2022-09-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Skörda och ta hand om är det som upptar dagarna nu, förrådet ska fyllas till bristningsgränsen och Ica kan glömma mig som kund ett bra tag framöver dels för sina oskäligt höga priser. Man vart ju glad när de redovisa Q2 rapporten, mer vinst upp ca:7% under Q2, 34 miljarder + osv, så det går bra nu kräma ut kronor och skylla på el, bensin, krig och fan vet vad.

Nåja min inköpslista mager med smör, ost, grädde, toapapper, tvätt och diskmedel och sen i princip inget mer. Skulle kunna strunta i smör och grädde, toapapper kan bytas mot röv dusch, men kör åt andra hållet istället för handla nära på Ica och besöker Willys eller Lidl istället.

Nåja nog härjat om butiker som man knappt behöver längre. I kväll har jag lagt kräftburar, vart 70 st burar som ska vittjas imorgon tidigt. Brukar vänta till slutet aug början september då honor fått rom i sig istället för köra i början på aug. Räknar med några hundra kräftor av skaplig storlek och sen får de gå av sig en dag eller två innan de kokas. Inte mycket mat men mer trevligt kunna ta fram under året. Sen försvinner mer än hundra kräftor redan till helgen då kräftskiva är planerad med familj.

Fåren jag skaffa börjar se skabbiga ut så det är dax för höstklippning, nått jag aldrig gjort men vad fan vad kan gå fel, man har ju rakat sig på huvudet sen lumpen och vad är skillnaden egentligen? Sen får de gå ett tag till och sen blir det slakt. Har bestämt ta ett först och spar den andra till senare. Har tyvärr inte ordnat med massa hö och mat för ha den över vintern så får se hur länge den får va kvar men plan äta en, spara en. Sen vad fan gör jag av ullen? Visst karda, spinna och göra tråd kan man så klart men inte riktigt något jag planerat för, får nog bli spara så länge.

Bikupa har jag också plundrat på honung, vart lite över 30 kg grovt skattat då jag inte vägt det men räknat burkar så på ett ungefär. Får se om min plan göra mjöd längre fram blir verklighet, just nu lite för mycket och görande skörd och allt annat.

Förutom grönsaker har äpplen, päron börjat mogna och de tidiga sorterna. Dessa äts nu, görs paj på, läggs in och då mest päron, mos har kokats. Sen bara vänta på de senare sorterna dessa ska jag försöka äta och lagra så länge som möjligt. Ska prova ha i vanlig äppellåda av trä, en där jag slår in i silkespapper för varje frukt då rutten frukt smittar frukt som ligger bredvid, men med papper på slipper man att en dålig frukt förstör fler andra. Men summerar man par äpplen om dagen håller svälten borta, kanske därför så många äldre hus oftast har gamla äppelträd på tomten? De visste förr när man var mer självförsörjande att äpplen var av vikt ha.
Grattis till din stora skörd. Istället för att slänga överskottet till grisarna så kan du byta eller sälja till en granne eller någon annan för att t.ex. få mjölk, som du kan göra smör och grädde av.
Citera
2022-09-01, 19:16
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsmaggan
Grattis till din stora skörd. Istället för att slänga överskottet till grisarna så kan du byta eller sälja till en granne eller någon annan för att t.ex. få mjölk, som du kan göra smör och grädde av.
Visst ger jag bort till barn och deras familjer men även till grannar och speciellt de som hjälpt mig och sen några gamlingar i ”byn” brukar jag kasta åt någon påse så jag försöker minimera svinn. Men tyvärr så ramlar äpplen och blir stötta, en del grönsaker som gurka blir förväxta osv, detta brukar jag skicka ut i skogen på åtelplats.

Förr däremot skickade jag det som var kvar av konserver inför nya skörden var på ingående, det var rent slöseri samt ur överlevnadssynpunkt även dumt om skörd slår fel några år. Så här mitt motto att spara samt se hur länge en burk med ex bönor håller sig, är det 2 år eller 5 år? Vet inte, däremot har jag läst om konserver man hittat gamla som satan 40-50 år och dessa var helt ok äta.

Det optimala vore om man kunde hitta en perfekt balans mellan det man producerar och vad som man förbrukar, men antar det är en utopi omöjlig uppnå pga väder och vind och därmed olika förutsättningar varje år, märks tydligt på frukt, kallt och jävligt vid blomning liten skörd men större frukt och tvärtom.

Har idag tyvärr ingen av de som jag valt närma mig som närboende som har kor, de satsar på spannmål, en har en jävla massa höns osv. Finns däremot gårdar lite längre ifrån där de har kor men där har jag valt inte lära känna dem så bra än.

