2019-03-26, 14:40
Medlem
Korders avatar
Finns väl inte sådär överdrivet mycket kaptensmaterial i truppen. Rör sig mest om spelare som ligger nära Granqvist i ålder, och dessa är förstås mindre intressanta i och med att de kan bära bindeln i högst något år eller två.
Citera
2019-03-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Hur som helst har jag väldigt svårt att förstå tankegången bakom VNL som "landslagskapten i tio år". Det är möjligt att han mognar och förändras men än så länge har han inte visat några som helst sådana egenskaper. Dålig med media, blyg, verkar trivas bäst bredvid en mittback som tar flaggan i hand och stakar ut riktningen...ja, mycket märkligt. Det är inget fel på att vara som honom men någon kapten blir han aldrig. Kan tänka mig att Pontus Jansson får bindeln när Granqvist pensionerat sig efter EM 2020. Han verkar vara en väldigt liknande typ som Granqvist på den punkten.

Mellberg var aldrig nån linslus men han visade sitt på planen där han ofta ställde sig i första ledet.
"Dålig med media" och blyg ser jag som irrelevant. Att leda sitt försvar är relevant, vilket Lindelöf numera faktiskt gör i United.
Citera
2019-03-26, 16:02
Medlem
Delokrats avatar
Jag tror heller inte att någon nuvarande i truppen har kaptens-kapacitet. Kanske tillfälligt, men inte under flera år. Ekdal är just nu mest relevant, men som sagt, han är på tok för skadad för att kunna leverera under längre perioder. VNL skulle kunna sköta det bra på planen men får tyvärr inga mogna vibbar av honom. En kapten behöver kunna samla ett lag och agera som en ledare i alla situationer. Det jag tycker är lite konstigt är när folk säger " Det här hade aldrig hänt under Zlatan blabla". Nej det hade det inte, men Zlatan var absolut ingen ledare. Både tränare och spelare var livrädda för honom. En ledare ska man kunna lita på och förtjänar spelarnas respekt genom mogna handlingar och leverans på planen. Zlatan är och var en helt fantastiskt spelare, men kom igen, han styrde landslaget med en järnhand.
Citera
2019-03-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delokrat
Jag tror heller inte att någon nuvarande i truppen har kaptens-kapacitet. Kanske tillfälligt, men inte under flera år. Ekdal är just nu mest relevant, men som sagt, han är på tok för skadad för att kunna leverera under längre perioder. VNL skulle kunna sköta det bra på planen men får tyvärr inga mogna vibbar av honom. En kapten behöver kunna samla ett lag och agera som en ledare i alla situationer. Det jag tycker är lite konstigt är när folk säger " Det här hade aldrig hänt under Zlatan blabla". Nej det hade det inte, men Zlatan var absolut ingen ledare. Både tränare och spelare var livrädda för honom. En ledare ska man kunna lita på och förtjänar spelarnas respekt genom mogna handlingar och leverans på planen. Zlatan är och var en helt fantastiskt spelare, men kom igen, han styrde landslaget med en järnhand.
Nog för att Zlatan inte var någon riktig ledare för att vara lagkapten trots att han är en fantastisk spelare. Men vad har du för belägg för att spelare och ledare var rädda för honom?
Citera
2019-03-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
nordfeldt i mål? tittar inte på swansea men han var kung mot City i fa cupen här om veckan.
Den matchen var en extrem outlier. Han är dålig generellt. Såpass att han inte ens borde va 3e målis för ossimo
Citera
2019-03-26, 17:49
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
"Dålig med media" och blyg ser jag som irrelevant. Att leda sitt försvar är relevant, vilket Lindelöf numera faktiskt gör i United.

Nja, känns mer som att han pekar på andra spelare att spela bollen till än honom själv; "Nej, inte till mig. Dra den till honom *pekar*"

Smalling är den som driver upp bollen centralt och sätter igång Herrera, Matic och Pogba.

Har sett alla matcher sen Solskjaer ersatte, samt ett antal under Mou.
Citera
2019-03-26, 17:51
Medlem
Ge Claesson eller Jansson kaptensbindeln. De verkar stabilast, självsäkrast och mest givna. Jansson behöver dock bli given i start11an först. Så Claesson vore mer naturligt.
Citera
2019-03-26, 17:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Ge Claesson eller Jansson kaptensbindeln. De verkar stabilast, självsäkrast och mest givna. Jansson behöver dock bli given i start11an först. Så Claesson vore mer naturligt.

Instämmer! Claesson har en aura av lugn runtomkring sig för att uttrycka det lite flummigt.
Citera
2019-03-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Instämmer! Claesson har en aura av lugn runtomkring sig för att uttrycka det lite flummigt.
Jupp. För att inte tala om hur bra han vart nu ett jävla tag. Han & Lindelöf har vart våra bästa lirare sen ett bra tag tillbaka. Klockren spelare.

Ingen rapporterad 11a än. Väldigt nyfiken på vad för mittfält Janne slår till med. Han poängterade på pressen igår att mattan va dålig så de blir nog en del fysiskt spel så kanske blir en riktig städgumme-uppställning.
Citera
2019-03-26, 18:28
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Jupp. För att inte tala om hur bra han vart nu ett jävla tag. Han & Lindelöf har vart våra bästa lirare sen ett bra tag tillbaka. Klockren spelare.

Ingen rapporterad 11a än. Väldigt nyfiken på vad för mittfält Janne slår till med. Han poängterade på pressen igår att mattan va dålig så de blir nog en del fysiskt spel så kanske blir en riktig städgumme-uppställning.

Så länge Berg inte startar så... Hur kan man vara så värdelös och spela i landslaget? Usel boll-touch, hamnar aldrig i avslutslägen, om han ändå gör det av ren slump så kan han inte ens få iväg ett skott.

Isak och Quaison på topp, tack. Och då är de ändå från Solna, uuurrrrhh...
Citera
2019-03-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Så länge Berg inte startar så... Hur kan man vara så värdelös och spela i landslaget? Usel boll-touch, hamnar aldrig i avslutslägen, om han ändå gör det av ren slump så kan han inte ens få iväg ett skott.

Isak och Quaison på topp, tack. Och då är de ändå från Solna, uuurrrrhh...
Janne spelar han mest för hans defensiva egenskaper men radar vi upp med ett fysiskt defensivt mittfält så hade jag nog inte bangat ett rörligt kvickt radarpar i Isak&Quaison faktiskt.

100% övertygad om att de blir Berg&Quaison dock oavsett och att Isak får ett tidigare inhopp än sist.
Citera
2019-03-26, 18:39
Medlem
Korders avatar
Elvan är klar enligt Sportbladet och blir precis som alla trodde; Olsen – Krafth, Granqvist, Helander, Augustinsson – Larsson, Ekdal, Olsson, Claesson – Berg, Quaison

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/awlJnO/avslojar-sa-startar-sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in