2016-08-20, 12:17
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Sjöbergs utveckling har gått spikrakt uppåt sedan ditt inlägg. Under den pågående MLS-säsongen (som startade mars 2016) har mittbacken hunnit bli uttagen till ligans Team of the Week två gånger.

Haha när skrev jag det där inlägget? Måste vara några år sedan eller nåt för kände inte ens igen det. Jag har aldrig varit i närheten av att se killen spela men vidhåller ju ändå att det ska krävas mer än 14 matcher utanför korpnivå, som läget var för honom då, för att nå landslaget...

Hoppas mitt inlägg inte har gnagt i dig för många år nu eftersom du valde att leta upp det istället för att bara skriva om honom.
Citera
2016-08-20, 18:20
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Haha när skrev jag det där inlägget? Måste vara några år sedan eller nåt för kände inte ens igen det. Jag har aldrig varit i närheten av att se killen spela men vidhåller ju ändå att det ska krävas mer än 14 matcher utanför korpnivå, som läget var för honom då, för att nå landslaget...

Hoppas mitt inlägg inte har gnagt i dig för många år nu eftersom du valde att leta upp det istället för att bara skriva om honom.
Nja, det var inte alltför längesedan du skrev inlägget. November 2015 för att vara exakt. Jag valde att citera dig eftersom jag tänkte du kunde vara intresserad av hur det har gått för honom på sistone.

Vid den tiden skulle jag hålla med om att inte var landslagsaktuell. Men när man anses vara en av de bästa spelarna som inte fick möta Arsenal i 2016 MLS All-Star Game har man bevisat att man kan spela på högre nivå än college fotboll.

Vid slutet av varje säsong brukar MLS utse de bästa spelarna från vardera position. Axel är en av förhandsfavoriterna till titeln "MLS Defender of the Year" för år 2016. Colorado hamnade sist förra året, så det de utfört hittills är inte helt olikt det Leicester utförde i Premier League. I det avseendet är Axel typ lika tongivande som Robert Huth var för de engelska ligamästarna.

FourFourTwo 11 juli 20116:
Citat:
Axel Sjoberg’s 95th-minute winner will raise his profile with those who aren’t watching Colorado week-in, week-out, but in a season where Defender of the Year candidates are just starting to surface, the goal could also offer some much-needed PR. There are a number of reasons why Colorado is on pace to be the best defense in MLS history, but Sjoberg’s contribution deserves a mention. The 25-year-old Swede has been the steadiest part of MLS’ best defense.

Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Hur ställer sig MLS till Januari-turnén?
Det där är en bra idé. MLS kör ju vår-höst precis som Allsvenskan, så han skulle kunna vara aktuell för den årliga januari-turnén. Förresten, eftersom du inte sett honom spela sedan hans tid i DIF kan jag rekommendera följande video: https://www.youtube.com/watch?v=NMpwrmQpsCY
Citera
2016-08-20, 19:32
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot
Nja, det var inte alltför längesedan du skrev inlägget. November 2015 för att vara exakt. Jag valde att citera dig eftersom jag tänkte du kunde vara intresserad av hur det har gått för honom på sistone.

Vid den tiden skulle jag hålla med om att inte var landslagsaktuell. Men när man anses vara en av de bästa spelarna som inte fick möta Arsenal i 2016 MLS All-Star Game har man bevisat att man kan spela på högre nivå än college fotboll.

Vid slutet av varje säsong brukar MLS utse de bästa spelarna från vardera position. Axel är en av förhandsfavoriterna till titeln "MLS Defender of the Year" för år 2016. Colorado hamnade sist förra året, så det de utfört hittills är inte helt olikt det Leicester utförde i Premier League. I det avseendet är Axel typ lika tongivande som Robert Huth var för de engelska ligamästarna.

