2020-08-05, 00:20
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om nu Pontus Jansson är den givne efterträdaren till Andreas Granqvist i landslaget, även som lagkapten enligt många förståsigpåare här på Flashback, så var det så klart beklagligt att hans Brentford inte lyckades ta klivet upp i PL i kväll. Frågan är om någon PL-klubb verkligen är intresserad av att värva honom. Själv ser jag en Championshipspelare i honom, inte mer. Om han förväntas fylla luckan efter Granqvist ser det inte speciellt lovande ut för landslaget. Juniormisstaget på Fulhams 2-0-mål är rätt talande, där Jansson låter sig överlistas av ett väggspel där han följer bollen i stället för spelaren som får i stort sett öppet mål.

Föståsigpåare säger du, anser du att en matchotränad Granqvist med flera månaders frånvaro i bagaget i en av Allsvenskans svagaste lag bör gå före en som varit given i ett lag som nästan gick till PL? Säger ju mer om dig än någon annan. Sen att du dömer ut Jansson för det sista målet är ingenting annat än brist på kunskap. Han var stabil hela matchen igenom, gjorde inget misstag, passade hela tiden till rätt person, peppade medspelarna när de gjorde bra ifrån sig och vann i slutet flera nickdueller mot Mitrovic. Såg du ens matchen? 1-0 målet var en tabbe av målvakten. Brentford saknar(de) något idag, svårt att säga vad det är då de har stjärnor som Watkins, Benrahma osv är vanligtvis är målsprutor men den sista spetsen fanns inte idag..Mbuemo gjorde flera bolltapp och Dasilva hade flera chanser att passa till fria Brentford-yttrar men valde hela tiden att hålla i bollen i tillräckligt lång tid för att Fulham skulle packa ihop försvaret. Dalsgaard gjorde också flera bollar till motståndarspelarna för att inte nämna Marcondes som av vad jag sett underpresterat. Kan knappast lasta Pontus för förlusten även om han tappade position något vid sista målet. Enligt mig en av de stabilaste Brentford-spelarna och det säger jag inte för att jag är svensk.

Frågan är vad som händer med Pontus..Kommer han bli kvar i Brentford? PL-klubbar har ju velat ha honom tidigare så vi får se. Tycker inte det ser mörkt ut på mittbacks-fronten alls...Vi har ju fortfarande Joakim Nilsson att beskåda nästa säsong.
Citera
2020-08-05, 00:46
Medlem
Bästa som kunde hända för Granen inför EM. Hade varit svårt för Janne att peta en Pontus Jansson som skulle varit ordinarie i PL. Nu blir det enklare.
Citera
2020-08-05, 00:54
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Föståsigpåare säger du, anser du att en matchotränad Granqvist med flera månaders frånvaro i bagaget i en av Allsvenskans svagaste lag bör gå före en som varit given i ett lag som nästan gick till PL? Säger ju mer om dig än någon annan. Sen att du dömer ut Jansson för det sista målet är ingenting annat än brist på kunskap. Han var stabil hela matchen igenom, gjorde inget misstag, passade hela tiden till rätt person, peppade medspelarna när de gjorde bra ifrån sig och vann i slutet flera nickdueller mot Mitrovic. Såg du ens matchen? 1-0 målet var en tabbe av målvakten. Brentford saknar(de) något idag, svårt att säga vad det är då de har stjärnor som Watkins, Benrahma osv är vanligtvis är målsprutor men den sista spetsen fanns inte idag..Mbuemo gjorde flera bolltapp och Dasilva hade flera chanser att passa till fria Brentford-yttrar men valde hela tiden att hålla i bollen i tillräckligt lång tid för att Fulham skulle packa ihop försvaret. Dalsgaard gjorde också flera bollar till motståndarspelarna för att inte nämna Marcondes som av vad jag sett underpresterat. Kan knappast lasta Pontus för förlusten även om han tappade position något vid sista målet. Enligt mig en av de stabilaste Brentford-spelarna och det säger jag inte för att jag är svensk.

Frågan är vad som händer med Pontus..Kommer han bli kvar i Brentford? PL-klubbar har ju velat ha honom tidigare så vi får se. Tycker inte det ser mörkt ut på mittbacks-fronten alls...Vi har ju fortfarande Joakim Nilsson att beskåda nästa säsong.

