2022-06-07, 21:30
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Då är man väl självförsörjande igen med det gården ger, dvs skulle inte behöva ta något från lager eller köpa i affärer för klara mig på det som finns just nu. Men så fungerar jag ju inte så visst klarar vi oss nu, men rätt nice med en ostbit på det nybakade brödet.

I preppingsyfte så blir det spännande tid nu. Hur kommer sommaren bli, vilken skörd får man i slutet och den del man sparar för överleva vintern? Tja det beror på väder och vind samt mitt engagemang så klart.

Var på plantskola för ett tag sen och beställde en hel del, detta har kommit och givetvis har allt kommit i marken. Ser lite klent ut just nu mot den vision man hade, men en pinne nu blir en buske om par år. Har nu ramat in så det finns 4 kvadrater på en åker där alla sidor omkring består av buskar/träd som ger något ätbart tillbaka så småningom. (-:

Har även vart jätteduktig och registrerat på Jordbruksverket att ett får med 2 lamm (Gotlands) på ingående till gården. Tanken är att de får beta av ovan nämnda fyrkanter, givetvis elstängsel så de inte når fram till det nyplanterade. Sen ska hönsen upp dit och flyttas runt i fyrkanten som fåren går i. Tanken med det är de får sprätta runt och bereda ner fårens skit i marken. Problemet just nu är att jag inte byggt någon mobil anläggning för hönsen som jag kan flytta runt enkelt. Blir och bygga då nät behövs runt om för räv och rovfåglar. Är ju inte beredd ofta hönsen bara för de ska kunna gå fria på dagen. Har ju redan erfarenhet av bli av med höns så…ser fram mot jul då egen rökt fårfiol ska finnas på julbordet!

Annars är det som vanligt, hålla ogräs kort och springa och greja med det ena och det andra, tar aldrig slut på något vis, men ska man bli självförsörjande så…

Ett evigt slit såklart, det förstår jag. Dock måste du vara väldigt nöjd med din satsning på eget försörjande!?
Citera
2022-06-11, 08:35
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Ett evigt slit såklart, det förstår jag. Dock måste du vara väldigt nöjd med din satsning på eget försörjande!?
Ja främst att bevisa för mig själv att det går att bli självförsörjande och oberoende av samhället. Nu är jag förvisso inte 100% självförsörjande då vissa produkter köper jag som smör, grädde etc. Men i det stora hela så skulle jag klara mig utan dessa produkter om de inte fanns att få tag på. Sen skulle man kunna ta steget fullt ut genom skaffa sig kor mm, men känner just nu att det blir lite för mycket arbete för vad man uppnår med det.
Får om shtf kanske överleva utan smör på smörgåsen eller en gräddsås till köttet. Men det är saker man ändå kan överleva utan.

Så idag, basvaror som potatis, lök, ägg, äpplen osv har jag och tom ett överskott så det räcker till ge bort till barn, dvs en försörjning för hela familjen om det krävs.
Kött, främst från jakt och lite fiske, någon höna kan tas bort och ersättas med ny. Samt nu även får. Även här ett överskott årligen.

Sen allt annat man odlar, har tidigare beskrivit hur jag ständigt odlar för mycket, ja så blir det även i år kan jag konstatera. Men har svårt bara plantera 10 plantor om jag drivit upp 25 från början.
Tidigare har jag omsatt årligen, men som jag tidigare konstaterat så är det dumt kasta konserver till grisarna då det inte är något fel på dem samt jag har ingen reserv om det blir ett uselt odlingsår. Så det blir det fylla på med årets skörd i nya uppmärkta burkar.

Sen dokumentation, försöker skriva ner det mesta jag gör, allt från hur Jag tar fröer till odlingsföljd i landen. För mitt eget minne men även för lämna efter mig en dag då jag hoppas någon av barn eller barnbarn väljer behålla gården och kanske även dem har det som en backup. Vem vet?

Nu till nya projekt!
Flyttbar hönsgård. Fåren ska beta uppe där jag planterat bär mm i fyrkant. De får gå en vecka i taget i varje kvadrat och sen flytta ett steg. Tanken är att efter fåren ska hönsen få gå och picka och sprätta runt, så någon enklare flyttbar bur måste till då jag har erfarenhet av bli av med någon höna ibland.

