2020-05-17, 12:18
Medlem
scoremaxs avatar
Fan den här tråden får mig att gå och köpa getmjölk.

Måste testas för framtida upplägg.
Citera
2020-05-17, 12:49
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
jag läste lite i tråden, och drog slutsatsen (av egen erfarenhet) att när du bor som du gör, och odlar 200KVM spannmål, så blir inte det bästa utbytet att skörda grödan, utan det blir som att fixa flera hundra kilo kött som lockas dit, alltså tänkte jag föreslå att du skaffade ett vapen, men sedan läste jag att du hade nattsikte, så då antar jag du har den biten löst.

Spannmålen är hyfsat sämst annars att odla, då mjölet är så jävla billigt i affären.
Detta kan lagras Lääääänge, om du vaccumförpackar och säkrar.

använd som sagts dom 200KVM som en viltåker.

Du går verkligen "all in", enligt min åsikt bör du ta det lugnare och låta tiden evolvera fram ditt ställe.

När "Raiders" pratar om att dom minsann skall göra det ena och det andra, så lever dom i villfarelsen att Du sitter mentalt kvar i Sverige 1970, och att dom är i "book of Eli".

Så är det ju absolut inte.

btw:
Investera i en åtelkamera med MMS-Avisering, så dser du omedelbart vad som är i ditt fält och kan minimera betandet medelst lämlig åtgärd.
Dom kostar typ 3 tusen, men det är det värt.

om du nu ämnar följa lagen så kommer generellt sätt Djuren ha käkat upp dina grödor innan jaktsäsongen startar, bara så du vet.
Tack för input.
Det här året är då jag har möjlighet testa gården, Corona och jobba hemifrån gör det ännu mer gynnsamt då man verkligen får tid hålla på. Därav lite all in just nu, framöver kommer endast odlas för ha frö, visst lager etc, växthus kommer ligga i lager och inte användas.

Spannmålet är som sagt även det en test, jag har beräknat 200 kvm ska räcka för mig, foder till höns etc, om det skulle räcka vet jag inte, lärdomen här är att vilt är något man måste ta med i beräkningen kan förstöra ens chanser till överlevnad om allt ställs på sin spets. I ett skarpt läge hade jag givetvis ställt mig på pass och skjutit bort minsta djur som letar sig mot odlingen. Nu lär jag mig istället av det och blir bättre förbered ifall att.

Sen försöker jag kombinera att klara året samt att bygga för framtiden. Ett exempel på det är den del jag planterat äpplen, plommon, körsbär mm samt stängslat in. Den delen kommer i framtiden ge viktig avkastning.

Att ta vara på allt och lagra så man har över en vinter blir också en del. Samt att skapa egen frö odling så man alltid har tillgång till nya fröer.

Mjöl kan man givetvis bunkra. Min tanke är skapa något som helt är oberoende av att affärer finns eller andra människor och över lång tid, kanske min livstid. Därav test med spannmål bland annat.

Kunskapen från det här året kommer jag att ha med mig för livet och det lager jag bygger upp kommer jag veta att detta är verkligen något man behöver.

När jag i höst lämnar gården för leva som vanligt så kommer jag veta en massa om hur man överlever längre tid. Jag kommer fortsätta att odla för säkerställa fröer i lager samt sättpotatis mm. Äpplen och andra bärbuskar kommer kompletteras, skötas osv så att dessa finns ifall att. Det jag köpen in och lägger i lager kommer vara anpassat efter en verklighet och inte något man tror kan vara bra att ha.

Blir ett lärorikt år och sen framöver kommer gården användas som tidigare, sommarstuga och vid jakten. Däremot kommer jag inte låta den växa igen utan hålla efter och se till att om skiten träffar fläkten kan jag snabbt ta mig hit och överleva på det här stället.
Citera
2020-05-17, 12:53
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tack för input.
Det här året är då jag har möjlighet testa gården, Corona och jobba hemifrån gör det ännu mer gynnsamt då man verkligen får tid hålla på. Därav lite all in just nu, framöver kommer endast odlas för ha frö, visst lager etc, växthus kommer ligga i lager och inte användas.

Spannmålet är som sagt även det en test, jag har beräknat 200 kvm ska räcka för mig, foder till höns etc, om det skulle räcka vet jag inte, lärdomen här är att vilt är något man måste ta med i beräkningen kan förstöra ens chanser till överlevnad om allt ställs på sin spets. I ett skarpt läge hade jag givetvis ställt mig på pass och skjutit bort minsta djur som letar sig mot odlingen. Nu lär jag mig istället av det och blir bättre förbered ifall att.

Sen försöker jag kombinera att klara året samt att bygga för framtiden. Ett exempel på det är den del jag planterat äpplen, plommon, körsbär mm samt stängslat in. Den delen kommer i framtiden ge viktig avkastning.

