2012-06-12, 08:48
Medlem
Min startelva mot England med kommentarer.

Målvakt: Isaksson bra och rutinerad, gjorde inte många misstag igår. Men i framtiden så bör en ny målvakt skolas in. Isaksson är pinsamt dålig med fötterna, Sverige får aldrig tag i bollen när Isaksson bestämmer sig för att sparka ut bollen.

Högerback: Andreas Granqvist Lustig var usel igår både defensivt och offensivt, då får granen ta hans plats så att vi får lie stabilitet mot Englan

Mittback: Olof Mellberg gjorde en okej match igår, bommade markeringen vid 1-1. Men han är alltid given

Mittback: Jonas Olsson om Lustig blir bänkad så tar Olsson platsen bredvid Mellberg. Olsson är även van vid att möta dom engelska spelarna

Vänsterback: Martin Olsson gjorde ingen bra match igår, men det lär bara bli sämre om Safari tar hans plats.

Defensiv mittfältare: Anders Svensson kom in igår och visade upp ett stort lugn och Sveriges spel blev genast bättre.

Defensiv mittfältare: Pontus Wernbloom Elm och Kim var totalt osynliga, och kom inte alls med i spelet. Pontus vilja och inställning behövs mot lag som England.

Höger mittfältare: Sebastian Larsson den bäste höger mittfältare vi har i truppen. Han är given, men stundtals så såg det ut som om att han hade en betongfot när han slog Sveriges frisparkar

Släpande Anfallare: Zlatan solklart given överlägset bäste svensk igår.

Vänster mittfältare: Chippen/ Elm här är jag väldigt osäker. Chippen är bra en mot en, och gör ofta sin gubbe och skapar chanser för Sverige. När det stämmer för Elm så är han väldigt bra på att styra spelet, och hjälpa till i defensiven

Anfallare: Elmander/Hysen Kan Elmander spela så är han given. Hans inställning och löpningar behövs mot England. Kan inte Johan spela, så tycker jag att Tobbe borde få spela.
Citera
2012-06-12, 09:53
Medlem
Cambijaos avatar
Nu när jag blivit lugnare har jag insett att EM fortfarande inte är över, Sverige kan chocka. De kan spela bra, de rasera ut England och Frankrike. Men kommer de göra det? Nog om dessa jävla uppställningar, det enda vi kan hoppas på är att Elm inte ska starta inne. En ojämn ung spelare som man verkligen inte borde skicka i detta EM. Och sedan att Elmander är inne är viktigt, Lustig har knullat med Hamrén så han kommer nog aldrig petas.

Dock så är bättre att vi fokusera på spelet, det Sverige gjorde så jävla dåligt igår. Först och främst, pressa - Sveriges press igår var fan sämre än Coentraos press på Lahm i CL-semifinalen. Det var så dåligt att jag vet inte vad jag ska göra. Kolla bara på Ukrainas första mål, Kim Källström har flera timmar på sig att dra till med en tackling. Men han gör inte det, han avvaktar och låter Yarmolenko komma mot Olsson man-mot-man. Sen att Mellberg inte lyckas vinna en luftduell mot Shevchenko är förjävligt, att de inte ens markera honom är sjukt. Fast det är som sagt pressen var åt helvetet, Rasmus Elm och Kim Källström på mittmitten stötte bort sig hela tiden. Så mycket att de blev rädda att stöta.

Lugnet, i ett underdog-lag som Sverige krävs det lugn. Igår fanns det inget lugn, ingen vill ens röra bollen. Fick de bollen så skickade man upp den så var det förstört. I början av andra så vågade Sverige hålla i bollen och leta ytor och inte sparka iväg bollen direkt man fick den. Sen så klart när Svensson kom in blev det lugnt och Sverige kunde spela fotboll. Älskade Svensson.

Luftbollar mot Ibra, det kommer aldrig gå. Han ska bollarna på fötterna, direkt han fick det gjorde bra ifrån sig. Han skapade ytor och drog 3 jävla spelar själv. Han vägspelar fram Elmander, han bär 5 ukrainare på ryggen när han får bollen. Varför sökte man inte honom mer? Varför var man så jävla rädd att spela på markerade spelare? Ibra var den enda som vågade passa bollen på en markerad spelare. Alla andra sökte kanterna i hopp om att hitta en omarkerad.

Och gårdagens syndabock är så klart Hamrén och hans vapenbärare Lustig. Att ens peta Svensson tyder på vilken idiot han var igår. Jag har dessutom varit mycket för en Chippen inne i landslaget, men istället tog en chipsfet Ola på vänstern. Rosenberg var varken bra eller dålig mest för att han aldrig fick bollarna han skulle ha. Elm som skulle vara Xavi igår slog så höga crossbollar att halva Ukrainska landslaget hann mobilisera sig där bollen skulle hamna, han slog en bra boll igår typ. Han var inte lik sig alls. Mycket beror på att han inte har någon rutin i EM. Rutin = Lugn och säkerhet.
Citera
2012-06-12, 10:10
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latkorven
Min startelva mot England med kommentarer.

