Citat:
Ursprungligen postat av
Temujin56
Det här som jag skriver nu är ganska ologiskt och jag har ingen förklaring på det men, senaste månaderna har majoriteten av fredagarna gått dåligt i US och gått upp på måndagarna.
Jag tror att vi hade tur att usa dök efter att eu stängt och jag tror att us terminerna kommer vända upp på måndag morgon och samtidigt ta med sig dax och omx .
Min gissning är att din dax position kommer påverkar positivt.
Jag har i regel inställningen att det går dåligt. Min tysk slutade förvisso på +104%, men ... Det är som sagt farligt att gå och tro att det bara kan gå upp eller att öht tro någonting. Det man kan göra är dock att bygga ett par olika teser, dvs scenarion, och sedan söka bekräftelse för något sådant.
Det som i princip alltid är garanterat är:
1. Att man inte
vet vad som händer (om man inte äger en tidsmaskin)
2. Att de långa trenderna håller i sig (tills det att dem inte gör det vilket givetvis sker någon gång)
3. Att något som är överköpt (dvs har hög RSI) har mer potentiell nedsida än uppsida
Endast punkt 1 är dock absolut medan de två andra alltid är 'det beror på hur det ser ut'. Det är samma sak med alla indikatorer, det finns alltid ett 'det beror på...'.
En RSI på 60 kan t ex vara både högt och lågt då detta högt och lågt är relativt mot vad värdet var innan. Om värdet kommer från t ex 80 och trenderna är väldigt starka kan 60 betraktas som lågt. Om värdet kommer från 30 och trenderna är väldigt svaga kan 60 betraktas som högt.
Det svåra med TA är inte att bara titta på ett enskilt värde eller en indikator och proklamera att detta är högt eller lågt utan det svåra (det är inte så svårt...) är att se alla värden för flertalet olika tidsramar (vecka, dagliga, 4 timmar osv) och plocka ut det som ger tydligare signaler än ej för tillfället. Då måste man t ex förstå att data på dagliga betyder mer än data på 4h vilket i sin tur betyder mer än data på 30 min ... osv (lägre tidsreferenser har mer brus och ger därför mindre tydlig data generellt sett; allt är relativt beroende på vad man är ute efter och hur det ser ut eller har sett ut).