Så ja, nu tar vi det lilla lugna. Var har jag sagt att Granqvist ska spela? Jag har inte ens sagt att Jansson INTE ska spela, bara att han långt ifrån kan fylla luckan efter Granqvist. Nu är ju Granqvist en skugga av sitt forna jag, tungt skadedrabbad och frågan är om han ens skulle tacka ja om han blev uttagen i truppen. Om 29-årige Jansson, som om vi ska vara ärliga har visat väldigt lite på den internationella scenen, kan anses som given att ta över efter Granqvist, ja, då har vi ett problem. Förhoppningsvis är han inte så given, utan att det kan komma fram alternativ. Men det börjar bli bråttom. Vad gäller Janssons insats i playoffinalen så gjorde han ETT misstag, säger du, och därför förtjänar han inte kritik. Men det misstaget fick stora konsekvenser, och framför allt var det ett exempel på bristande spelförståelse som man inte förknippar med en storback. För övrigt handlar inte fotboll bara om att undvika misstag, inte ens för en försvarare.
Citera
2020-08-05, 02:18
Medlem
Allt jag orkar säga vid det här laget är att man är galet fotbollsblind om man menar att Jansson inte ska gå före Granqvist p.g.a dagens resultat. Att en mittback blir lurad av ett väggspel/kombination är absurt vanligt med. Spelare begår misstag, på alla nivåer.

Skittrist för Ponne. Han är värdig PL både i kvalité och tiden han lagt ner i Championship projekt som snubblat på linjen ett par år nu.

Jansson är intergrerad och passar profilen som stor fysisk luftdominant mittback som är en van och naturlig ledare. EXAKT den spelaren Granqvist varit jämte Lindelöf och som funkat perfekt. Han är dock bättre i alla områden och yngre. Oavsett dagens resultat eller misstag.

Snacket borde vara Nilsson vs Jansson inför EM snarare, då Nilsson kommer ha en BL säsong i benen då med och vara ännu mer testad än att "bara" vara BL2 bästa mittback.

Trist som fan för Ponne, men det ändrar inte mycket vad gäller diskussionen för mittbackarna i landslaget. Det är löjligt att hinta på.

Och det är ingen som menat att han ska vara någon superback eller worldbeater vad jag sett. Bara att han bör vara given framför Granqvist i dagsordningen.

Vad gäller våran mittbacks utveckling generellt ser den rätt tam ut. Ahmedhodzic verkar ju överväga andra länder dessutom och han är väl den som ser mest intressant ut vad jag kan komma på. Nojjigt läge sett till efter EM.
Senast redigerad av znorlax 2020-08-05 kl. 02:23.
Citera
2020-08-05, 02:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Allt jag orkar säga vid det här laget är att man är galet fotbollsblind om man menar att Jansson inte ska gå före Granqvist p.g.a dagens resultat. Att en mittback blir lurad av ett väggspel/kombination är absurt vanligt med. Spelare begår misstag, på alla nivåer.

Men för h*lv*t* - sänk dig inte till den nivån. Du kan bättre än så. Jag förtydligade ju till och med att jag inte ens ser Granqvist som ett alternativ längre och att det inte handlar om "Granqvist eller Jansson" för min del. Bara att det är rätt illa ställt för landslaget om en andradivisionsspelare som Jansson ska anses som GIVEN i ett svenskt landslag, och kandidat till att bära lagkaptensbindeln därtill. Det baserar jag inte på dagens match, utan på en helhetsbedömning. Han spelar faktiskt i Brentford, tidigare gjorde han tre år i Leeds. Han har aldrig spelat i PL. Han är ingen stjärna, så varför utmåla honom som en? Han är en medelmåtta med begränsad utvecklingspotential som har hittat sin (inte alltför höga) nivå. Gott så.

Han gör för mycket misstag överlag. Kolla bara på hans misstag som ledde till baklängesmålet i andra semifinalen mot Swansea. Han blandar bra insatser med rena juniormisstag (att bli bolltittare vid väggspel ÄR ett sådant), och det inger inte förtroende. Det är trots det mycket möjligt att han är nummer två bland svenska mittbackar i dag, och DET bådar inte gott. Vi borde också kunna vara överens om att Granqvist anno 2014-18 var "bättre på alla områden" än Jansson är nu.

Bemöt gärna det andra skriver, men läs vad de skriver först innan du börjar argumentera emot - annars är det du som uppfattas som "fotbollsblind", okej?
Citera
2020-08-05, 03:57
Medlem
Citat:
Vad gäller våran mittbacks utveckling generellt ser den rätt tam ut. Ahmedhodzic verkar ju överväga andra länder dessutom och han är väl den som ser mest intressant ut vad jag kan komma på. Nojjigt läge sett till efter EM.

Ser man på den positiva sidan har Starfelt tagit en ordinarie plats i Rubin Kazan och gör det bra, kommer ihåg honom som grym i blåvitt innan han drog till Ryssland.
Citera
2020-08-05, 10:46
Medlem
När vi ändå diskuterar mittbackar, är jag den enda som tycker att VNL är överskattad? Varje gång jag ser honom spela i United får jag alltid någon lustig känsla av att hans spelsätt mycket går ut på att framställa sig i bättre dager. Alltså att han låter någon medspelare ta de tuffa kamperna medan han vid sidan står och alibi-markerar någon ofarlig.

