2020-04-11, 18:07
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Jajamensan grönkål finnes.

Sen kommer jag konservera allt från bönor till morötter. Har en gammal konserveringsapparat och massa burkar med klassisk gummiband som tätning som jag kom över på aktion för billig penning. Har inte konserverat tidigare men det blir lite Flashback från barndomen då morsan alltid konserverade bönor, rödbetor mm så vi hade hela året.

Tänkte även prova på och fermentera en del grönsaker vilket även det kommer bli en ny erfarenhet då jag aldrig heller provat detta tidigare, men nån ggr ska ju vara den första.

Både konserverade eller formaterade grönsaker har lång hållbarhet, de kan tappa lite färg efter ett tag men det är en annan sak då de fortfarande är ätbara.

Det låter bra! Ser fram mot en rapport. Karin Bojs har skrivit en bra bok om fermentering som jag följde när jag fermenterade grönsaker första gången.
Citera
2020-04-12, 10:12
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det låter bra! Ser fram mot en rapport. Karin Bojs har skrivit en bra bok om fermentering som jag följde när jag fermenterade grönsaker första gången.
Tack för tips, hitta syra själv som hon skrivit så den beställde jag samt en till bok om fermentering av Petersen-eljersen som jag också tog....
Citera
2020-04-12, 10:40
Medlem
farbror Svens avatar
dubbelpost
Citera
2020-04-12, 10:40
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Tack för tips, hitta syra själv som hon skrivit så den beställde jag samt en till bok om fermentering av Petersen-eljersen som jag också tog....

Surkål är fin föda. Det äts ju mycket på kontinenten. Går bra till potatis. Och helst en köttbit. Burkskinka i värsta fall.

Jag har gjort det en gång. Otroligt mycket vatten att krama ur ett salladshuvud, men ingen komplicerad rad process.
Citera
2020-04-13, 21:12
Medlem
cacas avatar
Denna helg passade jag på att ta björksav från några björkar.
Sav från Björk var något man tog förr i tiden, dels för bygga över hungergapet på våren då lager kanske börjat minska och nya grödor ej hunnit bli klara. Björksav innehåller mineraler, vitaminer och björksocker bla.
Tekniken att ta sav är enkel, bara borra ett hål i björken och in med en slang så börjar det droppa sav ifrån det. Körde själv med en 8mm borr i skruvdragaren och tappade en 1,5 l petflaskor från varje Björk. Man ska kunna ta mer utan skada björken, men kände att det räcker.

Viktigt att efter man tappat klart att man pluggar hålet igen, bara tälja till en plugg från björkgren och slå in i hålet.
Man kan även tappa genom skära av en gren ca 1 cm grov och helt enkelt sätta flaskan på grenen, här ska man också täppa igen efter man klar men då använder man vax istället. Annars fortsätter trädet tappa sav.

Fick ihop 4 flaskor, 2 har jag i kylen då dessa ska konsumeras rätt snabbt för annars förändras smaken på 4-5 dagar, blir mer surt. De andra la jag i frysen så kan man ta fram senare.

Björksav är är även bra ha i minnet att det går ta på våren, ex om du av någon anledning inte har tillgång till rent vatten så fungerar detta perfekt att släcka törsten med.

Ja just, det ingår inte i allemansrätten tappa sav från björk med allt vad det innebär.
Citera
2020-04-13, 22:51
Medlem
EastClintfoods avatar
Intressant projekt du kör med!
Kommer att följa tråden av stort intresse
Citera
2020-04-19, 17:52
Medlem
cacas avatar
Lugn vecka med lite ord arbete, på gården har man småpysslat med lite av varje. Grödor som förordats får man vattna typ varje dag, höns ska skötas. Har bytt panel på bastun då gamla såg för jävlig ut.

Har även testat äta av vad som finns nu. Vart bla nässelsoppa, 1 liter nässlor, 0,5 l vatten koka, gör redning på lite smör och mjöl och i med det tillsammans med en skvätt grädde och salt och vitpeppar, serveras med par ägghalvor. Vart faktiskt bättre än det man minns från när morsan gjorde detta.

Gjorde även sallad på maskrosblad, björkblad och viol, för viol både blomma och det gröna. Smaka väl sådär men inte otäckt på något vis.

