Kom å tänka på Simon Thern som var relativt omtalad under sin tid här i Sverige och nu har det gått en tid sen han anslöt till Eredivisie men han verkar ha gått upp i rök? Förekommer aldrig i några diskussioner kring landslaget och i media läser man aldrig nånting om honom. Har han stagnerat?
Googla mig till att han åkte på en fotskada förra säsongen vilket förklarar lite men inte varför det är såpass tyst om honom som det är.
Han har aldrig hållit landslagsklass därför har han aldrig varit med i diskussionerna. Han var inte superbra i MFF och har inte gjort något väsen av sig i Hollands Kalmar.
Tråkig vändning för Pontus J. Först skulle han bli ordinarie och förlänga kontraktet sedan blir han utlånad och kontraktet blir indraget. Det kan ju ändras till nästa säsong dock. Mihajlovic blir nog inte långvarig som tränare, han brukar i regel få sparken efter en säsong.
Axel Sjöberg har ju trots allt nu som 25-åring hunnit göra 14 matcher i sin karriär som inte är på korpnivå så vad tusan, släng in grabben!
Sjöbergs utveckling har gått spikrakt uppåt sedan ditt inlägg. Under den pågående MLS-säsongen (som startade mars 2016) har mittbacken hunnit bli uttagen till ligans Team of the Week två gånger.
Då är ju frågan vilken klass den amerikanska ligan håller. Kollar man runt i de olika lagens trupper så märker man det kryllar av duktiga och meriterade fotbollsspelare från alla delar av världen.
Didier Drogba
Tim Howard
David Villa
Andrea Pirlo
Ashley Cole
Tranquillo Barnetta
Kaka
Sebastian Giovinco
Marco Donadel
Shaun Wright-Phillips
Antonio Nocerino
Maurice Edu
Jermaine Jones
DaMarcus Beasley
Clint Dempsey
Robbie Keane
Nigel de Jong
Steven Gerrard
Andoni Iraola
Laurent Ciman
Kyle Beckerman
Frank Lampard
Julio Baptista
Nelson Haedo Valdez
Sjöbergs Colorado Rapids ligger för tillfället tvåa i tabellen efter FC Dallas och har bara släppt in 20 mål på 23 matcher. Under säsongen har han bara missat 3 matcher, vilket betyder att han är gjuten i startelvan vecka efter vecka.
Nu vet jag inte vilken spelartyp han är, eftersom jag aldrig sett honom spela live, men hans längd (207 cm) ger antagligen honom en fördel i luftdueller. Kollar man på statistiken kommer hans huvudspel även till nytta framåt då han får till en del mål också (antar att det är nickmål från diverse hörnor). Risken är förstås att han kanske är lite långsam/trög i vändningarna.
Han är i bra ålder, 25 år, vilket betyder att han teoretiskt sett skulle kunna ha flera år framför sig som landslagsspelare. Problemet är att Janne/Lasse kanske inte har så bra koll på honom; han är trots allt en doldis i sammanhanget som spelar i en okonventionell liga. Det är ytterst få proffsspelare i Sverige som aldrig spelat i Allsvenskan under karriären. Christian Wilhelmsson är ett bra exempel på en som tog en alternativ väg till landslaget.
Medan ditt inlägg förmodligen var lite sarkastiskt tycker jag att Sjöberg absolut borde få chansen. Antingen i en betydelselös träningslandskamp eller i en kvalmatch mot Luxemburg, till att börja med.
Senast redigerad av Roibot 2016-08-19 kl. 23:35.
His unique size and agility allows him to move up and down the pitch quickly. His commanding presence helps him set the tone at the back and lead by example.
"Style of play," pondered Sjoberg. "I'm a very tall defender as most people know, six foot and seven inches. I think I'm good in the air with that, a good organizer, I'm relatively good with my feet for my size. I've always liked to play out of the back, I'm good in the box, and in both boxes, I like to contribute."
A few years down the road Axel Sjoberg could very well be the next Olof Mellberg in outstanding defenders for Sweden. It's a generous comparison, but Sjoberg definitely has all the abilities that Mellberg showed as a leader, shut-down defender, and mainstay on the Swedish national team.
"That would be something I would like a lot," revealed Sjoberg. "He was a very very good and steady defender for Sweden for a lot of years. I would love nothing more than to get a look with the national team at some point and play for my country." If you happen to have Swedish national team Coach Janne Andersson in your Iphone contacts, perhaps you could tell him about Axel Sjoberg out in Colorado. The new bench boss for Sweden is set to take over for the departed Erik Hamren who had always planned to leave his post following Sweden's journey at Euro 2016. Has Sjoberg heard from the former IFK Norrköping Coach about a call-up to Sweden?
"I have not. If that happens I would be happy to take that call. For right now I'm 100 percent focused on the season with Colorado. My focus here is to do as well as I can and if a call ever happens, it will be because I've put in the work."
MLS is certainly not recognized as one of the top leagues in the world, and it's not anywhere near that distinction yet. Managers picking European national teams tend to strongly pick European based players. MLS just doesn't create a warm and fuzzy feeling for them. If Axel Sjoberg decided to take his services to Europe and perhaps a club in the Allsvenskan League could that help him one day play for Sweden?
"Not necessarily," said Sjoberg, "I don't think so. Obviously they probably get a better look at Allsvenskan, but they get a lot of their players from other leagues in Europe right now. I think they're looking for players at all times that can perform in different circumstances. I don't think Allsvenskan's necessary for me to go to get a look with the national team. (I'll) just keep doing well here and hopefully that'll do it."