Vill inte säga att jag följer United jättenära, så någon som gör det får gärna säga om min fundering är helt fel!

I landslaget tycker jag dock han har varit solid, dock mycket tack vare ett fint samspel med Granen. Vad händer när Granen försvinner? Kommer VNL ha kapaciteten att styra upp försvaret eller kommer vi att få en situation som vi hade förut (Hamrén) då ett givet mittbackspar inte fanns?
Citera
2020-08-05, 15:38
Medlem
Citat:
Men för h*lv*t* - sänk dig inte till den nivån. Du kan bättre än så. Jag förtydligade ju till och med att jag inte ens ser Granqvist som ett alternativ längre och att det inte handlar om "Granqvist eller Jansson" för min del. Bara att det är rätt illa ställt för landslaget om en andradivisionsspelare som Jansson ska anses som GIVEN i ett svenskt landslag, och kandidat till att bära lagkaptensbindeln därtill. Det baserar jag inte på dagens match, utan på en helhetsbedömning. Han spelar faktiskt i Brentford, tidigare gjorde han tre år i Leeds. Han har aldrig spelat i PL. Han är ingen stjärna, så varför utmåla honom som en? Han är en medelmåtta med begränsad utvecklingspotential som har hittat sin (inte alltför höga) nivå. Gott så.

Han gör för mycket misstag överlag. Kolla bara på hans misstag som ledde till baklängesmålet i andra semifinalen mot Swansea. Han blandar bra insatser med rena juniormisstag (att bli bolltittare vid väggspel ÄR ett sådant), och det inger inte förtroende. Det är trots det mycket möjligt att han är nummer två bland svenska mittbackar i dag, och DET bådar inte gott. Vi borde också kunna vara överens om att Granqvist anno 2014-18 var "bättre på alla områden" än Jansson är nu.

Bemöt gärna det andra skriver, men läs vad de skriver först innan du börjar argumentera emot - annars är det du som uppfattas som "fotbollsblind", okej?

Så varför flika in med "Om nu Pontus Jansson är den givne efterträdaren till Andreas Granqvist i landslaget, även som lagkapten enligt många förståsigpåare här på Flashback..." direkt efter han torskat? Det där är ju ordat som om du menar motsatsen och att du pikar de som menar att han är bättre än Granqvist OCH ett bra kapten-alternativ p.g.a både timing och den otroliga passiv-aggressiviteten.

Utöver det.. har inte sett en enda som menar att han är en stjärna så du gör ett problem av inget. Diskussionerna jag sett har endast varit att han måste ta över framför Granqvist nu för ingen annan mittback är så lik i spelstil, van att leda och vart med i landslaget och vet vad som gäller.

Sen ska man tillägga att stirra sig blindt på "han spelar i andra divisionen" eller divisioner generellt för spelare som jämnt spelar i topplagen där, och i detta fallet to.m snubblar på linjen till att gå upp, är riktigt vinklat. Det betyder inte att spelaren inte har kvalité att spela högre eller inte visat kvalité över ligan man spelar i.

Citat:
Ursprungligen postat av Kexchoklad2404
Ser man på den positiva sidan har Starfelt tagit en ordinarie plats i Rubin Kazan och gör det bra, kommer ihåg honom som grym i blåvitt innan han drog till Ryssland.

Visst fan ja! Dennis Hadžikadunić i Rostov finns ju med. Han har fått spela en del har jag för mig, på sistone
Citera
2020-08-05, 15:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Sen ska man tillägga att stirra sig blindt på "han spelar i andra divisionen" eller divisioner generellt för spelare som jämnt spelar i topplagen där, och i detta fallet to.m snubblar på linjen till att gå upp, är riktigt vinklat. Det betyder inte att spelaren inte har kvalité att spela högre eller inte visat kvalité över ligan man spelar i.

Jansson har nu spelat fyra säsonger i Championship. Att påstå att han EGENTLIGEN är bättre än så blir ju bara obegripligt och löjligt. Om han haft kvaliteter för spel på högre nivå så hade han redan spelat där. Allt annat vore ju ett underbetyg åt klubbarnas scouting. Och du tror väl inte att han nobbat anbud från bättre klubbar för att han kände att han ville uppleva drömmen om att spela i Brentford först?

Det finns absolut personer som har målat upp Jansson som större och bättre än han är, även här på Flashback. Önsketänkande, kanske?

