2016-05-12, 15:06
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
men hör han av sig till spelare som Sam Larsson, Alexander Farnerud, Isaac Kiese Thelin, och Riccardo Gagliolo?

Nej, vafan skulle han göra det för? Det enda som anser att Gagliolo borde vara aktuell för EM är ju du.
Citera
2016-05-12, 15:13
Medlem
Låt mig introducera Hamrén-paradoxen!

Hamrén har ofta poängterat hur viktigt det är med spelare som spelar kontinuerligt i stora ligor, en bristvara i svensk fotboll de senaste åren. Jag citerar: "De ska spela i så stora lag i så stora ligor och så stora och avgörande matcher som möjligt, men de ska också spela". En fullt förståelig önskan. Något som inte är lika förståeligt är hur han då väljer att nonchalera Oscar Wendt som är en av Bundesligas bästa vänsterbackar och ordinarie i en Champions League-klubb. Vi har också Jonas Olsson som är ordinarie i Premier League, tampas med världsanfallare varje vecka och är van vid att spela lågt försvarsspel. Han vill ha kakan, men när den kommer på ett silverfat struntar han i den.

Får ni ihop paradoxen? Jag lyckas inte.
Citera
2016-05-12, 15:27
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Kan bero på att "u21" spelarna som fått komma in i laget och spela, faktiskt spelar minst lika bra som de varit "givna" i hundra år.

Augustinsson och VNL gjorde inte speciellt bra ifrån sig när de fick chansen. Särskilt Augustinsson såg rätt bortkommen ut. Är det Lewicki och Guidetti du syftar på? De är vid det här laget ganska gamla "U21"-spelare. G har fortfarande inte gjort mål. Kiese Thelin övertygade inte heller när han blev uttagen. påståendet att de som kommit in "spelar minst lika bra" ter sig lite märkligt.
Citera
2016-05-12, 15:44
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Låt mig introducera Hamrén-paradoxen!

Hamrén har ofta poängterat hur viktigt det är med spelare som spelar kontinuerligt i stora ligor, en bristvara i svensk fotboll de senaste åren. Jag citerar: "De ska spela i så stora lag i så stora ligor och så stora och avgörande matcher som möjligt, men de ska också spela". En fullt förståelig önskan. Något som inte är lika förståeligt är hur han då väljer att nonchalera Oscar Wendt som är en av Bundesligas bästa vänsterbackar och ordinarie i en Champions League-klubb. Vi har också Jonas Olsson som är ordinarie i Premier League, tampas med världsanfallare varje vecka och är van vid att spela lågt försvarsspel. Han vill ha kakan, men när den kommer på ett silverfat struntar han i den.

Får ni ihop paradoxen? Jag lyckas inte.

Det är väl inte så jävla lätt att bara peta spelare, särskilt inte spelare som varit med länge, som man har en känslomässig relation till. Vad det gäller Wendt så har han väl inte tagit chansen när han fått den, det är väl inte heller otänkbart att personkemin mellan dem inte varit riktigt bra heller.
Citera
2016-05-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodomizer-
Det är väl inte så jävla lätt att bara peta spelare, särskilt inte spelare som varit med länge, som man har en känslomässig relation till. Vad det gäller Wendt så har han väl inte tagit chansen när han fått den, det är väl inte heller otänkbart att personkemin mellan dem inte varit riktigt bra heller.
Är det ändå inte anmärkningsvärt att en av Sveriges, låt oss säga, fem bästa fotbollsspelare just nu inte är med i en EM-trupp?
Citera
2016-05-12, 17:04
Medlem
Citat:
Är det ändå inte anmärkningsvärt att en av Sveriges, låt oss säga, fem bästa fotbollsspelare just nu inte är med i en EM-trupp?
För oss supportrar möjligtvis. Men hamren har ju blivit ökänd under dessa år att enbart ta ut dom spelare som han känner sen tidigare.
Citera
2016-05-12, 17:31
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Tråkig men väntad trupp. Hade gärna sett Strandberg eller Nyman istället för zlatan, och gärna Sam eller Fransson eller liknade som joker. Men det var väldigt väntat att de inte kom med.

Lustigt att Hamren ville desperat ha med Elm, och att Elm tvingades själv tacka nej? Elm övertygade inte så mycket i landslaget då han var i form, så varför desperat vilja ha med han då han inte har varit i form och helt friskt på flera år?

Nu hoppas jag på denna elva
Isaksson
Olsson - VNL - Granqvist - Lustig
Forsberg - Lewicki - Källström - Durmaz
Berg - Guidetti

Tur du inte är förbundskapten.