Att ta vara på allt och lagra så man har över en vinter blir också en del. Samt att skapa egen frö odling så man alltid har tillgång till nya fröer.

Mjöl kan man givetvis bunkra. Min tanke är skapa något som helt är oberoende av att affärer finns eller andra människor och över lång tid, kanske min livstid. Därav test med spannmål bland annat.

Kunskapen från det här året kommer jag att ha med mig för livet och det lager jag bygger upp kommer jag veta att detta är verkligen något man behöver.

När jag i höst lämnar gården för leva som vanligt så kommer jag veta en massa om hur man överlever längre tid. Jag kommer fortsätta att odla för säkerställa fröer i lager samt sättpotatis mm. Äpplen och andra bärbuskar kommer kompletteras, skötas osv så att dessa finns ifall att. Det jag köpen in och lägger i lager kommer vara anpassat efter en verklighet och inte något man tror kan vara bra att ha.

Blir ett lärorikt år och sen framöver kommer gården användas som tidigare, sommarstuga och vid jakten. Däremot kommer jag inte låta den växa igen utan hålla efter och se till att om skiten träffar fläkten kan jag snabbt ta mig hit och överleva på det här stället.

Mycket mycket bra upplägg. 👍🏼❤️
Citera
2020-05-29, 08:11
Medlem
cacas avatar
Vart rätt lugna veckor, målat, snickrat lite, arbetat en del och lagt några timmar på rensa ogräs som också skjutit fart i växthus och på åkrar.

Tomatplantor som redan börjat blomma när de förodlades inomhus sitter nu med massa tomater på gång, gick fort när man fick ut dessa i växthuset. Räknar med att kunna plocka första färdiga i nästa vecka. Blir ytterligare en gröda på tallriken samt att jag även ska koka ner en massa till tomatsås, konserverade tomater ska också göras och det ska bli intressant då jag aldrig provat det tidigare. Dels själva processen sen hur dessa klarar sig att lagras.

Tänkte konservera 10 tal burkar och sen prova hur dessa klarar sig över tid, dvs öppna en buk om ett år, nästa vid två år osv.
Citera
2020-06-06, 10:13
Medlem
cacas avatar
Skjutit ett vildsvin förra lördagen, trikin prov ok och grisen har hängt i kylskåp och mörat i veckan, så nu ligger den nedpackad i påsar. Vart ca 20 kg rent kött från en gris på gissningsvis 70kg.
Frun här och bakar tårta nationaldagen till ära, själv marinerat vildsvinskött så idag blir det grillat.

Annars allt planterat som ska planteras och en jävla massa ogräsrensning och vattning tagit vid. Men det växer så det knakar just nu. Annars snickra och måla då tid för detta perfekt.

Tog även de slamsor/fett mm på grisen som vart över och la i sjön, kräftorna ska ha sitt. Har även lagt ner en jävla massa rörstumpar så nykläckta kräftor har gömslen och därmed lättare klara sig. Rören fick jag av en gammal gungställning samt aluminiumrör från något partytält, kapade upp allt med tigersåg ca 10 cm långa och ner i sjön på utvalda ställen.
Citera
2020-06-15, 08:40
Medlem
cacas avatar
Ogräs, fan har ruttnat totalt på rensa skiten!

Hinner knappt runt det man odlat för man får börja om, tar massa tid och trist som fan. Lessna så pass så jag var iväg och köpte en rulle ogräsduk som jag klippt till remsor av och sen upp mot växterna. Det var rätt mycket pyssel få till så har inte överallt men något bör det hjälpa. Har även läst det ska fungera med tidningar att täcka så det har jag provat också i växthuset på par ställen. Antar det fungerar lika bra men mer miljövänligt. Vart en lärdom på vägen, vill man inte rensa ogräs, ja se till täck tidigt så kommer det arbetet bli minimalt.

Växer så det knakar nu och mycket kan man plocka av, skulle säga att man är självförsörjande och man skulle överleva på äta enbart av det man odlar nu. Mangold, sallad, spenat, rädisor mm, sparris kör jag sista veckan på nu då man ska sluta plocka vid midsommar och gödsla ordentligt så de hinner hämta kraft till nästa år. Av årets skörd har kanske sparat 150 st, blanchera dem snabbt i saltat vatten och sen in i frysen för kunna tas fram senare under året.

