2009-07-22, 16:17
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Lyssna på er själva, ni låter som lagerbäck hela bunten. Man ska ha rutin, man får ej vara ung och kreativ för att få chansen osv. Det är den typiska svenska fega mentaliteten. Ni snackar som att 20-21 åringar är 10 åriga killar. Är man 21 år i samhället är man fan VUXEN.

Pele var 17 år när han tog Brasilien till deras första VM guld just i sverige. Man kan visst lyckas med ett ungt lag och unga spelare. Det gäller att våga.

Sverige har aldrig vågat med någonting, det är därför vi oftast klarar kvalen men gör inte ett skit i ett stort mästerskap.
Vakna upp nu för i helvete.

Har vi någon Pele eller Messi på lager?

Har vi någon Crosby eller Malkin? På tal om Hockey kan du ja ta en koll på Detroit Red Wings och fundera på varför de är så j-a bra år efter år. Pitts var inte ens på slutspelsplats innan de böt till sig bättre yttrar och Kunitz är 30 och Guerin är 39, du snackar bara skit!

Uh, avskyr argument som är helt tagna ur sitt sammanhang. Är du 18 år själv eller?

Landslaget har satsat på spelare tidigt som har varit tillräckligt bra, de har tagit sina chanser.
- Isaksson
- Källström
- Elmander
- Zlatan
- Seb Larsson
- Mellberg
- Henrik Larsson
- Ljungberg
- Elm brothers
- Berg
Med flera

- Massor av spelare har fått chanser att visa upp sig men inte hållit måttet. Att göra skitresultat och skitprestationer under USA- och Asienturneringar gör inte att man ska få tio chanser till. De som presterar då de får chanserna får fortsätta vara med i trupperna.

Ta en titt på svenskfotboll.se och kolla hur många som har fått chansen genom åren så kommer du få se själv hur många spelare det är som har varit med i olika trupper.

Tycker du att det är att lyckas då ett svenskt landslag får stryk av typ Yttre Oman i en mellanösternturnering?

Det har hänt massor under de senaste fem åren! Det kunde och borde ha hänt lite mer kanske men om du tror att det inte har det så är du snett på det.

13 spelare är borta från EM2004 och ytterligare 4-5 hänger på sniskan, get your facts right idiot.
Citera
2009-07-22, 16:19
Medlem
Shuyins avatar
Han har ju redan "vågat" ta ut två av U21 truppens stjärnor i A-landslaget. Men du måste komma ut i Europa (helst) innan du kan satsa på att etablera dig i landslaget.

Pontus Wernbloom har en stor chans och likaså Mattias Bjärsmyr eftersom de kom tidigt ut nu.

Edit: Jag ser också att jag hellre tänker att jag vill att spelarna ska ta chansen, inte tvärtom att de ska få chansen. Utan ta den istället, det gör man i klubblaget.
Citera
2009-07-22, 16:34
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Han har ju redan "vågat" ta ut två av U21 truppens stjärnor i A-landslaget. Men du måste komma ut i Europa (helst) innan du kan satsa på att etablera dig i landslaget.

Pontus Wernbloom har en stor chans och likaså Mattias Bjärsmyr eftersom de kom tidigt ut nu.

Edit: Jag ser också att jag hellre tänker att jag vill att spelarna ska ta chansen, inte tvärtom att de ska få chansen. Utan ta den istället, det gör man i klubblaget.
Exakt, A-landslaget är för spelare som kan anses vara färdiga för den nivån. Klubblaget är där de ska visa att de är tillräckligt bra, de som klarar det tas med beroende på konkurrensen givetvis.

Det här ämnet avhandlas en gång i månaden känns det som och det dyker alltid upp nya förmågor som kör med samma argument och åsikter som sina föregångare.

Det roligaste är ändå att vi står inför en generationsväxling och att den har påbörjats redan men de klarar inte av att se det.
Citera
2009-07-22, 16:45
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Exakt, A-landslaget är för spelare som kan anses vara färdiga för den nivån. Klubblaget är där de ska visa att de är tillräckligt bra, de som klarar det tas med beroende på konkurrensen givetvis.

Det här ämnet avhandlas en gång i månaden känns det som och det dyker alltid upp nya förmågor som kör med samma argument och åsikter som sina föregångare.

Det roligaste är ändå att vi står inför en generationsväxling och att den har påbörjats redan men de klarar inte av att se det.

Ja, precis. Förstår inte tankesättet att man skall utvecklas i ett A-landslag, givetvis så gör man det, men du ska nå en hög nivå innan, sedan handlar det mer om att passa in i gruppen och spelsystemet.

Hehe, jo. Precis. Jag brukar titta på hur många spelare som står under tio landskamper i de olika trupperna, inte åldern på landslagsspelarna, tror att det är en bättre måttstock. Och i den senaste truppen mot Malta så hade Sverige med nio stycken med under tio landskamper, rätt bra.
Citera
2009-07-22, 16:52
Medlem
Pancevs avatar
Citat:

Sverige har aldrig vågat med någonting, det är därför vi oftast klarar kvalen men gör inte ett skit i ett stort mästerskap.
Missade,

Precis som U21 i senaste EM alltså. De lyckades inte bättre än vanligt och det på deras nivå och ändå tror du att de ska lyckas fullt ut i en A-landslagsturnering.

