2020-04-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det stämmer
Fler män dör ja. de siffor jag tagit del av där kön finns uppgivet så är fler män än kvinnor smittade Ja.

Jag ser ingen anledning att misstro den informationen, den verkar rimlig.

Absolut kan där finnas bilogiska skäl till att män dör i högre utsträckning än kvinnor (har inte själv läst recpetroer teorin som du hänvisar till) .

Om inte annat så finns det välgrundande evulutionära aspekter att kvinnor är renligare ("äckeltröskel" fritt översatt) än män.

Kvinnor förvärvsarbetar mer idag än 1910-20 tal, även sant för 2009 vs nu. så om andel män som dog vs kvinnor jämnas ut så stärker det antaganddet om att tid i arbete ökar smittorisken och då givetvis även mortalitetn

Man blir ju smittad när man handlar och andra aktiviteter som inte är sysselsättning på arbetsmarknaden.

Dessutom tror jag man kan säga att kvinnor i hög grad arbetar i riskyrken för smitta*, och det är nog tur då de verkar vara motståndskraftigare mot luftvägsinfektioner.

Killar blir sjukare av flunsa och förkylningar, det har många märkt. Även om kvinnorna tycker vi är löjliga ibland.

Kassörskor, hemtjänst, skolor osv... kvinnor jobbar med människor = ökad smittrisk.
Citera
2020-04-16, 18:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Om man är på jobbet sex dar i veckan, men jobbar två timmar om dagen, hur blir risken?
Är risken helt korrelerad med tiden på jobbet?

Intressant vinkel. men nej, det tror jag inte, en person som jobbar 12h/v bör som regel ha en lägre sannolikhet än en kollega som jobbar 32h, eller för den delen 27h fördelat över 6dagar.
Citera
2020-04-16, 18:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Intressant vinkel. men nej, det tror jag inte, en person som jobbar 12h/v bör som regel ha en lägre sannolikhet än en kollega som jobbar 32h, eller för den delen 27h fördelat över 6dagar.
Tror du inte det påverkar hur mycket folk man träffar under tiden?
Citera
2020-04-16, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vab och föräldradagar. Kanske inte så stor skillnad.
Men planera maten, klä på barnen och fylla ryggan med rätta kläder

Undrar du vem som gör det bäst / mest i mitt hushåll?

Jag har svårt att se hur "hemmarbetet" påverkar risken att smittas av coronviruset. det har inte varit på tapeten vad jag läst/hört i "coronkrisen"
Citera
2020-04-16, 19:11
Medlem
Citat:
Ja det verkar vara ett rimligt antagande, speciellt om man kan jobba hemmifrån (det gör ju många som sitter vid dator som gör), är det rimligt att en person som sitter i kassan 40h löper större risk än någon som sitter i kassan 32h att smittas ?
eller säg någon sitter i kassan 300h vs någon som sitter i kassan 360h?
Jag tror absolut att ju längre tid du uppehåller dig i en potentiell risksituation , ju högre är sannolikheten att möta någon som bär på covid-19

Det är nånstans här jag inte följer ditt resonemang kring mörkertal och kvinnor testar sig inte osv kommer in i bilden, visst det är ont om data, men den som finns pekar vad jag kan se på att män smittas i högre utsträckning (av någon anledning) och kvinnor är mer benägna att testas.

Det kanske är tvärtom i sverige?

i slutändan är dock mortalitetn högre bland män, och vad jag kan hitta stöd för är att fler män än kvinnor är smittade=fler män än kvinnor dör.

Men jag tar gärna emot andra teorier. men det får ju finnas nån sort rimlighet eller sannolikhet i det, annars kan jag lika gärna välja på nån av konspirationsnissarnas i alternativa teorier tråden, eller bland de religösa nissarnas.

Det är siffror från scb baserd på förvärvsarbetande personer i sverige. så det är i snitt mellan män och kvinnor.