Biokol. Japp ska testa göra kol i tunna och som jag sen blandar med vatten. Sen i med hönsskit, brännässlor och kanske någon morgonpiss för ladda kolet med näring. Ut med det i landet och de ligger och utsöndrar näring under lång tid samt bidrar till gynsammare miljö i jorden mm. Rätt gammal teknik som inte tillämpas speciellt längre då konstgödsel tagit över, men vid en kris kanske konstgödsel inte finns och tillgå så detta kan bli ett intressant experiment, speciellt om man testar odla samma gröda på plats man kört ner kol mot plats där man inte gjort det nästa år.
Citera
2022-06-12, 19:23
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ja främst att bevisa för mig själv att det går att bli självförsörjande och oberoende av samhället. Nu är jag förvisso inte 100% självförsörjande då vissa produkter köper jag som smör, grädde etc. Men i det stora hela så skulle jag klara mig utan dessa produkter om de inte fanns att få tag på. Sen skulle man kunna ta steget fullt ut genom skaffa sig kor mm, men känner just nu att det blir lite för mycket arbete för vad man uppnår med det.
Får om shtf kanske överleva utan smör på smörgåsen eller en gräddsås till köttet. Men det är saker man ändå kan överleva utan.

Så idag, basvaror som potatis, lök, ägg, äpplen osv har jag och tom ett överskott så det räcker till ge bort till barn, dvs en försörjning för hela familjen om det krävs.
Kött, främst från jakt och lite fiske, någon höna kan tas bort och ersättas med ny. Samt nu även får. Även här ett överskott årligen.

Sen allt annat man odlar, har tidigare beskrivit hur jag ständigt odlar för mycket, ja så blir det även i år kan jag konstatera. Men har svårt bara plantera 10 plantor om jag drivit upp 25 från början.
Tidigare har jag omsatt årligen, men som jag tidigare konstaterat så är det dumt kasta konserver till grisarna då det inte är något fel på dem samt jag har ingen reserv om det blir ett uselt odlingsår. Så det blir det fylla på med årets skörd i nya uppmärkta burkar.

Sen dokumentation, försöker skriva ner det mesta jag gör, allt från hur Jag tar fröer till odlingsföljd i landen. För mitt eget minne men även för lämna efter mig en dag då jag hoppas någon av barn eller barnbarn väljer behålla gården och kanske även dem har det som en backup. Vem vet?

Nu till nya projekt!
Flyttbar hönsgård. Fåren ska beta uppe där jag planterat bär mm i fyrkant. De får gå en vecka i taget i varje kvadrat och sen flytta ett steg. Tanken är att efter fåren ska hönsen få gå och picka och sprätta runt, så någon enklare flyttbar bur måste till då jag har erfarenhet av bli av med någon höna ibland.

Biokol. Japp ska testa göra kol i tunna och som jag sen blandar med vatten. Sen i med hönsskit, brännässlor och kanske någon morgonpiss för ladda kolet med näring. Ut med det i landet och de ligger och utsöndrar näring under lång tid samt bidrar till gynsammare miljö i jorden mm. Rätt gammal teknik som inte tillämpas speciellt längre då konstgödsel tagit över, men vid en kris kanske konstgödsel inte finns och tillgå så detta kan bli ett intressant experiment, speciellt om man testar odla samma gröda på plats man kört ner kol mot plats där man inte gjort det nästa år.

Bra tänkt med egen gödsel/näring. Det ligger väl i tiden. Fortsätt gärna att berätta mer! Tack!
Citera
2022-06-16, 18:12
Medlem
Jättebra tråd! Synd att man inte sett den tidigare.
Citera
2022-06-21, 06:22
Medlem
cacas avatar
Biokol, eller egentligen vanligt kol. Har gjort en enkel anordning för kunna framställa eget kol, dels som biokol men även till grillen.
Recept: Ett oljefat, i mitten svetsade jag fast ett 100 mm rör rakt genom tunnan, hål i locket samt en förlängning så man får lite skorsten. I tunnan ett rör 28*2 som är ca 100 mm från locket och sen genom botten, detta för få ut brännbara gaser som även hjälper till elda under.

Placerade tunnan i en slänt på tegelstenar, skottade jord i princip runt om samt även på locket, dels för täta rörgenomföring men även som isolering. Sen var det bara elda på under tunnan. Gas från 28 mm rör antänds efter en tid, när den brunnit ut så är det klart.

