Citat:
Ursprungligen postat av
Assdefender
Fast det är ju inte det faktum att han valde Kosovo man är upprörd över, utan att han valde att tacka ja till U21-EM och alla andra pojklandslag genom åren och på så sätt ta någon annans plats hela tiden.
Kosovos fotbollsförbund har inte tillhört FIFA och UEFA under Zenelis uppväxt. Skulle han ändå som tonåring ha tackat nej till svenska ungdomslandslaget med tanken om att han en dag, eventuellt, om han höll nivån, och om Kosovo fick en plats bland de officiella fotbollsorganen, skulle välja dem? Känns aningen långsökt.
Citat:
Kolla bara på Schweiz där deras fotboll är väldigt invandrartät men väldigt få väljer att representera Schweiz vilket innebär att Schweiz slösar resurser på att utbilda andra nationers spelare istället för att kunna satsa på schweiziska spelare.
I en diskussion om en kosovoalban som valt bort Sverige är kanske inte just Schweiz ett exempel som stödjer din tes. Schweiz spelade EM med ett femmannamittfält där samtliga spelare hade sina rötter i Albanien... Plus såklart spelare som Djourou (som absolut hade kunnat ta en plats i Elfenbenskustens försvar), Senderos (Spanien/Serbien), Fernandes, Seferovic, Embolo, Rodriguez, Moubandje, Yakin, den turkättade lagkaptenen Inler... Ja, faktiskt en majoritet av spelarna har andra valbara lag men har valt att representera Schweiz. Självklart existerar även spelare som gjort tvärtom, men jag känner till betydligt färre (och sämre spelare). Ofta handlar det nog till viss del vad bagarn29 är inne på.
Citat:
Har man fått sin skolning i Sverige samtidigt som man är född och uppvuxen här ska man också representera Sverige i landslagssammanhang. Detta daltande nationsbyte är ett jävla ofog och bör skärpas snarast möjligt.
Håller till vis del med. Jag förstår inte riktigt varför spelare får välja sina föräldrars nationaliteter, det kan bli helt överdrivet, exempelvis tror jag Januzaj hade potentiella möjligheter att vara valbar för fem landslag... Man bör spela för det land man är medborgare i, och om det är fler än ett så får man välja ett.
Citat:
Ursprungligen postat av
bagarn29
Det är till honom i vilket landslag han vill spela. Dessutom ser jag inte det som någon större förlust för landslaget. Han kanske valde Kosovo av samma anledning som andra spelare t.ex Metmeti (Albanien) och Goitom (Eritrea).
De tycker inte de fått chansen eller att de inte platsar i Sveriges landslag.
Zeneli och Metmeti platsar i grupp 2 och Goitom i 1:an.
Liknande exempel är Smedberg-Dalence och Mitov Nilsson. Men då de är "svenskare" brukar deras landslagsbyten mer ses som ett spännande äventyr än landsförräderi.
Själv tycker jag det är småtrist att Zeneli byter då han är talangfull men förstår att det
måste kännas spännande när Kosovo fått sitt erkännande och dessutom lockar med a-landslag och internationell erfarenhet.