Vill av naturliga skäl hålla mig lite vid sidan och att folk tror man odlar för skojs skull mest och är ”stadsbon” som flyttat till landet och leker lite Mandelman vid sidan om. Det folk vet idag är typ det och att jag jobbar hemifrån så antar de snackar om att man håller på med någon data eller något. Men som sagt håller låg profil och enda ggr man egentligen träffar många är under älgjakt, men det en annan sak då man bidrar med areal så fler djur får fällas.

Har dock haft lite planer på utvidga ev prata med fler, kanske stå på torget på våren och sälja lite plantor och lite skörd på hösten. Men avslöja att jag är en prepper och i princip självförsörjande vore ett misstag ifall skiten träffar fläkten en dag.

Men som du skriver, ingen dum idé idka byteshandel, har vart inne på själv skaffa ko men ryggat då det kommer kräva massa jobb och jag har ingen erfarenhet sen tidigare av hålla djur. Kanske enklare erbjuda sig arbeta under sådd/skörd och man vill inte ha lön utan kunna ta ut mjölk under året istället. En sådan deal kanske skulle fungera bättre än komma med 50 kg tomater under armen.
Vill som sagt hålla lagom distans till folk.
Citera
2022-09-25, 10:41
Medlem
cacas avatar
Då börjar skördeåret ta slut. Det mesta skördat men det finns potatis, vitkål, grönkål, äpplen mm kvar att ta. Potatis ska provas ha kvar i marken så länge som möjligt för sedan se om de klarar lagring bättre. Har täckt med plast över så den delen inte får massa regn på sig och möglar.

Ett lamm slaktat och smakade väldigt gott. Det andra får gå fram till vintern innan den hamnar på slaktbordet.
Annars har jakten dragit igång och man tillbringar timmar i jakttornet. Har både blivit gris och hjort, men som tidigare bestämt så ska jag jaga väldigt selektivt detta år. Behöver inte allt kött som jag faktist kan skaffa genom jakt så restriktion får råda till fördel för viltstammen.

Annars är det förbereda för nästa år som återstår, en del fröer till ska tas, växthus städas och förberedas, ny vitlök planteras osv. Hönsen ska tillbaka från den mobila anläggning de tillbringat sommaren i och in i hönshuset igen. Så mycket småplock här och där återstår.

På jobb fronten fortsätter jag som konsult ett tag till men känner allt mindre intresse för det. Kommer nog till nästa år tacka för mig för gott och sen leva på besparingar tills jag kan ta pension. Har ju så jag klarar mig ändå livet ut utan pension så varför hålla på är en allt mer växande tanke hos mig.

Med det här livsstilen så klarar jag mig ändå helt ok utan behöva inkomst. Sen är det ju rätt skönt ändå ha kapital när man behöver investera i något.

På investeringsfonden hoppas jag att en intill liggande fastighet runt 30 ha snart blir till salu. Gränsar mot mig bitvis och inte för jag egentligen behöver mer mark men ser vissa fördelar ändå ex djurhållning om jag kommer över den, dels kan jag låta skog växa för ännu mindre insyn mot mig och man säkerställer att det inte byggs något mot gräns mm, mer folk vill man ju inte ha runt sig. Med lite timing kanske den kommer till salu snart då nuvarande ägare sjuk och gammal och barn bor långt ifrån. Kanske man kan ha lite tur att priser rasar innan bara vilket allt tyder på kan vara på gång nu.

Annat som jag tidigare skrivit så kommer jag satsa på ett batteri till (så stort som möjligt) för mer kunna ta till vara på egna elen från solceller. Drömmen här är att i framtiden kanske kunna bara helt oberoende av el från elbolagen. Kommer även komplettera med en mindre vindsnurra för kunna få el produktion även när solen inte lyser. Finns en rad mindre sådana på marknaden och till rimligt pris också, speciellt om man jämför vad batteri mm kostar.
Citera
2022-11-17, 21:34
Medlem
cacas avatar
Då var odlingsåret slut och mat i mängder finns sparat. Fröer tagna för nästa år, vitlök planterad, hönor inne och lammet som sparades lever på lånad tid nu då de förra börjar bli uppäten. Frysar fyllda med vilt från höstens jakt så nu hängs även bössan in. Så 2022 börjas stänga ner och planering för 2023 börjar ta fart.

Det känns man kliver in i den lugna perioden nu vilket känns skönt efter den hetsiga period som hösten faktiskt är med skörd av grödor och ta hand om den, se till få fröer till nästa år, plantera det man ska på hösten som vitlöken mm.