Vart ok kol, dock en del vedträn som inte kolat igenom helt, antar det beror på för dålig värme/isolering kring tunnan då jag skyfflade upp jord och inte fick 100% täckning eller för grova vedträn eller en kombination av båda.

Dock nöjd med det kol som det vart, tunnan fylldes med vatten efter jag krossat kolet till mindre bitar. I med buntar med brännässlor samt hönsgödsel för ladda kolet med näring.

Ska vattna ut det om ca: 2 veckor på en begränsad del på åkern, nästa år ska jag odla där och sätta samma grödor bredvid för se om det blir någon skillnad.

Biokol gör att marken håller vatten bättre, ger bättre förutsättningar för mikro/makro liv i marken, binder koldioxid i 1000 år om man är miljömupp mm. Ska bli intressant följa upp detta inte direkt nya påfund, men kanske vart bortglömt i skuggan av konstgödsel. Ser man på vad affären tar för en påse biokol så framställde jag kol för någon 1000:- i tunnan på första försöket.

Är en förutsättning lyckas framställa egen mat om man ska vara självförsörjande, att få bättre skördar istället för utarma jorden är en förutsättning för kunna bo på ett ställe. Kanske kan biokol vara en del av lösning på få gödsel den dag affärer som blomsterlandet eller plantagen inte längre finns.
Citera
2022-07-11, 08:53
Medlem
cacas avatar
Idag känns det rätt bra att bara kunna ta fram viltfärs från frysen, hämta potatis från landet, tomater och chili från växthuset, ta in sallad, lök, vitlök, morötter till kvällens middag, blir potatis med köttfärssås i ugn.
Samtidigt ögna igenom lite nyheter och här där domedagsprofetior spår skenande matpriser, svält, dyrare och mer elände.

Ler lite inombords, var lite detta man började förbereda sig för?

Frugan ska baka matbröd och jag och barnbarn som är på besök ska ta tag i sista veden som ska klyvas och staplas, man vill ju vara beredd ifall det blir en kall vinter samt om elpriser rusar eller störningar i elförsörjning, kamin och vedspis kommer inte stå kalla då kan jag informera.

Sen kommer dagen gå åt att aktivera barnbarn, blir kolla höns, vatten till djur/växthus om det behövs, kanske plocka lite jordgubbar, bada i sjön om de vill det eller något annat upptåg.

Större projekt ligger nere just nu och man går å småpysslar här och där eller ska man kalla det för vilar lite innan det drar igång med massa skörd, ta hand om allt efter skörd, jakt som drar igång, kräftor ska fiskas, frukt, bär, svamp ska plockas innan vintern då man går in i nästa lugna period med nya förberedelser för nästa år.
Citera
2022-07-12, 20:45
Medlem
Muppetys avatar
Jag som testade att laga nudlar på stormköket i förrgår o ska provcampa ett par kilometer utanför stan när mitt tält kommer... Det tycker jag är en utmaning...

(FB) Fråga om, solceller och vatten?
Citera
2022-07-14, 22:41
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag som testade att laga nudlar på stormköket i förrgår o ska provcampa ett par kilometer utanför stan när mitt tält kommer... Det tycker jag är en utmaning...

(FB) Fråga om, solceller och vatten?
Tja det är väl en utmaning om du aldrig gjort det förut. Det är endast genom prova som man lär sig vad som fungerar.
Kollade din tråd, mycket utrustning för ut någon dag. Personligen hade jag skippat det otympliga tältet som du troligen inte kan få in i ryggsäcken på något bra vis. Skulle istället bara tagit med en tarp eller pressening, är sommar och det man behöver är skydd mot regn. Eller varför inte en hammock med myggnät, bara spänna mellan 2 träd och det klart. Typ sån. https://inf.se/frvaring-vskor/22123-hngmatta-med-myggnt-grn-7314280104451.html?gclid=EAIaIQobChMIv8nDi575-AIVsxJ7Ch1LyAZ2EAQYCiABE gIox_D_BwE

Men lycka till med ditt äventyr och se till ta med bra mat, blir så mycket trevligare om man kan äta bra.
Citera
2022-08-11, 10:04
Medlem
cacas avatar
Skördetid för en självhushållare!