Det min vän, är ett briljant resonemang!

Alla de som ni skriker om kommer finnas med inom ett års tid, det är dags för de och det är dags för vissa att sluta. Men det är rent löjligt att idag ge ledningen skit för att de inte satsade på U21-spelarna tidigare, med tanke på att U21 inte har presterat ett endaste skit på hur länge som helst förrän i år. Återkom om två år om ingen av de har fått chansen ännu, då kan du ha ett bärande argument.
Citera
2009-07-22, 17:17
Medlem
lanafishs avatar
Citat:
Får man inte spela, får man inte heller någon rutin. Eller hur? Rutin är ruggigt överskattat. Man kan ju dra paralleller med hockey.

Mats Sundin, 20 år vann vm finalen mot ryssland
Peter Forsberg 20 år vann OSfinalen mot kanada
Crosby, Malkin, båda 21 år vann stanley cup i år.

Att vara 30+ och ha rutin är inte alltid bättre än en ung och hungrig spelare. Just Lagerbäck har kört med sitt lag i 5-6 år, och det är ju för länge.

Haha, man får rutin genom att spela klubblagsfotboll också. Men är ett blåbär om den största matchen man spelat är en final i svenska cupen.

Dessa herrar du nämner var redan etablerade i NHL när de vann och hade således skaffat sig mycket viktigt erfarenheter från stora matcher. Vilket även kan nämnas som rutin.

Spelarna folk skriker efter har aldrig spelat en internationell match av rang så nej, låt dem komma ut i proffslivet innan ni börjar gapa.
Citera
2009-07-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Missade,

Precis som U21 i senaste EM alltså. De lyckades inte bättre än vanligt och det på deras nivå och ändå tror du att de ska lyckas fullt ut i en A-landslagsturnering.

Vad snackar du om? Sverige gjorde en storartad turnering, där man bland annat överlägset gjortde flest mål av alla lag. Sedan att man åkte ut på ryskroullete kan ju knappast skyllas på orutin. A-landslaget har inte direkt gjort bättre ifrån sig på straffar.

Och du får inte glömma att i U21 Em spelade redan en del stjärnor som är bättre än A-landslagsspelare. Det var ingen B-turnering direkt.

Säg mig, vad har A-landslaget presterat de senaste 3 åren som är så fantastiskt? Nä precis vi har den sämsta ranking ever.
Citera
2009-07-22, 17:41
Medlem
fusiliers avatar
Citat:
Vad snackar du om? Sverige gjorde en storartad turnering, där man bland annat överlägset gjortde flest mål av alla lag. Sedan att man åkte ut på ryskroullete kan ju knappast skyllas på orutin. A-landslaget har inte direkt gjort bättre ifrån sig på straffar.

Och du får inte glömma att i U21 Em spelade redan en del stjärnor som är bättre än A-landslagsspelare. Det var ingen B-turnering direkt.

Säg mig, vad har A-landslaget presterat de senaste 3 åren som är så fantastiskt? Nä precis vi har den sämsta ranking ever.
För Coca Cola ranking stämmer ju så bra.....
Citera
2009-07-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fusilier
För Coca Cola ranking stämmer ju så bra.....

Nej, men om du kollar på resultaten så ser du att vi knappt gör mål numera. Det finns 0 kreativitet.
Citera
2009-07-22, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 010f
i A landslaget räcker det med ett defensivt misstag för att du ska bli straffad med ett mål, stor skillnad mot u21 i klass. Slänger man in en liten pojk i en sån viktig roll och han gör ett misstag i en viktig match så kommer han få höra det av supportrar och media och blir psykiskt nedbruten innan ens karriären har tagit riktig fart, det gäller inte alla men ytterst få som har psyket till det. Medan tex Daniel Andersson tål all skit han får eftersom han varit iväg en runda i Italien och var uppskattad där och tror på sig själv, det kommer för de andra med men det är inte så enkelt som det låter. Det är skillnad på att gå in på Grimsta IP och en nationalarena i ett stort fotbollsland med flera miljoner tittare.. Det är därför de unga på offensiva positioner har lättare att få chansen, bara en teori men psykologi är en stor del av fotbollen..

visst jag kan delvis hålla med..

Men är en spelare som gör mål i varannan match med PSV så jävla mkt sämre än en spelare som knappt får speltid i ett försvagat Lyon? eller en mittfältare i Allsvenskan som knappt sticker ut och lever på ett frisparks mål mot Argentina som merit?

Dessutom tror jag det är jävla mkt enklare att vara hatad av svenska supportrar och media än Hollänsk.
Citera
2009-07-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon20e
visst jag kan delvis hålla med..

Men är en spelare som gör mål i varannan match med PSV så jävla mkt sämre än en spelare som knappt får speltid i ett försvagat Lyon? eller en mittfältare i Allsvenskan som knappt sticker ut och lever på ett frisparks mål mot Argentina som merit?
.

Nej det är de inte, man stirrar sig blind på åldern här inne. Anders Svensson skulle inte platsa i nuvarande U21 lag.
Citera
2009-07-22, 19:11
Medlem
SweTechs avatar
Sammanfogat trådar

//Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem