2020-10-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Dramatiskt för tyskdjäveln nu när kursen börjar närma sig den övre tämligen gigantiska gap som finns:
https://i.imgur.com/04zkJcm.png

En 'gap fill' där innebär nämligen att kursen ska upp runt +1.4%, något som i sin tur givetvis drar med sig korrelerande länder som bland annat Sverige.

Vore dock förvånande om det blir någon 'gap fill' vid första försök. Gränserna för där dessa börjar agerar nästan alltid som motstånd och det brukar krävas mer än ett försök för att någon 'gap fill' ska påbörjas.

För att vara något mer 'On-topic' vore en entry om kursen påbörjar gap-fill och sedan baktestar en lägre nivå. En vettig stoppnivå vore under den gap som uppstått (hur mycket/lite får man avgöra själv).

Du prickade ingång DAX riktigt bra igår verkar det som
Citera
2020-10-16, 14:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Du prickade ingång DAX riktigt bra igår verkar det som

Ja, det verkar ta sig något. Dock för tidigt att säga något egentligen då vi trots allt inte nått +/-0 i nuvarande kluster (14 oktober och framåt, 14:e var när det gick ned).

Det som ligger i fatet nu är den sk 'gap fill' uppåt samt nu även öppning av USA-börserna.
Just nu står SPX500USD (S&P500) på ca +0.22% men indexterminerna har viss tendens att söka sig mot +/-0 mot öppning (så att inte nya gaps skapas kan man säga).

Om så blir fallet, S&P-terminen söker sig mot +/-0 framåt kl. 15:30, kommer detta förmodligen dra med sig andra index som svenska OMX, tyska DAX m fl. Då dessa andra är mindre brukar dessa tendera att 'överreagera'; går S&P500 från +0.2 till 0 går tyska DAX från +1 till +0.5 osv. Därför vore det bra för egen del om tysken kunde bygga lite fallhöjd inför kommande möjliga fall.

Ovan kan givetvis också inte inträffa varpå alla som väntar på just ovan som möjlighet för att gå in kan komma att få sätta på sig dumstruten. Därför, om man söker entry, bör man redan sitta på en och den bör man ha tagit när t ex tysken testade support nedåt kring kl. 12:50-13:15. Man fick även en ny chans runt kl. 14:10-14:15.

-

Edit: Ett annat scenario är baktest av den 'breakout' som inträffat (DAX):
https://i.imgur.com/QrHKMmd.png

Detta baktest utgör då också potentiell entry för någon som söker köpläge.
Stopploss skulle man då förslagsvis sätta under triangeln eller innanför.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-16 kl. 15:10.
Citera
2020-10-16, 16:27
Medlem
Nu är frågan. Ska man sälja nu innan det kanske går ner? Eller ha kvar över helgen. US går spikrakt uppåt.

Har gjort 51% på omx cert från igår
Citera
2020-10-16, 18:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Nu är frågan. Ska man sälja nu innan det kanske går ner? Eller ha kvar över helgen. US går spikrakt uppåt.

Har gjort 51% på omx cert från igår

Något knepigt läge, börsen liknar så som det var igår och som Lund-NoGo påpekade. Dvs hög volatilitet och där man spontant kan säga saker som 'det kan gå lite hur som helst'. Det är ett typiskt läge när mer nervösa människor kliver av eller bara de som har något sämre tagna positioner och därför inte tål lika mycket stryk (min position i S&P står just nu på +142%, det kan gå ned en hel del utan att det innebär någon katastrof).

US går annars inte spikrakt uppåt utan har gått både upp och ned, men ... det har gått mer upp än ned varpå kursen står på plus.

Om du är nöjd med vinsten bör du givetvis ta den dock.
Citera
2020-10-16, 18:48
Medlem
Citat:
Något knepigt läge, börsen liknar så som det var igår och som Lund-NoGo påpekade. Dvs hög volatilitet och där man spontant kan säga saker som 'det kan gå lite hur som helst'. Det är ett typiskt läge när mer nervösa människor kliver av eller bara de som har något sämre tagna positioner och därför inte tål lika mycket stryk (min position i S&P står just nu på +142%, det kan gå ned en hel del utan att det innebär någon katastrof).

US går annars inte spikrakt uppåt utan har gått både upp och ned, men ... det har gått mer upp än ned varpå kursen står på plus.

Om du är nöjd med vinsten bör du givetvis ta den dock.