Nu är det bråda dagar med skörda och fylla förråden. Så gott som allt färdigt samtidigt. Västeråsgurka +100kg, bönor bryt 60 kg, vax 40 kg, tomater hittills 112 kg, chili i mängder, paprika, grönsakslandet med allt från morot till sallad som växer ifrån mot vad man hinner äta, spenat, vinbär röda, svarta, hallon, kryddor mm mm. Potatis, vitlök, löksorter mm är inte lika akuta skörda av än.

Men som sagt så håller man på från morgon till kväll och fixar med ta tillvara på skörd. Var häromdagen in till stan och köpte över 100 liter ättika, allt de hade i den butiken. Socker och salt samt lite kryddor som senapsfrö till inläggningar. Men det går åt just nu.

Har som vanligt odlat för mycket och kommer givetvis inte hinna eller ha avsättning för allt jag skördar, bara ta tomater som exempel, över 100 kg nu eller om man omvandlar till per dag så 300g/dag till nästa år så inser man att det redan är för mycket då man inte äter tomat varje dag utan kanske par ggr i veckan och då menar jag inte tomat i sallad utan tomatsås man gjort själv. Samma med gurka, en burk i veckan trycker man i sig så redan här är man i taket med god marginal. Blir som vanligt att köra ut till vildsvinen i skogen av överskott så man säkrar kött på gården.

Jakt drar igång om en vecka om man menar att det börjar med rådjursjakten. Har dock inget behov ut och stressa då kött finns i frysen och vildsvin tar man ju lite då och då. Så i år kommer jag jaga mer selektivt.
Blir någon hjort, sen älgkött räknar jag med. Vildsvin när det behövs fyllas på och inte mer. Även här lätt att man helt plötsligt är ute varje dag och vips har man skjutit 5 hjortar, par rådjur, några grisar och sen kommer älgkött på det och man inser att fan man måste äta nått kilo kött varje dag om man ska hinna tömma frysen innan köttet börjar bli för gammalt. Har ju även får och tänkt slakt under hösten som ger ytterligare kg i frysen.

Svamp har man också hunnit med, vart en tur i helgen och rätt mycket kantareller hittades, även blåbär har skördas några kg.

Det som även står på tur är kräftfisket, men här väntar jag någon vecka så honorna hinner bli fyllda med rom. Blir ta upp så det räcker till ett redigt kalas med släkt och sedan så man har några kg i frysen och ta fram när man känner för det under resten av året.

Mycket att göra men ändå den bästa tiden då man säkerställer sitt behov av mat för resten av året. I år så sparade jag även konserver istället för kasta och ersätta med nytt. Tar man saltgurka eller bönor så är det inget fel på dessa. Min plan med detta är att säkerställa att man klarar sig en längre tid, det kan ju komma år då man misslyckas med odling totalt och jakt går åt skogen. Samt är nyfiken på livslängden, kommer en burk bönor fortfarande gå och äta om 5 år.
Blir intressant följa upp det och vem vet, ska man överleva ett par år med vinter om sol förmörkas av vulkanutbrott eller efter kärnvapenkrig så behövs mat i mängder.
Citera
2022-08-11, 16:35
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Skördetid för en självhushållare!

Lät fantastiskt.
Har du jordkällare? Jag har en men tycker den är lite varm sommartid, runt 15 grader. borde räcka med att jag fyller på mer jord uppepå men det är ett för jobbigt jobb just nu, den ligger dumt till och borde ta bort det gamla lagret först för att få det bra.
Citera
2022-08-14, 09:39
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Lät fantastiskt.
Har du jordkällare? Jag har en men tycker den är lite varm sommartid, runt 15 grader. borde räcka med att jag fyller på mer jord uppepå men det är ett för jobbigt jobb just nu, den ligger dumt till och borde ta bort det gamla lagret först för att få det bra.
Ja jag har jordkällare, 2 st en gammal kallmurad och en relativt nybyggd och båda fungerar bra.
Läste lite om jordkällare inför jag byggde den nya.
Placering rätt viktig, i slänt, norrläge och gärna skuggigt, vattentät samt ha separata ventilerings öppningar.
Dörrar, dörr ett ska vara välisolerad medan mindre viktigt för dörr 2, just denna sluss hindrar varm luft komma in på sommaren så 1 öppna dörr och kliv in, stäng dörr och öppna dörr 2.

