Intressant tråd, här finns det mycket att lära.
Sett att du bara ska odla potatis på samma plätt var 8'e år pga känslighet för sjukdomar. Vill ge dig ett tips på gröda, den gröda som jag tror ger minst jobb per kalori med riklig skörd varje år. Håller själv på att utöka odlingen utav denna knöl utifall krisen kommer.
Det är jordärtskocka som avses, odlar i år ca 8kvm och räknar med skörd på långt över 100 liter. Fördelen med jordärtskocka jämfört med potatis är att den är okänslig för sjukdomar, du kan skörda både höst och vår, det du inte vill skörda på hösten kan ligga kvar i marken över vintern och skördas när tjälen gått ur marken. Behöver knappt planteras om då den sprider sig hejdlöst.
Du kan läsa mera här:
https://gronarader.se/tradgard/sa-lyckas-du-med-jordartskockor/
Håller också på med solcellsanläggningar vilket jag tror är en förutsättning för att klara sig själv, har en 3-fas anläggning som matar ut på nätet, den kommer sluta fungera samma dag som elnätet går ned. Håller även på att installera en solcellsanläggning med inverter som fungerar både som offgrid eller UPS med 1-fas 3KW som jag hoppas på att ha i drift till våren.
Kommer att läsa igenom denna tråd lite mer noggrannare framöver då den är mycket intressant.
Återigen tack för en bra tråd.