Lite hets är det dock då även frugan börjar gå in för prepping och självförsörjande och kanske hon påverkas av mig, krig i Ukraina eller MSB broschyr om beredskap, vad vet jag. Det senaste projektet från hennes sida är att julen ska bara serveras mat från eget framställt. Helt ok är vi överens om, så imorgon ska jag ut och plocka enris då det ska göras dricka på det istället för köpa julmust till barnen. Drycken blir ju snarlik så det kan jag hålla med om, så det blir ut i skogen i morgon och plocka ene ris! Men riktigt kul att även hon börjar anamma livsstilen trotts hon flytta hit efteråt och fortfarande jobbar sina timmar i veckan.
Själv less på konsulat så avslut och nedläggning av firman hägrar nog under 2023, känner jag/vi behöver inte pengarna då vi har så vi klarar oss ändå. Lägger man till de kostnader man har för leva som vi gör nu så skulle man klara sig jävligt längre tid än man lever. Så 2023 blir tack och hej för mig till avlönat arbete och hoppas frugan vill göra samma.

Annars är väl planering för jul när barn och barnbarn kommer som ligger närmast, inget vi inte kan göra själva ska köpas så blir väl gå på den linjen. Skinka från vildsvin och revbensspjäll finns, färs till köttbullar och för göra korv finns. Sen får man väl röka lite vilt eller fårfiol från andra lammet till julbordet och kanske någon fisk då sill inte är och tänka på. Tja hungriga lär inte vara men lite pyssel på vägen lär det bli med allt från mat till stöpa egna ljus.

Annars om man summerar så ligger odling på bekvämt överskott, kommer bli massor över innan nästa skörd kommer igång 2023 och som jag beskrivit tidigare så är inriktningen spara istället för slänga och in med nytt. Målet satt att ha mat för 5 år sparat och med andra ord år 5 på konserver så åker de ut och ersätts med nytt, ja inte de jag tänker spara för se hur de är år 7, år 10 och så vidare.

Spannmål, jag testa första året men då tog hjorten en hel del och även grisen sin ranson. Tänker nog för 2023 ta upp odla det av det igen och satsa på det istället för skaffa några mer djur, ja 2-3 lamm kanske kan få plats och någon ny höna. Dock tänker jag inte slakta några höns, de får övervintra och med ålder större ägg till nästa år. Kanske man fyller på med några yngre så man får rotation även på dessa fjäderfän.

Har kastat ut aktiverat biokol som jag gjort själv och plöjt ner i marken samt lagt ovan på del av åker, ska bli kul se om det blir skillnad på tillväxt på grödor jag odlar på den delen nästa år, men får väl uppdatera här vart efter ang det projektet.

Säkert 1000 saker jag glömt, men tar upp nästa ggr här.
Citera
2022-11-18, 18:10
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Då var odlingsåret slut och mat i mängder finns sparat. Fröer tagna för nästa år, vitlök planterad, hönor inne och lammet som sparades lever på lånad tid nu då de förra börjar bli uppäten. Frysar fyllda med vilt från höstens jakt så nu hängs även bössan in. Så 2022 börjas stänga ner och planering för 2023 börjar ta fart.

Det känns man kliver in i den lugna perioden nu vilket känns skönt efter den hetsiga period som hösten faktiskt är med skörd av grödor och ta hand om den, se till få fröer till nästa år, plantera det man ska på hösten som vitlöken mm.

Lite hets är det dock då även frugan börjar gå in för prepping och självförsörjande och kanske hon påverkas av mig, krig i Ukraina eller MSB broschyr om beredskap, vad vet jag. Det senaste projektet från hennes sida är att julen ska bara serveras mat från eget framställt. Helt ok är vi överens om, så imorgon ska jag ut och plocka enris då det ska göras dricka på det istället för köpa julmust till barnen. Drycken blir ju snarlik så det kan jag hålla med om, så det blir ut i skogen i morgon och plocka ene ris! Men riktigt kul att även hon börjar anamma livsstilen trotts hon flytta hit efteråt och fortfarande jobbar sina timmar i veckan.
Själv less på konsulat så avslut och nedläggning av firman hägrar nog under 2023, känner jag/vi behöver inte pengarna då vi har så vi klarar oss ändå. Lägger man till de kostnader man har för leva som vi gör nu så skulle man klara sig jävligt längre tid än man lever. Så 2023 blir tack och hej för mig till avlönat arbete och hoppas frugan vill göra samma.