Midsommarveckan går vi in på. Ska bli intressant se om man kan ta någon potatis från landet till helgen, lite skeptisk de hunnit växa till sig då maj var rätt kall. Den potatis som sattes i hinkar har jag redan tagit av. Den får ju en annan start då man tar in dem kalla dagar och nätter och jorden blir varmare i hinken snabbare mot det man planterat i jorden.
Citera
2020-06-20, 22:29
Medlem
ErikAnderzohns avatar
tl;dr

...kommer såklart läsa hela tråden, detta är superintressant just nu. Hursomheltst, det jag tänkte fråga var om du använder några speciella appar under test-perioden? Själv har jag precis tittat på Mushroom Identify eftersom jag skulle vilja plocka svamp i år, men har väntat på att Google Lens och CV-programmen mognat. Själv kan jag inte så mkt om svamp, förutom de vanligaste, och det finns ju verkligen hur mtk ätbart som helst bara man var en halv-duglig mykolog -- så det vore ju otroligt smidigt om man bara kunde fota svampen och få upp hela processen (terräng där den förekommer, tagga platsen för nästa utflykt, beredningsalternativ, recept osv.) direkt på skärmen, utan några förkunskaper. (Sen kan man ju odla svamp också (Lion's mane t ex), eller plocka ned Chaga-svamp fr. björkar (som är bra läkemedelssvamp och ypperligt som tändmaterial)).
Citera
2020-06-21, 21:54
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
tl;dr

...kommer såklart läsa hela tråden, detta är superintressant just nu. Hursomheltst, det jag tänkte fråga var om du använder några speciella appar under test-perioden? Själv har jag precis tittat på Mushroom Identify eftersom jag skulle vilja plocka svamp i år, men har väntat på att Google Lens och CV-programmen mognat. Själv kan jag inte så mkt om svamp, förutom de vanligaste, och det finns ju verkligen hur mtk ätbart som helst bara man var en halv-duglig mykolog -- så det vore ju otroligt smidigt om man bara kunde fota svampen och få upp hela processen (terräng där den förekommer, tagga platsen för nästa utflykt, beredningsalternativ, recept osv.) direkt på skärmen, utan några förkunskaper. (Sen kan man ju odla svamp också (Lion's mane t ex), eller plocka ned Chaga-svamp fr. björkar (som är bra läkemedelssvamp och ypperligt som tändmaterial)).
Hej, använder inte någon app just nu men vem vet framöver.

Just svamp så plockar jag i princip det man lärt sig känna igen under åren och som man tycker om att äta, har om jag ska vara ärlig inte riktigt tänkt i de banor att svamp faktiskt kan vara en riktigt bra resurs just i år då fokus mer ligger på få igång en slumrad gård samt vad som krävs ifall den är ens enda möjlighet till överlevnad.

Sidor jag däremot besöker är svampguiden.com men just för se rapporter av fynd i närområdet för själv slippa springa utomhus leta innan svampen tittat upp. De har även en riktigt bra svampguide över ätbara svampar.

Sen brukar jag faktiskt köpa champinjoner och skiva tunt och soltorka, såg nåt program på tv om blå zoner där befolkning lever längre än på andra ställen. Svamp som torkas i sol drar åt sig en jävla massa D vitamin tydligen, vilket man tror bidrar till att folk som torkar svamp i sol och sen använder under året inte får brist på det vitaminet och ev en bidragande orsak till de friskare och lever längre. Enda svamp jag torkar i solen då den oftast riktigt billig köpa just på sommaren. Svamp jag torkar brukar vara trumpetsvamp och trattkantareller men då lägger jag på nät och kör med fläkt då dessa oftast kommer sent i vårt land och inte så lämpligt låta soltorka sent på hösten.

Kanske försöka sig på odla champinjoner mm, vet att förr kunde man köpa ”champinjonlåda” som man bara vattna så kom det svamp. Kan kanske vara idé läsa på hur man gör för få återkommande svamp genom odla den själv?

När jag letar svamp, ja man går till ställen där man tidigare hittat. På senare år när man är på mer okänd mark så använder jag GPS både för hitta tillbaka till bilen, men även för lägga in platser där man springer på svamp och aldrig tidigare varit.
Citera
2020-06-22, 06:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Skjutit ett vildsvin förra lördagen, trikin prov ok och grisen har hängt i kylskåp och mörat i veckan, så nu ligger den nedpackad i påsar. Vart ca 20 kg rent kött från en gris på gissningsvis 70kg.
Frun här och bakar tårta nationaldagen till ära, själv marinerat vildsvinskött så idag blir det grillat.

Annars allt planterat som ska planteras och en jävla massa ogräsrensning och vattning tagit vid. Men det växer så det knakar just nu. Annars snickra och måla då tid för detta perfekt.

Tog även de slamsor/fett mm på grisen som vart över och la i sjön, kräftorna ska ha sitt. Har även lagt ner en jävla massa rörstumpar så nykläckta kräftor har gömslen och därmed lättare klara sig. Rören fick jag av en gammal gungställning samt aluminiumrör från något partytält, kapade upp allt med tigersåg ca 10 cm långa och ner i sjön på utvalda ställen.