Faktiskt kul att få ta del av lite annorlunda rapportering i den här tråden för en gångs skull. Att jämföra med att läsa "In med Wendt" för åttioförsta gången.
Citera
2016-08-20, 23:02
Medlem
Robin Olsen
Johannes Hopf
Karl-Johan Johnsson

Reserver:
Kristoffer Nordfeldt
Patrik Carlgren

Kommentar:
Olsen får första tjing på målvaktsposten efter Isak och det är bara rimligt att Johnsson, förstemålvakt i Ligue 1-klubben Guingamp, och Hopf, detsamma i turkiska Gençlerbirliği, får komma med just för att de spelar regelbundet i utländska ligor. Nordfeldt håller jag egentligen högre men tycker inte att han kan nöta bänk ostraffat. Carlgren behöver som bekant ta sig utomlands innan det blir aktuellt med a-landslaget.

Mikael Lustig

Reserver:
Emil Krafth
Mattias Johansson

Kommentarer:
Bara en högerback och det blev till slut en inre dialog med mig själv huruvida jag skulle välja Krafth/Johansson till förmån för Sam Larsson men i enskilda kvalmatcher ser jag inte att det prompt måste finnas två renodlade högerbackar i truppen när Lindelöf kan vikariera med bravur om det skulle krisa. Däremot hoppas jag att Krafth och Johansson får chansen att visa framfötterna framöver

Oscar Wendt
Martin Olsson
Ludwig Augustinsson

Reserver:
Ingen

Kommentarer:
3 vänsterbackar och 1 högerback kanske är skevt men i min vision kan samtliga även nyttjas på vänstermittfältet, i synnerhet Olsson

Victor Lindelöf
Andreas Granqvist
Pontus Jansson
Erik Johansson

Reserver:
Emil Bergström
Filip Helander
Alex Milosevic

Kommentarer:
Inga konstigheter här. Jonas Olsson tycker jag vi ger upp på just för att jag inte vill bryta upp Lindelöf-Granqvist.

Albin Ekdal
Oscar Lewicki
Alexander Fransson
Jakob Johansson
Oscar Hiljemark

Reserver:
Niklas Hult
Marcus Rohden
Simon Tibbling
Simon Gustafsson

Kommentarer:
Betydande förändringar centralt efter att Källström och Wernbloom lagt skorna på hyllan. Fransson och Johansson spelar båda regelbundet i bra utländska ligor och större klubbar.

Robin Quaison
Emil Forsberg
Jimmy Durmaz
Sam Larsson

Reserver:
Arber Zeneli

Kommentarer: Kanske dumt att kasta in Larsson här men jag tycker å andra sidan att Sverige behöver alla bra yttrar man kan få tag i.

John Guidetti
Emir Kujovic
Marcus Berg

Reserver:
Christoffer Nyman
Isaac Kiese-Thelin

Kommentarer:
Anfallsalternativen är direkt deprimerande just nu. Guidetti är, sin popularitet till trots, en spelare som enbart haft sporadiska framgångar i lite blandade klubbar, om vi bortser från en (1) strålande säsong i Feyenoord. Kujo lär fylla big man-rollen och jag ser ingen anledning att klämma in en fjärde anfallare när det är så sparskrapat redan nu. En spelare som Nyman skulle rimligen ändå inte få spela utan konstellationerna kommer bestå av Berg-Guidetti, Guidetti-Kujo eller Kujo-Berg. Sam Larsson finns redan i truppen för att täcka upp om det verkligen skulle krisa sig med två skador tätt inpå.

Mot Holland hade jag då mönstrat följande elva (om vi nu bortser från min käpphäst i att använda Olsson på vänstermittfältet):

Olsen
Lustig Lindelöf Granqvist Olsson
Hiljemark Ekdal Lewicki Forsberg
Guidetti Kujovic

Hiljemark tar platsen till höger på mittfältet till en början för att hjälpa till defensivt, Kujo tar platsen där uppe för att hålla i boll och skapa andrum, helt meningslöst att ha Berg och Guidetti längst framme i en sån här match. Lewicki i en mer defensiv position för att döda utrymme mellan backlinje och mittfält.
Wendts återkomst får vänta lite, jag tycker inte det är schysst att låta honom göra sin comeback mot Holland av alla lag.

