2016-01-30, 20:24
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Ok, jag medger att jag kanske är lite generös men man vet aldrig vad som kommer hända på våren. Men vi kan nog ta bort Johan Dahlin, Joel Ekstrand, Per Nilsson, Emil Krafth, Erdin Demir, Simon Gustafson, Samuel Holmén, Simon Tibbling, Abdul Khalili, Nicklas Bärkroth, Daniel Larsson, Alexander Kačaniklić, Nabil Bahoui, Christoffer Nyman och Isaac Kiese Thelin från listan. Då blir min 78-mannatrupp iaf nerkortad till en 63-mannatrupp...
Förstår inte hur du orkar droppa femhundrasjuttioelva olika trupper med typ hundra namn var och varannan dag...

Vi får avvakta och se när Hamrén tagit ut truppen. Därefter kan man diskutera valen, men idag kan jag tycka att det enda riktigt intressanta är hur han (eventuellt) formerar elvan, inte om Emir Kujovic kommer få den där femte forwardsplatsen (= noll speltid) eller inte.
Citera
2016-01-30, 23:02
Medlem
Ernst.Hugos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Förstår inte hur du orkar droppa femhundrasjuttioelva olika trupper med typ hundra namn var och varannan dag...

Vi får avvakta och se när Hamrén tagit ut truppen. Därefter kan man diskutera valen, men idag kan jag tycka att det enda riktigt intressanta är hur han (eventuellt) formerar elvan, inte om Emir Kujovic kommer få den där femte forwardsplatsen (= noll speltid) eller inte.

Bra.

Stäng tråden fram tills Hamrens trupp är släppt.

/junaz
Citera
2016-01-31, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junaz

Var o varannan dag? Har gjort det typ tre gånger senaste månaderna, men okej.
Citera
2016-02-01, 08:39
Medlem
Idag väntas det bli officiellt att Hamren avgår som förbundskapten efter EM. Inte helt oväntat.

Tyvärr ser urvalet av potentiella kandidater ännu tunnare ut än senast det begav sig. Jörgen känns som en storfavorit.

Så här ser min lista ut:

1. Jörgen Lennartsson
Osexigt 442-val i vissas ögon, trygghet i mina. Ett landslag utan Zlatan (gissningsvis?) kommer behöva förlita sig än mer på kollektivet. Ett begränsat landslag som Sverige kommer även behöva tydligare taktiska pekpinnar och roller än vad som erbjuds idag. Större kollektivt defensivt ansvar över hela planen kombinerat med ett rakare kontringsspel tror jag kommer bli lämpligt.
Lennartsson har fina meriter både från U21 och klubblagsnivå.

2. Håkan Ericsson
Vore ett naturligt val på det viset att han följer med den nya generationen upp från U21 till A-landslaget i samband med att våra äldre 80-talister och Hamren tackar för sig allteftersom. U21-bragden väger tungt i sammanhanget och Ericsson har visat sig vara en en skicklig men komprmisslös truppbyggare vilket flera sårade talanger fått erfara (läs Johansson, Tankovic). U21-landslaget hade minst bollinnehav och hörde till de sämsta i passnings% har jag för mig i under EM, men det ledde ändå till guld. Ett liknande taktiskt mönster tror jag vårt a-landslag kommer behöva anamma, varpå Ericsson passar in.

Dessa två är de främsta, både vad jag tror att SEF anser och vad jag tycker personligen. Båda lär dessutom vara intresserade så det finns nog ingen risk att det blir som senast när Svennis och backe föll en efter en.

Knappast / Långt, långt ner på listan:

Hasse Backe
Tog nyligen över Finland, spekuleras om en klausul i kontraktet men jag är tveksam. Varför ta över ett landslag så nära Hamrens stundade avgång? Backe måste hajat precis som oss andra att Hamrens dagar är räknade efter EM, så om nu ett intresse för landslaget existerar så varför då inte bara hålla ut? Nej. Backe kan gott stanna i Finland och hedra sitt åtagande där.

Svennis
Klart det är kittlande med all hans erfarenhet, men det är bara att inse att Svennis förtidspensionerade sig för ett antal år sedan. Att lämna ett extremt lukrativt avtal i Kina för ett otacksamt låglönejobb i Sverige skulle bara funka om Svennis verkligen brinner för landslaget - vilket han bevisligen inte gör.

Stuart Baxter
Har en pondus och utstrålning som övriga kandidater på listan saknar. Extra plus för utlandserfarenheten. Har dock varit i periferin lite för länge?

Nanne Bergstrand
Han har flirtat med tanke på landslaget tidigare och kändes aktuell och intressant när han var i Kalmar men nu känns han sval, dessutom känns det feltajmat för honom själv att lämna Bajen i ett sådant tidigt stadie av hans "revolution". Hade Bajen överpresterat lite mer och hamnat högre upp i tabellen så kanske...

Henke Larsson
Fansens och medias kelgris så fort det ens påtalas om ett förbundskaptensbyte. Jag säger som jag sa senast: Henke har väldigt fina sidor och mängder med ovärderlig rutin och jag är glad över att han förvaltar detta i sitt tränarskap. Men i tränarbranschen är han fortfarande "ung och oerfaren" där han fortfarande inte gjort något som vägt riktigt tungt. Skulle behöva ta över en storklubb, allra helst utomlands, för att verkligen testa sina vingar. Han är bara 44, landslaget kan han ta över om 10-15 år och fortfarande anses som pigg och relevant.

