2020-04-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jo det är ju så det känns att kraschen är här. Ändå agerar jag inte, pga feghet!

Ibland kan ju att INTE agera vara det bästa tänker fegisen inom mig. Pengarna på ett stabilt lågräntekonto.

Jag har 15-20 år kvar till pension.

Jag hade lagt in allt typ 70% aktier och 30% fonder i omgångar här under våren.

Investera halva då dvs 100k och kör fonder på allt i omgångar om du vill safea lite och inte vara så aktiv.
Citera
2020-04-10, 21:11
Medlem
Dow Jones verkar återhämta sig mer och mer för varje vecka, och OMX 30 följer i dess fotspår. Finns det någon god anledning till att inte tro på att marknaden återvänder till normaltillståndet inom snar framtid?
Citera
2020-04-10, 21:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Jag hade lagt in allt typ 70% aktier och 30% fonder i omgångar här under våren.

Investera halva då dvs 100k och kör fonder på allt i omgångar om du vill safea lite och inte vara så aktiv.

Tack för din input och andras!

Jag börjar med att lägga 30k på nån bred fond på tisdag.
Citera
2020-04-10, 21:43
Medlem
Femliters avatar
Citat:
Tack för din input och andras!

Jag börjar med att lägga 30k på nån bred fond på tisdag.

Ös på, i höst sätter vi nya ATH på börsen.
Med den enorma mängden med stimulanser som trycks ut just nu av centralbanker och regeringar över hela världen så kommer börserna tryckas uppåt. Visst kan det bli någon tillfällig sättning nu i närtid men inget att oroa sig för.
Citera
2020-04-10, 21:54
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebin
Dow Jones verkar återhämta sig mer och mer för varje vecka, och OMX 30 följer i dess fotspår. Finns det någon god anledning till att inte tro på att marknaden återvänder till normaltillståndet inom snar framtid?

Fördubblad arbetslöshet i många länder, enorma mängder konkurser, högre skuldsättning för både företag och stater, negativ tillväxt för 2020 i princip i hela världen samt att vi redan var på väg in i en recession innan coronahelvetet är alla goda anledningar.
Citera
2020-04-10, 21:57
Medlem
Citat:

Normaltillståndet?
Citera
2020-04-10, 22:21
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiemus
Om jag fattar rätt så ska man inte ens kunna handla med certifikat på måndag då amerikanska börsen är öppen? Eller har jag fel?

Igår stängde även certifikaten kl 1 när deras underliggande såsom silver guld och internationella index var öppna. Vanligt stänger de flesta cert kl 20, tycker att det känns rimligt att de borde stänga kl 20 om underliggande också är öppna.
Citera
2020-04-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Nej ha allt i samma portfölj om de inte har speciella skäl att vilja ha olika depåtyper, t.ex. KF och ISK.

Ett sådant kan vara utländska aktier, får du mer än 500 kronor i utländsk källskatt på isk så får du inte tillbaka den delen om du har underskott av kapital (vanligtvis ränteavdrag). Dessa aktier passar bättre på kf.
Citera
2020-04-10, 22:44
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Sitter med över 200 k som bränner på mitt konto. Har redan ett hyfsat stort traditionellt pensionssparande. Inväntar kraschen. Kraschen kommer men jag gör ändå inte ett skit. Känner mig jävligt uppstressad nu.

Det är pengar som ska ge mig en god ålderdom. Så jag vågar inte ta stora risker. Men att se skiten förlora värde pga hur landets ekonomi missköts känns förjävligt. Något måste jag göra för att säkra värdet!

Vad är det för krasch du inväntar? Den hände för en månad sen. Nu är marknaden bull på typ de flesta indikatorer.

Tar du ut pengarna nu gör du det klassiska misstaget att sälja på botten och då måste du köpa på toppen sen. Enda sättet att säkra de pengarna du redan investerat och göra någonting bra av situationen är att double-down och investera mer.
Citera
2020-04-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Vad är det för krasch du inväntar? Den hände för en månad sen. Nu är marknaden bull på typ de flesta indikatorer.

Tar du ut pengarna nu gör du det klassiska misstaget att sälja på botten och då måste du köpa på toppen sen. Enda sättet att säkra de pengarna du redan investerat och göra någonting bra av situationen är att double-down och investera mer.

Instämmer. kraschen har redan varit. Sålde allt jag hade(var inte mycket för jag började köpa aktier i Jan) för typ 4 veckor sedan, köpte en bil. Hoppades på att kunna återinvestera med skatteåterbäringen men även det kändes för sent, det jag hade i portförljen då hade redan stigit en massor igen. Nåja, ingen förlust iaf
Citera
2020-04-10, 23:54
Medlem
Citat:

Att så många mönniskor förlorar sina jobb, 14 miljoner arbetslösa över en natt, det är väl god anledning till att tro att marknaden inte återvänder?

Jag fattar inte hur börsen inte dyker med en sån Massarbetslöshet faktiskt. Den kanske svandyker när kvartalsrapporterna börjar trilla in?
Citera
2020-04-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Att så många mönniskor förlorar sina jobb, 14 miljoner arbetslösa över en natt, det är väl god anledning till att tro att marknaden inte återvänder?

Jag fattar inte hur börsen inte dyker med en sån Massarbetslöshet faktiskt. Den kanske svandyker när kvartalsrapporterna börjar trilla in?

Q2 då eller? Uppgifter som presenterats för Q1 för ex. H&M och Scandic har ju gjort att kurserna stigit kraftigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in