2020-11-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
S&P är klar med gap fill nedåt, men öppning skapade också en gap uppåt.

Pepprade på med köp i DAX vid 50% gapfill och nedåt.
Vi får se om det tar sig.

Snyggt!

Jag är lite sugen på att byta från long DAX till kort när gapet är fyllt.
Citera
2020-11-17, 17:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Snyggt!

Jag är lite sugen på att byta från long DAX till kort när gapet är fyllt.

Jo, den sista positionen blev inte överdrivet ansträngande.

Varit en riktig skitdag idag annars, suttit fast i 'trading ranges' (det går i princip bara upp och ner men inom samma djävla intervaller, kallas även att det går sidledes) och det har bara varit drösvis med 'fake outs'. Fullständigt värdelöst.

-

Dagens avslut,

BULL DAX x18
Köp 1: 19:5x, 17 nov
Köp 2: 08:1x
Köp 3: 08:2x
Köp 4: 08:2x
Köp 5: 08:4x
Köp 6: 08:4x
Köp 7: 12:1x
Sälj: 14:3x
Vinst: -3.12%

En högre lägsta för S&P-terminen håller köpet vid liv, denna bryts dock till slut och där sätter jag stopp. Det sista köpet görs precis när det blir en spik nedåt och RSI på 1 min går under 10. Ett bra köp som fort blir lönsamt, men det hjälper dessvärre inte.

-

BULL DAX x18
Köp: 14:5x
Köp 2: 15:3x
Sälj: 15:3x
Vinst: -0.12%

Det gick fort upp för att sedan börja trenda åt fel håll. Här blir jag något irriterad, men säljet var bra. Går fort utför efter sälj.

-

BULL DAX x18
Köp 1: 15:5x
Köp 2: 15:5x
Köp 3: 15:5x
Köp 4: 15:5x
Sälj: 17:2x
Vinst: +11.15%

Köp på 50% 'gap fill' för S&P, fortsatt köp vid 'gap fill' på vägen ned samt vid noterbar grön candle på 1 min.

Sälj sker när S&P går in i konsolidering från att ha brutit trend. Det kan förmodligen gå uppåt, men efter en riktig skitdag tar jag mina +11% och lägger benen på ryggen.
Citera
2020-11-18, 06:54
Medlem
Jag hoppas på någon form av rekyl nedåt idag så man kan fynda bulls.
Citera
2020-11-18, 07:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag hoppas på någon form av rekyl nedåt idag så man kan fynda bulls.

Verkar något trevande, Kina svagt upp. EU svagt ned.
Citera
2020-11-18, 07:36
Medlem
Citat:
Verkar något trevande, Kina på plus. EU svagt ned.

Kommer nog inte testa gap fill idag, iaf inte med någon större summa.
Citera
2020-11-18, 07:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Kommer nog inte testa gap fill idag, iaf inte med någon större summa.

Ok, det speciella med den igår för SP var att undersidan av den också var support i form av den gamla ATH-nivån, därför det går en stor röd linje här för egen del:
https://i.imgur.com/19jd9y6.png

Att priset går ned och tar stöd av tidigare ATH-nivå är ju inte superbjörn.
Citera
2020-11-18, 07:56
Medlem
Citat:
Ok, det speciella med den igår för SP var att undersidan av den också var support i form av den gamla ATH-nivån, därför det går en stor röd linje här för egen del:
https://i.imgur.com/19jd9y6.png

Att priset går ned och tar stöd av tidigare ATH-nivå är ju inte superbjörn.

Du har förmodligen rätt som vanligt men det måste ju någon gång komma en rekyl nedåt efter dom här dagarna

Edit: SP terminerna börjar röra sig upp nu
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-18 kl. 08:01.
Citera
2020-11-18, 08:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Du har förmodligen rätt som vanligt men det måste ju någon gång komma en rekyl nedåt efter dom här dagarna

Ja, det går upp och ner men vetskapen om att det går upp och ned har inte ett särskilt stort värde då detta är ganska självklart för de flesta som tittar på datan.