Viol hade jag tänkt plocka en massa blommor för göra saft på, men ruttnade efter ett tag på plocka blommor för detta ändamål så de fick ner i salladen, annars är det bara plocka en liter blommor, 2 - 3 dl socker och 0,5 dl vatten. Blanda socker och blommor och häll på kokande vatten, låt stå ett dygn, sjud det och sila av blommorna, det man har då är en grönaktig dryck men då tar man bara lite citron och pressar droppe för droppe i drycken som då först blir blå men har man i lite mer citron blir den rosa.

Men man kan konstatera att nu börjar det faktiskt finnas sånt man kan konsumera i naturen och överleva av, vilket ger lite trygghet ifall man skulle börja få slut på sitt preppade förråd som man initialt ätit av. Sen kommer resten av året hänga på hur odling går samt om man klarar att bevara tillräckligt för att klara sig över vintern utan vara beroende av att butiker finns tillgängliga.
Citera
2020-04-25, 13:08
Medlem
cacas avatar
Denna vecka har potatisen satts och sen täckts med fiberväv. Har även ett gäng hinkar med potatis i som ger riktigt tidig skörd.

Problem som dykt upp, i takt med att säden börjat titta upp har även hjortar hittat dit, jävla effektiva djur och beta av det mesta som tittar upp. Just nu känns det som hela försöksodlingen gått åt helvete.

Nu är man inte beroende av den för överlevnad men hade man vet det så vore katastrofen ett faktum. I ett skarpt läge kanske man skjutit av någon hjort men nu är inte det aktuellt.
Får en ändå att fundera på om man ska kunna överleva över lång tid så har man inte råd med bjuda skogens vilt på serverat bord.

El staket vore givetvis den enklaste sättet att snabbt ordna det men om man skulle råka ut för ett långvarigt senario kan elen bli ett bekymmer. Får säkerställa med solpaneler att man har så man kan ladda bilbatterier.
Annat alternativ är stängsla in de åkerbitar man odlar på. Fördel håller utan el men nackdel antar jag inte lika effektiva om en älg kommer i full galopp, en bökande grisar osv

Får bli en lärdom från detta försök att för överlevnad måste vilt hållas i schack.

Positiva saker som hänt! Sparrisen har tittat fram och är en välkommen delikates på matbordet. Då landet vart några år kan man skörda allt fram till midsommar, sen får det växa upp.
Citera
2020-05-02, 12:34
Medlem
cacas avatar
Nu börjar man ledsna på kylan och frost i princip varje morgon, har massor att göra men värmen måste komma. Grödor som man satt inne har verkligen skjutit i höjden ex majs som börjar närma sig 30 cm osv. Vore verkligen på tiden med lite värme ute så man kan få ut dessa i växthus.

Dagen i ära har ägnats åt hugga ved, rätt rogivande hålla på med och då både hugga och sen stapla. Vedboden i princip full nu men mycket kvar att hugga så det blir stapla lite ute och lägga en plåt över så det håller sig torrt. I ren prepping syfte så borde det räcka med den veden, men har inte provat värma hus en vinter och köra vedspis 100% så kan vara fel ute. Men skogen full med träd så ser egentligen inte ved som ett bekymmer.
Citera
2020-05-08, 10:46
Medlem
cacas avatar
Växthusen är nu i drift. Problem med frost löste jag temporärt med att kasta in en värmefläkt samt timer så de slår på några ggr under natten.
Ställde även in par kannor med vatten då jag läst att det även håller frosten ifrån växterna initialt.

Långsiktigt i en skarp situation och om el skulle saknas så har jag funderat på om det räcker med några värmeljus eller begravningsljus för hålla frosten borta från växterna. Växthusen är aluminium stomme och sen plast överdrag så ta något större som en marschall är ju inte tänka på med tanke på brandrisk.
Täcka med duk skulle även fungera men blir bökigt hålla på med samt att växter som fördoldas inne brukar vara rätt klena rent generellt mot när man odlar på friland och vinden gör grödan mer stark.

Skulle helst vilja lösa frostfrågan mer permanent och vara oberoende av el. Helst kunna elda med ved vilket inte skulle fungera i de växthus jag har idag. Kanske man får bygga ett rejält nytt växthus i framtiden med ordentlig kamin i vore det absolut bästa. Ändå är jag nöjd med de tunnelväxthus jag har, lätta flytta, billiga osv, nackdel hållbarhet på plasten. De jag har är köpta på Dancover 8x3 meter och har 2 st. Kommer köpa in ytterligare 2 och ha som reserv i mitt lager.

