2023-04-11, 11:44
Medlem
cacas avatar
Efter en riktigt kall långdragen vår börjar värmen komma, får hoppas det håller i sig nu.

Har börjat flytta ut plantor i växthuset, tillskottsvärme på natten då det fortfarande frost och inte tillräckligt varmt på dagarna för hålla värme över natten, men snart så. Men den förvandlas undan för undan till en grön oas.

Har hunnit harva en av fyrkanterna där fåren fick gå förra året. Där blir det potatis i år och sen växla odlingsföljd varje år. Sen får får och höns gå på de tre delarna som är kvar precis som förra året.

Potatis ligger redan i brätten med jord i botten för få fart på rötter, så om någon vecka ska de ner i marken. Annars är det mycket plockande i lådor med grödor. Äpplen ruttnar och ska kastas, morötter börjar se trista och mjuka ut och man får gallra dagligen nu, en del får gå till hönsen och en del körs ut till vildsvinen. Men det är så det brukar se ut så här års men kommer klara mig gott fram till det finns nya skördar ta hand om.

Annars börjar nässlor komma, rabarber knoppar syns och sparrisen kommer skjuta fart så fort värmen kommer och med den även sallad och andra grödor.

Inga nya projekt på gång än så länge, får se om man tar ett mellan år och bara är, det jag dock väntar på är att de lageröl jag gjorde ska bli klart, men en vecka till på flaska så har de nog fått kolsyra och rätt smak så får väl testa till helgen hur de vart denna ggr.
Citera
2023-05-17, 21:12
Medlem
cacas avatar
En lugn dag då dåligt väder sätter stopp för utomhus aktiviteter och plantera massa och täcka med väv då jag misstänker det kan komma frost igen.

Projekt som drivs just nu är ordna egen vedeldad pizzaugn ugn. Blir model där man sågar ett hål i en skiva och trycker fast en pilates boll så man har formen, sen tegel och isolering och sen cement på det och bara bygga på egentligen och sen en ingång, skorsten osv, ja ni fattar. Den brinner nu så får kolla par dagar hur det vart och ev putsa till lite om det ser för illa ut. Sen bara ordna till skorsten och den redo för värmas försiktigt tills man vet fukten helt borta. Spricker annars enl de som är mer kunniga än jag.

Annars rullar det väl på som tidigare år, knoppar på äppelträd som snart brister, sparris i landet som äts dagligen nu och det görs omelett med sparris, fisk med sparris osv.

Får har anlänt, vart 2 i år också då det räcker med övrigt kött man får från jakt.

Men mycket fokus nu kring få ner grödor i jord, men ändå inte för tidigt, helst vill man harva över en ggr tillför minska ogräs då det börjar bli det tråkigaste man vet håll på rensa. Lite enklare då man sätter sånt man drivit upp då man kan plasta runt dem och slippa ogräs. Nåja ska nog få mat så jag klarar mig även i år även om man måste rensa massa ogräs.

Som det känns nu blir detta ett mellanår då det inte händer så mycket, man kommer hålla på som vanligt och fylla skafferi, källare och frysar men inte något revolutionerande direkt. Kanske att vinter vart sommar direkt tagit musten ur en lite?

Får väl göra som den jag såg på you tube om preppers med bland annat Kalle Zakariasson och några andra nötter. Kalle var väl ok men de andra? Ja vi har ätit upp allt och har olagliga saker. Sen mäster preparera som dragit sig tillbaka och visade silver och guld, bra kom till mig och du får inte en höna för ett guldmynt annat än man vet det värsta över och det vänder snart. Annars kan man bara ha ett guldmynt till slå par slag med släggan så den blir plattare och sätt en tre krok på den och med lite tur kan man fånga någon gädda.
Citera
2023-05-19, 00:02
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
En lugn dag då dåligt väder sätter stopp för utomhus aktiviteter och plantera massa och täcka med väv då jag misstänker det kan komma frost igen.

Projekt som drivs just nu är ordna egen vedeldad pizzaugn ugn. Blir model där man sågar ett hål i en skiva och trycker fast en pilates boll så man har formen, sen tegel och isolering och sen cement på det och bara bygga på egentligen och sen en ingång, skorsten osv, ja ni fattar. Den brinner nu så får kolla par dagar hur det vart och ev putsa till lite om det ser för illa ut. Sen bara ordna till skorsten och den redo för värmas försiktigt tills man vet fukten helt borta. Spricker annars enl de som är mer kunniga än jag.

