2020-08-10, 01:27
Medlem
Lundbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inafonalie
På tal om både allsvenska spelare och bredd i anfallet måste väl ändå Jesper Karlsson nämnas? 7 mål och 3 assist på 14 matcher för ett andraplacerat Elfsborg vid 22 års ålder!

På sikt ja. Finns ju även Irandust. Båda 2 borde vara givna i u21 iaf, annars är Rolle verkligen pantad.
Citera
2020-08-10, 23:11
Medlem
Det är bara att kolla in Karl-Johan mot Man United. Är som en fantom i målet.
Citera
2020-08-10, 23:12
Medlem
Någon annan som kollat United - Köpenhamn matchen?

Bengtsson har vart bra men Kalle Johnsson i målet har vart helt makalös. Rena rama youtube montaget.
Citera
2020-08-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax

Bengtsson har vart bra men Kalle Johnsson i målet har vart helt makalös. Rena rama youtube montaget.

Undra om United blir sugen på att göra en bytesaffär med FCK? Byta ut De Gea mot Karl-Johan.
Citera
2020-08-10, 23:19
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:

Serietidningsräddare
Citera
2020-08-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Undra om United blir sugen på att göra en bytesaffär med FCK? Byta ut De Gea mot Karl-Johan.
hahah 30 åriga ungdomen Johnsson fixar biffen!
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Serietidningsräddare
Verkligen. Så jävla trist att United vann på en skitmatch men väldigt kul att se då jag hört att han vart jätte bra denna säsongen generellt för dem.
Citera
2020-08-10, 23:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Serietidningsräddare

Vände han i luften också?
Citera
2020-08-10, 23:53
Medlem
Hade jag hetat Robin Olsen hade jag känt mig hotad som etta i landslaget.
Citera
2020-08-11, 11:06
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etunda
Bra inlägg! Tror också att Kulusevski för nöja sig med att börja på bänken nu i höst, då motståndet ser ut som det gör och erfarenhet är guld värt. Men ja, mittfältet du föreslår då Larsson lagt av ser väldigt rimligt ut. Trots att Forsberg stundtals är briljant tror jag att Kulu och Claesson på kanterna kan bli fenomenalt. Av det jag sett av Kulu skvallrar om att han klarar att ta sitt ansvar defensivt också. Han sprang väl nästan mest i serie a? Så lungorna är det inga problem med haha.

Tack!

Jag tror Dejans intåg i landslaget är början på slutet för Forsbergs landslagskarriär. Båda två är egentligen 10or. Och jag har svårt att se att Janne ska få in både två på ett bra sätt i en och samma elva, där det egentligen inte finns någon roll för någon 10a till att börja med. Emil är på dekis och Dejan har en enorm potential.

Forsberg har ju aviserat på sistone att han räknar med att bli kvar i Leipzig. Men det har mest att göra med att han är i princip död på marknaden. Det var längesen han gjorde de där 22 assisten, och sedan dess har han mest varit skadad och gnällt. Inte en chans att något lag som lirar CL från England, Italien eller Spanien vill slanta upp för honom. Han skulle inte platsa där heller.

Hasan Kärrringskvallra får var glad om han kan lösa typ Everton eller Fiorentina åt Emil. Men de skulle ju aldrig ge honom den lön han har idag i Leipzig. 70 mille om året har jag för mig att han får. Så han sitter nog ut sitt kontrakt i Tyskland, går gratis till nästa klubb och stoppar en sign on-bonus i egen ficka.

CL-kvart för Leipzig ikväll förresten, får väl se om Forsberg får spela.
Citera
2020-08-11, 11:33
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jansson har nu spelat fyra säsonger i Championship. Att påstå att han EGENTLIGEN är bättre än så blir ju bara obegripligt och löjligt. Om han haft kvaliteter för spel på högre nivå så hade han redan spelat där. Allt annat vore ju ett underbetyg åt klubbarnas scouting. Och du tror väl inte att han nobbat anbud från bättre klubbar för att han kände att han ville uppleva drömmen om att spela i Brentford först?

Det finns absolut personer som har målat upp Jansson som större och bättre än han är, även här på Flashback. Önsketänkande, kanske?

Men vi får se, han får kanske anbud från PL eller andra ligor nu. Hoppas det, för landslagets skull. Jag har absolut inget emot Pontus Jansson, om du nu trodde det. Men han kommer aldrig att bli i närheten av lika nyttig för landslaget som Granqvist har varit, och jag hade önskat att det funnits bättre alternativ nu när Granqvist har gjort sitt. Förhoppningsvis kan det komma fram nya namn, men i nuläget ser det rätt mörkt ut bakom VNL. Helander håller definitivt inte, Danielson spelar i Kina och är över 30 och de båda är ändå de som har stått närmast på tur bakom Jansson. Sotte känns inte särskilt het och Joakim Nilsson är oprövad i landslagssammanhang, men förhoppningsvis får han spela i Bielefeld och kan ta ett kliv till i karriären.

Citat:
En god nyhet är att Helander är tillbaks och har gjort sin första tävlingsmatch ikväll sen December på grund av skada och avslutad säsong i förtid. Har stått upp bra mot Leverkusen trots förlust.

