2020-11-10, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Haha 1969 är den röda skönheten ifrån. Fick tag i den då en bekant tipsa om en äldre som nu skulle sälja sin gård och flytta in till stan, var över och frågade vad han ville ha. Han sa 20’ och då fick jag med en hel del saker också samt historia över traktorn som att den totalrenoveras 2003 och sen har han inte använt den speciellt mycket. Går över förväntan bra!
Rena klippet. Dom och volvo från samma tid är i princip outslitliga.
Citera
2020-11-10, 12:27
Medlem
Citat:
Haha 1969 är den röda skönheten ifrån. Fick tag i den då en bekant tipsa om en äldre som nu skulle sälja sin gård och flytta in till stan, var över och frågade vad han ville ha. Han sa 20’ och då fick jag med en hel del saker också samt historia över traktorn som att den totalrenoveras 2003 och sen har han inte använt den speciellt mycket. Går över förväntan bra!
Hur bra det är kan påverkas av hur totalrenoveringen gick till. Om den gick till så att den gamla årsmodellens robusthet bevarades är det bra, men om gamla delar byttes ut mot mindre slitstarka moderna delar är det illa eftersom det gör den beroende av delar som inte håller lika bra som de ursprungliga. Vet du hur renoveringen gick till?
Citera
2020-11-10, 20:11
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Hur bra det är kan påverkas av hur totalrenoveringen gick till. Om den gick till så att den gamla årsmodellens robusthet bevarades är det bra, men om gamla delar byttes ut mot mindre slitstarka moderna delar är det illa eftersom det gör den beroende av delar som inte håller lika bra som de ursprungliga. Vet du hur renoveringen gick till?
Japp gubben hade t.o.m. kvitton kvar från renoveringen och det var originaldelar, kolvar, lager ja alla slitdelar bytta i motor i princip samt en hel del annat. Allt gjort av kamrat till han som arbetat med serva/renovera traktorer och andra jordbruksmaskiner hela livet fram till pension. Så jobbet och delar troligen av toppklass.

Sen användes den inte speciellt mycket per år utan kördes sparsamt och under låg belastning. Enda jag har anmärka på är däck som ser lite torra ut av ålder, men det bara byta till nya och jag har traktor som med största sannolikhet kommer hålla resten av mitt liv. Jag kommer ju inte heller slita tungt med denna utan det blir lättare arbeten och i mindre omfattning på självhushållet.

Skulle den ändå gå sönder så klarar jag nog laga det mesta på den så länge jag får tag på delar bara. Har iofs aldrig skruvat på traktor, men den är så enkel uppbyggd att det kommer inte vara något bekymmer. Jag skruvade en hel del i min ungdomstid då jag köpte olika fordon med fel på som jag fixa till och sen gjorde riktigt bra pengar på när jag sålde. Går inte delar få tag på så vet jag ändå vart det finns fler av samma modell stående, byteshandel eller ta för sig beror på hur krisen ser ut, men delar går alltid fixa.
Citera
2020-11-15, 16:54
Medlem
cacas avatar
Var möte i fredags med ledningsgrupp och det bestämdes att de som kan arbeta hemifrån ska göra det året ut till och börja med, men vi får räkna med en bra bit in på nästa år. Så helgen har gått åt packa bilen med div förnödenheter och idag begav jag mig tillbaka till gården och kom för par timmar sen.

Skönt vara tillbaka till tystnaden och njuta av en whiskey framför brasan som sprakar. Denna gång kommer det inte bli så mycket jobb på gården utan mer ta det lugnt, gå och småfixa, jaga lite osv. Tänker ta tag i övervåning och fixa till nya golv, måla och tapetsera så det blir fint, är väl enda måste för mig just nu.

Mat har jag i överflöd så det blir intressant se hur det blir äta mycket av det jag själv odlat och jagat ihop.

Får väl tacka herr Tegnell för deras riktlinjer, hehe fan inte sant egentligen vara hemma nästan ett år pga Corona, men klart jag ställer upp för förhindra smittspridning och vad det nu mer var!🤪
Citera
2020-11-27, 10:08
Medlem
cacas avatar
Har nu snickrat klart övervåning, vart mer jobb än jag tänkte från början då jag fick rikta om golvet med nya reglar för få det rakt och isolera om då det gamla var sågspån som med åren sjunkit. Men nu övervåning totalt renoverad och klart med även 12 volt uppdragen till lampor.