Annars är väl planering för jul när barn och barnbarn kommer som ligger närmast, inget vi inte kan göra själva ska köpas så blir väl gå på den linjen. Skinka från vildsvin och revbensspjäll finns, färs till köttbullar och för göra korv finns. Sen får man väl röka lite vilt eller fårfiol från andra lammet till julbordet och kanske någon fisk då sill inte är och tänka på. Tja hungriga lär inte vara men lite pyssel på vägen lär det bli med allt från mat till stöpa egna ljus.

Annars om man summerar så ligger odling på bekvämt överskott, kommer bli massor över innan nästa skörd kommer igång 2023 och som jag beskrivit tidigare så är inriktningen spara istället för slänga och in med nytt. Målet satt att ha mat för 5 år sparat och med andra ord år 5 på konserver så åker de ut och ersätts med nytt, ja inte de jag tänker spara för se hur de är år 7, år 10 och så vidare.

Spannmål, jag testa första året men då tog hjorten en hel del och även grisen sin ranson. Tänker nog för 2023 ta upp odla det av det igen och satsa på det istället för skaffa några mer djur, ja 2-3 lamm kanske kan få plats och någon ny höna. Dock tänker jag inte slakta några höns, de får övervintra och med ålder större ägg till nästa år. Kanske man fyller på med några yngre så man får rotation även på dessa fjäderfän.

Har kastat ut aktiverat biokol som jag gjort själv och plöjt ner i marken samt lagt ovan på del av åker, ska bli kul se om det blir skillnad på tillväxt på grödor jag odlar på den delen nästa år, men får väl uppdatera här vart efter ang det projektet.

Säkert 1000 saker jag glömt, men tar upp nästa ggr här.

Härlig läsning! Fortsätt skriva om ditt liv, tack!
Citera
2022-11-23, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fan den här tråden får mig att gå och köpa getmjölk.

Måste testas för framtida upplägg.
Sött, fett, gott och DYRT :-)
Citera
2022-11-23, 15:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetotalend
Sött, fett, gott och DYRT :-)

Japp, men jag testade..

Det ÄR ett alternativ helt klart.
Jag vet att man vänjer sig, och det var ” tillräckligt” bra.

Fan så mycket lättare djurhållning oavsett

Bättre än pastöriserad komjölk tyckte jag
Senast redigerad av scoremax 2022-11-23 kl. 15:43.
Citera
2022-11-23, 18:39
Bannlyst
Citat:
Just saft är skitenkelt, ett kg bär, 4-6 dl vatten, 500 g strösocker/liter saft som grund, sen får man ”smaka av” så det blir lagom, 1 krm/liter saft med natriumbensoat.
Istället för att slänga bärmoset som blir över går det bra att äta till gröten eller i smoothie.
Citera
2022-11-24, 09:44
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thetotalend
Istället för att slänga bärmoset som blir över går det bra att äta till gröten eller i smoothie.
Ja det fungerar, själv låter jag spill gå till hönsen då de älskar det!
Citera
2022-12-10, 22:19
Medlem
cacas avatar
Får nr 2 slaktat och det mesta i frysen, en fiol har jag dock kört saltlake på och ska rökas inom kort.
Enbärsdricka gjord och står i källaren inför jul så det mesta klart nu för året.
Alltid lika skönt kunna luta sig tillbaka och anamma att året snart slut och man är i den lugnare perioden.

Planer för nästa år börjar ta fart i huvudet så klart, ska man göra si eller så är ständigt frågan för bli helt självförsörjande, mer gömslen till kräftorna i sjön ska gjutas vet jag. Sen nyfiken som fan på biokolen jag slängde ut om det blir någon skillnad i odlingsresultat och om man då ska göra mer kol?

Får blir det även till nästa år och 2 st ganska lagom till mig och frugan med tanke på kött från jakt också. Vore dock lite intressant föda upp egna får framöver, får (hehe) så klart se om jag ger mig in på den biten. Blir det så kan man lika bra skaffa en tupp också och få en jävla massa kycklingar osv osv.

Men just proteinbiten i form av kött känns som man ändå har koll på. Jagat mindre i år då frys full, fiskat mindre av samma anledning och slaktat mindre hönor då man inte har behov av mer kött för tillfället. Vi är 2 normalt hemma så det går inte åt så mycket ändå. Sen klart hundarna äter fan lika mycket som oss så man kanske ska säga vi är 4 i huset.