Annars rullar det väl på som tidigare år, knoppar på äppelträd som snart brister, sparris i landet som äts dagligen nu och det görs omelett med sparris, fisk med sparris osv.

Får har anlänt, vart 2 i år också då det räcker med övrigt kött man får från jakt.

Men mycket fokus nu kring få ner grödor i jord, men ändå inte för tidigt, helst vill man harva över en ggr tillför minska ogräs då det börjar bli det tråkigaste man vet håll på rensa. Lite enklare då man sätter sånt man drivit upp då man kan plasta runt dem och slippa ogräs. Nåja ska nog få mat så jag klarar mig även i år även om man måste rensa massa ogräs.

Som det känns nu blir detta ett mellanår då det inte händer så mycket, man kommer hålla på som vanligt och fylla skafferi, källare och frysar men inte något revolutionerande direkt. Kanske att vinter vart sommar direkt tagit musten ur en lite?

Får väl göra som den jag såg på you tube om preppers med bland annat Kalle Zakariasson och några andra nötter. Kalle var väl ok men de andra? Ja vi har ätit upp allt och har olagliga saker. Sen mäster preparera som dragit sig tillbaka och visade silver och guld, bra kom till mig och du får inte en höna för ett guldmynt annat än man vet det värsta över och det vänder snart. Annars kan man bara ha ett guldmynt till slå par slag med släggan så den blir plattare och sätt en tre krok på den och med lite tur kan man fånga någon gädda.

Klockren analys! Urvaken verkar ha tappat det ganska ordentligt. På tok för vek mineral för att bli en bra fiskekrok dessutom.
Citera
2023-07-12, 11:44
Medlem
cacas avatar
Är väl dax för en uppdatering. Som vanligt växer så det knakar i både växthus och på friland.
Skönt att det nu börjat regna lite efter en lång varm torrperiod då man fick köra bevattning hela tiden samt flytta runt konstant.
Haft lite bekymmer med närgångna vildsvin så fått dragit elstaket lite noggrannare för hålla dem utanför odlingar.

Pizzaugnen jag byggde fungerar bra och nu körs en ny favorit av potatisfrittata rätt så ofta, visst inte pizza men rätt nära och jag har ju det mesta på gården för tillverka den så kokt potatis, 8 ägg, lite mjölk eller grädde och sen krydda med div, givetvis chili och vitlök samt tomater och lite ost sen in i ugn tills den blir fast. Så den blivit lite av favorit när man inte vill stå inne i köket vid spisen när det fint väder ute. Sköter sig själv och perfekt äta även kall.

Har även arbetat en del på mitt nyförvärv, en grangård vart till salu för ett tag sen och jag köpte den då den gränsar mot mitt. Lite svårt beskriva men min gårdsbild vart bättre nu och jag har mer vatten osv och min fastighet ligger nu i mitten på marken istället för par hundra meter från gräns. Sånt alltid osäkert då man inte vet om det blir avstyckat eller de hugger ner hela skogen med mer insyn osv. Nåja gården vart lite mer än dubbelt så stor nu. Ett risigt hus samt någon ha åker men mest skog och en hel del vatten.
Har inte gjort så mycket med det nya, huggit lite dåliga träd samt ställt upp jakttorn och på vattnet sett till att kräftgömmor kommit ner. Har kastat i sådana tidigare i mitt eget vatten och tycker mig se att det blir fler kräftor då de får bra ställen gömma sig på.
Annars inga direkta planer för just gården, kanske odla vall på åkrarna och skaffa nötkreatur till nästa år är en tanke förstås. Men behöver egentligen inte köttet eller pengar eller jobbet. Kanske köra ändå och minska ner på jakt, ha ett lamm? Ja vi får se men köpte den mest för få bättre gårdsbild, har egentligen inget behov av varken skog eller åkrar eller det dåliga huset, men vem vet kanske ordna till det så barn och barnbarn kan få nått ”eget” sommarställe.

Eftersom jag huggit ner lite träd så har man även givetvis fixat med ved som ligger och torkar. Har väntat in sämre väder också då jag tänkt köra koltunnan igen då man snart ser botten i kol lådan, kanske sommaren grillkvällar bär skulden för det?
Senast redigerad av caca 2023-07-12 kl. 12:05.
Citera
2023-07-12, 18:26
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Är väl dax för en uppdatering. Som vanligt växer så det knakar i både växthus och på friland.
Skönt att det nu börjat regna lite efter en lång varm torrperiod då man fick köra bevattning hela tiden samt flytta runt konstant.
Haft lite bekymmer med närgångna vildsvin så fått dragit elstaket lite noggrannare för hålla dem utanför odlingar.