Upptäckte dock en allvarlig brist då jag installerat solpaneler med batteripack. Hade totalt glömt vatten! Fick komplettera med 12 volts tryckvatten pump. Vart en ny mindre kran i köket samt ledning framdragen till wc. Har inte kopplat in på Wc utan den får ligga där så länge och ifall att el försvinner så kopplar man in ledning till toastol bara. Finns säkert kopplingar köpa så man kan ha den inkopplad med ordinarie vatten men har inte haft tid fixa med det än, men nästa vecka så.

Äter så gott som 100% av mina förråd från odlingen samt det som ligger i frysen från jakt mm. Det jag köper är smör, ägg och lite annat smått. Så nästan helt självförsörjande :-) hade jag vetat hur framtiden sett ut hade jag köpt höns och ev nått annat djur. Men som sagt vet ju inte idag hur länge jag får jobba hemifrån nu i dessa Corona tider. Visste jag det så vore det en helt annan sak så klart.

Ett litet tips till er där ute, prepping överlevnadsboken ser jag dyker upp lite här och där i media just nu. Passa på köp den om ni har lite intresse, den är ok om man vill sätta sig in lite i ämnet överleva...
Citera
2020-11-27, 12:29
Medlem
Citat:
Har nu snickrat klart övervåning, vart mer jobb än jag tänkte från början då jag fick rikta om golvet med nya reglar för få det rakt och isolera om då det gamla var sågspån som med åren sjunkit. Men nu övervåning totalt renoverad och klart med även 12 volt uppdragen till lampor.

Upptäckte dock en allvarlig brist då jag installerat solpaneler med batteripack. Hade totalt glömt vatten! Fick komplettera med 12 volts tryckvatten pump. Vart en ny mindre kran i köket samt ledning framdragen till wc. Har inte kopplat in på Wc utan den får ligga där så länge och ifall att el försvinner så kopplar man in ledning till toastol bara. Finns säkert kopplingar köpa så man kan ha den inkopplad med ordinarie vatten men har inte haft tid fixa med det än, men nästa vecka så.

Äter så gott som 100% av mina förråd från odlingen samt det som ligger i frysen från jakt mm. Det jag köper är smör, ägg och lite annat smått. Så nästan helt självförsörjande :-) hade jag vetat hur framtiden sett ut hade jag köpt höns och ev nått annat djur. Men som sagt vet ju inte idag hur länge jag får jobba hemifrån nu i dessa Corona tider. Visste jag det så vore det en helt annan sak så klart.

Ett litet tips till er där ute, prepping överlevnadsboken ser jag dyker upp lite här och där i media just nu. Passa på köp den om ni har lite intresse, den är ok om man vill sätta sig in lite i ämnet överleva...

Ett litet tips som du kanske har nytta av.
Kolla om du kan köpa en äggkläckare. Det är mycket enklare att se till att man får höns snabbt med kläckare än att låta det ske naturligt. Dessutom kan du planera det på ett helt annat sätt- 21 dagar i kläckare på 37,6 grader, Maxa luftfuktighet de sista 2 dagarna. (jo det står i bruksanvinsningen hur man ska göra)

Dessutom kan man ha sån otur att rovdjur klipper ett helt bestånd, och man står då utan både ägg och kött. Med elektrisk kläckare så har du säkrat upp så mycket du kan på den fronten. Det är dessutom enklare att köpa ett gäng ägg av nån i närheten än att köpa ett helt bestånd höns.

Även om den bara står i ett hörn och samlar damm i flera år och du sen möjligen behöver den så vill jag påstå att det är en rätt bra investering om vi nu ska leka med tanken på teotwawki, el drar den , men inte några löjliga mängder och det hade du ju ändå ordnat.

De finns på granngården, Ryom helautomat för 12 ägg är rätt bra, du kan utan vidare trycka i fler ägg än så om du går med på att vända för hand. I och med "black friday" kostar den 1200 jämfört med 1700 normalt.
Senast redigerad av Throwaway1912 2020-11-27 kl. 12:37.
Citera
2020-11-28, 12:17
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Ett litet tips som du kanske har nytta av.
Kolla om du kan köpa en äggkläckare. Det är mycket enklare att se till att man får höns snabbt med kläckare än att låta det ske naturligt. Dessutom kan du planera det på ett helt annat sätt- 21 dagar i kläckare på 37,6 grader, Maxa luftfuktighet de sista 2 dagarna. (jo det står i bruksanvinsningen hur man ska göra)

Dessutom kan man ha sån otur att rovdjur klipper ett helt bestånd, och man står då utan både ägg och kött. Med elektrisk kläckare så har du säkrat upp så mycket du kan på den fronten. Det är dessutom enklare att köpa ett gäng ägg av nån i närheten än att köpa ett helt bestånd höns.

