2020-08-11, 11:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
Angående Helander så undrar jag vad han har gjort för visa att han "definitivt inte håller"?

Han startade 6 matcher i EM-kvalet - flest av alla mittbackar - och gjorde det bra. Till skillnad från Ponne så var han i regel ordinarie i Serie A när han inte var skadad, förutom sista halvåret då han nötte bänk efter att Bologna plockat in en massa spelare i januarifönstret. Han har gjort det bra för Rangers i ligan och i EL.

För mig känns Helander som ett sämre alternativ till Jansson - som jag alltså inte är särskilt imponerad av. Du är lite inne på skälen själv - en hel del skador, och så bänknötare i Bologna som inte var någon toppklubb. Jag såg Helander i U21 där han var bra och jag hade hoppats på en lite bättre utveckling, även om jag redan då såg en begränsning i hans relativa långsamhet. Han känns lite stel och otymplig - och mot bättre motstånd får han det svårt, det tycker jag att man har kunnat se även när han har fått chansen i landslaget. Jag erkänner dock villigt att jag inte har sett honom i Rangers, så om han har gjort stora framsteg där så är det väl toppen.
Citera
2020-08-11, 11:59
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Man får ta i beaktning att det är jäkligt svårt att bli uppvärvad från Championship till Premier League som defensiv spelare. De lag som skulle vara intresserade har inte råd att chansa på oprövade (på nivån) mittbackar, utan värvar hellre vedertaget medelmåttiga spelare från typ Nordirland (ex. Chris Baird) som visserligen inte har någon uppsida men man vet ungefär var man har dom.

Jag tror inte en sekund på att Pontus är sämre än några av de medelmåttiga britter som harvar i Premier League-lag på nedre halvan, men hans enda chans att nå dit är att bli uppflyttad med ett lag från Championship.

Ponnes nivå är alltså över halvan av Championship, eller kanske i nåt brunkarbottengäng i PL som eventuellt kan hänga kvar i ligan med nöd och näppe. Ja, det låter väl rimligt, givet vad han presterat hittills i karriären.
Citera
2020-08-11, 12:11
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Ponnes nivå är alltså över halvan av Championship, eller kanske i nåt brunkarbottengäng i PL som eventuellt kan hänga kvar i ligan med nöd och näppe. Ja, det låter väl rimligt, givet vad han presterat hittills i karriären.

Ungefär så. Tror ingen menar att han skulle ta plats i Arsenal. Hans tak är snarare som andre mittback i ett mittenlag som spelar en fotboll som passar hans styrkor, som t.ex. Pulis Stoke när de var bra.
Citera
2020-08-11, 12:16
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
För mig känns Helander som ett sämre alternativ till Jansson - som jag alltså inte är särskilt imponerad av. Du är lite inne på skälen själv - en hel del skador, och så bänknötare i Bologna som inte var någon toppklubb. Jag såg Helander i U21 där han var bra och jag hade hoppats på en lite bättre utveckling, även om jag redan då såg en begränsning i hans relativa långsamhet. Han känns lite stel och otymplig - och mot bättre motstånd får han det svårt, det tycker jag att man har kunnat se även när han har fått chansen i landslaget. Jag erkänner dock villigt att jag inte har sett honom i Rangers, så om han har gjort stora framsteg där så är det väl toppen.

Helander var dock inte någon bänknötare i Bologna. Han var ordinarie i 2 1/2 år, när han inte var skadad. Innan det gjorde han ett år som ordinarie i Verona. Sista våren i Bologna satt han förvisso på bänken: ny tränare som kom in i januari och plockade in nya spelare och prioriterade dem.

Jansson var däremot bänknötare deluxe i Torino, han var inte ens nära att lyckas etablera sig i Serie A.

Vidhåller att Helander är underskattad. Visst, han är ingen mittbacksgigant, men håller honom högre än Jansson i alla falla. Filip syns förvisso inte särskilt mycket i matcherna, men det behöver inte vara något dåligt för en mittback. Och han har inte gjort någon direkt svag insats i landslaget hitills, vad jag kan minnas, till skillnad från Ponne, som till exempel var under isen i förlusten hemma mot Turkiet i Nations League.

https://youtu.be/OpJUbMuRdnc?t=160
Citera
2020-08-11, 12:20
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.corrigan
Ungefär så. Tror ingen menar att han skulle ta plats i Arsenal. Hans tak är snarare som andre mittback i ett mittenlag som spelar en fotboll som passar hans styrkor, som t.ex. Pulis Stoke när de var bra.

Okej, så något snäpp under en Jonas Olsson då. Som ju var tämligen oduglig i landslaget.

Grejen är att det här i tråden länge talats om Jansson som den nye Granen, en riktig härförare, näste lagkapten, etc.

Men vad han hittills levererat konkret på planen rimmar illa med det.
Citera
2020-08-11, 15:53
Medlem
Citat:
Bisarrt att du tror att Larsson skulle kunna ryka.

Du får läsa om de här två inläggen:

(FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod
(FB) Svenska Fotbollslandslaget /mod

Nej tack den katastrofen till ojämnhet står jag gärna över

Och om du läser så säger jag att jag tror att han inte ryker.. bara att det inte är omöjligt. Så samma sak som sist.. du förstår inte.
Citera
2020-08-11, 16:09
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Okej, så något snäpp under en Jonas Olsson då. Som ju var tämligen oduglig i landslaget.

Grejen är att det här i tråden länge talats om Jansson som den nye Granen, en riktig härförare, näste lagkapten, etc.

Men vad han hittills levererat konkret på planen rimmar illa med det.

Granens klubbkarriär har inte heller varit extraordinär på något sätt. Det viktiga är att de passar in i rollen i svenska landslaget och där tycker jag att Jansson har skött det bra rent spelmässigt. Sen är det en annan fråga ifall han kan ta över som "härförare". Visst, man ser hellre att någon annan dyker upp på mittbacksplatsen men Jansson skulle inte göra bort sig.
Citera
2020-08-11, 19:55
Medlem
Aj! Detta var ingen rolig förlust för blågult. Speciellt en spelare som potentiellt kan bli riktigt bra på en position där det är ganska skralt med yngre förmågor. Vi får hoppas att Anel inte gör samma sak.

https://www.fotbollskanalen.se/landslag/hadzikadunic-valjer-bort-sveriges-landslag---ska-representera-bosnien/
Citera
2020-08-11, 20:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Aj! Detta var ingen rolig förlust för blågult. Speciellt en spelare som potentiellt kan bli riktigt bra på en position där det är ganska skralt med yngre förmågor. Vi får hoppas att Anel inte gör samma sak.

https://www.fotbollskanalen.se/landslag/hadzikadunic-valjer-bort-sveriges-landslag---ska-representera-bosnien/

Det var väl jättebra. Hur hade du tänkt att kommentatorerna skulle klara hans namn?
Citera
2020-08-11, 20:18
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Det var väl jättebra. Hur hade du tänkt att kommentatorerna skulle klara hans namn?

Dennis och Anel duger väl bra?
Citera
2020-08-11, 20:18
Medlem
Citat:

Hahah, iallafall lättare än ett namn som Papagiannopoulos.
Citera
2020-08-11, 20:20
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404

Det är väl bra att legoknektarna sorterar bort sig själva så att de som verkligen brinner för att representera Sverige får deras platser istället.

Sen är återväxten på mittbacksplatserna numera snarare rätt stark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in