2020-04-16, 17:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
även de jobbar 20% mindre.
Kan vi tro att deras arbetstid uppfylls av oavlönat arbete till familjens bästa.
De borde naturligtvis lämna detta jobb till mannen.
Citera
2020-04-16, 17:23
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Är det inte rimligt så får du gärna förklara varför. dödstalen tyder ju på att fler män än kvinnor blir smittade.

Där det finns (volym) statestik (och kön noterat) Är det så.

Och ja , en person bara är på jobbet 4 dar i veckan kommer löpa högre risk att smittas än sin kolega som är där 5 dar. eller har jag missat något som inte existerar bara i din hjärna/hjärta ?

Det beror helt på vilket jobb du har. Om ditt jobb är att sitta vid datorn och skicka iväg beställningar eller om det är att sitta i kassan och träffa massor av människor hela dagarna så är det väldigt olika smittrisk.

Du har inte någonstans skrivit att dessa 5,5 timmar gäller enbart inom vården. Om du har dragit ut nåt snitt rent allmänt så spelar det väldigt stor roll vilket jobb det handlar om JA.
Många män träffar betydligt färre människor i sina yrken eftersom män i allmänhet arbetar mer på arbetsplatser där man sysslar med annat än att utbilda eller vårda människor.
Citera
2020-04-16, 17:25
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja han tror att män som jobbar på tex verkstad är mer utsatta för smittan än vad sjuksköterskorna som jobbar med covid-19 patienterna är. För att män jobbar 5,5 timmar mer per vecka än kvinnor. Slutledningsförmågan is strong in this one.

Föga förvånande hänger Lord Wanker på, bara han får spy sin dagliga dos förakt åt en kvinnas håll.

Haha ja det är ta mig fasen helt sanslöst.
Det är så att klockorna stannar..
Citera
2020-04-16, 17:30
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Sweet, då behöver ju sjuksköterskorna och adam alsing inte oroa sig... de jobbar ju... (adam givetvis mer men endå)

Jag pratar om smittade , inte döda, att dö är en potentiell konsekvens av smittan, fler män dör för att fler män är smittade.

Och ja , jag jämför 2 sjuksköterskor, eller ännu bättre läkare. de är ju ca 50/50 inom vården (eller ska vi säga 40/60 baserade på att kvinliga läkare i snitt softar hemma med netflix på onsdagar, varje vecka...

Här gör du ett påstående som följer:
Fler män dör för att fler män är smittade

Du uttrycker dig som att detta är faktum. Vet du detta? Eller sitter du här och sprider falsk information?
Om du VET det så får du lägga fram något underlag.

Jag har nämligen läst helt annat, till exempel att män har fler receptorer av den sort som är viruset f
"fäster till" eller hur man nu ska uttrycka det.
Dessutom var det fler män som dog i spanskan, svininfluensan m.fl stora influensor som härjat.
Ah, det måste vara de där 5,5 timmarna arbete du pratar om...din sanslösa idiot
Citera
2020-04-16, 17:32
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Är det inte rimligt så får du gärna förklara varför. dödstalen tyder ju på att fler män än kvinnor blir smittade.

Där det finns (volym) statestik (och kön noterat) Är det så.

Och ja , en person bara är på jobbet 4 dar i veckan kommer löpa högre risk att smittas än sin kolega som är där 5 dar. eller har jag missat något som inte existerar bara i din hjärna/hjärta ?
Om man är på jobbet sex dar i veckan, men jobbar två timmar om dagen, hur blir risken?
Är risken helt korrelerad med tiden på jobbet?
Citera
2020-04-16, 17:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ingen aning. Googla eller fråga dem som jobbar inom vården.

- "Hej, jag är en vanlig svenne banan som har en fråga till er som jobbar med covid-19 patienterna. Jag läste att män jobbar 5,5 timmar mer per vecka. Innebär det att de manliga sjuksköterskorna utsätts mer för smittan än de kvinnliga sjuksköterskorna?"