Även om den bara står i ett hörn och samlar damm i flera år och du sen möjligen behöver den så vill jag påstå att det är en rätt bra investering om vi nu ska leka med tanken på teotwawki, el drar den , men inte några löjliga mängder och det hade du ju ändå ordnat.

De finns på granngården, Ryom helautomat för 12 ägg är rätt bra, du kan utan vidare trycka i fler ägg än så om du går med på att vända för hand. I och med "black friday" kostar den 1200 jämfört med 1700 normalt.
Tack för en bra idé.

Skulle jag veta att jag blir kvar längre tid på gården eller permanent så skulle det vara riktigt intressant att kunna ta fram egna höns. Just nu är det jobba hemifrån pga Corona men vet ju inte hur länge det blir så denna ggr kommer jag inte satsa på egna hönor som jag gjorde i våras. Får se längre fram, men blir det förlängning till efter semester 2021 så kommer jag åtminstående fixa ett gäng hönor igen, men nu avvaktar jag lite.
Citera
2020-11-29, 18:15
Medlem
Roundcubes avatar
Citat:
Tack för en bra idé.

Skulle jag veta att jag blir kvar längre tid på gården eller permanent så skulle det vara riktigt intressant att kunna ta fram egna höns. Just nu är det jobba hemifrån pga Corona men vet ju inte hur länge det blir så denna ggr kommer jag inte satsa på egna hönor som jag gjorde i våras. Får se längre fram, men blir det förlängning till efter semester 2021 så kommer jag åtminstående fixa ett gäng hönor igen, men nu avvaktar jag lite.

Glöm inte potatislandet. Det hjälpte folk att överleva under krigsåren här i sverige när det var dåligt med mat.

Har exprimenterat i år med att odla potäter i en blå plasttunna. Finns mycket vettigt om odling att lära sig på youtube.

Tunnan har 16 "krukor" i sig, och dräneringshål i botten. Jag skar ett jack brett som vinkelslipens kapskiva och böjde sen ut flärpen under snittet med värme för att få en kruka, det blev 16 krukor när man höftat ungefär hur brett spann solen gav under dagen.
Tunnan har endast tittats till under helgerna, och har vart utsatt för en myr-invasion (kanel fick bort myrorna). hade nog lite för näringsrik jord med, och det har vart ett ganska dåligt växtår rent allmänt.
Fick ändå ut runt 4 kg ur tunnan med nästan inget engagemang. sättpotatisen jag satte i tunnan (tre pyttisar i varje kruka) lär ha behövt ungefär femton kvadrat med potatisland i marken. Planen är att att ha ett tiotal tunnor med denna konstruktion.

EDIT : trevlig tråd, och trevligt initiativ. lär kolla här emellanåt.

MVH
Senast redigerad av Roundcube 2020-11-29 kl. 18:18.
Citera
2020-12-01, 05:24
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roundcube
Glöm inte potatislandet. Det hjälpte folk att överleva under krigsåren här i sverige när det var dåligt med mat.

Har exprimenterat i år med att odla potäter i en blå plasttunna. Finns mycket vettigt om odling att lära sig på youtube.

Tunnan har 16 "krukor" i sig, och dräneringshål i botten. Jag skar ett jack brett som vinkelslipens kapskiva och böjde sen ut flärpen under snittet med värme för att få en kruka, det blev 16 krukor när man höftat ungefär hur brett spann solen gav under dagen.
Tunnan har endast tittats till under helgerna, och har vart utsatt för en myr-invasion (kanel fick bort myrorna). hade nog lite för näringsrik jord med, och det har vart ett ganska dåligt växtår rent allmänt.
Fick ändå ut runt 4 kg ur tunnan med nästan inget engagemang. sättpotatisen jag satte i tunnan (tre pyttisar i varje kruka) lär ha behövt ungefär femton kvadrat med potatisland i marken. Planen är att att ha ett tiotal tunnor med denna konstruktion.

EDIT : trevlig tråd, och trevligt initiativ. lär kolla här emellanåt.

MVH
#74 i den här tråden förberedde jag mig på ta upp potatis och det vart runt ett ton potatis. Sparat mycket men även gett bort till barn mm så potatis odlas.

Brukar sätta potatis för tidig skörd i vanliga hinkar. Fyll upp med jord och sen ner med nån potatis. på detta sätt så man får riktigt tidig skörd. Fördelen med detta är man kan lätt bära in dem på kvällen så de står frostfritt och sen ut i solen under dagen. Gjorde så även detta år och de gav bra skörd tidigt.
Men blå plasttunna låter också som ett alternativ, antar den väger nått kg och blir lite tung flytta på om man ska ta in över natten.

