2016-06-23, 01:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
U21 och A-Lagsfotboll är två helt skilda världar. Tycker inte Sverige ska lägga alltför stor vikt på vinsten och dra för stora växlar om vad för spelare man har till förfogande som vann den turneringen.

Har ju redan sett nu att varken Guidetti eller Lewicki kunde göra några större avtryck i seniorfotbollen på toppnivå. De håller inte ännu.

Visst men om man jämför u21 laget och landslaget så ser jag mer talanger och har mer förhoppningar för u21 landslaget ( som vann förra året) än nuvarande landslag.

Edit det måste bli ett lag, inte en diva show
Senast redigerad av Captinhero 2016-06-23 kl. 01:56.
Citera
2016-06-23, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Finns mycket i anfallsväg:
Strandberg, Jordan Larsson, Alexander Isak
Sam Larsson, Gustav Engvall
Hrgota, Tankovic
Potentiellt sett, ja. Larsson är ju verkligen ett framtidshopp, men bara för att farsan var en stjärna och han går bra i HIF är det ju inte säkert att han slår internationellt.

Jag har dock förhoppningar och ser ljust på framtiden. Vi har inte lyckats med ett skit de senaste åren och det faktum att vi slipper en stor jävla sopa som tränare och har Europas bästa ungdomslag bådar gott för framtiden. Låt oss nu bygga ett landslag utan egocentrerade divor, gamla gubbar och en värdelös tränare. Bygg laget på medelmåttor i de stora ligorna, en stabil tränare och en laganda som få lag kan få ihop.
Citera
2016-06-23, 01:56
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Himmelsblå till trots så undrar jag om du skojar? Skulle väl vara som fadersgestalt till de yngre spelarna då, som Elmander på äldre dar. Aldrig att han tar en plats i elvan. Han gör det bra i MFF men i ett VM-kval mot Varane och Koscielny? Knappast. Vi behöver ett generationsskifte och förresten har Janne redan poängterat att han inte sysslar med övertalning.

Rosenberg har växt enormt som fotbollsspelare sedan han kom till Malmö och gavs mer ansvar och förtroende. Jag tror han skulle vara utmärkt som en släpande anfallare. Framförallt med bristande alternativ där framme så är han det jobbigaste alternativet. Jag tycker vi är för snälla mot våra motståndare, behövs lite mer stake i laget.

In med Wernblom också, har alltid gillat honom.
Citera
2016-06-23, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Satsa på Victor Nilsson Lindelöf och Ludwig Augustinsson som ytterbackar och ha Lustig och Wendt(istället för Olsson) som alternativ. Inga problem på mittbacksfronten, där finns dessutom mer ungt bakom(Milosevic).

På mittfältet vill jag se att t ex Tibbling, Sam Larsson och Gustafsson kommer in. Bindeln bör sättas på Ekdal numera.

Finns mycket bra ungt bakom, men det kommer ta tid. Får se vad Janne väljer att satsa på. Redan den 6 september är det skarpt läge i VM-kvalpremiären hemma mot Holland.
Fast Victor ser sig själv helst som mittback om jag tolkat det rätt? Låt han ta plats där och växa in i rollen.

Högerbackar finns ju några intressanta som ev. kan ta platsen av Lustig om inte direkt så troligtvis inom snar framtid, t.ex. Mattias Johansson i Alkmaar eller Norrköpings stortalang Linus Wahlqvist som Janne släppte fram. Linus har ju ögonen på sig från flera klubbar ute i Europa, är bara en tidsfråga innan även han lämnar Norrköping för spel i någon större klubb.

Vad det gäller bindeln på Ekdal så instämmer jag, känns som bästa valet just nu.

De unga mittfältarna i ska absolut in i en trupp, även om någon/några av dom inte håller för en plats i startelvan så kan de ge grabbarna en bra boost och en liten skjuts i karriären att komma till en landslagssamling, och känna att man är ett namn för framtiden om inte annat.

Samma gäller nog en av Jannes favoriter från Norrköpingstiden i Fransson, skulle bli riktigt förvånad om han inte ens skulle finnas med i en kommande trupputtagning och detsamma gäller nog Nyman...
Citera
2016-06-23, 02:00
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Visst men om man jämför u21 laget och landslaget så ser jag mer talanger och har mer förhoppningar för u21 landslaget ( som vann förra året) än nuvarande landslag.

Edit det måste bli ett lag, inte en diva show

Ska tilläggas att även om en titel är en titel och jäkligt stort så gjorde de flesta nationerna i U-21 EM misstaget att ställa upp med lagen som kvalade in, alltså de flesta stora nationernas största talanger fanns inte med.

Men återigen stort men man ska inte dra för stora växlar kring det. Bara ta en titt på vart spelarna från U21-EM som kom till semifinal 2009 har tagit vägen, eller för den delen från 2004.
Citera
2016-06-23, 02:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
U21 och A-Lagsfotboll är två helt skilda världar. Tycker inte Sverige ska lägga alltför stor vikt på vinsten och dra för stora växlar om vad för spelare man har till förfogande som vann den turneringen.

