Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Det beror helt på vilket jobb du har. Om ditt jobb är att sitta vid datorn och skicka iväg beställningar eller om det är att sitta i kassan och träffa massor av människor hela dagarna så är det väldigt olika smittrisk.
Ja det verkar vara ett rimligt antagande, speciellt om man kan jobba hemmifrån (det gör ju många som sitter vid dator som gör), är det rimligt att en person som sitter i kassan 40h löper större risk än någon som sitter i kassan 32h att smittas ?
eller säg någon sitter i kassan 300h vs någon som sitter i kassan 360h?
Jag tror absolut att ju längre tid du uppehåller dig i en potentiell risksituation , ju högre är sannolikheten att möta någon som bär på covid-19
Det är nånstans här jag inte följer ditt resonemang kring mörkertal och kvinnor testar sig inte osv kommer in i bilden, visst det är ont om data, men den som finns pekar vad jag kan se på att män smittas i högre utsträckning (av någon anledning) och kvinnor är mer benägna att testas.
Det kanske är tvärtom i sverige?
i slutändan är dock mortalitetn högre bland män, och vad jag kan hitta stöd för är att fler män än kvinnor är smittade=fler män än kvinnor dör.
Men jag tar gärna emot andra teorier. men det får ju finnas nån sort rimlighet eller sannolikhet i det, annars kan jag lika gärna välja på nån av konspirationsnissarnas i alternativa teorier tråden, eller bland de religösa nissarnas.
Citat:
Du har inte någonstans skrivit att dessa 5,5 timmar gäller enbart inom vården. Om du har dragit ut nåt snitt rent allmänt så spelar det väldigt stor roll vilket jobb det handlar om JA.
Många män träffar betydligt färre människor i sina yrken eftersom män i allmänhet arbetar mer på arbetsplatser där man sysslar med annat än att utbilda eller vårda människor.
Det är siffror från scb baserd på förvärvsarbetande personer i sverige. så det är i snitt mellan män och kvinnor.
Det finns mer djupgående siffror hos scb, tex så är frånvaron högre i statliga resp komunal sektorn, än i den privata.
men jag tror absolut att människor som jobbar i coop kassan löper högre risk än de som viltvårdare.
Men att kvinnor som grupp löper större risk att smittas än män som grupp har jag fått 0 förklaring på (och de siffror jag tagit del av, inte personlig åsikter, tro och konspirationer, pekar på att kvinnor löper mindre risk för att smittas, och då givetvis att dö. (även om främst gamlaingar dör, det är ju trots allt bara en elak influensa , inte ebola)