En annan snart bortglömd gröda som folk odla massor under kriget var kålrot. Vad jag hört så föråt sig folk på det i princip och den förlorade sin populäritet. Som all kål innehåller den en rad nyttigheter, blir rätt massiv på liten yta och är lättodlad.
Sen kan man göra mer än rotmos, dvs koka med morot, potatis och sen göra mos av. Brukar koka den tärnad tills den mjuknat och sen steka som alternativ till potatis, eller i ugn.

En mycket underskattad och som jag skrev nästan bortglömd gröda.
Citera
2020-12-05, 15:47
Medlem
Jag tackar dig TS för en mycket intressant tråd. Brukar du annars göra saft eller sylt av bären du plockar? Själv har jag aldrig gjort det men är intresserad av att lära mig hur man kokar bra saft. Annars så är ju självhushållning, oavsett nivån, en mycket viktig sak vad kommer till beredskap. Efter Sovjetunionens kollaps blev det ingen hungersnöd eller större "matkravaller" i Ryssland för att de flesta hade sommarställen (Datjan) där de kunde odla grönsaker, frukter, rotfrukter. Man behövde därför inte ständigt oroa sig och så blev myndigheternas börda lättare. Sen bodde ju många också i förorter helt bredvid jordbruk, men det visar i alla fall hur enormt viktigt det är med egen, lokal odling för att undvika okontrollerbar kaos.
Citera
2020-12-05, 22:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hdes
Jag tackar dig TS för en mycket intressant tråd. Brukar du annars göra saft eller sylt av bären du plockar? Själv har jag aldrig gjort det men är intresserad av att lära mig hur man kokar bra saft. Annars så är ju självhushållning, oavsett nivån, en mycket viktig sak vad kommer till beredskap. Efter Sovjetunionens kollaps blev det ingen hungersnöd eller större "matkravaller" i Ryssland för att de flesta hade sommarställen (Datjan) där de kunde odla grönsaker, frukter, rotfrukter. Man behövde därför inte ständigt oroa sig och så blev myndigheternas börda lättare. Sen bodde ju många också i förorter helt bredvid jordbruk, men det visar i alla fall hur enormt viktigt det är med egen, lokal odling för att undvika okontrollerbar kaos.
Tack!
Du har gjort en korrekt reflektion över odlingens betydelse vid olika scenarion, är enda sättet få mat att man kan skapa det själv när ett samhälle kanske ligger nere tillfälligt eller för gott.

Jag gör sylt, saft, gelé, fryser in för använda vid bakning/efterrätter, kokar kräm, torkar mm. Anser det är lika viktigt som kunna odla att man även lär sig ta tillvara på frukt/bär samt kunna spara dessa för konsumeras under året.

Just saft är skitenkelt, ett kg bär, 4-6 dl vatten, 500 g strösocker/liter saft som grund, sen får man ”smaka av” så det blir lagom, 1 krm/liter saft med natriumbensoat.

Koka bär samt mosa med valfritt föremål, sila av med ställning och duk för saft. Ner i kastrull igen och koka upp under omrörning i med socker och natriumbensoat, skumma av och sen ner i rena flaskor.

Håller lätt till nästa säsong i sval källare eller liknande. Vill man vara extra noggrann smälter man paraffin och doppar korken i så man får en helt förseglad kork. Så gjorde mamma när vi var små. Har själv dock fuskat lite med den detaljen, men som sagt inte fått någon flaska än som inte hållit tätt och saften blivit dålig. Men villl man vara säker så...
Citera
2020-12-06, 19:12
Medlem
Citat:

Just saft är skitenkelt, ett kg bär, 4-6 dl vatten, 500 g strösocker/liter saft som grund, sen får man ”smaka av” så det blir lagom, 1 krm/liter saft med natriumbensoat.

Koka bär samt mosa med valfritt föremål, sila av med ställning och duk för saft. Ner i kastrull igen och koka upp under omrörning i med socker och natriumbensoat, skumma av och sen ner i rena flaskor.

Saftmajor finns det annars på mer eller mindre varje loppis och de brukar kosta mellan 10- 100 kronor(ett tag var de nästan så de kastade dom efter en för att bli av med dom) om man nu inte väljer att köpa en ny. Det går ruskigt snabbt att göra saft i en saftmaja.

De är dock rätt osmidiga att förvara resten av året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in