Det finns mer djupgående siffror hos scb, tex så är frånvaron högre i statliga resp komunal sektorn, än i den privata.

men jag tror absolut att människor som jobbar i coop kassan löper högre risk än de som viltvårdare.
Men att kvinnor som grupp löper större risk att smittas än män som grupp har jag fått 0 förklaring på (och de siffror jag tagit del av, inte personlig åsikter, tro och konspirationer, pekar på att kvinnor löper mindre risk för att smittas, och då givetvis att dö. (även om främst gamlaingar dör, det är ju trots allt bara en elak influensa , inte ebola)
Du verkar tro att människor som känner sig lite förkylda kan boka tid för att testa sig, i verkligheten testas bara de som visar symtom och som vårdas av andra eller som jobbar på arbetsplats där man vårdat andra .
Självklart löper de som är nära många människor större risk att smittas än den som jobbar på ett kontor med eget arbetsrum .
Citera
2020-04-16, 19:33
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Ja din idiot, jag frågade vad han argumenterar för. Hur du alltid lyckas uppfatta allting fel är ett fenomen i sig självt.
Jo klappmongo, han säger att ju mer man är ute och jobbar, desto större är risken att drabbas.
Att din autopilot säger att män inte kan vara offer för att det är kvinnors roll låter dig inte begripa det. Inte ens på fem försök.
Citera
2020-04-16, 19:35
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man blir ju smittad när man handlar och andra aktiviteter som inte är sysselsättning på arbetsmarknaden.

Dessutom tror jag man kan säga att kvinnor i hög grad arbetar i riskyrken för smitta*, och det är nog tur då de verkar vara motståndskraftigare mot luftvägsinfektioner.

Killar blir sjukare av flunsa och förkylningar, det har många märkt. Även om kvinnorna tycker vi är löjliga ibland.

Kassörskor, hemtjänst, skolor osv... kvinnor jobbar med människor = ökad smittrisk.
Självklart tycker de att män är löjliga och vem fan vill ha män som dör av minsta lilla virusinfektion?
Förresten drabbas kvinnor ändå värst av detta, fast 3 av 4 som dör är män.
Citera
2020-04-16, 19:37
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja han tror att män som jobbar på tex verkstad är mer utsatta för smittan än vad sjuksköterskorna som jobbar med covid-19 patienterna är. För att män jobbar 5,5 timmar mer per vecka än kvinnor. Slutledningsförmågan is strong in this one.

Föga förvånande hänger Lord Wanker på, bara han får spy sin dagliga dos förakt åt en kvinnas håll.
Snyggt tolkat, men du snubblar lite.
De som jobbar på verkstad, om nu någon överhuvudtaget nämnt dem möter inte sina kunder med overheadfilm över ansiktet fäst med gummiband, för det finns inte en syförening i hela världen som tillverkar något åt skitiga vita män.
Jag nämnde taxi och dörrvakt, men du kan ta busschauffören också om du vill.
Citera
2020-04-16, 19:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jo klappmongo, han säger att ju mer man är ute och jobbar, desto större är risken att drabbas.
Att din autopilot säger att män inte kan vara offer för att det är kvinnors roll låter dig inte begripa det. Inte ens på fem försök.

Ja han skulle stannat där, resten är bara mos.

Resten av ditt inlägg är ditt sedvanliga kvinnoföraktande svammel.
Citera
2020-04-16, 19:46
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja han skulle stannat där, resten är bara mos.

Resten av ditt inlägg är ditt sedvanliga kvinnoföraktande svammel.
Inte ens de allra kortaste inläggen lyckas du tolka utan att få det helt fel.
Det finns inget kvinnoförakt där.
Kritik mot feministisk propaganda, absolut.
Citera
2020-04-16, 19:52
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Snyggt tolkat, men du snubblar lite.
De som jobbar på verkstad, om nu någon överhuvudtaget nämnt dem möter inte sina kunder med overheadfilm över ansiktet fäst med gummiband, för det finns inte en syförening i hela världen som tillverkar något åt skitiga vita män.
Jag nämnde taxi och dörrvakt, men du kan ta busschauffören också om du vill.

Nääää jag tror innnnnte mina örroooonnn???!!!!! Finns det ingen syförening som tillverkar något åt skitiga vita män????!!!!!! Nä nu jääävlar är måttet rågat!!!!! Ska jag ge dom på käften??!!!!! Nu jävlar hänger smockan i luften!!!!!

Hämnas du på dina golddiggers så gör jag upp med syföreningarna, så här får det fan inte gå till!
Citera
2020-04-16, 19:53
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Inte ens de allra kortaste inläggen lyckas du tolka utan att få det helt fel.
Det finns inget kvinnoförakt där.
Kritik mot feministisk propaganda, absolut.

Det kan du ju inbilla dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in