2009-08-28, 10:39
  #6349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliman
Jag skrev ner Taco för några veckor sen, och jag hävdar fortfarande att han var i sin fotbollspeak under VM-02, att han då var som roligast, om man pratar om fotbollsspelande. Det var då han gjorde det där irrationella som vi ju alla i ärlighetens namn älskar. Snurrfinter, fantastiska skruvar osv osv.. Det var alltså då som jag tycker att han hade sin peak, för det är när man är som roligast att se på som man har sin peak, tycker jag i alla fall.

Men jag har omvärderat min åsikt om Taco som lagankare nu under dom senaste veckorna, för han tillför ett otroligt lugn och slår fantastiska passningar idag, även om han inte har samma snabbhet längre, vilket är fullt naturligt.

Sen kan alla Lagerbäckare här hävda att Anders är en bättre fotbollsspelare idag, men ni tillhör säkert dom som tycker att Lagersson borde få chansen i ännu ett kval *kräks*

Det är precis som att säga att H Larsson är roligare att se på i Helsingborg idag, än när han vann Guldskon i Celtic, briljerade i Portugal eller var med och avgjorde CL i Barcelona. Henrik tillför något fantastiskt i Helsingborg, men det är fan inte det bästa han har gjort i sin karriär eller? Samma är det med Taco.

Men idag finns det inget jämförbart alternativ till Anders i landslaget, så han förtjänar helt klart en plats i startelvan.

Ja herregud... då antar jag att du tycker Zlatan peakade första säsongen i Ajax när han fick stor kritik för att han skulle showa hela tiden? Eller kanske sin allra största peak i Superettan med MFF? Enligt din åsikt är det ju uppenbarligen så!
Själv tycker jag han är ganska mycket i peaken av sin karriär nu då han sysslar med mindre lek och mer lagspel. Antar att du inte har världens största fotbollsintresse? Krävs det en hellikopterfint för att dra ditt intresse? Anders Svenssons match igår var nivåer högre än någon av matcherna i VM -02...
Endast någon med väldigt bristande fotbollskunskaper skulle hävda motsatsen.
För det första gjorde han väl inte så mycket mer i matchen mot Argentina än frisparksmålet men lätt att bli blind av för många youtube-klipp kanske..
Folk här inne brukar säga att Svensson "lever på sitt frisparksmål -02". FEL! Myten om att Svensson var en bättre spelare -02 grundas på frisparksmålet!

Själv tittar jag på på vad en spelare tillför till det specifika laget han tillhör för att avgöra om han är en bra fotbollsspelare inte hur mycket han showar på egen hand... enligt dina kriterier är väl Martin Mutumba en fantastisk fotbollsspelare?

Varför skulle man säga att Henke är bättre idag än för några år sedan? Den ultimata "lag-anfallaren" var han när han stod på topp.. Han gjorde inte bara en hel del mål på hög nivå som du säkert vet?

Bara nyfiken.. för några veckor sen skulle Svensson ut ur landslaget enligt dig sen efter 45 minuter mot Finland var han given i dina ögon... var det tvåfotaren före framspelningen till Elmander som fångade ditt intresse eller var uppkom denna plötsliga åsiktsförändring?
Citera
2009-08-28, 12:36
  #6350
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliman
Innan jag somnar, läs mitt inlägg igen. Jag pratar inte om ett annat lag från Sverige, utan ett landslag från ett annat land. Som spelar roligare fotboll.. Gör om, gör rätt..

Jag gissar att du tycker Gus Hiddink är en jävla nolla som leder ett ungt landslag på ett friskt, och vågat sätt? Och att du helst ser Tom Prahl som nästa förbundskapten..

Ok, jag trodde tråden handlade om Svenska Fotbollslandslaget.
Men du menar att du vill se ett roligare landslag i VM på bekostnad av det svenska? Jag håller inte med dig där, tyvärr.

Jag antar att du ställde dig i aftonbladet-ledet som ville byta ut hela A-landslaget mot U21 i somras, för att dom spelade roligare?
och du kallar mig populistisk.. nej det är klart att Nisse i Tranås och Benke i Surahammar kan göra jobbet bättre än Lagerbäck!

Tom Prahl är en grym tränare förresten, men det kanske krävs lite kompetens inom området för att fatta det, vad vet jag.
Citera
2009-08-28, 13:38
  #6351
Medlem
wernblom88s avatar
Chiliman du är patetisk gå och lägg dig plz...
Citera
2009-08-28, 14:01
  #6352
Medlem
serbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gialloblu
Rasmus Lindgren är ju för jävla långsam därför han är petad i Ajax nu, han var alldeles för långsam i Holländska ligan och skulle vara ännu värre på internationell nivå, Dessutom skulle mittfältet då bestå av två långsamma spelare i Kim och Lindgren.