Pizzaugnen jag byggde fungerar bra och nu körs en ny favorit av potatisfrittata rätt så ofta, visst inte pizza men rätt nära och jag har ju det mesta på gården för tillverka den så kokt potatis, 8 ägg, lite mjölk eller grädde och sen krydda med div, givetvis chili och vitlök samt tomater och lite ost sen in i ugn tills den blir fast. Så den blivit lite av favorit när man inte vill stå inne i köket vid spisen när det fint väder ute. Sköter sig själv och perfekt äta även kall.

Har även arbetat en del på mitt nyförvärv, en grangård vart till salu för ett tag sen och jag köpte den då den gränsar mot mitt. Lite svårt beskriva men min gårdsbild vart bättre nu och jag har mer vatten osv och min fastighet ligger nu i mitten på marken istället för par hundra meter från gräns. Sånt alltid osäkert då man inte vet om det blir avstyckat eller de hugger ner hela skogen med mer insyn osv. Nåja gården vart lite mer än dubbelt så stor nu. Ett risigt hus samt någon ha åker men mest skog och en hel del vatten.
Har inte gjort så mycket med det nya, huggit lite dåliga träd samt ställt upp jakttorn och på vattnet sett till att kräftgömmor kommit ner. Har kastat i sådana tidigare i mitt eget vatten och tycker mig se att det blir fler kräftor då de får bra ställen gömma sig på.
Annars inga direkta planer för just gården, kanske odla vall på åkrarna och skaffa nötkreatur till nästa år är en tanke förstås. Men behöver egentligen inte köttet eller pengar eller jobbet. Kanske köra ändå och minska ner på jakt, ha ett lamm? Ja vi får se men köpte den mest för få bättre gårdsbild, har egentligen inget behov av varken skog eller åkrar eller det dåliga huset, men vem vet kanske ordna till det så barn och barnbarn kan få nått ”eget” sommarställe.

Eftersom jag huggit ner lite träd så har man även givetvis fixat med ved som ligger och torkar. Har väntat in sämre väder också då jag tänkt köra koltunnan igen då man snart ser botten i kol lådan, kanske sommaren grillkvällar bär skulden för det?

Ah, du kör på! Trevlig läsning, jag har din tråd som favorit då jag tycker det är intressant! Fortsätt!
Citera
2023-07-14, 23:15
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Ah, du kör på! Trevlig läsning, jag har din tråd som favorit då jag tycker det är intressant! Fortsätt!
Kul du med och gillar det jag skriver, var ju på g lägga ner då jag själv tyckte att man inte kommer längre utan mest hamnar på rutin, så, vattna, rensa, gödsla, skörda och sen ta hand om det man skördat och sen nästa år, börja om.

Sen gör man massor som man inte ens själv tänker på som den här veckan utöver legat som en beduin och dragit ogräs på slentrian kokat en sats öl på bryggverket som nu står och jäser, sen funderar man på om man inte kan köpa jäst hur tar man tillvara på jästkakan? Få den kulturen överleva fram till man gör öl igen och om det tar 2 år eller så? Eller får man chansa på få öl igen genom vildjäsa och om det bli bra, hur tar man tillvara på…. Ja du förstår.

Nu semestern för det arbetande folket och vad jag vet har barnbarn tjatat hål i huvudet på sinna föräldrar att de vill till morfar/farfar även denna sommar så nu väntar väl veckor med lite högre aktivitet men även hjälp på gården.

Så återkommer….
Citera
2023-07-15, 20:31
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Kul du med och gillar det jag skriver, var ju på g lägga ner då jag själv tyckte att man inte kommer längre utan mest hamnar på rutin, så, vattna, rensa, gödsla, skörda och sen ta hand om det man skördat och sen nästa år, börja om.

Sen gör man massor som man inte ens själv tänker på som den här veckan utöver legat som en beduin och dragit ogräs på slentrian kokat en sats öl på bryggverket som nu står och jäser, sen funderar man på om man inte kan köpa jäst hur tar man tillvara på jästkakan? Få den kulturen överleva fram till man gör öl igen och om det tar 2 år eller så? Eller får man chansa på få öl igen genom vildjäsa och om det bli bra, hur tar man tillvara på…. Ja du förstår.