Men vi får se, han får kanske anbud från PL eller andra ligor nu. Hoppas det, för landslagets skull. Jag har absolut inget emot Pontus Jansson, om du nu trodde det. Men han kommer aldrig att bli i närheten av lika nyttig för landslaget som Granqvist har varit, och jag hade önskat att det funnits bättre alternativ nu när Granqvist har gjort sitt. Förhoppningsvis kan det komma fram nya namn, men i nuläget ser det rätt mörkt ut bakom VNL. Helander håller definitivt inte, Danielson spelar i Kina och är över 30 och de båda är ändå de som har stått närmast på tur bakom Jansson. Sotte känns inte särskilt het och Joakim Nilsson är oprövad i landslagssammanhang, men förhoppningsvis får han spela i Bielefeld och kan ta ett kliv till i karriären.
Citera
2020-08-05, 17:37
Medlem
Citat:
Jansson har nu spelat fyra säsonger i Championship. Att påstå att han EGENTLIGEN är bättre än så blir ju bara obegripligt och löjligt. Om han haft kvaliteter för spel på högre nivå så hade han redan spelat där. Allt annat vore ju ett underbetyg åt klubbarnas scouting. Och du tror väl inte att han nobbat anbud från bättre klubbar för att han kände att han ville uppleva drömmen om att spela i Brentford först?

Det finns absolut personer som har målat upp Jansson som större och bättre än han är, även här på Flashback. Önsketänkande, kanske?

Men vi får se, han får kanske anbud från PL eller andra ligor nu. Hoppas det, för landslagets skull. Jag har absolut inget emot Pontus Jansson, om du nu trodde det. Men han kommer aldrig att bli i närheten av lika nyttig för landslaget som Granqvist har varit, och jag hade önskat att det funnits bättre alternativ nu när Granqvist har gjort sitt. Förhoppningsvis kan det komma fram nya namn, men i nuläget ser det rätt mörkt ut bakom VNL. Helander håller definitivt inte, Danielson spelar i Kina och är över 30 och de båda är ändå de som har stått närmast på tur bakom Jansson. Sotte känns inte särskilt het och Joakim Nilsson är oprövad i landslagssammanhang, men förhoppningsvis får han spela i Bielefeld och kan ta ett kliv till i karriären.

Han har vart bland de bästa, om inte den bästa vissa perioder, mittbacken i Championship i något år. Om inte det är någon som är diskutabel till PL redo/nivå så vet jag inte vad. Sen har det rapporterats om att han har haft PL intresse förr men som inte materialiserats. Sen säger jag inte att han är 100% amazing eller hade skinit i PL. Men återigen.. bara för man vart i en liga viss tid, betyder det itne att man inte kan vara redo för ett steg upp eller liknande. Det är ett lagspel och kontrakt, timings och erbjudanden etc kan avgöra. Detta är lite av en whatever diskussion dock.

Det verkar som de flesta mittbackar "växlar upp" rätt sent för oss. Nilsson, Granqvist, Danielsson osv. Lindelöf var ju en friskfläkt så sätt. Förhoppningsvis är ledningen snabba och tydliga med att man ser och värderar Ahmedhodzic.
Citera
2020-08-05, 17:57
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

3 säsonger i ett lag där man nästan hela tiden nådde kval eller direktplats till PL. Som Jansson hjälpte till att lägga grunden åt Leeds som nu gick till PL. Om man kan säga så. Lämnade klubben pga bråk med tränaren och inte för att han höll en lägre klass än någon annan. Nu hjälpt Brentford att kvala till PL som kapten och given varje match, varför är det fel att påstå att han förtjänar/kan spela på högre nivå? Han har bara haft maximal oflyt på den punkten. Jag förstår din oro och delar den, det är lite ovisst kring mittbackssituationen i landslaget men jag väljer att se optimistiskt på det. Att han inte skulle kunna fylla Granqvists plats har jag mycket svårt att tro.

Du får inte heller glömma att PL klubbar tidigare haft ögonen på Jansson, Southampton, West Ham och Tottenham bland annat. Jansson nobbade också ett 60 miljoners bud från Krasnodar som Granqvist spelade i när han gjorde sitt stora genombrott under VM. Jansson har haft oflyt som sagt men är en sann kapten, en ledare på fotbollsplanen med mycket bra egenskaper. Anledningen till att han inte spelar i Leeds nu är för att han vägrade släppa in ett mål av motståndarlaget och såldes senare. Som sagt vi får se vad som händer nu, han lämnade ju redan förra året för Brentford och lär kanske inte lämna klubben redan men samtidigt undrar man om han orkar kämpa 1 säsong till med att komma till PL. Hoppas dock ett PL-lag kniper honom.
Citera
2020-08-05, 20:21
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Allsvenskans bästa mittback Anel kommer fixa biffen. (Ersätta den övergöda överskattade biffen Granqvist dvs)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in