Målvakt: Isaksson bra och rutinerad, gjorde inte många misstag igår. Men i framtiden så bör en ny målvakt skolas in. Isaksson är pinsamt dålig med fötterna, Sverige får aldrig tag i bollen när Isaksson bestämmer sig för att sparka ut bollen.

Högerback: Andreas Granqvist Lustig var usel igår både defensivt och offensivt, då får granen ta hans plats så att vi får lie stabilitet mot Englan

Mittback: Olof Mellberg gjorde en okej match igår, bommade markeringen vid 1-1. Men han är alltid given

Mittback: Jonas Olsson om Lustig blir bänkad så tar Olsson platsen bredvid Mellberg. Olsson är även van vid att möta dom engelska spelarna

Vänsterback: Martin Olsson gjorde ingen bra match igår, men det lär bara bli sämre om Safari tar hans plats.

Defensiv mittfältare: Anders Svensson kom in igår och visade upp ett stort lugn och Sveriges spel blev genast bättre.

Defensiv mittfältare: Pontus Wernbloom Elm och Kim var totalt osynliga, och kom inte alls med i spelet. Pontus vilja och inställning behövs mot lag som England.

Höger mittfältare: Sebastian Larsson den bäste höger mittfältare vi har i truppen. Han är given, men stundtals så såg det ut som om att han hade en betongfot när han slog Sveriges frisparkar

Släpande Anfallare: Zlatan solklart given överlägset bäste svensk igår.

Vänster mittfältare: Chippen/ Elm här är jag väldigt osäker. Chippen är bra en mot en, och gör ofta sin gubbe och skapar chanser för Sverige. När det stämmer för Elm så är han väldigt bra på att styra spelet, och hjälpa till i defensiven

Anfallare: Elmander/Hysen Kan Elmander spela så är han given. Hans inställning och löpningar behövs mot England. Kan inte Johan spela, så tycker jag att Tobbe borde få spela.

Jag håller med om att det måste bli flera ändringar. Baserat på Ukrainamatchen, borde varken Martin Olsson eller definitivt inte Lustig få starta mot England. En intressant och defensivt skicklig backlinje kunde ha bestått av Jonas Olsson och Grankvist på var sin kant med Mellberg och Antonsson i mitten. Är dock beredd att ge Martin en chans till mot britterna som han ju är bekant med sedan tidigare.

Någon annan än Elm bör åtminstone starta i mitten. För det första krävs en skickligare bollvinnare. Jag refererade i ett tidigare inlägg till Danmarks Niki Zimling och William Kvist som betydde otroligt mycket för Danmarks spel mot Holland i att vinna boll och behandla den med ett stort lugn samt slå välavvägda passningar med en tanke bakom. Problemet med Svensson är att han inte har tempot längre. Jag tilltalas av tanken med Svensson och Wernbloom som defensiva mittfältare men är rädd att vi tappar i tempo.

På kanten bör vi ha åtminstone en spelare med driv i steget, som kan göra sin motståndare och gå på avslut eller inspel. Chippen är den enda i truppen med de kvaliteterna. Min uppställning blir alltså som följer. Problemet med Zlatan i en nr. 10-roll är att det krävs en anfallare med viss spelförståelse framför honom. Det har vi tyvärr inte. Sebastian Larsson är vår intelligentaste spelare, förutom Zlatan, varför jag vill se de två tillsammans. Elmander på en kant, nåja, där gör han väl minst skada.

Zlatan
Chippen - Seb - Elmander

Källström/Svensson - Wernbloom

Olsson - Mellberg - Olsson - Grankvist

Isak

För övrigt begriper jag inte vad Holmén, Hysén, Rosenberg och Bajrami gör i truppen. Varför inte ersätta dessa, förvisso hyffsade spelare, med någon som kan göra skillnad i en match.
Citera
2012-06-12, 10:33
Moderator
easy_dans avatar
Tyvärr en riktig coachförlust igår, flera spelare såg vilse ut och innermittfältet var bedrövligt. Varför vi bryter ett fungerande mittfältspar för att vi lever i villfarelsen att vi skulle kunna styra matchen lite som vi ville har jag ingen aning om.

Min elva mot england blir nog

Isak

Granqvist-Mellberg-Olsson-Olsson
Kim - Taco
Larsson-Ibra-Elm/Chippen
Ola
Citera
2012-06-12, 10:57
Medlem
freudianslips avatar
Chippen är bra men tycker inte han borde starta.

