Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
För mig känns Helander som ett sämre alternativ till Jansson - som jag alltså inte är särskilt imponerad av. Du är lite inne på skälen själv - en hel del skador, och så bänknötare i Bologna som inte var någon toppklubb. Jag såg Helander i U21 där han var bra och jag hade hoppats på en lite bättre utveckling, även om jag redan då såg en begränsning i hans relativa långsamhet. Han känns lite stel och otymplig - och mot bättre motstånd får han det svårt, det tycker jag att man har kunnat se även när han har fått chansen i landslaget. Jag erkänner dock villigt att jag inte har sett honom i Rangers, så om han har gjort stora framsteg där så är det väl toppen.
Helander var dock inte någon bänknötare i Bologna. Han var ordinarie i 2 1/2 år, när han inte var skadad. Innan det gjorde han ett år som ordinarie i Verona. Sista våren i Bologna satt han förvisso på bänken: ny tränare som kom in i januari och plockade in nya spelare och prioriterade dem.
Jansson var däremot bänknötare deluxe i Torino, han var
inte ens nära att lyckas etablera sig i Serie A.
Vidhåller att Helander är underskattad. Visst, han är ingen mittbacksgigant, men håller honom högre än Jansson i alla falla. Filip syns förvisso inte särskilt mycket i matcherna, men det behöver inte vara något dåligt för en mittback. Och han har inte gjort någon direkt svag insats i landslaget hitills, vad jag kan minnas, till skillnad från Ponne, som till exempel var under isen i förlusten hemma mot Turkiet i Nations League.
https://youtu.be/OpJUbMuRdnc?t=160