Både CAC och IBEX har en RSI på 4h och dagliga som är något hög. Det kan göra gällande att viss slagsida finns mot konsolidering, dvs att det går i sidledes, eller att det går ned något. RSI kan dock vara på höga nivåer under en hel uppgång utan att det går ned särskilt mycket. RSI säger trots allt endast att den relativa styrkan är hög vilket den oftare är än ej under stark uppgång.

Med RSI:n är spikarna och de generella zonerna något mer intressanta. Därför jag har mina horistontella linjer för RSI på 80/20 istället för 70/30.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-18 kl. 08:27.
Citera
2020-11-18, 09:45
Medlem
sinewaves avatar
Spänningen stiger när tyska DAX går och testar lång trendlinje uppåt. Tydligt brott där + högre högsta i klustret + ej fördjävlig nästföljande candle och det blir viss tilt åt en tjurdag.

Skärmdump, DEU30 @ 5 min:
https://i.imgur.com/Exz0ekT.png

Edit: Ny högsta skapad, men nästföljande två candles blir i princip två utdragna 'indecision' candles. 30 min går mot stängning om ca 3 minuter. Trendändring eller fortsättning (en. continuation) av den negativa trenden? Stängning för 30 min som bryter mot trendlinjen ... kan bli spännande.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-18 kl. 10:05.
Citera
2020-11-18, 10:47
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Min son är 22 år och har börjat lite i aktier, han följer en del forum i USA t.ex så jag får kul info därifrån. Det är ganska utspejsat och bygger enbart på känslor och hur man kan prata upp kurser och företag, t.ex NIO och Palantir.

Jag följer Hufvudstaden eftersom jag köpte 15000 i dippen i mars. Jag har aldrig köpt Hufvudstaden förut, jag ser det som ett urtråkigt supernischat företag med noll förändring i sikte. Men dippen var stor, för de äger fastigheter i Stockholm och fastigheter i corona-tider är inte helt rätt. Tillkommer amazon och annan näthandel. Vem vill handla på NK eller PUB.

Hufvudstaden har rört sig rejält uppåt de sista veckorna, utan några nyheter. Men om man kollar vad som sjunkit mest sedan corona så ligger HUFV bra på den listan och jag kan tänka mig att nybörjare gärna går in där? ATH ligger i februari närmare 200 och dagskursen är bara 140. Eller utläser jag för mycket i att HUFV går upp just nu: många nybörjare på börsen som försöker tjäna pengar?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-11-18 kl. 10:50.
Citera
2020-11-18, 11:36
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Min son är 22 år och har börjat lite i aktier, han följer en del forum i USA t.ex så jag får kul info därifrån. Det är ganska utspejsat och bygger enbart på känslor och hur man kan prata upp kurser och företag, t.ex NIO och Palantir.

Jag följer Hufvudstaden eftersom jag köpte 15000 i dippen i mars. Jag har aldrig köpt Hufvudstaden förut, jag ser det som ett urtråkigt supernischat företag med noll förändring i sikte. Men dippen var stor, för de äger fastigheter i Stockholm och fastigheter i corona-tider är inte helt rätt. Tillkommer amazon och annan näthandel. Vem vill handla på NK eller PUB.

Hufvudstaden har rört sig rejält uppåt de sista veckorna, utan några nyheter. Men om man kollar vad som sjunkit mest sedan corona så ligger HUFV bra på den listan och jag kan tänka mig att nybörjare gärna går in där? ATH ligger i februari närmare 200 och dagskursen är bara 140. Eller utläser jag för mycket i att HUFV går upp just nu: många nybörjare på börsen som försöker tjäna pengar?

Låter som din son följer WSB, ett gambling forum för optionshandel. Det roliga är att deras memeaktier faktiskt spöat index hårt men även bra aktiva fonder.

Nej det är nog fonder som tankar HUFV, inte nybörjare. Antalet ägare på Avanza har minskat med 10%. Däremot kan man glömma att HUFV når samma värde som innan corona. Det kommer inte hända närmaste tiden. Just nu är dessutom aktien rätt så överköpt.
Citera
2020-11-18, 11:47
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhona1
Tack. Då får jag hålla ett öga på den.
Dom sålde/säljer ett antal idag, förhoppningsvis hann du snappa upp ett par.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in