Har ju redan sett nu att varken Guidetti eller Lewicki kunde göra några större avtryck i seniorfotbollen på toppnivå. De håller inte ännu.

Nej man kan väl jämföra nu då med U21 2009 som också var ett hypat lag. Det är väl då den stommen nu då som skulle varit den som burit laget. Marcus Berg vann där skytteligan med 7 mål, 6 mål före t.ex Mesut Özil...
Citera
2016-06-23, 02:12
Medlem
jaochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znorken
Hade han haft bättre spel med fötterna så kunde han definitivt haft bättre klubbadresser på sitt CV tror jag.

Nu är inte Juventus, Manchester City eller PSV skitklubbar för det men i Juve fick han inte stå en ända match och i City vart han petad utav Svennis av två ynglingar Schmeichel och Hart.

Det har alltid känts som att det är detta som folk fokuserar på när de säger att Isaksson är en dålig målvakt och bör bytas ut mot valfri målvakt division 6. Galet.
Citera
2016-06-23, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SHH88
Ja 35 år för en målvakt är inte något extremt.
Vem tar över som den givna målvakten efter att nu Isak lämnar?

Robin Olsen verkar ligga nära till hands. Nordfeldt var ju tänkt som arvtagare för några år sedan men är ju tyvärr petat i Swansea(tuff konkurrens med Fabianski) och har inte direkt övertygat när han fått chansen i landslaget. Johan Dahlin är väl en annan tänkbar ersättare, sägs att han gör det bra i Danmark. Jakob Rinne i Örebro är ung och spännande, men han får nog vänta några år. Carlgren som många gapade om efter U21-triumsen förra sommaren ligger enligt mig långt ifrån förstavalet som burväktare.

Det mesta pekar alltså på Olsen, och det känns helt okej.
Citera
2016-06-23, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Eran med Mellberg, Isaksson, Ljungberg, Källström, Chippen, Taco, Henrik Larsson och Zlatan är nu över.

Jag får allvarligt talat tårar i ögonen när jag tänker på detta. Kommer aldrig att se på det svenska landslaget på samma sätt som när dessa lirarna var med. Det handlar inte bara om att det varit duktiga fotbollsspelare. Det handlar också om att dessa lirares goa personligheter samt att de har präglat min barndom med massor av härliga minnen kopplade till dessa matcher med det sociala runt om dessa tillställningar.

Nu är allt detta slut.
Det är lite sorgligt faktiskt. Nu börjar en ny era med spelare som ärligt talat känns jäkligt anonyma. Jag vet liksom knappt vem Erik Johansson är trots att jag har sett honom spela många gånger. Och Zengin är verkligen inte någon Zlatan.
Citera
2016-06-23, 02:20
Medlem
Hoppas verkligen att Andersson lyckas forma en gemenskap likt den som Irland, Ungern eller Island har. Som har kul att spela tillsammans och som verkligen spelar som ett lag - "11 Freunde sollt ihr sein" - "11 vänner ska ni vara" som man brukar säga i Tyskland.

Hur mycket jag än tycker om Zlatan som spelare så har fokusseringen på honom skadat både honom och landslaget. Det var nästan sektliknande: Zlatan, kungen, guden, Führern som alla andra spelare (även Hamrén ) skulle tjäna och underordna sig till.
Det var nog inte bara hans fel utan även tränarnas, framför allt Hamréns fel som helt saknade auktoritet gentemot honom (och rent generellt).

Jag är glad att det nu tar slut och hoppas innerligt på att han inte gör comeback.

Jag ser fram emot ett mycket yngre landslag som spelar snabb, kreativ och modern fotboll. Som inte utmärker sig med att ha minst skott på mål och det trögaste anfallsspelet i hela turneringen.
Och som framför allt spelar som ett lag, en gemenskap!
Då tror jag att vi kommer att ha ett landslag som vi kan vara stolta över, även om "guden" som själv kan avgöra en match saknas. Men guden behövs inte om en stark gemenskap finns.

Tycker att Isakssons avgång smärtar mer än Zlatans, en underskattad målvakt som verkligen hade kunnat hjälpa ett ungt landslag med hans erfarenhet och lugn. Blir svårt att ersätta honom...

Hejdå Zlatan, Anders och Kim och tack för allt!
Dags att börja en ny, spännande era inom svenska landslaget.
Citera
2016-06-23, 02:29
Medlem
Bavaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksingen
Hoppas det satsas svenskt.

👍
Som någon skrev i en annan tråd! Islänningarna pratar bättres svenska än en del svenska landslagsmän, säger ju allt.
Citera
2016-06-23, 02:31
Medlem
thejams avatar
VNL ska spela mittback. Man ser på hans spelstil att det är den positionen han är gjord för. I övrigt finns det en hel drös med unga spelare med liknande potential. Blir spännande att se vilka det satsas på. De självklara är väl VNL, Ekdal, Hiljemark, Forsberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in