Perfekt spelare att slänga in efter en timmes spel och utmana trötta backar.
Citera
2012-06-12, 11:12
Medlem
okok1s avatar
Jag förstår inte varför man väntar så länge med att byta om något inte stämmer. Byt och visa att de måste ske förändring. Chippen borde nog ha startat redan efter 20-30 minuter. Han skulle nog få igång svenskarna...

Att vänta 45+ känns riktigt bortkastat med tid. Ibland räcker ett enda byte för att få igång spelet. Lite chansning, tack.
Citera
2012-06-12, 11:13
Medlem
Sweeper80s avatar
Sveriges enda chans mot England är att starta med Wernbloom. Milner, Parker och Gerrard kommer att käka upp mittfältet och spotta ut resterna utan tuggmotstånd annars. Ser Hamrén inte ens detta, så har han inget att göra som förbundskapten ö h t.
Citera
2012-06-12, 11:41
Medlem
Man kände sig oerhört besviken igår, och det var otroligt trist att vi inte kunde rädda 1 poäng trotts chanserna i slutet.

Läste lite grann här innan om vilka folk vill se spela. Tror att det kommer bli en hel del förändringar, men inte att Hamrén kommer lägga upp något som vi inte sätt förut. Det kommer bli någon formation som har spelat förut (kanske 1 max 2 spelare som byts ut mot någon annan). Vi kan ju likxom inte börja att lägga upp något helt nytt på 4 dagar.

Jag saknade en spelare på plan igår och det var Majstorovic. Men han är ju som bekant skadad så inte så mycket att göra.
Citera
2012-06-12, 11:48
Medlem
Ska ge min syn på matchen:

fy fan för det svenska landslaget. Kolla in på våra mittfältare som ska "styra och ställa". Elm och källström tillsammans var katastrof, mesar som inte vågade få bollen. De tänkte "passa inte mig" typ. Våra ytterbackar var inget att hurra för, Lustig var riktig dålig och kom aldrig fram på högerkanten men olsson var heller inte bättre.

Dock så gjorde zlatan en bra match, vår kapten. Han spelade bra, visade vilja iallafall och försökte pusha de andra mesarna. Mesarna är också rätt ord för att beskriva de andra "fotbollspelarna" i svenska landslaget. kommer även ihåg någon gång under matchen att zlatan var typ nedsparkad av en ukrainare i deras straffområde, men zlatan slet, kämpade, och visade glöd att han ville vinna bollen, dock så slutade det med en frispark till Ukraina om jag inte minns fel.

Helt rätt att kaptenen visade attityd och vinnarskalle. Till skillnad från de andra losers.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/em2012/sverige/article14965109.ab

Tyckte spelarna ska vara glada att zlatan inte hängde ut någon enskild spelare utan höll det internt.

Tyckte chippen gjorde ett bra inhopp och skapade fler chanser än vad toivonen gjorde på sin vänsterkant. Jag vet att toivonen inte är en kantspelare, men ändå. starta inte med toivonen på kanten då..

Inför nästa match. Ut med elm. In med wernbloom som kan visa hur en riktig MAN spelar. Eventuellt kan också Tacos få starta och ut med värdelösa Kongo.(hur kan kongo få spela i Lyon?, helt värdelös ju).

Ut med lustig och grankvist tar vänsterbackspositionen. Jonas olsson in i mitten. Martin olsson MÅSTE skärpa till sig. Chippen/bajrami in istället för toivonen. Synd att vi har värdelösa anfallare, men elmander in istället för rosenberg.

Långt inlägg.

Någon som håller med?
Citera
2012-06-12, 11:51
Medlem
http://www.fotbollskanalen.se/sverige/just-nu-se-sveriges-presskonferens-med-hamren-och-spelare---samt-traning/

Laul trycker till Elm med tuffa frågor nu.
Citera
2012-06-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Sveriges enda chans mot England är att starta med Wernbloom. Milner, Parker och Gerrard kommer att käka upp mittfältet och spotta ut resterna utan tuggmotstånd annars. Ser Hamrén inte ens detta, så har han inget att göra som förbundskapten ö h t.

Kan hålla med om att jag skulle vilja se Wernbloom. Hade man på förhand vetat hur matchen mot Ukraina skulle se ut hade man velat ha honom på plan redan då. Vi hade behövt en krigare. Samtidigt vet jag inte var Wernbloom skulle spela. Ser inte vem han skulle ersätta. (Jag vill både ha Kim och Anders S på plan)
Citera
2012-06-12, 11:59
Medlem
Är det bara jag som saknar Lars Lagerbäck? Med honom så fick vi åtminstone försvarsspelet att fungera, vilket är ett måste om vi skall ha någon som helst chans i de stora matcherna. Hamrén får ta på sig den här förlusten, hans taktik fungerade verkligen inte. Sverige måste spela disciplinerat, defensivt och inte ta några risker, det här fungerar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in