Citat:
Ursprungligen postat av
caca
Denna vecka har potatisen satts och sen täckts med fiberväv. Har även ett gäng hinkar med potatis i som ger riktigt tidig skörd.
Problem som dykt upp, i takt med att säden börjat titta upp har även hjortar hittat dit, jävla effektiva djur och beta av det mesta som tittar upp. Just nu känns det som hela försöksodlingen gått åt helvete.
Nu är man inte beroende av den för överlevnad men hade man vet det så vore katastrofen ett faktum. I ett skarpt läge kanske man skjutit av någon hjort men nu är inte det aktuellt.
Får en ändå att fundera på om man ska kunna överleva över lång tid så har man inte råd med bjuda skogens vilt på serverat bord.
El staket vore givetvis den enklaste sättet att snabbt ordna det men om man skulle råka ut för ett långvarigt senario kan elen bli ett bekymmer. Får säkerställa med solpaneler att man har så man kan ladda bilbatterier.
Annat alternativ är stängsla in de åkerbitar man odlar på. Fördel håller utan el men nackdel antar jag inte lika effektiva om en älg kommer i full galopp, en bökande grisar osv
Får bli en lärdom från detta försök att för överlevnad måste vilt hållas i schack.
Positiva saker som hänt! Sparrisen har tittat fram och är en välkommen delikates på matbordet. Då landet vart några år kan man skörda allt fram till midsommar, sen får det växa upp.
jag läste lite i tråden, och drog slutsatsen (av egen erfarenhet) att när du bor som du gör, och odlar 200KVM spannmål, så blir inte det bästa utbytet att skörda grödan, utan det blir som att fixa flera hundra kilo kött som lockas dit, alltså tänkte jag föreslå att du skaffade ett vapen, men sedan läste jag att du hade nattsikte, så då antar jag du har den biten löst.
Spannmålen är hyfsat sämst annars att odla, då mjölet är så jävla billigt i affären.
Detta kan lagras Lääääänge, om du vaccumförpackar och säkrar.
använd som sagts dom 200KVM som en viltåker.
Du går verkligen "all in", enligt min åsikt bör du ta det lugnare och låta tiden evolvera fram ditt ställe.
När "Raiders" pratar om att dom minsann skall göra det ena och det andra, så lever dom i villfarelsen att Du sitter mentalt kvar i Sverige 1970, och att dom är i "book of Eli".
Så är det ju absolut inte.
btw:
Investera i en åtelkamera med MMS-Avisering, så dser du omedelbart vad som är i ditt fält och kan minimera betandet medelst lämlig åtgärd.
Dom kostar typ 3 tusen, men det är det värt.
om du nu ämnar följa lagen så kommer generellt sätt Djuren ha käkat upp dina grödor innan jaktsäsongen startar, bara så du vet.