- "Vadå vad menar ni med att viruset inte fungerar på det viset? Innebär det att viruset är radikalfeministiskt?"

Hahaha snälla gå och fråga.
😂😂😂

Därtill är det väldigt mycket färre män som arbetar som sjuksköterskor, så det hela faller på så många fronter att hälften kunde vara nog.
Citera
2020-04-16, 17:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Kan vi tro att deras arbetstid uppfylls av oavlönat arbete till familjens bästa.
De borde naturligtvis lämna detta jobb till mannen.

oklart, 1 timme är ju diskrepensen i vab och föräldradagar, (1,6h/v kvinnior och 0.6h/v män)

Sen är singeelhushåll den största "familje"-gruppen i sverige. men det är klart kvinnor som grupp (även som singlar) städar mer i hemmet.

Men det blir väll lite som med skillnaden i arbetestimmar antar jag, kvinnor som grupp är kanske mindre effektiv eller latare, har inte titta efter någon studie som syftar till att bedömma resultat av resp aktivtet.
så får väll svara kanske är det bättra att lämna det till mannen ,

här hemma kör vi frammförallt updelning baserad på vad vi är överns om att vad resp person är bäst på, eller så hjälps vi åt.
Citera
2020-04-16, 17:37
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om man är på jobbet sex dar i veckan, men jobbar två timmar om dagen, hur blir risken?
Är risken helt korrelerad med tiden på jobbet?

Det verkar även vara helt ovidkommande vad man arbetar med och det är det mest konstiga av allt.
Varenda en borde förstå att en dator smittar mindre än gamlingar på ålderdomshemmet eller patienter på sjukhuset. Eller en klass med skolbarn.
Citera
2020-04-16, 18:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
oklart, 1 timme är ju diskrepensen i vab och föräldradagar, (1,6h/v kvinnior och 0.6h/v män)

Sen är singeelhushåll den största "familje"-gruppen i sverige. men det är klart kvinnor som grupp (även som singlar) städar mer i hemmet.

Men det blir väll lite som med skillnaden i arbetestimmar antar jag, kvinnor som grupp är kanske mindre effektiv eller latare, har inte titta efter någon studie som syftar till att bedömma resultat av resp aktivtet.
så får väll svara kanske är det bättra att lämna det till mannen ,

här hemma kör vi frammförallt updelning baserad på vad vi är överns om att vad resp person är bäst på, eller så hjälps vi åt.
Vab och föräldradagar. Kanske inte så stor skillnad.
Men planera maten, klä på barnen och fylla ryggan med rätta kläder
Citera
2020-04-16, 18:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det beror helt på vilket jobb du har. Om ditt jobb är att sitta vid datorn och skicka iväg beställningar eller om det är att sitta i kassan och träffa massor av människor hela dagarna så är det väldigt olika smittrisk.

Ja det verkar vara ett rimligt antagande, speciellt om man kan jobba hemmifrån (det gör ju många som sitter vid dator som gör), är det rimligt att en person som sitter i kassan 40h löper större risk än någon som sitter i kassan 32h att smittas ?
eller säg någon sitter i kassan 300h vs någon som sitter i kassan 360h?
Jag tror absolut att ju längre tid du uppehåller dig i en potentiell risksituation , ju högre är sannolikheten att möta någon som bär på covid-19

Det är nånstans här jag inte följer ditt resonemang kring mörkertal och kvinnor testar sig inte osv kommer in i bilden, visst det är ont om data, men den som finns pekar vad jag kan se på att män smittas i högre utsträckning (av någon anledning) och kvinnor är mer benägna att testas.

Det kanske är tvärtom i sverige?

i slutändan är dock mortalitetn högre bland män, och vad jag kan hitta stöd för är att fler män än kvinnor är smittade=fler män än kvinnor dör.