Du går verkligen all in
KUL!

Var det ditt första vilt?
Citera
2020-06-22, 08:52
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Hej, använder inte någon app just nu men vem vet framöver.
Även om jag inte själv är ett stort fan av appar idag så ser jag de som något av en oumbärlighet i framtiden. Tanken på att man skulle vara eller bli beroende av ett ständigt fungerande nätverk är visserligen inte något jag är särskilt förtjust i, men har man en mer tolerant inställning och rentav välkomnar den -- då tror jag man kan finna väldigt mycket värde i dem. Om inte annat bara för att underlätta övergången till en mer sund, hållbar och framgångsrik självhushållning.

Jag nämnde svamp-appen innan, men det betyder ju inte att utvecklingen stannar vid den s a s. Nästa iteration blir naturligtvis bättre (man kanske inte ens behöver vara uppkopplad), och min förhoppning är att det kommer läggas till mycket mer ätbart [1, 2, 3] som finns ute i det vilda -- vilket är något jag tycker man bör ha i åtanke när man ska anlägga en trädgård i framtiden. Nu har jag iof inte sett allt du skrivit, men skaffar man en självgående, flerårig, ört- kryddträdgård t ex, så känns det ganska överflödigt om man kan finna jämlika substitut i skogen.

Ber om ursäkt för att jag kladdat så i din tråd. Hoppas du har överseende med det. Kommer som sagt följa den med stort intresse! Lycka till!
Citera
2020-06-25, 21:29
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Du går verkligen all in
KUL!

Var det ditt första vilt?
Nej jagat i många år och är egentligen mer än väl självförsörjande på kött men ger bort rätt mycket och när det börjar bli gammalt blir det hundmat.

Köper dock alltid en gris av en bonde varje år för det är sån skillnad på köttet jämfört med butik, samma med nötkött osv. Alltid av mindre producenter. Skulle egentligen klara mig utan att köpa men gillar variation och äter man vilt som är magert jämt så tröttnar åtminstone jag på det och då Är det riktigt gott bryta av med ex en kotlettrad eller en oxfilé osv. Eller hemgjord julskinka, fan ingen jul utan den.
Citera
2020-06-25, 21:40
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Även om jag inte själv är ett stort fan av appar idag så ser jag de som något av en oumbärlighet i framtiden. Tanken på att man skulle vara eller bli beroende av ett ständigt fungerande nätverk är visserligen inte något jag är särskilt förtjust i, men har man en mer tolerant inställning och rentav välkomnar den -- då tror jag man kan finna väldigt mycket värde i dem. Om inte annat bara för att underlätta övergången till en mer sund, hållbar och framgångsrik självhushållning.

Jag nämnde svamp-appen innan, men det betyder ju inte att utvecklingen stannar vid den s a s. Nästa iteration blir naturligtvis bättre (man kanske inte ens behöver vara uppkopplad), och min förhoppning är att det kommer läggas till mycket mer ätbart [1, 2, 3] som finns ute i det vilda -- vilket är något jag tycker man bör ha i åtanke när man ska anlägga en trädgård i framtiden. Nu har jag iof inte sett allt du skrivit, men skaffar man en självgående, flerårig, ört- kryddträdgård t ex, så känns det ganska överflödigt om man kan finna jämlika substitut i skogen.

Ber om ursäkt för att jag kladdat så i din tråd. Hoppas du har överseende med det. Kommer som sagt följa den med stort intresse! Lycka till!
Ingen fara att du kladdar lite i tråden, det är bara kul.

Håller med, utveckling går framåt och man kanske inte behöver vara uppkopplade osv. Problem jag kan se med just appar är att om det verkligen går åt helvete och elförsörjning upphör så krävs det att man redan själv ordnat så man har möjlighet till elektricitet för laddning osv. Men vem vet, ett par solceller och batterier för lagra solenergi så har man löst det bekymret, eller så lär man sig redan nu vad som finns och därmed gör sig oberoende av el eller har litteratur för kunna lära sig ifall det behövs.

Visst kan man plocka massor i naturen. Förordar ändå att odla då man får en helt annan kontroll på odlingen. En torr sommar kan man vattna osv, man gödslar för mer avkastning etc. Då säkerställer man på ett helt annat vis att man verkligen får skörd varje år.

Naturen i sin tur kan ge rekordvarm sommar och höst och då dåligt med bär eller svamp eller tvärtom. Min åsikt är att man blir mer störningskänslig förlita sig på turen med väder och andra faktorer. Inget gynnsamt position befinna sig i om ens överlevnad hänger på hur bra år det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in