givet ledord för ett svenskt landslag, men Guidetti skulle kunna vara en perfekt joker. Med sin ambitiösa och hungriga spelstil skulle han garanterat kunna hjälpa det här laget enormt från en nummer nio-position. Att det dessutom lär gynna landslaget i framtiden att låta Guidetti vara med tidigt är bara en bonus.
Citera
2011-12-21, 09:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

Jag håller med. Alla spelare som varit riktigt duktiga redan som unga har börjat spela tidigt i seniorlandslaget. Att ta in gränsfall skulle ge en grym spelaromsättning, vilket inte funkar i ett landslag. Den spelaromsättning som ändå äger rum på grund av skador, avstängningar och i viss mån formdalar räcker gott för att ge gränsfallen chansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in