På projekt fronten inget nytt, nja sågverk funderas på, sen såg jag på tv någon som byggt en grotta som den bor i genom hugga ur direkt i berget.
Fått lite tankar kring det. Kanske man borde göra samma? Har ju berg på gården som man skulle kunna bygga i. Har ett bergsparti som stuppar 10 meter och ganska plan och sprickfri. Vore fan nice bygga ett bergrum och sen dölja ingång jävligt väl med ex granplanteringar eller liknande osv.

Borde teoretiskt bara vara fixa en borr för berg, spränga med expanderande dynamit eller vad det nu heter. Ut med sten och frakta bort. Sen vidga, bygga ett rum med lagom plats för 2 personer eller hela släkten? Kamin/spis för värme, lager för mat (stort) och vatten mm…. Hmm detta tåls och tänka på och varför inte ha det som projekt under 2023-2024? Tid kommer ju jag ha då jag avvecklar mitt konsult uppdrag.
Sen kunna veta att blir det något skit kan man dra och gömma sig tryggt där och sen bevaka gården så ingen idiot tar den i besittning, dvs bevakning dagtid från håll samt på natt med mörkersikte och en patron i loppet.

Mm den karamellen får jag suga på ett tag.
Senast redigerad av caca 2022-12-10 kl. 22:23.
Citera
2023-01-26, 09:53
Medlem
cacas avatar
Då har de första fröerna satts för driva upp plantor så mat behov för 2023 säkerställs.

Som vanligt är chili först ut men även paprika i jorden, kommer köra en omgång till i med dessa i mitten av februari så det en månad mellan plantorna. Ev testar jag även ett gäng i mitten på mars då jag vill testa resultat från växthuset som stod klart förra året.

Sen följer som vanligt tomat mm, nytt för i år är att jag kommer plantera dessa tidigare också just för växthuset kommer leverera, sen planterar jag som jag brukar i mitten av mars för ”normal” skörd. Det blir med andra ord testa lite för få så lång skörd som möjligt då man nu har ett riktigt växthus mot de tidigare tunnelväxthus i plast, dessa fungerat jävligt bra så de sparas som komplement ifall att.

Risk som jag ser med tidigare plantering är att man får mer rangliga plantor, visst ställa mer kyligt för hämma tillväxten kan man göra men då förlorar man lite vitsen med just plantera tidigt då senare planterade hinner växa ikapp. Är ju en förlängd säsong som är målet med detta i år och inget annat.
Citera
2023-03-05, 16:12
Medlem
cacas avatar
Då var första tomat plantorna planterade och inser att man nu hållit på i 3 år med detta. Låg rätt i tiden kan man väl säga med covid och sen inflation och se till man vart självförsörjande på det mesta.

Nu paprika 100:- i affären, smaklösa tomater och vattning gurka för överpris. Fattar fan inte att folk ens köper skiten, låt Ica handlaren stå där med skiten medan de ruttnar! Slutar folk köpa, vad händer med pris? Gör samma mot butiker, gå ihop och bojkotta Ica en månad eller Willys, med tomma butiker måste de locka med bättre pris och affärer där folk handlar måste sänka för få folk fortsätta handla. Enkelt!

2 gräv upp gräsmattan och odla själva, kör sallad och sätt i omgångar för längre skörd! Tomater och chili, gurka och lägg in, lök och potatis osv, sen kör middag från egna odling par dagar i veckan dvs inget handlas på butik, om en gör det ingen skillnad, om 1 miljon gör det en jävla skillnad. Ingen mark odla på? Kör i krukor där ni kan och spar pengar på varje skörd!

Själv gör jag samma och har inte köpte grönsak på flera år! Samt tar egna fröer så noll kr för det också. Visst kostar lägga in mm men minimalt mot vad folk slänger pengar på idag!

Så dämpar ni inflation och butikers onani ångest höja par 100 priser i veckan!

Efter den pucken släppt så kommer caca även i år köpa 2 får då de bryter av viltköttet lite. Kommer även titta på köpa gris, är dock lite mer tveksam då man lätt skjuter vildsvin så man klarar sig varje år, men vanlig gris lite annan struktur på kött osv. Ni som är bekanta med båda sorter vet vad jag menar.

För övrigt så har gårdslivet på senare tid inneburit klippa träd och buskar. Äpple ska stressas så de ger mer skörd. Björnbär och hallon ska det som gav skörd förra året bort osv. Så en hel del klippande har det blivit på senare tid samt elda upp ris så klart.

Så pyssel och förberedelser är det som präglat tiden just nu, 2023 flämtat en i nacken och snart drar mer jobb igång, men det är välkommet då man har projekt som bygga ytterligare lager med mat, veta om de man sparat ok, och få en rull på allt så man har så man klarar sig ifall….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in