Axel är alltså son till Djurgården Fotbolls ordförande Lars-Erik Sjöberg.
Jag har sett honom spela i Sverige och då var det rejält valpigt, det tar en stund att växa in i en sån ram så jag drar inga större växlar utifrån det. Kul att det går bra där borta! Känns rätt poänglöst att dra upp honom i den här tråden då han är väldigt inaktuell för uttagning i nuläget och troligtvis för alltid.
Har han steppat upp så vore det kul att se honom i DIF!
Roibot, är du släkt med Axel eller vad är grejen? Att komma med i Team of the Weak två gånger i en liga där många av lirarna håller Superettan-klass räcker alltså för att komma med i landslaget? Okej. Du säger att du inte ens har sett honom spela, så vad kommer den fascination för honom ifrån?
Roibot, är du släkt med Axel eller vad är grejen? Att komma med i Team of the Weak två gånger i en liga där många av lirarna håller Superettan-klass räcker alltså för att komma med i landslaget? Okej. Du säger att du inte ens har sett honom spela, så vad kommer den fascination för honom ifrån?
Nej, jag är inte släkt med honom, men hans prestationer under våren och sommaren har inte gått mig obemärkt. Om man, som svensk spelare, gör bra ifrån sig utomlands borde man vara en tänkbar kandidat för landslaget. Att många av spelarna i MSL håller Superettan-klass håller jag inte med om. Jag skulle istället likställa den amerikanska högstaligan med ligor som den ukrainska, skottska, norska, belgiska, österrikiska, etc. kryddat med erfarna världsstjärnor.
Varför kan exempelvis en spelare som Mikael Lustig platsa i landslaget när värdet av hans insatser i klubblaget är relativt det usla motstånd som Celtic får i form av Inverness, Hamilton Academical och Motherwell? Eller hur vet vi att Ludwig Augustinsson inte bara är skenbart duktig då han aldrig fått försvara sig mot spelare i klass med Clint Dempsey, David Villa, Steven Gerrard eller Robbie Keane i vare sig den danska ligan eller Allsvenskan? Hint: Alla dessa spelar i samma Conference som Axel. Som alltså är nyckelspelare i det lag som släppt in minst mål i ligan så här långt.
Jag är inte besatt av Sjöberg, men tycker att han förtjänar en chans åtminstone. Om han inte förvaltar den när han väl får den, så har man i alla fall testat. Vidgat sina vyer lite grann.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Sjöberg och Gagliolo i mittförsvaret. Då vinner vi vm.
Haha, svenska landslaget hipster version. Ett mittbackslås bestående av två spelare som aldrig spelat a-lagsfotboll i Sverige.
Senast redigerad av Roibot 2016-08-20 kl. 02:11.
Ajaj, Berg i blåsväder nu senast i matchen mot Bröndby där han tydligen ska ha kallat en mörkhyad spelare för "apa". Det finns ett/ett par vittnen till händelsen och Berg verkar ju inte direkt förneka eller ens förvånad när han får frågan.
Frågan är hur Janne resonerar när detta sker så tätt inpå landslagsuppehållet. Media vill ju gärna få det till att det redan "stormat" kring Janne efter hans uttalande om att spelare ska sjunga nationalsången - en bagatell i jämförelse. Truppen tas ut på tisdag och då lär väl denna soppa fortfarande vara igång.
Gör Janne det lätt för sig och ställer över Berg med någon överslätande motivering eller tar han ut Berg och förbereder sig på eventuell hagelstorm av kritik i samband med hans första landskamp?
Ajaj, Berg i blåsväder nu senast i matchen mot Bröndby där han tydligen ska ha kallat en mörkhyad spelare för "apa". Det finns ett/ett par vittnen till händelsen och Berg verkar ju inte direkt förneka eller ens förvånad när han får frågan.
Frågan är hur Janne resonerar när detta sker så tätt inpå landslagsuppehållet. Media vill ju gärna få det till att det redan "stormat" kring Janne efter hans uttalande om att spelare ska sjunga nationalsången - en bagatell i jämförelse. Truppen tas ut på tisdag och då lär väl denna soppa fortfarande vara igång.
Gör Janne det lätt för sig och ställer över Berg med någon överslätande motivering eller tar han ut Berg och förbereder sig på eventuell hagelstorm av kritik i samband med hans första landskamp?
Är det inte en storm i ett vattenglas? En spelare säger så mycket dumma saker när man är på plan för att tracka motståndaren utan att mena det. Detta är troligen en sådan grej.
Oftast har jag hört saker på plan som rör mamma, syster, fru eller dotter. Det är löjligt att hålla på så men det har blivit en del av spelet.
Är det inte en storm i ett vattenglas? En spelare säger så mycket dumma saker när man är på plan för att tracka motståndaren utan att mena det. Detta är troligen en sådan grej.
Oftast har jag hört saker på plan som rör mamma, syster, fru eller dotter. Det är löjligt att hålla på så men det har blivit en del av spelet.
Jag vill inte gå in på den diskussionen just vad som är ok och inte ok att säga, jag tycker rasistiska påhopp är grövre än att tala om någons familjn dock. Media lär hålla med där men det är oklart hur mycket exponering Bergs "fall" får, men sånt här tenderar att läggas under lupp när det är landslagsdags. Hur många icke-fotbollsfans hade brytt sig om Gerndts misshandel om han inte hade varit med i och kring a-landslaget. Nu känns det nästan givet att det kommer bli diskussion i media, och det kan man ju som privatperson skita i och tycka är fånigt men Janne och landslaget har inte det valet.