Nu semestern för det arbetande folket och vad jag vet har barnbarn tjatat hål i huvudet på sinna föräldrar att de vill till morfar/farfar även denna sommar så nu väntar väl veckor med lite högre aktivitet men även hjälp på gården.

Så återkommer….

Dt hoppas jag verkligen att du gör!!!
Citera
2023-08-18, 10:52
Medlem
cacas avatar
Nu har barnbarn lämnat och lugnet är åter på gården. Vart som vanligt intensivt med huset fullt av gäster över sommaren men ändå skönt med lite sällskap och hjälp med odlingar och djur och allt annat man hittar på under sommaren. Vi avslutade sommaren med kräftkalas med egen fångade kräftor som så börs. De äldsta barnbarnen gick verkligen all in under kräftfisket och att koka dessa.

Annars går man in på skördetider på gården. Mycket som börjar bli moget nu och ska tas omhand så klart. Rent skördemässigt så ligger man som man ska i mängd från växthus, från frilandsodlingarna ser det dock ut bli sämre skörd än normalt. Torrt i början så man fick vattna och sen regn i par veckor som bidragande orsak. Gul lök ser verkligen trista ut och lökar mindre än normalt. Potatis så har de tidigare sorterna gett mindre skörd och mindre potatisar. För de senare sorterna återstår och se hur de utvecklas. Man vart ju lite orolig att allt skulle ruttna bort när det regna som värst. Nåja lär ändå få så jag klarar mig med god marginal då jag alltid odlar för mycket, balansen svår och finna och med ett sånt här år har tanken kommit bättre odla för mycket och ge bort än stå utan mat för hela året.

Är ju ändå sånt här man förbereder sig på, att skörd kan slå helt fel och man står utan ny mat. De som följt mig här vet att det är därför jag spar konserver mm både för se hur länge de klarar av stå samt för ifall skörd slår helt fel i par år så ska man klara sig ändå.

Det stora projekt jag kommer kasta mig över nu är och fixa huset på granngården jag köpte. Blir så att när släkt kommer på besök så får de bo där istället för i vårt hus. Dels börjar barnbarn bli stora och när alla är här blir det rätt trångt i huset. Bättre de får en stuga de kan övernatta i själva och man slipper gå på varandra. Så blir börja med lägga om tak och sen ta tag i lite invändigt då det rätt gammal standard då tidigare ägare inte gjort mycket sen 70 talet i kök mm. Men som sagt blir trivsamt kunna gå iväg dit och snickra lite när man har tid för det. Sen vet man inte, något barn eller barnbarn kanske en dag flyttar närmare hitåt pga jobb eller annat och då kan det vara bra ha ett ok hus färdigt för inflyttning. Man vet aldrig, kanske någon anammar ens livsstil och vill leva på odling mm så, ja det får tiden utvisa.

Annars så har jakten börjat dra igång, rådjur nyligen men då det ingen favorit så avvaktar jag lite till hjortjakten drar igång på riktigt. Vildsvin snyter man ett lite då och då och frysen ser man inte botten i än så ingen panik behöva sitta på pass varje dag finns. Sen kommer älgjakten och den missar man ju inte, var ju därför man köpte gården en gång i tiden, för få jakt.

Gjorde kol med barnbarnen vilket de verkligen tyckte var roligt, körde i tunnan och resultat vart bra och de gillade verkligen grilla burgare på egen tillverkad kol efteråt.
Kräftfiske hann vi också med och det vart till en rejäl kräftskiva med hela släkten. Ska fiska mer men avvaktar par veckor då honorna brukar bli späckade med rom framåt september. Dessa hamnar i frysen och tas fram under året för avnjutas.

Blåbär har plockats och sylt gjorts och även frusit in en hel del. Går fort när man har ett gäng barn med sig i skogen att fylla en hink. Hjortron, hallon, vinbär, krusbär mm.
Lingon är också på g så de ska jag ut i skogen och plocka inom kort. Även svamp har plockats, kantareller och svart trumpetsvamp så man har så man klarar sig nu. Då har inte höstkantarellerna visat sig än och de brukar man plocka mängder av. Den senare torkas och kan avnjutas åratal efteråt. Bara lägga i vatten och de blir som nya igen. Har par år gammal svamp som jag inte tycker tappat smak eller något ännu, så det ett tips om man gillar svamp i sin mat.