Långsam spelar ju ingen större roll i det stora hela då det kan kompenseras med speluppfattning och att stå rätt vilket fallet inte är hos Rasmus, tror Rasmus skulle må bra av en flytt till annan liga.
Citera
2009-08-28, 16:18
  #6353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Så vad tror ni? Kommer Lagerbäck gå på form och låta Berg starta, eller välja Elmander som verkar få skäll av sin tränare efter varenda match? Berg visar ju styrka gång efter gång i klubblaget, och i landslaget har väl knappast Elmander varit så exceptionellt bra han heller.

Tycker överlag att det är väldigt många svenska anfallare som lyckas i klubblagen men inte i landslaget på sista tiden. Zlatan blixtrar till men imponerar inte som han borde, Rosenberg är väl duglig i europa men totalt under isen i landslaget. Larsson har inte heller direkt fått ut sin fulla potential. Berg, elmander osv. Den enda som verkligen lyckats prestera max är väl Allbäck? Är landslaget extra dåliga på att ta vara på anfallar-skicklighet, eller är det bara så att vi har haft för jävla dåligt mittfält det sista decenniet?

Allbäck var bedrövlig i VM 2002.

Det var ju i den där klassiska matchen söderberg vägrade byta ut Mackan, för det skulle knäcka han.
Citera
2009-08-28, 16:20
  #6354
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serber
Långsam spelar ju ingen större roll i det stora hela då det kan kompenseras med speluppfattning och att stå rätt vilket fallet inte är hos Rasmus, tror Rasmus skulle må bra av en flytt till annan liga.

Elva Zlatan på plan sen är vi bättre än Brasil!
Citera
2009-08-28, 16:45
  #6355
Medlem
Arthass avatar
Isaksson

Rahmi Mellberg Juggen Nilsson
R Elm Taco Kongo Seb Larsson
Zlatan Elmander

Tror uppställningen blir så. Lagerbäck ger alltid spelare som ur form en extra match på gamla meriter, som Elmander. Om elmander är kass i första kan han börja med Berg i andra dock vad jag tror
Citera
2009-08-28, 20:05
  #6356
Medlem
Chilimans avatar
Ok, hemma från jobbet nu, tänkte försöka svara lite, men jävlar vad upprörda ni blev? Kul att vi inte alla tycker samma.

Citat:
Ursprungligen postat av rodeoturken

Ja herregud... då antar jag att du tycker Zlatan peakade första säsongen i Ajax när han fick stor kritik för att han skulle showa hela tiden? Eller kanske sin allra största peak i Superettan med MFF? Enligt din åsikt är det ju uppenbarligen så!
Själv tycker jag han är ganska mycket i peaken av sin karriär nu då han sysslar med mindre lek och mer lagspel. Antar att du inte har världens största fotbollsintresse? Krävs det en hellikopterfint för att dra ditt intresse? Anders Svenssons match igår var nivåer högre än någon av matcherna i VM -02...
Endast någon med väldigt bristande fotbollskunskaper skulle hävda motsatsen.
För det första gjorde han väl inte så mycket mer i matchen mot Argentina än frisparksmålet men lätt att bli blind av för många youtube-klipp kanske..
Folk här inne brukar säga att Svensson "lever på sitt frisparksmål -02". FEL! Myten om att Svensson var en bättre spelare -02 grundas på frisparksmålet!

Själv tittar jag på på vad en spelare tillför till det specifika laget han tillhör för att avgöra om han är en bra fotbollsspelare inte hur mycket han showar på egen hand... enligt dina kriterier är väl Martin Mutumba en fantastisk fotbollsspelare?

Varför skulle man säga att Henke är bättre idag än för några år sedan? Den ultimata "lag-anfallaren" var han när han stod på topp.. Han gjorde inte bara en hel del mål på hög nivå som du säkert vet?

Bara nyfiken.. för några veckor sen skulle Svensson ut ur landslaget enligt dig sen efter 45 minuter mot Finland var han given i dina ögon... var det tvåfotaren före framspelningen till Elmander som fångade ditt intresse eller var uppkom denna plötsliga åsiktsförändring?

Zlatan har gått från Ajax, till Juventus, till Inter, till Barca.. Anders gick från Elfsborg, till Southampton och tillbaks till Elfsborg. Du ser skillnaden va? A.S. hade det briljanta passningsspelet i sig redan då, det måste du väl ändå hålla med om? Eller tyckte du då att han var en värdelös mittfältare som bara sprang runt och trixade och inte kunde läsa spelet? Att han sen har tappat i vissa delar av spelet, medan passningspelet och spelsinnet finns kvar, innebär för mig att han var bättre förr, när alla delarna var på topp. Att han hittar några fler passningar idag beror väl mer på att han har mer erfarenhet, inte att han är bättre överlag idag, eller? Zlatan däremot, eftersom du väljer att jämföra med honom, blir ju bättre på allt för varje år som går, vilket innebär att han inte är på toppen av sin karriär än om du frågar mig, men han är väldigt nära.