Plockade ut vinsten. När jag skrev så fick det rakt upp tills det efter en stund vände spikrakt ner

Nasdaq har gått ner ett tag nu. Om det är sånna här svängar så tänker jag att det kan vara värt att testa en position i Nasdaq bull nu.
Citera
2020-10-17, 14:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Plockade ut vinsten. När jag skrev så fick det rakt upp tills det efter en stund vände spikrakt ner

Nasdaq har gått ner ett tag nu. Om det är sånna här svängar så tänker jag att det kan vara värt att testa en position i Nasdaq bull nu.

Sista 10 min igår på S&P var festligt, gick från runt +0.2-0.3% till -0.4% efter att ha varit uppe och nosat på +1% under dagen. Något som lär påverka mitt senaste köp i tysken tyvärr.

S&P får dessutom en sk 'indecision candle' för veckodatan, dvs att marknaden är osäker eller att det ev. är vändning av trend på gång. Kan vara rent trollande från marknaden också, dvs tr småsparare blir rädda och säljer av varpå det givetvis går upp sen.

Annars är det fortfarande samma saker som ligger i fatet. På kort sikt (tänk 1 vecka) så är mer QE från amerikanska FED det som skapar osäkerhet för stunden. Valet i USA kan möjligtvis skapa viss osäkerhet också, men ... det är något svårare att värdera.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-17 kl. 14:17.
Citera
2020-10-17, 16:14
Medlem
Vi är nära valet nu samt alla Q3 rapporter börjar sakta komma. Och Corona bara växer.

Skulle säga är avvaktande 6-8 veckor till.

Varit rätt lat senaste månanden, bara blivit suttit tradat ifrån mobil vid pool och min strand.

Men kan säga marknaden har väldig hög volatilitet. Minsta saker nu får stora rörelser. Sista rubrik Trump fick Corona och nu efter rörelse i marknaden efter antal fall växer i EU.

Men fortfarande har index samt guld, silver, olja, kaffe med VIX och DXY med hög volatilitet perfekt tagit trade i.

En sak kan man fundera över i USA när folk tvingas köa upp till en dag i en vallokal för kunna rösta. Vilken effekt kommer detta få på spridning när hela USA typ ska trängas ihop på väldigt liten yta på olika vallokaler. Så jag ser valet ifrån flera aspekter.
Citera
2020-10-17, 17:31
Medlem
Citat:
Sista 10 min igår på S&P var festligt, gick från runt +0.2-0.3% till -0.4% efter att ha varit uppe och nosat på +1% under dagen. Något som lär påverka mitt senaste köp i tysken tyvärr.

S&P får dessutom en sk 'indecision candle' för veckodatan, dvs att marknaden är osäker eller att det ev. är vändning av trend på gång. Kan vara rent trollande från marknaden också, dvs tr småsparare blir rädda och säljer av varpå det givetvis går upp sen.

Annars är det fortfarande samma saker som ligger i fatet. På kort sikt (tänk 1 vecka) så är mer QE från amerikanska FED det som skapar osäkerhet för stunden. Valet i USA kan möjligtvis skapa viss osäkerhet också, men ... det är något svårare att värdera.

Det här som jag skriver nu är ganska ologiskt och jag har ingen förklaring på det men, senaste månaderna har majoriteten av fredagarna gått dåligt i US och gått upp på måndagarna.
Jag tror att vi hade tur att usa dök efter att eu stängt och jag tror att us terminerna kommer vända upp på måndag morgon och samtidigt ta med sig dax och omx .
Min gissning är att din dax position kommer påverkar positivt.
Citera
2020-10-18, 14:17
Medlem
Om vi kikar på Q3 hittills så ser det väl positivt ut till en början?

Sandvik slår estimaten 3,5 miljarder mot est. på 3,3.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/10/16/sandvik-rorelseresultatet-blev-35-miljarder.html

Det var en vinst per aktie på 2,54 för ett kvartal där ett normalår ligger på 10. Så det är ju inga anmärkningsvärda siffror utan ett bra resultat.

Volvo överträffade marknadsestimaten ännu mer och kom in på 7,5 mot est. på 6,1.

Så industrikonjunkturen har ju återhämtat sig väl.

Getinge är ju knepig med att bra resultat men sviktande marknad. Å andra sidan har ju det bolaget gynnats av Corona.

vad tror ni om Q3? Andas ni optimism?

Jag ligger still över rapportperioden.
Citera
2020-10-18, 15:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Det här som jag skriver nu är ganska ologiskt och jag har ingen förklaring på det men, senaste månaderna har majoriteten av fredagarna gått dåligt i US och gått upp på måndagarna.
Jag tror att vi hade tur att usa dök efter att eu stängt och jag tror att us terminerna kommer vända upp på måndag morgon och samtidigt ta med sig dax och omx .
Min gissning är att din dax position kommer påverkar positivt.