Beträffande jordlager, så på den gamla uppskattar jag ungefär en metern, oklart om de lagt någon form av isolering som halm etc, rör inte denna då den fungerar bra.
Samma på nya runt en m, isolering form av frigolit samt vattentäta med elefanthud. Samt dränering både för vatten under samt få bort de som kommer ovan.

Sen vet jag inte om din källare egentligen byggd för vara jordkällare, det finns en uppsjö med källare som inte fungerar som de ska, de mer gjorda för att man ska såga upp isblock på vintern, placera på norrsidan och sen täckte man med massa sågspån för isolera. Källaren höll sig ordentligt kall över de varma månaderna och sen när det vart kallare igen så fungera dem som en vanlig.

Skulle jag vara dig så skulle jag göra om från grunden, börja med kolla ventilering att den fungerar, status på dörrar och sluss, kommer vatten in eller är den torr. Är detta ok skulle jag troligen hyra en mindre grävare och försiktigt av med jordlager, isolera lite, dränering och sen täcka och då se till få på en meter runt om. Sen om möjlighet finns beroende på tomtens utformning plantera träd som när de växer upp kommer skugga källaren, dvs inte för nära men ändå tillräckligt för skugga under dagens varma timmar.
Men som sagt, jag är långt ifrån expert på området.
Citera
2022-08-29, 22:14
Medlem
cacas avatar
Skörda och ta hand om är det som upptar dagarna nu, förrådet ska fyllas till bristningsgränsen och Ica kan glömma mig som kund ett bra tag framöver dels för sina oskäligt höga priser. Man vart ju glad när de redovisa Q2 rapporten, mer vinst upp ca:7% under Q2, 34 miljarder + osv, så det går bra nu kräma ut kronor och skylla på el, bensin, krig och fan vet vad.

Nåja min inköpslista mager med smör, ost, grädde, toapapper, tvätt och diskmedel och sen i princip inget mer. Skulle kunna strunta i smör och grädde, toapapper kan bytas mot röv dusch, men kör åt andra hållet istället för handla nära på Ica och besöker Willys eller Lidl istället.

Nåja nog härjat om butiker som man knappt behöver längre. I kväll har jag lagt kräftburar, vart 70 st burar som ska vittjas imorgon tidigt. Brukar vänta till slutet aug början september då honor fått rom i sig istället för köra i början på aug. Räknar med några hundra kräftor av skaplig storlek och sen får de gå av sig en dag eller två innan de kokas. Inte mycket mat men mer trevligt kunna ta fram under året. Sen försvinner mer än hundra kräftor redan till helgen då kräftskiva är planerad med familj.

Fåren jag skaffa börjar se skabbiga ut så det är dax för höstklippning, nått jag aldrig gjort men vad fan vad kan gå fel, man har ju rakat sig på huvudet sen lumpen och vad är skillnaden egentligen? Sen får de gå ett tag till och sen blir det slakt. Har bestämt ta ett först och spar den andra till senare. Har tyvärr inte ordnat med massa hö och mat för ha den över vintern så får se hur länge den får va kvar men plan äta en, spara en. Sen vad fan gör jag av ullen? Visst karda, spinna och göra tråd kan man så klart men inte riktigt något jag planerat för, får nog bli spara så länge.

Bikupa har jag också plundrat på honung, vart lite över 30 kg grovt skattat då jag inte vägt det men räknat burkar så på ett ungefär. Får se om min plan göra mjöd längre fram blir verklighet, just nu lite för mycket och görande skörd och allt annat.

Förutom grönsaker har äpplen, päron börjat mogna och de tidiga sorterna. Dessa äts nu, görs paj på, läggs in och då mest päron, mos har kokats. Sen bara vänta på de senare sorterna dessa ska jag försöka äta och lagra så länge som möjligt. Ska prova ha i vanlig äppellåda av trä, en där jag slår in i silkespapper för varje frukt då rutten frukt smittar frukt som ligger bredvid, men med papper på slipper man att en dålig frukt förstör fler andra. Men summerar man par äpplen om dagen håller svälten borta, kanske därför så många äldre hus oftast har gamla äppelträd på tomten? De visste förr när man var mer självförsörjande att äpplen var av vikt ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in