Intressant också att:
- Guidetti på ett år gått från att vara en "joker" i anfallet till att nu mer eller mindre kännas helt given utan att egentligen presterat långsiktigt utan snarare sporadiskt
- Ekdal är vår mest erfarna centrala mittfältare, 27 år gammal.
Citera
2016-08-22, 22:24
Medlem
Villons avatar
Erik Johansson tackar tydligen för sig: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/herrlandslaget/article23388821.ab

Okej att man kan ha olika prioriteringar i livet, men att som 27-åring och presumtiv startspelare i landslaget inte orka vara med - är inte det en smått exeptionellt lam inställning?
Citera
2016-08-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Erik Johansson tackar tydligen för sig: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/herrlandslaget/article23388821.ab

Okej att man kan ha olika prioriteringar i livet, men att som 27-åring och presumtiv startspelare i landslaget inte orka vara med - är inte det en smått exeptionellt lam inställning?

Mycket märkligt! Han ju precis etablerat sig som startspelare och har ju varit stabil i landslaget. Känns som det ligger en hund begraven. Hur har kommunikationen varit. Kanske att Janne indikerat att han inte kommer vaar just given startspelare, eller jag vet inte. Men konstigt...
Citera
2016-08-22, 22:41
Medlem
ZlatanManias avatar
Är väl inget jättestort avbräck? Erik är en habil spelare men skulle antagligen va bakom Lindelöf & Granqvist i kommande kval men ja, det kan visa sig va kostsamt om nån av dessa herrar blir skadad/inte levererar. Om vi nu mot förmodan når VM hoppas jag verkligen inte att han kommer krypande tillbaka.
Citera
2016-08-22, 22:42
Medlem
Lite tveksamt att kalla honom startspelare men visst, han är onekligen tredjevalet efter Lindelöf och Granqvist.

Svårt att säga om det ens handlar om lamhet/lathet här. Kan lika gärna vara strul på hemmaplan som sätter käppar i hjulet för honom. Han kanske mår dåligt osv. Men oavsett så överträffar han ändå inte Micke Nilsson i slapphet.

Sverige har alltså tappat Isaksson, Johansson, Larsson, Källström, Wernbloom och Zlatan på ett par månader. Visst behöver vi en generationsväxling men tappet på erfarenhet och ålderlig visdom börjar bli oroväckande.

Lindelöf, Granqvist och Pontus Jansson får ses som givna. Vem som snor fjärdeplatsen är lite klurigare nu. Helander, Milosevic eller Bergström?
Citera
2016-08-22, 23:01
Medlem
Tlagnojs avatar
Han sade väl att det var för att han inte hade någon semester alls i år?
Citera
2016-08-22, 23:05
Bannlyst
Tycker inte det är nåt stort avbräck. Vi har bättre mittbackar som bör få chansen.
Citera
2016-08-22, 23:22
Medlem
bagarn29s avatar
Synd, jag gillar Erik sedan MFF-tiden. Samtidigt så har det nog inte så stor betydelse för om man är realist så tar Sverige max en poäng av Holland.

Citat:
Grupp A:
Luxemburg 6 p
Vitryssland 4 p
Bulgarien 4 p
Sverige
Frankrike 0 p
Holland 1 p

15 p räcker inte till VM.
Citera
2016-08-22, 23:35
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Synd, jag gillar Erik sedan MFF-tiden. Samtidigt så har det nog inte så stor betydelse för om man är realist så tar Sverige max en poäng av Holland.

15 p räcker inte till VM.
Frågan är om vi kan ha nytta vi kan ha av att ha deltagit i årets EM som Holland inte gjorde? Förvisso gick det som bekant skit och en del tongivande spelare har lagt av men för kollektivet kan det ha varit en nyttig erfarenhet och vi vet hur pissuselt det gick för Holland i EM-kvalet. En sak är säker och det är att om det blir förlust mot Holland nu i september kan vi lika gärna slänga in handduken och satsa på EM 2020, fy fan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in