Citat:
Väl sammanfattat! Man vill ha en rejäl och tung mittbackskollega till Lindelöf som kan vinna närkamper och nickdueller i eget straffområde som typ Jansson, Lindelöf är inte en jätte direkt vid dueller utan är mer brytningssäker och snabb.

Ja, att Jansson skulle hålla på någon nivå över Championship är än så länge bara en hypotes.

Hittills i sin karriär så har han misslyckats med att ta en tröja i Serie A, och i stället etablerat sig som en spelare för övre halvan av Championship. Om han hade varit så dunderbra hade han givetvis spelat i PL redan, antingen hade någon klubb slantat upp för honom, eller så hade han lyckats leda ett lag upp till PL på sina fyra försök. Tror det blir svårt för Brentford att tända om till nästa år förresten. Ligga i pole position för att ta en direktplats men sumpa det, och sedan torska en match värd en och halv miljard i tevepengar, nja, blir nog vanskligt att studsa tillbaka från det. Tror inte någon PL-klubb köper honom heller. I alla fall inte som startspelare. I England kallas Ponne hånfullt för "Big Game Pontus Jansson", och har fått en loserstämpel i pannan.

Citat:
Kanske är det inte något helt och hållet positivt tecken att ha dragit på sig det med engelsk sarkasm drypande epitetet Big Game Pontus Jansson. Ett epitet som tveklöst i användarnas ögon beskriver en spelare med en tendens att prata upp sig själv och sin egen duglighet, inte minst inför stora matcher, men som just i dessa stora matcher även haft en viss benägenhet till slip-ups, till screw-ups, till fuck-ups.

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/hyllman/2020/08/04/brentford-och-pontus-jansson-spelar-ikvall-sin-allra-storsta-match/

Angående Helander så undrar jag vad han har gjort för visa att han "definitivt inte håller"?

Han startade 6 matcher i EM-kvalet - flest av alla mittbackar - och gjorde det bra. Till skillnad från Ponne så var han i regel ordinarie i Serie A när han inte var skadad, förutom sista halvåret då han nötte bänk efter att Bologna plockat in en massa spelare i januarifönstret. Han har gjort det bra för Rangers i ligan och i EL.

Jag skulle säga att Helander är lika underskattad som Jansson är överskattad. En sak som vissa påtalat är att Lindelöf behöver en mittback likt Granen bredvid sig, och därför skulle "Big Game Pontus Jansson" passa bäst. Men det är ju inte Helanders fel att Vigge måste ha någon att hålla i handen. Dags för Vigge att växa upp.

Ska bli intressant att se vilka mittbackar Janne tar ut till nästa samling. Han kanske rent av tar ut fem stycken? Det kommer i så fall ge en fingervisning om hur han ser på konkurrenssituationen bakom de som brukar bli uttagna, vilka som ligger närmast på tur i dagsläget: Danielsson, Holmén, Nilsson, Sotte, nån annan...

Angående Joakim Nilsson, så bör det nämnas att han bara är 183 cm lång. Om det är han som ska ta platsen bredvid Vigge efter Granen, samtidigt som Krafth ersätter Lustig när han lägger av, så får vi en backlinje som tappar många centimeter i luftspelet. Helander är däremot 192 cm lång. Och jag hoppas verkligen att Lustig kan hålla ett bra tag till, för hans rutin och skalle kommer behövas i Granens frånvaro.
Senast redigerad av TrolleriKonto 2020-08-11 kl. 11:45.
Citera
2020-08-11, 11:42
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Seb tror jag kanske får en plats trots AIKs kräftgång. Han är väldigt flexibel, har en grym skalle och erfarenhet. Jag kan se logiken i att ha med honom som trupp-spelare 1 gång till. Men du har rätt, det är nog inte omöjligt att han ryker.

Bisarrt att du tror att Larsson skulle kunna ryka.

Du får läsa om de här två inläggen:

(FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod
(FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod

Citera
2020-08-11, 11:47
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Ja, att Jansson skulle hålla på någon nivå över Championship är än så länge bara en hypotes.

Hittills i sin karriär så har han misslyckats med att ta en tröja i Serie A, och i stället etablerat sig som en spelare för övre halvan av Championship. Om han hade varit så dunderbra hade han givetvis spelat i PL redan, antingen hade någon klubb slantat upp för honom, eller så hade han lyckats leda ett lag upp till PL på sina fyra försök. Tror det blir svårt för Brentford att tända om till nästa år förresten. Ligga i pole position för att ta en direktplats men sumpa det, och sedan torska en match värd en och halv miljard i tevepengar, nja, blir nog vanskligt att studsa tillbaka från det. Tror inte någon PL-klubb köper honom heller. I alla fall inte som startspelare. I England kallas Ponne hånfullt för "Big Game Pontus Jansson", och har fått en loserstämpel i pannan.

Man får ta i beaktning att det är jäkligt svårt att bli uppvärvad från Championship till Premier League som defensiv spelare. De lag som skulle vara intresserade har inte råd att chansa på oprövade (på nivån) mittbackar, utan värvar hellre vedertaget medelmåttiga spelare från typ Nordirland (ex. Chris Baird) som visserligen inte har någon uppsida men man vet ungefär var man har dom.

Jag tror inte en sekund på att Pontus är sämre än några av de medelmåttiga britter som harvar i Premier League-lag på nedre halvan, men hans enda chans att nå dit är att bli uppflyttad med ett lag från Championship.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in