Att säga att Anders inte var bra på mer än frisparkar i Asien är ju bara märkligt. Sen verkar det som att vi har olika uppfattning om vad fotbollsunderhållning är. Själv ser jag hellre en match i Liga de Estrellas än Italien, för att det är roligare att se på fotboll som spelas med fokus på hjärta istället för hjärna, men det är jag. Eller att jag hellre ser Sveriges Alandslag styras av några som inte förordar kryss så fort möjligheten finns.

I diskussionen som du syftar till om A.S peak berättade jag hur jag såg på H.L:s karriär, bläddra dit.

Jag tycker att Anders har gjort riktigt starka matcher framför allt i AS, och att han visat att han klarar av att ta hand om mittfältet på ett ännu bättre sätt under dom senaste veckorna. Och framför allt så finns det ju idag ingen fullvärdig ersättare i hans position. Sen borde du väl vara glad att ännu en tycker att han förtjänar en plats i startelvan? Jag klarar av att stå för att jag hade fel.
Citat:
Ursprungligen postat av stuka


Ok, jag trodde tråden handlade om Svenska Fotbollslandslaget.
Men du menar att du vill se ett roligare landslag i VM på bekostnad av det svenska? Jag håller inte med dig där, tyvärr.

Jag antar att du ställde dig i aftonbladet-ledet som ville byta ut hela A-landslaget mot U21 i somras, för att dom spelade roligare?
och du kallar mig populistisk.. nej det är klart att Nisse i Tranås och Benke i Surahammar kan göra jobbet bättre än Lagerbäck!

Tom Prahl är en grym tränare förresten, men det kanske krävs lite kompetens inom området för att fatta det, vad vet jag.

Haha, förlåt att jag ens dristade mig till att nämna ett uns av något annat landslag i den här tråden, jag borde varnas! Sen har vi olika åsikter, jag ser hellre en förändring av svensk landslagsfotboll, där drömmen om något stort väger mer än drömmen om att klara sig fram till första eller andra slutspelsmatchen.

Nej, jag ville inte byta ut hela landslaget, men däremot är det sorgligt att inte Bajrami fick chansen, även om han säkert får det snart. Matchen igår bevisar väl mer än något att han borde få vara med i truppen. Och att Andersson står och klankar ner på Safari efter matchen är ju bara så symptomatiskt. Men det blir en annan diskussion.

Ja, Tom Prahl kan fotboll och är en duktig tränare, har du hört mig säga något annat? Men han har inget i landslaget att göra, där behöver vi ett nytt svenskt fotbollstänkande, och det kan du väl ändå inte säga att Tom har?

Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Chiliman du är patetisk gå och lägg dig plz...

Givande inlägg, på vilket sätt tycker du att jag är patetisk?


Nu blir nu säkert ännu argare av mina svar, hemskt ledsen. Men så tycker jag. Och jag är faktiskt ganska intresserad av fotboll, vad ni än tror. Jag tycker bara lite annorlunda än ni, det är väl friskt?
Citera
2009-08-28, 20:49
  #6357
Medlem
Sarahconnor12s avatar
..
Citera
2009-08-28, 21:14
  #6358
Medlem
Chilimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarahconnor12
..

Jo jag lär väl bli lynchad
Citera
2009-08-28, 22:00
  #6359
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliman
Att han sen har tappat i vissa delar av spelet, medan passningspelet och spelsinnet finns kvar, innebär för mig att han var bättre förr, när alla delarna var på topp. Att han hittar några fler passningar idag beror väl mer på att han har mer erfarenhet, inte att han är bättre överlag idag, eller?

Om jag tolkar det där stycket korrekt så är det nog det mest okunniga jag någonsin läst om fotboll.
Citera
2009-08-28, 22:32
  #6360
Medlem
Chilimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Om jag tolkar det där stycket korrekt så är det nog det mest okunniga jag någonsin läst om fotboll.

Tack, det visar att vi tycker olika, förklara dig gärna. När är man bäst som fotbollsspelare tycker du? När kroppen kan men hjärnan inte alltid hänger med, eller när hjärnan kan, men kroppen inte alltid hänger med?

*edit, eller finns det en gräns, där båda sakerna coexisterar? Och är det just då man har sin peak?
__________________
Senast redigerad av Chiliman 2009-08-28 kl. 22:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in