Majs, tomat och gurka sattes ut i veckan och det var första sådden, har en sådd till 4 veckor senare som inte kommit lika långt så dessa får vänta par veckor till innan de åker ut.
Citera
2020-05-17, 10:01
Medlem
cacas avatar
17 maj datumet för när man i princip kan säga att man är självförsörjande på mat. Lite trist föda men man skulle överleva. Det jag plockar idag är plocksallad, sparris ca 30-40 st/dag, rabarber, rädisa, fisk från sjön, ramslök, groddar, Persilja, gräslök, ägg från hönsen, mjöl från lagret samt potatis mm. Potatis från de hinkar jag har räknat jag kunna ta första om 2 veckor. Det fungerar men inte direkt så varierat man skulle önska.

Därmed även en viktig lärdom. Det tar ungefär till mitten av maj innan man kan klara sig helt på det man odlar. Sen kan givetvis väder påverka nån vecka fram och tillbaka.

Så ska man preppa mat är det i princip 14 månaders lager som är minimum. 14 månader så vet man att man klarar sig om skiten träffar fläkten även om man år 1 Inte hinner odla något. 14 månader räcker mars-maj året efter, skulle man av olika anledningar inte kunna dra igång odling direkt så klarar man sig till året efter men sen helt beroende av vad man själv kan få fram.

Fokus nu blir bara köra på och sedan se till att man får till med ta fröer från det man odlar, vissa växter ger frö först år 2 ex morot, gäller att alltid ha dessa grödor i marken så man alltid får tillgång till nya fröer. Utan det krävs det dubbelt med mat i prepping förrådet för klara sig.
Citera
2020-05-17, 11:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Denna vecka har potatisen satts och sen täckts med fiberväv. Har även ett gäng hinkar med potatis i som ger riktigt tidig skörd.

Problem som dykt upp, i takt med att säden börjat titta upp har även hjortar hittat dit, jävla effektiva djur och beta av det mesta som tittar upp. Just nu känns det som hela försöksodlingen gått åt helvete.

Nu är man inte beroende av den för överlevnad men hade man vet det så vore katastrofen ett faktum. I ett skarpt läge kanske man skjutit av någon hjort men nu är inte det aktuellt.
Får en ändå att fundera på om man ska kunna överleva över lång tid så har man inte råd med bjuda skogens vilt på serverat bord.

El staket vore givetvis den enklaste sättet att snabbt ordna det men om man skulle råka ut för ett långvarigt senario kan elen bli ett bekymmer. Får säkerställa med solpaneler att man har så man kan ladda bilbatterier.
Annat alternativ är stängsla in de åkerbitar man odlar på. Fördel håller utan el men nackdel antar jag inte lika effektiva om en älg kommer i full galopp, en bökande grisar osv

Får bli en lärdom från detta försök att för överlevnad måste vilt hållas i schack.

Positiva saker som hänt! Sparrisen har tittat fram och är en välkommen delikates på matbordet. Då landet vart några år kan man skörda allt fram till midsommar, sen får det växa upp.
jag läste lite i tråden, och drog slutsatsen (av egen erfarenhet) att när du bor som du gör, och odlar 200KVM spannmål, så blir inte det bästa utbytet att skörda grödan, utan det blir som att fixa flera hundra kilo kött som lockas dit, alltså tänkte jag föreslå att du skaffade ett vapen, men sedan läste jag att du hade nattsikte, så då antar jag du har den biten löst.

Spannmålen är hyfsat sämst annars att odla, då mjölet är så jävla billigt i affären.
Detta kan lagras Lääääänge, om du vaccumförpackar och säkrar.

använd som sagts dom 200KVM som en viltåker.

Du går verkligen "all in", enligt min åsikt bör du ta det lugnare och låta tiden evolvera fram ditt ställe.

När "Raiders" pratar om att dom minsann skall göra det ena och det andra, så lever dom i villfarelsen att Du sitter mentalt kvar i Sverige 1970, och att dom är i "book of Eli".

Så är det ju absolut inte.

btw:
Investera i en åtelkamera med MMS-Avisering, så dser du omedelbart vad som är i ditt fält och kan minimera betandet medelst lämlig åtgärd.
Dom kostar typ 3 tusen, men det är det värt.

om du nu ämnar följa lagen så kommer generellt sätt Djuren ha käkat upp dina grödor innan jaktsäsongen startar, bara så du vet.
Senast redigerad av scoremax 2020-05-17 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in