Lammen växer och frodas och hönor ger ägg som de ska, vart förskonad från bli av med några hönor i år än så länge, kanske vädret spelat in? För lammen så är planen som förra året, slakta ena i december och nästa par månader efter då dess kött bryter av allt viltkött man konsumerar samt egen rökt fiol på julbordet en klassiker.
Citera
2023-09-01, 19:50
Medlem
cacas avatar
Regn sol regn och regn. Har fått ner tegel och på med papp mellan skurarna, läkt så gott som klart.
Man får hålla på mellan skurarna och när det blåser på bra för de förbannade myggen som fan tokiga i år. Ja är väl översvämnings mygg som fått bra förutsättningar och de lite mer aktiva än skogsmyggen.

En jävla massa kantareller mm har dock plockats, de får ju samma bra förutsättningar med regn, varmt, regn.

Skörd, ja pågår och mycket mindre på frilandsodlade är ett faktum. Frukt och bär, mediokert med äpplen men plommon, päron och vindruva verkar ge massor. I växthus som tidigare.

Var ut igår och la kräftburar. Jävligt magert då man fick knappt ett kilo mot beräknade 20. Någon mer här inne som märkt av dåligt fiske? Läst de kan va trötta nu pga vattentemperaturen, men så stor skillnad mot förra året är det ju inte, kanske vatten mer grumligt pga allt regn?
För en månad sen la jag med barnbarn betydligt mindre burar och fick så det räckte till kalas föra oss, barn, barnbarn.
Nåja skit samma då det inte en basvara för överleva, får prova igen om en vecka eller så.
Citera
2023-09-14, 18:42
Medlem
cacas avatar
Fått ta ett annat beslut än tidigare. Jakten, nu skjuter jag allt jag kan och orsaken att man hittat vildsvin med afrikansk svinpest. Inte för det rör området där jag bor men man ser hur det gick för de runt Fagersta, får knappt vistas i skogen och kanske håller i sig i flera år.

Så maxa frysen med viltkött och det så snabbt som möjligt, räcker ju med de hittar ett dött vildsvin i länet så kommer nya direktiv som skulle begränsa möjlighet komma åt viltkött via jakt.
Vore en sak om man vet att nästa år blir det ingen jakt och då fixar fler lamm eller andra djur, ja gris lär ju inte va och tänka på.

Rent prepper mässigt så skulle jag givetvis kunna dra mig mot nästan bara äta veganskt och överleva på det men fy fan vad trist då man van äta kött. Visst finns och köpa i affären men inte riktigt vad jag tänkt mig.

Så nu blir det sitta på pass så ofta man hinner och sakta men säkert fylls frysen på, skillnad igår är få den proppfull med kött för vem vet när pesten kan slå till vilken dag som helst och då slut jagat på ett bra tag.
Citera
2023-09-14, 23:06
Medlem
Intressant tråd, här finns det mycket att lära.

Sett att du bara ska odla potatis på samma plätt var 8'e år pga känslighet för sjukdomar. Vill ge dig ett tips på gröda, den gröda som jag tror ger minst jobb per kalori med riklig skörd varje år. Håller själv på att utöka odlingen utav denna knöl utifall krisen kommer.

Det är jordärtskocka som avses, odlar i år ca 8kvm och räknar med skörd på långt över 100 liter. Fördelen med jordärtskocka jämfört med potatis är att den är okänslig för sjukdomar, du kan skörda både höst och vår, det du inte vill skörda på hösten kan ligga kvar i marken över vintern och skördas när tjälen gått ur marken. Behöver knappt planteras om då den sprider sig hejdlöst.
Du kan läsa mera här: https://gronarader.se/tradgard/sa-lyckas-du-med-jordartskockor/

Håller också på med solcellsanläggningar vilket jag tror är en förutsättning för att klara sig själv, har en 3-fas anläggning som matar ut på nätet, den kommer sluta fungera samma dag som elnätet går ned. Håller även på att installera en solcellsanläggning med inverter som fungerar både som offgrid eller UPS med 1-fas 3KW som jag hoppas på att ha i drift till våren.

Kommer att läsa igenom denna tråd lite mer noggrannare framöver då den är mycket intressant.

Återigen tack för en bra tråd.
Citera
2023-09-16, 08:16
Medlem
Isnatts avatar
Hur kallt har du i jordkällaren nu?
Jag skördade potatis för tidigt, hade för varmt i jordkällaren så den möglade. Borde gräva om och förtjocka jordlagret på och runt om jordkällaren för att få ett bättre lager men har inte haft tid/ork att ta tag i det ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in