Men jag tar gärna emot andra teorier. men det får ju finnas nån sort rimlighet eller sannolikhet i det, annars kan jag lika gärna välja på nån av konspirationsnissarnas i alternativa teorier tråden, eller bland de religösa nissarnas.

Citat:
Du har inte någonstans skrivit att dessa 5,5 timmar gäller enbart inom vården. Om du har dragit ut nåt snitt rent allmänt så spelar det väldigt stor roll vilket jobb det handlar om JA.
Många män träffar betydligt färre människor i sina yrken eftersom män i allmänhet arbetar mer på arbetsplatser där man sysslar med annat än att utbilda eller vårda människor.

Det är siffror från scb baserd på förvärvsarbetande personer i sverige. så det är i snitt mellan män och kvinnor.

Det finns mer djupgående siffror hos scb, tex så är frånvaron högre i statliga resp komunal sektorn, än i den privata.

men jag tror absolut att människor som jobbar i coop kassan löper högre risk än de som viltvårdare.
Men att kvinnor som grupp löper större risk att smittas än män som grupp har jag fått 0 förklaring på (och de siffror jag tagit del av, inte personlig åsikter, tro och konspirationer, pekar på att kvinnor löper mindre risk för att smittas, och då givetvis att dö. (även om främst gamlaingar dör, det är ju trots allt bara en elak influensa , inte ebola)
Citera
2020-04-16, 18:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det var en retorisk fråga till dig, fortsätt undvika den.

googles sökmotor kommer spotta fram den här tråden så snart den är indexerad.

Jag vände mig till vården men det visade sig att det bara var män som jobbade, de menade på att de har ett jobb att sköta och är underbemmanade ... så tydligen är netflixday torsdagar... how knew..

Det var det säkert, alltså en retorisk fråga, den var korkad i vilket fall.

Konstigt, jag var på sjukhusområdet idag och såg bara kvinnor i vita rockar. De sa samma som sina manliga kollegor som du stötte på. Då kanske det ändå är fredagar som kvinnliga läkare och sjuksköterskor tittar på Netflix. Hmm...... Detta måste vi analysera i flera timmar.

Citat:
Hmm, har du någon källa på det, om du nu inte syftar till att penetration av vaginor är definitionen av övergången från pojke till man.... (det är ju en ganska... smal definition som nog bara pojkar håller med om)

Jag har inte läst någon studie som gjort din kopplingen, däremot så är frånvaron av fäder ett stort problem för pojkar. (även för flickor givetvis)

Citera
2020-04-16, 18:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Här gör du ett påstående som följer:
Fler män dör för att fler män är smittade

Du uttrycker dig som att detta är faktum. Vet du detta? Eller sitter du här och sprider falsk information?
Om du VET det så får du lägga fram något underlag.

Jag har nämligen läst helt annat, till exempel att män har fler receptorer av den sort som är viruset f
"fäster till" eller hur man nu ska uttrycka det.
Dessutom var det fler män som dog i spanskan, svininfluensan m.fl stora influensor som härjat.
Ah, det måste vara de där 5,5 timmarna arbete du pratar om...din sanslösa idiot

Det stämmer
Fler män dör ja. de siffor jag tagit del av där kön finns uppgivet så är fler män än kvinnor smittade Ja.

Jag ser ingen anledning att misstro den informationen, den verkar rimlig.

Absolut kan där finnas bilogiska skäl till att män dör i högre utsträckning än kvinnor (har inte själv läst recpetroer teorin som du hänvisar till) .

Om inte annat så finns det välgrundande evulutionära aspekter att kvinnor är renligare ("äckeltröskel" fritt översatt) än män.

Kvinnor förvärvsarbetar mer idag än 1910-20 tal, även sant för 2009 vs nu. så om andel män som dog vs kvinnor jämnas ut så stärker det antaganddet om att tid i arbete ökar smittorisken och då givetvis även mortalitetn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in