Citat:
Det var otroligt deprimerande att titta landslaget under Lagerbäck. Man lyckades inte föra spelet ens mot dåliga lag som Moldavien och Azerbajdzjan. VM 2002 var helt ok. Hade man inte börjat fegspela mot Senegal så hade vi nog vunnit.

Senegal var bra på den tiden. Det är dom nu också, men då var dom bättre. Dom lämnade Frankrike och Uruguay i dammet i gruppspelet. Det är naivt att tro att champagnefotboll vore botemedlet. Det var en jämn match mellan två bra lag som vi förlorade med små marginaler. Det är otroligt små grejer som gått emot Lagerbäck, som om dom gått med honom hade han varit geniförklarad i hela världen och inte bara på Island. Jag nämnde några exempel, men går man bortom Sverige så hade han helt brutal otur när Nigeria åkte i gruppspelet 2010. Han fick till en riktigt bra balans i det laget, dom hade kunnat gå riktigt långt, men istället idiotutvisning mot Grekland, och vi minns ju alla Yakubus miss på öppet mål. Lagerbäck är den bästa tränaren vi har haft.

Citat:

Under rådande förutsättningar, nja. Vi har bra konkurrens på vänsterbacksplatsen, och Wendt sumpade det själv genom att ha taskig attityd när han fick chansen igen.
Citera
2016-05-12, 17:46
Medlem
Om vi ponerar att Ekdal missar EM, vem tror/hoppas ni Hamrén tar ut? Gör han ett "rakt byte" och plockar in typ Jakob Johansson, Samuel Holmén, Gustav Svensson eller Alexander Fransson? Låter han mittfältet vara och förstärker med en ytterback? Då känns ju högerback logiskt (trots att man vill få med Wendt) och då ligger Emil Salomonsson och Mattias Johansson bra till. Flyttar han in Seb Larsson och plockar in Quaison eller Sam Larsson som ytter?
Citera
2016-05-12, 17:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Om vi ponerar att Ekdal missar EM, vem tror/hoppas ni Hamrén tar ut? Gör han ett "rakt byte" och plockar in typ Jakob Johansson, Samuel Holmén, Gustav Svensson eller Alexander Fransson? Låter han mittfältet vara och förstärker med en ytterback? Då känns ju högerback logiskt (trots att man vill få med Wendt) och då ligger Emil Salomonsson och Mattias Johansson bra till. Flyttar han in Seb Larsson och plockar in Quaison eller Sam Larsson som ytter?

Salomonsson eller Fransson tror jag på.
Citera
2016-05-12, 18:00
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:

Jo, han borde åtminstone ha fått en chans till, matcherna mot Österrike och Ryssland hade varit ett bra tillfälle när M Olsson var ur form efter skada. Men Hamrén valde Olsson ändå, vilket ledde till att ryssarna fick motorväg in i straffområdet på hans kant.
Citera
2016-05-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Salomonsson eller Fransson tror jag på.
Mm, Salomonsson känns inte helt ologiskt. Om det blir ett rakt byte är jag dock inte övertygad om att Hamrén väljer Fransson. Gustav Svensson var med i kvalet och på januariturnén och gjorde det bra. Har dessutom övertygad i Kina. Jakob Johansson har gått väldigt starkt i Grekland och Hamrén har ett gått öga till honom. Både dem är dock rätt defensiva och vi har redan Lewicki och Wernbloom. Så det är möjligt att det öppnar för Fransson eller en pånyttfödd Holmén. Tibbling och Khalili känns långt borta.
Citera
2016-05-12, 18:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jo, han borde åtminstone ha fått en chans till, matcherna mot Österrike och Ryssland hade varit ett bra tillfälle när M Olsson var ur form efter skada. Men Hamrén valde Olsson ändå, vilket ledde till att ryssarna fick motorväg in i straffområdet på hans kant.

Han fick ju faktiskt en chans, och dissade den. Lite självförvållat också.

Citat:
Mm, Salomonsson känns inte helt ologiskt. Om det blir ett rakt byte är jag dock inte övertygad om att Hamrén väljer Fransson. Gustav Svensson var med i kvalet och på januariturnén och gjorde det bra. Har dessutom övertygad i Kina. Jakob Johansson har gått väldigt starkt i Grekland och Hamrén har ett gått öga till honom. Både dem är dock rätt defensiva och vi har redan Lewicki och Wernbloom. Så det är möjligt att det öppnar för Fransson eller en pånyttfödd Holmén. Tibbling och Khalili känns långt borta.

Anledningen till att jag tänker Fransson är att han är mer den typ av spelare som Ekdal är. En typ vi saknar utan Ekdal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in