Aldrig:

Janne Andersson
Rutinerad räv som spelar en ganska enkel fotboll och som bekant har ett tungt SM-guld i bagaget, men det räcker inte på långa vägar. Vi alla vet hur nyckfull och jämn allsvenskan är, det krävs oftast inte jättemycket för att ett lag ska kunna överraska.

Pelle Olsson
Nanne Bergstrand-light

Andreas Alm/Micke Stahre/Rikard Norling
Vet inte varför dessa dyker upp emellanåt i diskussioner som denna. Finns bara ett svar här: Nej.
Senast redigerad av mushymushy 2016-02-01 kl. 09:38.
Citera
2016-02-01, 09:21
Medlem
Cambijaos avatar
Bra att Hamrén ger förbundet tid att hitta en ersättare. Förhoppningsvis gör förbundet en bra analys och studie innan de plockar in någon. Jag ser gärna Jörgen eller att man plockar upp Håkan.
Citera
2016-02-01, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cambijao
Bra att Hamrén ger förbundet tid att hitta en ersättare. Förhoppningsvis gör förbundet en bra analys och studie innan de plockar in någon. Jag ser gärna Jörgen eller att man plockar upp Håkan.
Precis. Nyckel blir här att ha en tydlig (och realistisk) bild över vad förbundet vill att landslaget ska vara. Vad är realistiskt för Sverige att sikta på? Vad är realistiska förväntningar att ha på spelet? Ska vi ha fokus på ett kollektivt och organiserat landslag eller ska vi promota offensiv, passningsfotboll osv. (Jag personligen föredrar att landslaget spelar en mer cynisk, försvarsinriktad fotboll)
Citera
2016-02-01, 10:16
Medlem
Busstations avatar
Ser gärna att Håkan Ericsson tar över posten. Sverige behöver vara ett hårt arbetande kollektiv för att kunna utmana de större nationerna, bevisligen går det inte att spela "skön" fotboll med mediokra spelare och hoppas att det löser sig. Bevisligen har Håkan lyckats nöta in detta i U21-truppen och jag tycker han känns som ett givet förstahandsval för förbundet.

Perfekt för att skola in nya spelare i det behövande generationsbytet också.
Citera
2016-02-01, 10:48
Medlem
Steff83s avatar
Tycker nog Håkan Eriksson känns som en naturlig ersättare. Finns i förbundet..kämpat på länge där bra. Har koll på spelarna redan.
Senast redigerad av Steff83 2016-02-01 kl. 11:02.
Citera
2016-02-01, 10:54
Medlem
Spelar ingen roll vem som kommer efter Hamrén, folk kommer vara missnöjda att vi inte tar medalj i mästerskapen i alla fall, samt att den nya spelaren som gjorde 3 mål 2 matcher i rad inte är given i startelvan.

Eller att vi inte plockar in den nya mittbacken med dubbla medborgarskap. Eller att vi inte har fasta spelare i startelvan. Eller att vi inte prövar mer i startelvan. Eller att vi spelar för tråkig fotboll, in med någon ny! Eller förresten, ta tillbaka han som spelade så tråkig fotboll, då fick vi vara med i VM i alla fall!!

Efter att vi missat VM2018 så kommer folk skrika på en ny lagledare i alla fall.
Citera
2016-02-01, 13:25
Medlem
Socialkonservativs avatar
Vad har Henrik Larsson egentligen för tränarmeriter som motiverar att varenda svensk fotbollsexpert vill ha honom som förbundskapten?

En femteplacering i superettan med Landskrona som bästa placering? Eller en åttondeplats som bäst i allsvenskan med Helsingborg?

Tycker det är väldigt märkligt.
Citera
2016-02-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Vad har Henrik Larsson egentligen för tränarmeriter som motiverar att varenda svensk fotbollsexpert vill ha honom som förbundskapten?

En femteplacering i superettan med Landskrona som bästa placering? Eller en åttondeplats som bäst i allsvenskan med Helsingborg?

Jag delar din uppfattning som bekant. Det är bara diffusa och spekulativa argument som hans spelarmeriter, att han spelat under Sir Alex mfl och liknande. Allt det där gagnar honom säkert men det handlar om att få ut det i sitt tränarskap och det har han inte riktigt visat på en tillräckligt hög nivå.

Jag tror Henke kan nog bli en bra tränare på sikt, men tränarskapet är något som blir bättre med åren. Jag tar hellre Henke, 54, eller rentav 64, än Henke, 44, som förbundskapten.
Citera
2016-02-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ

Ser gärna Henke som förbundskapten i framtiden om han utvecklas som tränare, tror vi kommer få se honom träna Celtic en period först. Han har nu tränat Landskrona, Falkenberg och Helsingborg. Bästa placering får väl ses med Falkenberg 2014 som klarade sig kvar i allsvenskan. Inga fiaskon, men heller inga succéer. Lite mer kött på benen bör man ha om man ens ska bli påtänkt jobbet som förbundskapten såklart.

Håkan Ericsson känns såklart som det mest naturliga, frågan är väl om han själv vill? Lennartsson känns i nuläget som ett okej val.
Stuart Baxter har ju erfarenhet från landslagsfotboll innan, och känner till Sverige väl.
Bör väl kunna finnas en del norska och danska alternativ också?

För mig står det mellan de två förstnämnda, har svårt att se jobbet gå till någon annan.

Hur länge har Peter Wettergren kontrakt med FCK? Skulle kanske passa bra som assisterande till Håkan eller Jörgen.

Nåja, så länge förbundet prioriterar kompetens före någon media-kelgris till populist är jag nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in