Jag har i regel inställningen att det går dåligt. Min tysk slutade förvisso på +104%, men ... Det är som sagt farligt att gå och tro att det bara kan gå upp eller att öht tro någonting. Det man kan göra är dock att bygga ett par olika teser, dvs scenarion, och sedan söka bekräftelse för något sådant.

Det som i princip alltid är garanterat är:
1. Att man inte vet vad som händer (om man inte äger en tidsmaskin)
2. Att de långa trenderna håller i sig (tills det att dem inte gör det vilket givetvis sker någon gång)
3. Att något som är överköpt (dvs har hög RSI) har mer potentiell nedsida än uppsida

Endast punkt 1 är dock absolut medan de två andra alltid är 'det beror på hur det ser ut'. Det är samma sak med alla indikatorer, det finns alltid ett 'det beror på...'.

En RSI på 60 kan t ex vara både högt och lågt då detta högt och lågt är relativt mot vad värdet var innan. Om värdet kommer från t ex 80 och trenderna är väldigt starka kan 60 betraktas som lågt. Om värdet kommer från 30 och trenderna är väldigt svaga kan 60 betraktas som högt.

Det svåra med TA är inte att bara titta på ett enskilt värde eller en indikator och proklamera att detta är högt eller lågt utan det svåra (det är inte så svårt...) är att se alla värden för flertalet olika tidsramar (vecka, dagliga, 4 timmar osv) och plocka ut det som ger tydligare signaler än ej för tillfället. Då måste man t ex förstå att data på dagliga betyder mer än data på 4h vilket i sin tur betyder mer än data på 30 min ... osv (lägre tidsreferenser har mer brus och ger därför mindre tydlig data generellt sett; allt är relativt beroende på vad man är ute efter och hur det ser ut eller har sett ut).
Citera
2020-10-18, 19:23
Medlem
Citat:
Jag har i regel inställningen att det går dåligt. Min tysk slutade förvisso på +104%, men ... Det är som sagt farligt att gå och tro att det bara kan gå upp eller att öht tro någonting. Det man kan göra är dock att bygga ett par olika teser, dvs scenarion, och sedan söka bekräftelse för något sådant.

Det som i princip alltid är garanterat är:
1. Att man inte vet vad som händer (om man inte äger en tidsmaskin)
2. Att de långa trenderna håller i sig (tills det att dem inte gör det vilket givetvis sker någon gång)
3. Att något som är överköpt (dvs har hög RSI) har mer potentiell nedsida än uppsida

Endast punkt 1 är dock absolut medan de två andra alltid är 'det beror på hur det ser ut'. Det är samma sak med alla indikatorer, det finns alltid ett 'det beror på...'.

En RSI på 60 kan t ex vara både högt och lågt då detta högt och lågt är relativt mot vad värdet var innan. Om värdet kommer från t ex 80 och trenderna är väldigt starka kan 60 betraktas som lågt. Om värdet kommer från 30 och trenderna är väldigt svaga kan 60 betraktas som högt.

Det svåra med TA är inte att bara titta på ett enskilt värde eller en indikator och proklamera att detta är högt eller lågt utan det svåra (det är inte så svårt...) är att se alla värden för flertalet olika tidsramar (vecka, dagliga, 4 timmar osv) och plocka ut det som ger tydligare signaler än ej för tillfället. Då måste man t ex förstå att data på dagliga betyder mer än data på 4h vilket i sin tur betyder mer än data på 30 min ... osv (lägre tidsreferenser har mer brus och ger därför mindre tydlig data generellt sett; allt är relativt beroende på vad man är ute efter och hur det ser ut eller har sett ut).
Hur tror du omxs30 öppnar på måndag?
Citera
2020-10-19, 09:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananasplitt222
Hur tror du omxs30 öppnar på måndag?

Svarade inte på det här då svaret var så uppenbart; likadant som allt annat som påverkar OMX. Dvs svaret skulle bara bli 50/50. Vissa saker ser bra ut, andra inte. Dvs 50/50.

Just nu ser det fint ut, men hur det slutar är en annan femma.

Att det ser ok ut nu beror förmodligen främst på att Nancy Pelosi (DEM) satt deadline för QE under söndagen (eller lördagen? Minns ej). Detta med den amerikanska QE:n är något som alla går omkring och väntar på och det var mycket snack om att det inte skulle bli något innan valet och så.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-19 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in